پرسشهایی پیرامون اوضاع آخرالزمان (1)

ـ آیاتی در قرآن دلالت دارد که حکومت روی زمین بدست مؤمنین و مستضعفین و صالحین تشکیل و اداره می‌شود و هدف اصلی از خلقت که ایجاد عبودیت خالص در سطح کل جامعه است تحقق پیدا می‌کند و در رأس حکومت حضرت ولی عصر
يکشنبه، 11 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرسشهایی پیرامون اوضاع آخرالزمان (1)
پرسشهایی پیرامون اوضاع آخرالزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 
نویسنده:پایگاه اطلاع رسانی مهدویت
 
 
 
 
 
 
پرسش: آیا با ظهور امام زمان دنیا و جهان به پایان می رسد و انسان از دنیا محروم می شود و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)فرد پایان دنیاست ؟ تو ضیح دهید.
پاسخ: این باور صحیح نیست به دلایل و شواهد زیر:
ـ آیاتی در قرآن دلالت دارد که حکومت روی زمین بدست مؤمنین و مستضعفین و صالحین تشکیل و اداره می‌شود و هدف اصلی از خلقت که ایجاد عبودیت خالص در سطح کل جامعه است تحقق پیدا می‌کند و در رأس حکومت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)قرار دارند. و خداوند در آیه 5 سوره قصص می‌فرماید: « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ».
ـ هم چنین روایات بسیاری درباره تشکیل حکومت عدل الهی جهانی توسط حضرت مهدی((عجل الله تعالی فرجه الشریف)از ائمه اطهار(علیهم السلام)رسیده است که همه حکایت از این دارد که تاریخ با ظهور حضرت تازه شروع و آغاز می‌شود نه به پایان برسد، و شاید برخی ظهور را با قیامت خلط کرده باشند.
... قال رسول الله(صلی الله علیه وآله)فی حدیث عن الله عزوجل یقول فی آخره عن المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف): و لانصرنه بجندی و لامدنه بملائکتی حتی یعلن دعوتی و یجمع الخلق علی توحیدی، ثم لادیمن ملکه و لاداولن الایام بین اولیائی الی یوم القیامة؛ در آخر حدیث طولانی پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمودند: خداوند فرموده: امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را با لشگریان خود یاریش می‌کنم و با فرشتگا نم به او مدد می‌رسانم تا آن که دعوتم را آشکار کند و مردمان را بر توحید و خداپرستی گرد آورد. سپس ملکش(حکومتش) را تداوم بخشم و روزگار را در اختیار اولیای خود قرار دهد تا روز قیامت فرارسد.
بنابراین با ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)نه تنها دنیا به پایان نرسیده بلکه شروع حکومت عدل جهانی است که خداوند وعده آن را به مردم داده است.
«در صورت مکاتبه بعدى، شماره نامه قبلى خود را ذکر نمایید»
پرسش: آیا بعد از ظهور و رجعت انسانها دوباره به سمت انحراف و گناه می روند و هنگام قیامت کافر و مشرک وجود دارد؟
پاسخ: با توجه به این که انسان‌ها در زمان ظهور و پس از آن نیز، دارای اختیار بوده و اعمال و رفتار خود را بر اساس اختیار و انتخاب خود انجام می‌دهند، بنابراین ممکن است برخی دچار خطا و اشتباه شده و گرفتار گناه شوند. البته چون عدالت در جهان حکم فرماست، اگر فردی گناهی مرتکب شد که باید مورد مجازات قرار گیرد به مجازات خواهد رسید. اما این به معنای برقراری دوباره شرک و کفر و انحراف در جامعه نیست بلکه، حکومت عدل الهی تا پایان عمر دنیا باقی می‌ماند و به دنبال آن قیامت بر پا می‌شود.
پرسش: پایان زندگی امام مهدی چگونه خواهد بود؟ آیا با مرگ یا با شهادت ؟
پاسخ: در مورد پایان زندگی حضرت به درستی نمی توان سخن گفت، روایتی که در آن سخن از شهادت حضرت به دست یک زن به میان آمده، هم ضعف سند دارد و هم اضطراب در متن و هم این که در متون شیعه وارد نشده است. برخی به سخن امام حسن مجتبی(علیه السلام)(که فرمود: نیست از ما ائمه مگر اینکه یا مسموم می شود یا مقتول)، استناد کرده و گفته اند: حضرت در نهایت به شهادت می رسد؛ ولی کیفیت آن روشن نیست. در برخی روایات نیز سخن از رحلت آمده است. در توجیه روایت امام حسن(علیه السلام)گفته شده است: این روایت می تواند مربوط به زمان حاکمیت بنی امیه و بنی عباس باشد که به ائمه(علیهم السلام)سخت می گرفتند. بنا بر این نمی توان به روشنی در این باره اظهار نظر کرد.
هنگام رحلت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بنا بر روایات، امام حسین(علیه السلام)رجعت کرده و حکومت عدل را رهبری می‌کند و تا زمانی که خداوند اراده کند زندگی انسان ها ادامه می‌یابد و یکی از امامان پیشوایی مردم را بر عهده خواهد داشت.
پرسش: هنگام رحلت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)چه کسی او را غسل داده و کفن می کنند ، با توجه به این که معصوم را فقط معصوم غسل و کفن می دهد ؟
پاسخ: امام صادق(علیه السلام)در تبیین یکی از مفاهیم آیه «ثم رددنالکم الکرة علیهم» می‌فرماید: مراد زنده شدن دوباره امام حسین(علیه السلام)و هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است ... وقتی رحلت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)فرا رسید، امام حسین متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان می‌شود و هرگز غیر از وصی، وصی را تجهیز و آماده خاک سپاری نمی‌کند.(بحار الانوار، ج51، ص56،ح46) در ادامه روایت آمده است که بعد از امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)امام حسین(علیه السلام)حکومت عدل الهی را رهبری می‌کند.
پرسش: وضعیت جهان پس از ظهور امام زمان چگونه خواهد بود؟ حکومت ایشان چگونه است؟
پاسخ: در مورد نحوه حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به طور جزئی و موردی نمی‌توان سخنی گفت که دقیقا ارکان حکومت، نحوه اداره جهان و قوای موجود در نظام چگونه خواهد بود، اما از روایات استفاده می‌شود که کل جهان تحت حکومت امام خواهد بود و حکومت واحد جهانی با یک بینش که همان اسلام است اداره خواهد شد و در نقاط مختلف دنیا یاران امام حکومت را به دست خواهند گرفت، آنان دستورات لازم را از امام گرفته و با فرمان و راهنمایی ایشان مردم را هدایت و رهبری خواهند کرد. همه مردم دنیا امتی واحده خواهند شد و ... بنابراین طبیعی است که مرزهای سیاسی کنونی ـ که ساخته دست سیاستمداران و گاهی ظالمان و کشور گشایان بوده بی معنا گردد و مردم دنیا مانند برادر دینی و اهل یک کشور، در همه جا کرامت و ارزش داشته و بیگانه و غیر بومی محسوب نشوند.
خداوند در سوره توبه آیه 33 و در سوره فتح آیه 28 و در سوره صف آیه 8 بشارت داده است که دین اسلام، بر همه ادیان غلبه می‌کند. مراد از این غلبه برتری ظاهری است، بدین معنا که دین اسلام بر جهان سیطره می‌یابد که بنابرروایات این برتری در زمان امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)خواهد بود. قرآن در آیه 55 سوره نور نیز وعده حکومت اسلامی را بر زمین می‌دهد که بنابر روایات این حاکمیت در زمان امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)اتفاق می‌افتد. امام باقر(علیه السلام)درباره‌ آیه "الذین ان مکناهم..." فرمود: "این آیه برای آل محمد(صلی الله علیه وآله)مهدی و اصحاب او است. مشرق‌ها و مغرب‌های زمین (کل زمین) را در اختیار آنها قرار می‌دهد و دین را ظاهر می‌کند.(منتخب الاثر، فصل 7، باب1).
منبع: www.imammahdi-s.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.