رنگ در شهر

رنگ‌ها می‌توانند با سردی و گرمی خود، با تظاهر یا فروتنی خود، ایجاد تنش و یا آرامش کرده و بهر حال در فضا وزن ایجاد نمایند.
شنبه، 16 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رنگ در شهر
رنگ در شهر

نویسنده: سید حسین بحرینی

 

رنگ‌ها می‌توانند با سردی و گرمی خود، با تظاهر یا فروتنی خود، ایجاد تنش و یا آرامش کرده و بهر حال در فضا وزن ایجاد نمایند.
رنگ پدیده‌ای است که در همه جا حضور دارد و نقش بازی می‌کند. تمام ارتباطات به کمک رنگها انجام می‌گیرد و تمام دریافت‌های عینی بوسیله‌ی رنگ‌ها حاصل می‌شود. در روی تابلوهای راهنمائی، در باند فرودگاهها در تقاطع جاده‌ها، در کارخانه‌ها، در خیابانها و پیاده‌روها نیز چنین است. ماشین آلات و اتومبیل‌ها با رنگهای مختلف رنگ آمیزی می‌شوند تا بهتر به چشم بخورند. دیوارهای سنگی و آجری، کف‌پوش‌های رنگارنگ، درو پنجره‌های چوبی و فلزی، ... همه با توجه به ارزش رنگها انتخاب می‌شوند. (حلیمی 1365، ص 5)
یکی از خصوصیات بارز هنر اسلامی، نحوه‌ی کاربرد رنگ در فضاهای مختلف معماری است. در معماری اسلامی ایران کوشش شده نه تنها قسمت‌های داخلی بلکه فضاهای خارجی معماری نیز با کاشیهای رنگارنگ پوشیده شود. کاربرد کاشیهای رنگارنگ در روی سطوح دیوارها و گنبدها سبب شده تا مواد ساختمانی، سنگینی و خشونت خود را از دست داده، تبدیل به سطوحی شفاف و موادی بی‌وزن گردند. در این حال که انواع نقوش هندسی، گیاهی و خطاطی به صورت یک مجموعه کامل و هماهنگ درآمده و مصالح ساختمانی نمودی چون کریستالهای رنگین و درخشان به خود گرفته‌اند. توزیع رنگهای آبی فیروزه‌ای و لاجوردی در مجاورت سفید و زرد و قهوه‌ای و سبز زیتونی، مجموعه هماهنگی بوجود آورده و در برخی قسمتها که رنگهای مکمل آجری مایل به نارنجی، با رنگهای لاجوردی و فیروزه‌ای تماس پیدا می‌کنند، هماهنگی دیده‌نوازی پیدا کرده‌اند. کاشیکاری معرق که از دوران سلجوقی متداول گردیده و در دوره‌های بعد تکامل یافته، در اکثر مساجد چشم را خیره می‌کند. استفاده از کاشیهای مینایی و کاشیهای خشت هفت رنگ نیز که از دوره‌ی تیموری آغاز شده، در آثار دوره‌ی صفوی، هنرمندانه و با مهارت بیشتر به کار رفته‌اند.
رنگهای کاشیها در همه جا صاف و شفاف و جلا دارند. مجاورت رنگهای فیروزه‌ای در کنار لاجوردی برای زمینه، فضای شفاف و پرعمقی را بوجود آورده‌اند تا انواع شکل‌های زینتی مانند برگها و گلهای تزئینی و اسلیمی‌ها و ختایی‌ها در آن تنظیم گردند (حلیمی 1365، ص 45).
معنی، ترکیب، هماهنگی و تضاد رنگها از مفاهیم اصلی مربوط به بحث رنگ است. در فضاهای شهری نیز رنگ‌ها از گذشته‌های دور بصور گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در تمدنهای مصر و ایران و سپس رُم و یونان از رنگ هم به عنوان یک وسیله تزئینی در بناها و هم برای انتقال پیام‌های خاص استفاده می‌شده است. چگونگی استفاده از رنگ تحت تأثیر دو عامل عمده‌ی محیط و باورها، اعتقادات و آداب و رسوم محل بوده است. وجود مصالح غالب متأثر از شرایط جغرافیایی و اقلیمی، پوشش گیاهی بومی و دیگر محدودیتها و امکانات تعیین کننده محلی از یکطرف و زبان نمادین و استعاره‌ای رنگ از طرف دیگر، استفاده معنی دار و موزون رنگ را در محیط‌های شهری موجب می‌شده است. فضای ساخته شده‌ی شهر کویری رنگ غالب خشت و گل را بخود می‌گیرد که با گنبد فیروزه‌ای مسجدی در دل باغهای سبز اطراف، زیبائی خیره کننده‌ای می‌یابد. همه چیز از طبیعت الهام گرفته و آرامشی دلپذیر به چشم و روح انسان می‌بخشد. از رنگهای مصنوعی بی‌معنی که چشم و روح را می‌خراشد در اینجا خبری نیست. هر رنگ معنی و مفهوم و پیام ارزشمند خود را دارد و تناسبات حساب شده و معقول بین آنها حاکی از وجود نظم و انضباط در محیط است. هیچ رنگی بکار گرفته نمی‌شود مگر برای انتقال پیامی و رسیدن به هدفی. و روشن است که این زبان لهجه‌های محلی نیز دارد. به این ترتیب که معانی و مفهوم رنگ‌ها ممکن است از دیاری به دیار دیگر متفاوت و گاهی نیز متضاد باشد و این خود هویت خاص منطقه‌ای را سبب می‌شود.
لیکن در شهرهای امروزی وضعیت بکلی دگرگون شده است رابطه انسان با طبیعت گسسته شده و رنگها دیگر معانی سنتی خود را القاء نمی‌کنند. هجوم رنگهای بی‌معنی به شهر، معماری شهرها را دچار هرج و مرج، چشم انسانها را خسته و ذهن آنها را مغشوش کرده است. گاهی بسیار ناشیانه از رنگ‌ها در سطح شهر استفاده می‌شود که چهره غیر قابل تحملی را پدید می‌آورد. نظیر رنگ آمیزی کرکره‌ی مغازه‌ها بصورت دو مثلث توسط شهرداری تهران با رنگهای زرد، قرمز و آبی و امثالهم.
منبع مقاله :
بحرینی، حسین (1393) فرآیند طراحی شهری، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ نهم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چرا صل علی سترکه ترند شد؟ به همراه فیلم
چرا صل علی سترکه ترند شد؟ به همراه فیلم
گزیده‌ای از جلسه ۲۸ دادگاه محاکمه منافقین
play_arrow
گزیده‌ای از جلسه ۲۸ دادگاه محاکمه منافقین
عراقچی: سواحل مکران به محور توسعه ملی تبدیل می‌شوند
play_arrow
عراقچی: سواحل مکران به محور توسعه ملی تبدیل می‌شوند
پدر امیر محمد خالقی: برخی می‌خواستند از خون فرزندم سوءاستفاده کنند
play_arrow
پدر امیر محمد خالقی: برخی می‌خواستند از خون فرزندم سوءاستفاده کنند
پشت پرده طرح ترامپ برای کوچ اجباری مردم غزه
پشت پرده طرح ترامپ برای کوچ اجباری مردم غزه
روایت معاون اول قوه قضائیه از مبانی دینی و حقوقی بیانات رهبر انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا
play_arrow
روایت معاون اول قوه قضائیه از مبانی دینی و حقوقی بیانات رهبر انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا
گل دیدنی هالک از روی ضربه کاشته
play_arrow
گل دیدنی هالک از روی ضربه کاشته
پاسخ فواد ایزدی به یک سوال: چرا از آمریکا به ایران آمدید؟ / FBI اذیتم می‌کرد!
play_arrow
پاسخ فواد ایزدی به یک سوال: چرا از آمریکا به ایران آمدید؟ / FBI اذیتم می‌کرد!
قیچی برگردان اسماعیل قلی‌زاده از جنس شاهکار!
play_arrow
قیچی برگردان اسماعیل قلی‌زاده از جنس شاهکار!
تقلید صدای حیرت‌انگیز توسط شرکت‌کننده مقابل میثاقی و خیابانی
play_arrow
تقلید صدای حیرت‌انگیز توسط شرکت‌کننده مقابل میثاقی و خیابانی
نمایی از قطار لاکچری در ماچو پیچو
play_arrow
نمایی از قطار لاکچری در ماچو پیچو
نقشه آمریکا برای ایران به روایت فواد ایزدی!
play_arrow
نقشه آمریکا برای ایران به روایت فواد ایزدی!
تحصن حامیان حزب‌الله در جاده فرودگاه بیروت
play_arrow
تحصن حامیان حزب‌الله در جاده فرودگاه بیروت
قدردانی قالیباف از مردم برای حضور پرشور در ۲۲ بهمن
play_arrow
قدردانی قالیباف از مردم برای حضور پرشور در ۲۲ بهمن
پرواز پهپادهای ایرانی از زیر آب؛ سلاحی هیبریدی که کابوس دشمنان است!
play_arrow
پرواز پهپادهای ایرانی از زیر آب؛ سلاحی هیبریدی که کابوس دشمنان است!