شِرکي به سبک هاليوود

اين مقاله به ابعاد مختلف مجموعه کارتوني شِرِک ، در الگودهي به رفتار و افکار کودکان جهان مي پردازد . با بررسي جزئيات ، نمادها و ويژگي هاي اين مجموعه ، چگونگي قبح زدايي ، حرمت شکني ، استحاله ي فرهنگي ، رويکردهاي...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شِرکي به سبک هاليوود
 شِرکي به سبک هاليوود
شِرکي به سبک هاليوود

نويسنده : حاتم جديدي
منبع : راسخون
«هُوَ العَزيز »
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اشاره :
اين مقاله به ابعاد مختلف مجموعه کارتوني شِرِک ، در الگودهي به رفتار و افکار کودکان جهان مي پردازد . با بررسي جزئيات ، نمادها و ويژگي هاي اين مجموعه ، چگونگي قبح زدايي ، حرمت شکني ، استحاله ي فرهنگي ، رويکردهاي آخرالزماني ، غربي سازي فرهنگي ، خداگريزي و ... را با رويکرد آسيب شناسي از منظر اسلام ، تحليل مي نماييم .
مقدمه :
مجموعه کارتوني شِرِک چند سالي است که در حوزه ي کودکان و خردسالان ، فضاي ذهني و آموزشي آنها را درگير نموده است . کمتر خانواده اي يافت مي شود که نسخه اي از آن را براي فرزند خود تهيه نکرده باشد . اين مجموعه با دادن الگوهاي اخلاقي و رفتاري منفي ، آسيبي جدي در تربيت و رفتار کودکان ايجاد مي نمايد و زمينه را براي مشکلات اخلاقي و اعتقادي در سنين بالاتر مهيا مي نمايد .
حوزه ي تربيتي و آموزشي خردسالان ، کودکان و نوجوانان به خاطر تأثيرپذيري بالا از حساسيت فوق العاده اي برخوردار مي باشد . تحليل و بررسي توليدات رسانه اي اين مقاطع براي والدين و فعالان فرهنگي ، امري بديهي مي باشد . در اين نوشتار با رويکرد آسيب شناسي رفتاري ، اخلاقي ، اعتقادي و اجتماعي از نگاه اسلام به اين مجموعه توجه مي نماييم و قصد داريم به سؤالات زير پاسخ دهيم :
1 ـ موارد ضد اخلاقي در مجموعه ي شِرِک چه نکاتي مي باشد ؟
2 ـ تاثير نکات ضد اخلاقي اين مجموعه بر ذهنيت و رفتار کودکان چيست ؟
3 ـ اين مجموعه در سطح کلان ، چه اهدافي را دنبال مي نمايد ؟
مفروض اين نوشتار به طور اجمال اينگونه طرح مي گردد : هاليوود در جهت سيطره ي اهداف صهيونيزم بر جهان ، مفاهيم خاصي را در غالب انيميشن براي دنياي کودکان توليد مي نمايد . شکل دهي و الگودهي به نسل آينده در اين اهداف ، سياست گذاري شده است .
اين مقاله در بخشهاي زير به اين موضوع مي پردازد :
بخش اول : کليت داستان
بخش دوم: اهداف کلان تهديد نرم
بخش سوم : آسيب شناسي مفاهيم و نکات مجموعه ي شِرِک
بخش چهارم : نتيجه گيري
(بخش اول) : کليت داستان
شِرِک ديو سبز رنگ ، در مرداب خود ميان جنگل ، به دور از تمدن و شهرنشيني به تنهايي زندگي مي کند . با به قدرت رسيدن لرد فالکوا ، موجودات افسانه اي از شهر فالکوا اخراج مي شوند و به مرداب شِرِک روي مي آورند . شِرِک از پذيرش آنها معذور است و براي مذاکره و پس گرفتن مرداب به سراغ لرد فالکوا مي رود . از طرف ديگر لرد فالکو براي رسيدن به قدرت بايد با يک پرنسس ازدواج کند که پرنسس فيونا را انتخاب مي کند . فيونا در يک قلعه زنداني است که توسط يک اژدها از آن محافظت مي شود . فالکوا ، شِرِک را مأمور آزاد کردن فيونا مي کند تا در قبالش ، مرداب را به او بازگرداند . شِرِک به همراه خر سخنگويش ، فيونا را نجات مي دهند . فيونا که منتظر شواليه شجاعش مي باشد تا با بوسيدن او طلسمش باطل شود ، با يک ديو روبرو مي گردد . در راه بازگشت به شهر ، شِرِک و فيونا به هم علاقه مند مي شوند . فيونا که روزها به شکل انسان است و شبها به شکل ديو مي شود ، بالاخره در کليسا ، توسط شِرِک بوسيده مي شود و به يک ديو تبديل مي شود . پس از ازدواج ، آنها به مرداب شِرِک مي روند و زندگي خود را آغاز مي نمايند . در قسمت دوم ، پرنس چارلينگ که پسر جادوگر شهر است به قلعه مي رود تا فيونا را نجات دهد ولي او را آنجا نمي يابد . پدر و مادر فيونا از شِرِک و فيونا دعوت مي کنند تا در مراسم جشني که به خاطر ازدواج آنها ترتيب داده شده شرکت نمايند . شِرِک و فيونا براي شرکت در اين جشن ، راهي شهر خيلي خيلي دوری مي شوند و مردم با ديدن آنها ترسيده و تعجب مي نمايند . پدر فيونا براي رهايي دخترش از دست ديو ، با جادوگر شهر همکاري مي کند اما در نهايت فيونا به شِرِک پايبند است . شِرِک براي خوشحالي فيونا معجون زيبايي را مي خورد تا هر دو به شکل انسان درآيند اما فيونا ديو بودن را ترجيح مي دهد . جادوگر از بين مي رود و پدر فيونا به شکل قورباغه در مي آيد . در قسمت سوم ، شِرِک توسط پدر فيونا مأمور مي شود تا جانشين پادشاه را پيدا کند . شِرِک براي پيدا کردن برادزاده ي پادشاه راهي سفر مي شود و او را در يک جزيره ، پيدا مي کند . آرتي ، برادرزاده ي پادشاه در مدرسه سحر و جادو مشغول آموزش است . او همراه شِرِک براي پادشاه شدن به راه مي افتد . از طرف ديگر چارلينگ ، پسر جادوگر ، با همکاري اشرار و جادوگران به شهر حمله مي کند و آنجا را به آشوب مي کشد و بر آن حاکم مي شود . شِرِک و آرتي در نهايت حکومت را به دست مي گيرند و آرتي شاه مي شود .
اولين قسمت مجموعه شِرِک در سال 2001 به بازار آمد . توليد ايالات متحده آمريکا به کارگران اندو آدامسون و تهيه کنندگي ، جفري کاتزنبرگ . اين قسمت توسط ويدئو رسانه پرده ي نقره اي دوبله و پروانه نمايش گرفت . پس از آن شِرِک( 2 ) و شِرِک( 3 )نيز توليد گرديد ، که در سال 2007 وارد بازار شد . شِرِک(3 ) توسط مؤسسه بنيان فرهنگ و هنر ايرانيان ، دوبله شد و پروانه نمايش کسب نمود .
اين مجموعه به شکل زيرزميني وارد و پخش نگرديد بلکه به طور وسيعي توسط شرکتهاي پخش محصولات فرهنگي مجوز پخش دريافت نمودند . شايد پس از بررسي ابعاد اول داستان شِرِک ، داستاني معمولي و کودکانه باشد ، اما با شناخت دقيقتر از نمادها و مفاهيم آن ، لايه هاي منفي مشخص تر مي گردد . با کمي دقت مي توان فهميد بودجه هاي کلاني که کنگره ايالات متحده و کشورهايي مثل هلند ، براي مقابله و براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران تخصيص مي دهند ، در چه حوزه هايي به کار گرفته مي شود . ايالات متحده به طور رسمي اعلام نمود که اين بودجه ها را براي براندازي نرم در جامعه ايران مصرف خواهد نمود . ابعاد براندازي نرم يا جنگ نرم همان حوزه ي تهاجم فرهنگي و شبيخون فرهنگي مي باشد . تهديد نرم يا شبيخون فرهنگي تنها از طريق ماهواره ، شبکه هاي لس آنجلس ، اينترنت ، پرنوگرافي ، مدل لباس ، فرقه گرايي و ... نمي باشد . توليد کارتون و انيميشن در قالب مجموعه هاي چند قسمتي و پخش در بازار مصرف کشورها به طور رسمي و قانوني بايد مورد توجه قرار گيرد . بسياري از فيلمها و کارتون ها توسط شرکت هاي رسانه اي دوبله شده و پخش مي شوند . برخي از طريق شبکه زير زميني دوبله و پخش مي گردد . برخي ديگر در ميان بسته هاي شانسي همراه با عروسک و شکلات به کودکان ما هديه مي شود .
امروز ديگر لازم نيست شما براي کودکان CD کارتون ، جداگانه تهيه نماييد ، بلکه با خريد يکي از محصولات شانسي مثل لپ لپ يا ديگر محصولات مثل آن ، يک عدد CD نيز در داخل آن خواهيد يافت ، بدون آنکه صلاحيت فرهنگي آن محصول تاييد شده باشد .
حتي محصولاتي هم که مجوز رسمي براي پخش مي گيرند ، نمي توانند مصونيت فرهنگي داشته باشند ، مثل مجموعه شِرِک و صدها محصول ديگر .
شايد آنچه ما در مجموعه ي شِرِک مي بينيم براي جوانان و بزرگسالان عادي باشد چون قبلاً اين موارد را ديده اند ، اما وارد شدن اين موضوعات در فضاي کودک و خردسال ، سياست جديد هاليوود مي باشد . غفلت از اين حوزه و آسيب هاي آن ، انفجار اخلاقي را در جامعه ي ما به ارمغان خواهد آورد . شايد برخي از اين آسيبها در محيط هاي محدودي از کلان شهرهاي ما موجود باشد ، اما با تبديل شدن اين آسيب ها به شکل يک داستان کارتون و پخش شدن آن در سراسر کشور به شکل رسمي ، اين ويروس را به تمام نقاط کشور با هر سطح فرهنگي انتقال مي دهد و در حجم گسترده ي جامعه را مبتلا مي سازد .
( بخش دوم ) : اهداف کلان تهديد نرم
مجموعه ي شِرِک با مخاطب قرار دادن خردسالان و کودکان ، نقش موثري در آموزش و القاء مفاهيم به آنها ايفا مي نمايد . مفاهيم ، الگوهاي رفتاري و نمادها همه در جهت قبح زدايي و حرمت شکني مسايل غير اخلاقي مي باشد . القائات مستقيم و غير مستقيم به کودک در سطح او نمي باشند ، بلکه تلاش دارد مسائل مربوط به ايام جواني را به دنياي کودکان انتقال دهد . در سالهاي گذشته ، هدف هاليوود ، وارد کردن نوجوانان به مسائل دنياي جوانان بود که باعث ناهنجاريهاي رفتاري ، فکري و جنسي آنها مي گرديد . امروزه تلاش مي شود کودکان و خردسالان را با اين ناهنجاريها روبرو سازند . با اين روش نوجوان ، کودک و خردسال اجازه ندارند نيازهاي دوران خود را تجربه نمايند و به اجبار زودتر از سن خود با مقولاتي آشنا مي شوند که ظرفيت و توان آن را ندارند . هاليوود به کودک و نوجوان اجازه ي کودکي و نوجواني نمي دهد . نوجوان را به جاي شادابي ، سرزندگي ، بازي ، خلاقيت و دوست داشتن مبتلا مي کند به خشونت ، درگيري ، کشتن ، فرار ، مخفي کاري ، سکس ، خودارضايي و ... . کودک را به جاي آرامش ، لطافت ، امنيت ، مهرباني ، بازي ، انس با خانواده ، آموزش اخلاق ، درگير مي کند به ترس ، نگراني ، دروغ گفتن ، رابطه با جنس مخالف ، زنانگي ، خودارضايي ، رقص و ... .
کودک و خردسال فرصت تجربه نيازهاي دروني خود را نخواهد داشت . زودتر از نيازش براي او نيازسازي مي شود و او بايد تلاش کند اين نياز را در خود پيدا کند . نتيجه ي آن بلوغ زودرس ، بحران هويت ، عدم پذيرش جمعي ، اختلالات شخصيتي ، هنجارشکني اجتماعي و بسياري از مشکلات ديگر خواهد بود .
استعمار و صهيونيزم جهاني با هدف استحاله فرهنگي و فکري جوامع ديگر و گسترش فرهنگ ليبرال دموکراسي آمريکايي ، تلاش دارند مردم جهان را به اين روش تربيت نموده و اين مدل زندگي را به آنها القاء نمايند . (1) مبناي تفکر ليبراليسم ، اصالت اباحه مي باشد .
اباحه و اباحی گري ريشه در مفهومي به نام « لسه فر » دارد که کلمه اي فرانسوي مي باشد . «لسه فر» به معني رهايي از قيد و بندهاي اخلاقي و تعهدات ديني و اجتماعي است . معناي معمولي و عاميانه آن ، رها کن ، ولش کن و بي خيال ، مي باشد .
ليبراليزم غرب تلاش دارد اين نوع اخلاق و الگوي رفتاري را به هر شکل ممکن در ميان جوامع ديگر ترويج نمايد . بي قيد و بندي نسبت به اخلاقيات ، یلگی و بي مسئوليتي ، بي تفاوتي و بي طرفي ، لذت طلبي و خوش باشي گري ، خودمحوري و هنجار شکني اخلاقي ، همه ثمرات اين نوع تفکر مي باشد که نسبت به هيچ مسئله اخلاقي تعهد نخواهد داشت و هيچ مسئله غير اخلاقي براي او موضوعيت نداشته باشد . تفکر اباحي گري ميان جوانان با گسترش موسيقي هاي غربي ، مدگرايي ، مشروبات الکلي ، بي بند و باري جنسي و فرقه گرايي اعتقادي نهادينه مي گردد .
پس از اندک زماني با مبتلا نمودن جوانان به اين موضوعات ، آن را به مقطع نوجوانان منتقل نمودند و نوجوانان را به مسايلي مثل ناهنجاريهاي جنسي ، روابط با جنس مخالف ، موسيقي هاي مهيج و ... درگير نمودند . اين روش در دهه ي گذشته در موسيقي هاي غربي و لس آنجلسي کاملاً مشهود بود . در ابتدا گروههاي موسيقي و رقص براي جوانان برنامه اجرا مي نمودند ولي در مقطعي با شکل گيري گروههاي رقص و آواز براي نوجوانان و کودکان ، اين مقطع را نيز درگير نمودند . هدف صهيونيزم ، نهادينه نمودن فساد و فحشا در ميان جوامع مي باشد ، که با الگودهي به کودکان و نوجوانان آنها را با اين معيارها شکل خواهند داد تا در بزرگسالي مصرف کننده اين فرهنگ باشند . (2)
ويژگي تهديد نرم ، خصوصاً در حوزه رسانه اين نکته مي باشد که مخاطب هيچ گاه آن را به عنوان تهديد احساس نمي کند . مخاطب سطحي نگر و عام بدون درک ابعاد اين تهديد ، محصولات و توليدات آن را مصرف مي کند و به مرور از آن تاثير مي گيرد . پس از گذشت زمان ، اثرات آن را در رفتار و شخصيت خود و خانواده اش خواهد ديد . از ميان رفتن اخلاق محوري ، خداباوري ، خانواده و ... ثمرات اين تهديد نرم خواهد بود . تهديد نرم ، زهري است که اثر آن ده سال بعد خود را نشان مي دهد . زنگ هشدار جنگ نرم و شبيخون فرهنگي غرب عليه اسلام و ايران در برخي حوزه ها به صدا در آمده است و در برخي موارد هنوز جامعه و مسئولين خطر آن را احساس نکرده اند .
( بخش سوم ) : آسيب شناسي مفاهيم و نکات مجموعه ي شِرِک
الف ـ قبح زدايي و حرمت شکني :
1 ـ در ابتداي داستان ، شِرِک در حالي مشغول خواندن کتاب مي باشد که در دستشويي نشسته است و خواندن او همراه با صداهاي ناهنجار مي باشد . در آخر ، شِرِک با پاره کردن يک ورق از کتاب ، خودش را تميز مي نمايد . اين شروع براي مخاطب همراه است با پذيرفتن نکات غير اخلاقي و عادي شدن مطرح کردن آنها در ميان جمع .
2 ـ لذت بردن از گودال گل و لجن
3 ـ حمام کردن با لجن
4ـ آروق زدن و خارج شدن باد معده
5ـ لخت شدن کامل شِرِک در مقابل بچه هايش در سالن اجتماعات
6ـ شوخي کردن با خر شِرِک در مدرسه ي سحر و جادو
7 ـ خوردن تار عنکبوت و پشه توسط شِرِک
8 ـ استفاده از فضولات بدن
9 ـ خوردن مورچه
10 ـ خوردن عصاره ي لجن
11 ـ خوردن موش توسط شِرِک و فيونا
کودک با ديدن اين موارد ، قبح آنها برايش از بين خواهد رفت . مشاهده انجام اين اعمال توسط قهرمان داستان ، نوعي مشروعيت به همراه خواهد داشت و کودک مي پذيرد انجام اين اعمال بدون مشکل است و حتي برخي از آنها را مي تواند در جمع انجام دهد . پذيرش اين مسائل غير اخلاقي از طرف کودک بستري را در او ايجاد مي کند تا در سنين بالاتر موضوعات شديدتري را بپذيرد . گروهها و فرقه هاي ضد دين مثل شيطان پرستان ، چون اعتقاد دارند ، هر نوع مفهوم اخلاقي و ديني ، از خداوند و اديان الهي سرچشمه گرفته است ، براي مقابله با خداوند ، مسائل اخلاقي و حرمت هاي ديني را زير پا مي گذارند .
خوردن خون ، فضولات بدن ، مدفوع ، حشرات ، انجام مسائل غير اخلاقي ، هرج و مرج جنسي از اعمالي است که اين گروهها در مراسمات خود انجام مي دهند . کودکي که با ديدن مجموعه ي شِرِک ، قبح اين اعمال برايش از بين رفته باشد ، در سنين جواني بسيار راحت تر جذب گروههاي شيطان پرست خواهد شد و رفتارهاي آنها را انجام خواهد داد . الگوپذيري از قهرمان داستان يک امر بديهي در روان شناسي نمايش و داستان پردازي مي باشد .
ب ـ اسطوره سازي
1 ـ اولين مسئله اي که براي مخاطب سؤال برانگيز است ، خود قهرمان داستان مي باشد . شِرِک ، ديو سبز . ـ چرا يک ديو قهرمان داستان مي باشد ؟
ـ اصلاً ديو چيست ؟
يک ديو ، دختر اسير در قلعه را نجات مي دهد ، سحر او را باطل مي کند و همسرش مي شود . ناجي شهر مي شود و به دنبال پادشاه بعدي مي گردد . حتي قرار است او حاکم و پادشاه شود ولي خودش نمي پذيرد . ابتدا بايد شناخت کاملتري نسبت به ديو داشته باشيم .
« ديو : موجودي متوهم است ، که او را به صورت انساني بلند قامت و تنومند و زشت و هولناک تصور کنند ، که بر سر دو شاخ ، مانند گاو دارد و داراي دم مي باشد . ديوان را از نسل شيطان پندارند . شيطان ، ابليس ، مردم بياباني ، وحشي ، مفسد ، مفتن » . (3)
ديو به معني خدا در نزد هند و اروپايي ها بوده است و مي باشد ؛ اما در ايران هم زمان با آغاز دوره ي مزديسني ، رهبران مذهب نوين اين خدايان باستان هند و اروپايي را نشان شِرک و اهريمن تصوير کردند . با توجه به اينکه در هندوستان اين تغیير دين پيش نيامد ، خدايان باستان همچنان محترم شمرده شده اند که بزرگترين اين خدايان اينديرا مي باشد . در اروپا واژه ي ديو همچنان معني خدايي خود را به صورت عام تا امروز نگاه داشته است و به ويژه نزد اقوام لاتين . در پهلوي دِو و در هندي باستان ديو . واژه از ريشه ي ديو به معني درخشيدن مي باشد . همين ريشه به معني فريب دادن نيز مي باشد . گروهي از ديوان ، اهريمنان بيماري و انتشار دهندگان انواع بيماريها هستند . ديوان سستي و تنبلي ، ناتواني و فرتوتي ، ديو گندو لاشه . (4)
در اسلام و نزد ايرانيان ، ديو نمادي از زشت خويي ، شيطان ، اعمال فساد انگيز ، تباهي و ظلم و ناهنجاري مي باشد . تعابيري چون ديو نفس ، ديو صفتي و ... در تعابير عامه و ادبيات فارسي ، نشان از منفور بودن ديو در نزد اسلام و ايرانيان دارد. حتي ديو سمبلي از شِرک، شيطان صفتي و کفرورزي مي باشد . با اين شناخت و تعابير نسبت به ديو ، به سراغ مجموعه ي شِرِک مي رويم .
گفتيم که ديو مظهر پليدي ، شيطنت و شِرک مي باشد و جالب اينکه در اين مجموعه کارتوني قهرمان داستان يک ديو به نام شِرِک مي باشد ، که نام او تنها يک کسره با کلمه ي شِرک تفاوت ظاهري دارد . ديو سبز داستان ، نامش دقيقاً مطابق با اعمال و رفتار و نمادش مي باشد . شايد بتوان گفت : رسالت اين ديو سبز ، نهادينه کردن و الگوسازي شِرک و مقابله با يکتاپرستي و دين ميان کودکان مي باشد . آنچه در اعمال و رفتار شِرِک ديده مي شود ، انجام کارهايي مي باشد که در تمام اديان الهي ، قبيح ، زشت و دور از اخلاق شمرده شده است . پيامبر اسلام علت رسالت خود را ، کامل کردن مکارم اخلاقي بيان مي دارد . (5) اسلام که در واقع دين کامل کننده و پاياني اديان ديگر مي باشد ، در جهت تکميل مکارم اخلاق پيش مي رود و اين نشان مي دهد که اديان ديگر نيز در راه تکامل مکارم اخلاقي و انساني بوده اند و بشر را هدايت مي کرده اند . تميزي ، نظافت ، پاک بودن روح و جسم ، خوردن غذاي مفيد و پاک ، استفاده از آب براي شستشو و نظافت ، شستن دهان و دندان و مسواک کردن ، عطر زدن ، رعايت نکات اخلاقي در جمع و قبيح دانستن هر نوع رفتار ناهنجار اخلاقي در اجتماع ، تماماً از دستورات اديان الهي مي باشد که جهت اعتلاي کرامت اخلاقي انسان ، توسط پيامبران به بشر ابلاغ شده است . متخلق شدن به فضايل اخلاقي و صفات الهي براي رسيدن انسان به مقام خليفه ي الهي بر روي زمين مي باشد ، پس هر نکته ي اخلاقي در دين براي نزديک شدن انسان به خداوند و خداگونگي اوست .
آنچه در مجموعه ي شِرِک به کودکان الگودهي مي شود ، دقيقاً مخالف اين روند مي باشد . شِرِک با انجام اعمال غير اخلاقي و قبيح ، خوردن غذاهاي ناپاک و مضر ، استفاده از مواد متعفن و کثيف براي استحمام ، لذت بردن از کثيفي و آلودگي و ... الگوي رفتاري ضد ديني و غير الهي براي زندگي ارائه مي دهد . بدون شک رسيدن به حقيقت کمال انساني از طريق انجام دستورات دين ممکن مي باشد . نمي توان انتظار داشت کسي با زير پا گذاشتن اخلاقيات و خوردن غذاي ناپاک و انجام اعمال قبيح ، مسير تکامل الهي خود به سوي خدا را طي نمايد ، اين دقيقاً همان روشي مي باشد که در مجموعه ي شِرِک به عنوان الگوي رفتاري القاء مي شود . نسلي که امور غير اخلاقي و ضد ارزش را به عنوان ارزش بپذيرد ، روش و الگوي غير ديني را در شأن کرامت انساني خود بداند ، نمي تواند در راه تکامل اخلاقي و انساني موفق باشد . نمونه هاي اين افراد را در فرقه هاي شيطان پرست و ضد دين مي توان مشاهده نمود ، که نسبت به اعمال قبيح جنسي ، هيچ نوع حساسيتي ندارند ، نسبت به خوردن ناپاکي ها نيز هيچ ابائي ندارند . شايد معني شِرک در حوزه اعتقادات ، شريک قائل شدن براي خداوند يکتا باشد ولي در حوزه عمل و رفتار ، انجام هر گونه عمل ضد ديني و غير اخلاقي و غير انساني را مي توان از موارد شِرک افعالي دانست که حاصل پذيرش قدرتهاي شيطانی و غير الهي در عالم مي باشد . هنگامي که ما غير از خداوند يکتا ، قدرت ديگري را در عالم تاثير گذار بدانيم و يا قادريت و حاکميت خداوند را در جهان کمرنگ ببينيم ، مي پذيريم که مي توان بر خلاف دستورات خداوند ، عمل کرد و آنچه خدا حرام دانسته است و براي انسان مضر مي باشد را مي توان انجام داد . مي توان حريمهاي اخلاقي که خداوند به وسيله ي دين وضع نموده است را زير پا گذاشت و حرمت شکني نمود . اين نوع عملکرد نتيجه شِرک در عقيده مي باشد . مي توان گفت که مجموعه شِرِک در واقع در راستاي گسترش شِرک رفتاري ميان کودکان و خردسالان مي باشد .
2 ـ اژدها : « سيماي اژدها در تاريخ اساطيري ايران ، در نهايت سهمناکي ، زشت رويي و پلشتي است . آنها از نخستين ياران اهريمن مي باشند که آفرينش نيکوي اورمزد را آشفته مي نمايند . اقتباس نام ضحاک از اژيدهاک نمونه اين خوي اژدها صفتي مي باشد .
در روايات تاريخي ـ افسانه اي ايران زمين ، اژدهايان آتشين دم ،جاي خود را به جانوران زيانکار و ددان اژدروشي مي دهند که بيشه هاي ايرانشهر يا دشتهاي سرزمين هاي مجاور را با پليدي و مرگ مي آلايند . بيشتر اين دَدان که در دامنه ي کوههاي بلند ، بن درياهاي ژرف يا بيشه هاي شگفت انگيز خانه دارند ، مردان را مي درند و زنان و دختران پادشاه و بستگان او را مي ربايند و از آن خود مي سازند . در اينگونه روايات با تباهي مردمان ، ستوران ، پديده هاي نيکوي گيتي يا مرگ همسر يا دختر زيباروي پادشاه به دست ددان اژدها منش ، پهلواناني همچون رستم ، گشتاسب ، اسفنديار و ... به کارزار بر مي خيزند و آنها را تباه مي سازند . ( 6)
يکي از خوان هاي رستم در هفت خوان نيز مبارزه و جنگ با اژدها مي باشد . با اين مقدمه پيرامون اژدها ، در مي يابيم که نماد و اسطوره اژدها نيز ، نمادي منفي با گرايشات شيطاني مي باشد . استفاده از کارکتر اژدها در غالب توليدات هاليوودي نشان داده مي شود و در بسياري موارد در خدمت قهرمان داستان قرار مي گيرد تا اهداف او را پياده سازد . با کمي دقت در مورد ماهيت ديو و اژدها و ارتباط آنها با شيطان و اهداف شيطاني مي توان نقش اين کارکترها را در مجموعه ي هاليوودي مشخص نمود .
3 ـ همان گونه که اشاره شد ، دزديده شدن زنان و دختران توسط اژدها و زنداني شدن آنها و سپس نجات يافتن آنها توسط پهلوانان ، از اسطوره هاي ايراني مي باشد که در داستانهاي شاهنامه ، روايات عجايب المخلوقات طوسي آمده است .
نجات يافتن توسط پهلوانان فقط منحصر به دختران و زنان زيبا نبوده است بلکه گاهي اوقات پادشاهان و انسانهاي صالح توسط ديوان اسير مي شدند و پهلوانان براي آزادي آنها وارد جنگ با ديوان مي شدند . جالب توجه اينکه در اساطير ايراني هيچ گاه مسائل جنسي ميان پهلوانان و اسيران محور نمي شده است و پهلوانان ايراني در اوج پاکدامني بوده اند تا جايي که رستم براي ازدواج با تهمينه اول موبدان را خبر مي کند ورسماً ازدواجشان را رسميت مي بخشد . در اسطوره سازي هاليوود با کپي برداري از داستانهاي ايراني و تحريف آنها و ثبت آن به نام فرهنگ خود ، يک سرقت فرهنگي و اسطوره اي شکل گرفته است .
وارد کردن ابتذالات فرهنگي غرب در اين اساطير ، از اصالت آنها کاسته و هويت شرقي افسانه ها را از بين برده است .
پهلوان ايران هيچ گاه به قصد ازدواج براي نجات زن وارد ميدان نمي شود . پهلوان ايراني هيچ گاه در اولين ملاقات با زنان زنداني به فکر بوسيدن او نبوده است .
4 ـ يکي ديگر از مواردي که در غالب اسطوره هاي غربي ديده مي شود . دختري است که توسط يک جادوگر طلسم شده است و در يک قلعه زنداني مي باشد . او براي رهايي تنها راهش منتظر ماندن براي آمدن ، شواليه اسب سوار ، قهرمان اسب سوار و ... مي باشد ، تا با بيرون ، آوردن او از قلعه ، طلسم او را نيز باطل کند و با او ازدواج نمايد . القاء غير مستقيم اين نوع از داستانها براي دختران اينگونه خواهد بود که آنها در زندگي خود بايد منتظر آمدن قهرمان اسب سوار آرزوهايشان باشند . آنها طلسم شده اند ، هيچ کس آنها را نمي فهمد . آنها در يک فضاي انتزاعي و غير واقعي از واقعيات زندگي قرار مي گيرند و نمي توانند انطباق درستي ميان خود ، زمان و اتفاقات زندگي شان برقرار نمايند .
اين اسطوره ها در داستانهاي غرب بسيار زياد مي باشد ؛ زيباي خفته ، سيندرلا و ... که غالب آنها در مجموعه شِرِک با هم جمع شده اند .
اين نوع الگوپذيري براي دختران اين انتظار را ايجاد مي کند که به مقوله ازدواج نوعي نگاه فانتزي و تخيلي داشته باشند و با واقعيات زندگي روبرو نشوند و منتظر آمدن قهرمان زندگي تخيلي خود باشند . نمونه اين نوع شخصيت پردازي ها در کارتون ها بسيار زياد مي باشد .
در بيست سال پيش غالب داستانهاي کارتون چنين دختران را در خود داشت . اسطوره سيندرلا ، سفيد برفي ، زيباي خفته ، و ... که در آن سالها نمايش داده مي شد ، ذهنيتي را براي کودکان ايجاد نمود که وقتي در سن جواني قرار گرفتند به دنبال قهرمانان اسب سوار خود بودند و معضل فعلي ازدواج را در جامعه پديد آورد . اينکه غالب دختران به دنبال افراد کاملاً خوش قيافه و خوش تيپ مي باشند و يا کسي را مي خواهند که در زندگي بر او تکيه کنند ، تاثير گرفته از همين داستانها مي باشد . در صورتي که زن و مرد در زندگي با تکيه بر خداوند ، هر دو با هم زندگي را مي سازند .
ج ـ اسلام هراسي
يکي ديگر از موضوعاتي که در مجموعه شِرِک بايد بررسي شود ، ارتباط آن با اسلام و اسلام هراسي مي باشد . در اسلام رنگ سبز به عنوان يک رنگ ويژه و مقدس مي باشد ، رنگ سبز در بسياري از اماکن مقدس استفاده مي شود ، رنگ لباس بزرگان دين در تصاوير مختلف ، سبز نشان داده مي شود ، رنگ سبز نماد علويان و شيعيان در تاريخ اسلام بوده است و همچنين به خاطر استحباب اين رنگ در اسلام ، مورد استفاده غالب مسلمانان مي باشد . با اين سابقه نمادي و تاريخي و فرهنگي رنگ سبز در اسلام ، بايد ببينيم چرا رنگ ديو داستان ما نيز سبز انتخاب مي شود ؟ نمي توان شخصيت پردازي و طراحي قسمتهاي مختلف شِرِک را ساده ديد و اتفاق قلمداد نمود چون اين شخصيت توليد هاليوود مي باشد . ديو موجودي مي باشد که همه ي مردم از او مي ترسند ، نوعي هراس همراه اسم او مي باشد . ديو هراسي و القاء آن در مجموعه شِرِک به شدت تاکيد مي شود . خود شِرِک بارها عنوان مي دارد که هيچ چيز ترسناک تر از يک ديو نيست . هراسي که مردم از او دارند يک ترس کاذب مي باشد و آنقدر دامن زده مي شود که حتي شِرِک وقتي مي تواند مقام پادشاهي را داشته باشد از پذيرش آن سرباز مي زند . اين نوع ديو هراسي همراه با رنگ ديو و اينکه خود ديو بارها به ترسناک بودن اعتراف مي کند و با آداب و رسوم شهرنشيني و تمدن غربي بيگانه است ، کاملاً شبيه فضاي اسلام هراسي مي باشد که غرب عليه اسلام ايجاد نموده است .
اينکه در غرب مسلمانان را افرادي منزوي ، به دور از مدنيت ، ترسناک و تروريست ، کثيف و پلشت و ... نشان مي دهند ، کاملاً انطباق بر شخصيت پردازي ديو سبز داستان شرک دارد . استفاده از علامت هلال که به عنوان يکي از نمادها و علامت هاي جهان اسلام پذيرفته شده است نيز قابل توجه است . هر چند علامت هلال و ستاره از نمادهاي فراماسونها مي باشد ولي در زمان دولت عثماني وارد علامت هاي اسلامي شد و در پرچم بسياري از کشورهاي اسلامی ديده مي شود . حتي مفاهيمي چون هلال احمر و هلال شيعي نيز مطرح است . علامت هلال بر روي بسياري از مساجد اهل سنت ديده مي شود . در مجموعه شِرِک اين علامت بر روي درب توالت او مي باشد و شِرِک غير از استفاده معمولي از دستشويي ، هنگامي که عصباني مي شود به آنجا پناه مي برد . 
د ـ داروينيسم
پرداختن به نگاه داروين نسبت به انسان و خلقت موضوعي است که بايد در توليدات هاليوود به دقت دنبال نمود . تفکر دارويني بر اين مبنا مي باشد که انسان يک حيوان تکامل يافته مي باشد که از نسل قورباغه و ميمون مي باشد و به مرور به خاطر انطباق با محيط تغير شکل يافته و کامل شده است . در اين تفکر خلقت انسان به وسيله ي خداوند مطرح نمي باشد بلکه خود طبيعت پس از انفجار بزرگ به سمت تکامل پيش مي رود . اين تفکر الحادي در بسياري از حوزه ها وارد شده و ذهن و فکر انسانها را شکل داده است . علم و پژوهش ، آموزش و پرورش ، اقتصاد ، فرهنگ سازي ، رسانه و تصوير و ... همگي در تمدن غرب در حال گسترش اين تفکر مي باشند .
در مجموعه شِرِک ، شخصيت پردازي يک ديو ، قابل توجه مي باشد . ديو اگر موجودي از مراتب جنيان تلقي شود ، در مرتبه اي پايين تر از انسان در مراتب وجودي و خلقت مي باشد . اگر هم از موجودات تخيلي و توهمي باشد که اصالت وجود نخواهد داشت .
ما با توجه به تعاريفي که در ابتداي مقاله درباره ي ديو داشتيم ، آن را موجودي از شياطين اجنه قلمداد مي کنيم و به موضوعات مرتبط مي پردازيم ، الگو شدن ، قهرمان شدن و پذيرفته شدن يک ديو يا شيطان در نزد کودکان ، چه ذهنيتي از شيطان به کودکان خواهد داد ؟
آيا شيطان و شياطين جن و انس ، موجوداتي انتزاعي ، فانتزي و دوست داشتني هستند که با کمي محبت و مهرباني تبديل به انسان مي شوند ؟ اگر يک ديو يا شيطان يا يک صفت شيطاني بتواند محبوب و دوست داشتني باشد ، تکليف انسانها با مسائل و کارهاي شيطاني چه خواهد بود ؟ آيا مي توان يک چهره ي محبوب از شيطان و کارهاي شيطاني به جامعه معرفي نمود و بعد انتظار داشت ، جامعه رفتار و اعمال شيطاني را قيبح دانسته و انجام ندهد ؟ تغيير دادن مفهوم و ذهنيت مردم نسبت به شيطان ، ديو و صفتهاي شيطاني ، يکي از رسالتهاي اين مجموعه مي باشد که در راستاي اهداف يهود و صهيونيزم طراحي گرديده است که در مقاله منجي عنکبوتي ، مفصل به آن پرداختيم . شخصيتي که براي شِرِک تعريف مي گردد ، در رده انسان مي باشد . او ميز و صندلي دارد ، با قاشق و بشقاب غذا مي خورد ، توالت فرنگي دارد ، لباسهايش شبيه انسان مي باشد ، علايق انساني دارد ، عشق و علاقه اش نسبت به زن همانند انسانها مي باشد و بسياري از ويژگي هاي انسانها را دارد . اين مسئله را در مورد حيوانات ديگر نيز در مجموعه شِرِک و توليدات هاليوود مي توان ديد .
خر شِرِک حرف مي زند ، فکر و تدبير مي کند . گربه چکمه پوش نيزهمين طور . اين نوع نگاه مرتبه انسان را مانند ديگر حيوانات ديده و انسان را نوعي حيوان تکامل يافته مي داند که در رديف ديگر حيوانات مي باشد . اين همان تفکر داروين مي باشد که از عقايد يهوديان وارد علوم جانورشناسي و انسان شناسي شد . يهوديان عقيده دارند ، غير يهود حيوانات انسان نما مي باشند و به آنها « گوييم » مي گويند (7) با اين عقيده ي داروين مي توان پذيرفت که بقيه ي حيوانات نيز مي توانند به مراتب انساني برسند و عشق ، بيان ، کلام ، تدبير ، رسالت و وظايف انسان را دارا باشند . اين عقيده در اثر نشناختن حکمت خلقت انسان و جايگاه الهي او مي باشد . اين نوع نگاه به حيوانات و موجودات ديگر نسبت به انسان ريشه در نظريات شيطان دارد . شيطان در ابتداي خلقت آدم نسبت به برتر بودن خلقت خود و پست بودن خلقت آدم ، تکبر ورزيد و با خداوند مخالفت نمود .
نهادينه کردن نظريات شيطان و داروين براي کودکان و خردسالان در مجموعه ي شِرِک به طور جدي دنبال مي شود . مثل : 1 ـ عشق انساني بين زن و مرد و همانند سازي آن با غريزه ي جنسي ميان حيوانات؛ 2 ـ در پايان قسمت دوم شِرِک ، هنگامي که شِرِک و فيونا هر دو به شکل انسان هستند و مي توانند با بوسيدن يکديگر براي هميشه انسان باقي بمانند ، فيونا ترجيح مي دهد با شِرِک ديو ، زندگي کند و ديو بودن را به انسان بودن ترجيح مي دهد . اثر اين سکانس و القاء غير مستقيم آن را در ميان کودکان و خردسالان بايد در سالهاي آتي بررسي نمود . همين روش را در آموزشهاي مهدکودکها و کودکستانها نيز مي بينيم . در اين موسسات به اسم بازي ، تئاتر و آموزش ، بچه هاي انسان را به شکل حيوانات رنگ آميزي مي کنند و يا لباس حيوان به تن او مي کنند و او بايد در نمايش نقش موش ، خرگوش ، گربه ، سگ و ... بازي کند و خوشحال باشد که توانسته است موش ، گربه ، خرگوش و ... باشد . 
هـ ـ سحر و جادو
جادو و جادوگري سابقه ي طولاني در تاريخ بشر دارد . از زماني که دو فرشته هاروت و ماروت براي ايجاد صلح و رفع مشکلات زندگي مردم به زمين آمدند و شروع به آموزش روشهايي کردند که به وسيله ي آن اختلافات ميان زن و شوهر از بين مي رفت و علاقه و محبت ميان آنها بيشتر مي شد و بعد حضور جنيان ميان انسانها و انتقال اين علوم به بني اسرائيل تا زمان سليمان نبي ، سابقه جادو و سحر وجود داشته است . پس از سليمان نبي ، اين علوم در اختيار يهوديان قرار گرفت و آنها از آموزشهايي که از انبياء گرفته بودند در راه اهداف شيطاني خود استفاده نمودند . پس از تحريف دين يهود و تبديل شدن آنها به حزب شيطان ، از اين علوم براي فتنه انگيزي ، فساد و تباهي ديگر اقوام استفاده نمودند . يکي از عقايد يهود در مورد خداوند اين است که خدا تدبير و اداره ي دنيا را به آنها واگذار نمود و دستان خدا بسته است و نمي تواند در امور دنيا دخالت نمايد . يهود با اين عقيده شروع به دخل و تصرف در امور عالم مي کند . ريشه سحر و جادوگري نيز همين عقيده است . سحر و جادو با دخالت در امور دنيا و طبيعت و تغيير خلقت ، قائل به قدرتي غير از قدرت قادريت الهي خداوند مي باشد . اين تفکر ريشه در نظرات شيطان دارد و مديريت شيطان در هدايت آن کاملاً دخيل مي باشد .
هدف اصلي سحر و جادو کمرنگ کردن حضور خداوند و قدرت او در نظام طبيعت و اداره ي امور مي باشد . در تمام فيلمهايي که نشاني از سحر و جادو ديده مي شود ، هيچ حضوري از خدا نمي توان ديد . اين رسالت هاليوود در ترويج سحر و جادو در توليداتش مي باشد .
اين توليدات به مخاطب القاء مي کند که جادوگر نيز مي تواند به واسطه ي علومي که دارد ، فردي را به موجودي ديگر تبديل کند ، موجودي را خلق نمايد ، موجودي را غيب نمايد و هر گونه تصرف در عالم انجام دهد . سحر و جادو رسالتش تبيين قدرت شيطان است . مخاطب با ديدن سحر و جادو ، ذهنيتش نسبت به عوالم غيب و ماوراء منحصر مي شود به مفاهيم جادوگري و سحر شدن .
جادوگري در مجموعه ي شِرِک بسيار مطرح و محوري مي باشد . کارخانه ي توليد سحر و جادو ، فرشته ي نجات يا جادوگر شهر و چندين مورد ديگر مثل : 1 ـ طلسم شدن دختر توسط جادوگر ؛ 2 ـ کمک گرفتن از فرشته نجات براي حل مشکل ؛ 3 ـ ارتباط با جادوگر يا فرشته ي نجات با يک قطره اشک ؛ 4 ـ وسايل در اختيار جادوگر که در اتاق فيونا حرکت مي کنند ؛ 5 ـ درشکه پرنده ؛ 6 ـ چوب فرشته ي نجات که ستاره ي پنج پر شيطان پرستان روي آن قرار دارد ؛ 7 ـ کتابخانه ي جادوگر که تمام اسطوره هاي داستاني در آن وجود دارد ؛ 8 ـ معجون هاي مختلف براي به دست آوردن خوشبختي ، شادابي ، زيبايي و ... ؛ 9 ـ همراهي جادو شدن با نور ؛ 10 ـ نقش فرشته نجات در خوشبختي پادشاه و مردم شهر ؛ 11 ـ استقبال مردم شهر از جادوگر در جشن ؛ 12 ـ تبديل انسانها به حيوانات ؛ 13 ـ مدرسه جادوگري و سحر در جزيره ؛ 14 ـ تعليم ديدن آرتي ، پادشاه آينده در مدرسه ي سحر و جادو ؛ 15 ـ کمک کردن معلم جادوگري در جزيره به شِرِک و آرتي ؛ 16 ـ روش معلم جادوگري در کنار آتش براي ديدن آينده ي هر فرد ؛ 17 ـ حمله پرنس چارلينگ به شهر به کمک جادوگران جار و سوار ؛ 18 ـ موجودات افسانه اي و اسطوره اي در کل استان .
مجموعه شِرِک با چنين حجم بالايي از مفاهيم سحر و جادوگري ، تلاش دارد اين مفاهيم را در ذهن کودکان نهادينه نمايد . 
و ـ حيازدايي از مسايل جنسي
در مجموعه ي شِرِک ، پرداختن به مسائل جنسي و زناشويي و ارتباط ميان جنس هاي مخالف به طور علني و کاملاً واضح مي باشد . شِرِک يک ديو تنها و منزوي مي باشد که آداب و اصول اجتماعي را نمي داند ، غالباً عصباني و خشن است ولي هنگامي که به پرنسس فيونا علاقه مند مي شود ، تبديل مي گردد به يک ديو دوست داشتني و مهربان که ديگر عصبانيت و خشونت قبل را ندارد و تعاملات اجتماعي دارد . اين مطلب در حکمت ازدواج اسلامي نيز به شکلی وجود دارد اما آنچه در مجموعه ي شِرِک نشان داده مي شود ، مدل رابطه ي جنسي غربي و آمريکايي مي باشد . مخاطب مي پذيرد تمام مشکلات رفتاري و اخلاقي فرد با رابطه ي جنسي بر طرف مي شود . اين نظريه ي فرويد در مورد آزادي جنسي مي باشد که ريشه تمام مشکلات را محدوديتهاي جنسي مي داند . عريان نمايي مسائل جنسي ، قبح زدايي و حيازدايي بسياري از حريمها در مجموعه ي شِرِک ، به طور کامل مشهود مي باشد . شايد اين موضوعات در فيلمهاي ديگر نيز ديده شود ، اما در سطح کودکان هيچ گاه اينگونه علني و بي پرده مطرح نمي شده است . وارد کردن ذهن کودکان به اين مقولات باعث بلوغ زود رس و انحرافات اخلاقي آنها مي شود که در ابتدا به آن پرداختيم . به چند مورد از اين عريان نمايي مسائل جنسي اشاره مي کنيم : 1 ـ رابطه جنسي ميان خر و اژدها و شِرِک و فيونا ؛ 2 ـ آموزش رابطه بين دختر و پسر در ديالوگ هاي خر و فيونا در قسمت اول و رابطه شِرِک و فيونا ؛ 3 ـ تلاش شِرِک و فيونا براي تنها شدن و دک کردن خر ؛ 4 ـ اظهار کردن عشق به طور علني در جمع ؛ 5 ـ وارد شدن شواليه به اتاق خواب و تخت پرنسس در حال خواب ؛ 6 ـ نشان دادن حالات خلوت زن و شوهر ميان شِرِک و فيونا و مزاحم شدن خر ؛ 7 ـ تأکيد بر بوسه در مجموعه ي شِرِک ، بوسيدن تنها راه باطل شدن سحر مي باشد ، اولين بوسه ي عشق ، بوسيدن يک سرنوشت است ؛ 8 ـ ديو با سکس به انسانيت نزديک مي شود ؛ 9 ـ شيفتگي دختران جوان نسبت به شِرِکِ انسان شده و دادن پيشنهاد ازدواج به او ، در قسمت دوم ؛ 10 ـ اطلاع دادن حامله بودن با صداي بلند توسط فيونا در ابتداي قسمت سوم .
مسئله بوسه و بوسيدن در مجموعه ي شِرِک بسيار مطرح مي باشد . قبح زدايي از بوسيدن يا بوسيده شدن توسط افراد بيگانه و غربيه ، يکي از القائات اين مجموعه مي باشد . بوسيدن يکي از موثرترين روشهاي معاشقه ميان انسانها مي باشد که در روابط زن و شوهر محوريت دارد . با بوسه جسم و روان فرد براي ارتباط جنسي مهيا خواهد شد . حال اگر اين بوسيدن توسط يک فرد غريبه و نامحرم باشد ، چه تأثيراتي در رفتار و عملکرد فرد خواهد داشت ؟ 
ز ـ غربي سازي ـ وسترنيزيشن
يکي از اهداف صهيونيزم و استعمار فرانو ، غربي سازي جهان و حاکم کردن مدل زندگي آمريکايي بر تمام ملتها و فرهنگها مي باشد . يکي از روشهاي اشاعه ي اين مدل زندگي ، هاليوود مي باشد که با توليدات خود اين فرهنگ را به جهان معرفي مي نمايد و از طريق القاء غير مستقيم آن را الگو مي نمايد . در مجموعه ي شِرِک به طور گسترده اين هدف دنبال مي شود تا بتواند ذهن کودک را با فرهنگ آمريکايي عجين نمايد . به طور اجمال به مواردي از اين مدل زندگي آمريکايي اشاره مي نماييم :
1 ـ مدل لباسهاي باز و نيمه باز زنان و دختران به سبک اروپايي و آمريکايي .
2 ـ تأکيد بر تناسب اندام مانکني ميان زنان و اندام متناسب ميان مردان به عنوان الگوي زن و مرد غربي ، به طوري که غير از شِرِک و زنش ، هيچ فرد چاقي ديده نمي شود . افراط در تناسب اندام و مدل شدن اندام باربي و مانکن ها يکي از سياستهاي فعالان فمينيسم نيز مي باشد که زايمان را براي زن ممنوع مي کنند . چون اندامش به هم مي خورد . القاء ناخودآگاه اين نکته که هر کس اندام متناسب و مانکني ندارد ، ديو است .
3 ـ نشان دادن نظم و شهرنشيني و تمدن شهري در ميان شهرها . با اينکه داستان در دوران قرون وسطي اتفاق مي افتد ولي تلاش مي شود ، مدنيت و شهرنشيني و نظم شهري و تميزي شهر را در آن زمان نشان دهند . القاء اين مطلب که غرب در طول تاريخ هميشه متمدن ، منظم و جامعه اي تميز داشته است و تاريخ قرون وسطي غرب را تحريف نمايند .
4 ـ مدل ساختمانها و خانه ها که به سبک انگليسي مي باشد .
5 ـ مراسمات به سبک انگليسي و آمريکايي مثل سبک غذا خوردن ، مدل نامزدي ، خواستگاري ، ازدواج ، اعتراض به ازدواج ، جشنها ، همگي از فرهنگ آنگلوساکسون اقتباس شده است .
6 ـ استفاده از رقص و موسيقي غربي ، در پايان هر قسمت همراه با موسيقي و رقص دسته جمعي مي باشد و در ميان داستان نيز در حالت هاي شادي و غم از انواع موسيقي غربي استفاده مي شود . الگودهي رقص باله .
7 ـ خانواده تک فرزند و خانواده تک والديني . خانواده پدر و مادر فيونا به عنوان تنها خانواده ي انساني مطرح يک خانواده تک فرزند مي باشد و خانواده فرشته نجات نيز يک خانواده ي تک والديني مي باشد . اثرات منفي اخلاقي و اجتماعي اين نوع خانواده ها بسيار زياد مي باشد که به مرور به از بین رفتن خانواده منتهی می شود . تنها خانواده چند فرزندی ، خانواده شرک و خر شرک می باشد که یکی دیو می باشد و ديگر خر و اژدها ، که مي توان القاء غير مستقيم آن را حدس زد .
8 ـ نهادينه کردن روابط فمينيستي ميان زن و شوهر . اين رابطه ميان پدر و مادر فيونا به شدت ديده مي شود . با نشان دادن مادر فيونا به عنوان يک چهره ي مثبت و دلسوز و پدر فيونا به عنوان يک چهره ي منفي که گاهي قصد مخالفت با نظرات همسرش را دارد ، اين تفکر القاء مي شود .
9 ـ ظاهرگرايي و توجه به ظاهر افراد براي انتخاب همسر و ملاک نبودن شخصيت و اخلاق و عقيده ي آنها در قسمتهاي مختلف ديده مي شود . پرنس چارلينگ به عنوان يک جوان خوش قيافه هميشه مطرح است . پرنسس ها به دنبال همسران خوش قيافه هستند و دختران با ديدن شِرِک خوش قيافه شيفته ي او مي شوند و به او درخواست ازدواج مي دهند .
10 ـ در مجموعه ي شِرِک ، موضوعاتي مثل عکاسي ، فيلمبرداري ، تلويزيون ، خبرگزاري ، مجري گري ، پرواز با بالون را به صورت موضوعات تاريخي در فرهنگ غرب با قدمت تاريخي قرون وسطي نشان مي دهد . غرب با اين روش به دنبال غنا بخشيدن به هويت تاريخي خود مي باشد . جالب توجه اين است که قديمي ترين انيميشن يا پويا نمايي در جهان متعلق به تمدن ايران در جيرفت مي باشد که قدمت چند هزار ساله دارد .
11 ـ نهادينه کردن فرهنگ نمايش و تئاتر در فرهنگ و تاريخ غرب .
12 ـ فرهنگ سازي کريسمس يکي ديگر از موارد اشاعه و ترويج فرهنگ و مدل زندگي غربي مي باشد . در قسمت شِرِک و کريسمس تمام نکات مراسم کريسمس آموزش داده مي شود تا مخاطب غير غربي آن را به عنوان يک جشن در فرهنگ خود الگوسازي نمايد .
شِرِک در اين قسمت نماد فردي است که هيچ آشنايي با کريسمس ندارد و تلاش مي کند ياد بگيرد ، القاء غير مستقيم آن اين است که تنها ديوها هستند که کريسمس ندارد و آن را نمي شناسند . 
ح ـ نمادهاي فراماسوندي
1 ـ معماري ساختمانها .
2 ـ لباسهاي يک دست و فرم خاص لباس ها در جادوکده و مدرسه ي سحر و جادو .
3 ـ مراسم مسابقه ي ماسک و نقاب .
ط - نمادهای شیطان پرستان
در اين مجموعه با الگودهي و تبيين اعمال و رفتار شيطان پرستان و نمادهاي آنها ، تفکرات اين فرق ترويج مي گردد و بستر ذهن مخاطبان مهيا مي شود براي پذيرش عقايد ديگر آنها و گرايش به اين فرق : 1 ـ سحر و جادوگري ؛ 2 ـ تعليم گرفتن آرتي از معلم جادوگري براي شاه شدن ؛ 3 ـ ستاره پنج پر که از علايم شيطان پرستان است بر روي چوب جادوگران وبر روی در و ديوار قلعه ي پادشاه ؛ 4 ـ استفاده از کاراکتر ديو و اژدها که مرتبط با نيروهاي شيطاني مي باشند ؛ 5 ـ لذت بردن از لجن و کثافت توسط شِرِک ؛ 6 ـ خوردن پشه ، تار عنکبوت و غيره توسط شِرِک ، اين امر در ميان شيطان پرستان نيز رايج است ؛ 7 ـ استفاده از فضولات بدن ؛ 8 ـ روش معلم جادوگر پير در جزيره براي خواندن ذهن شِرِک ، خر و آرتي در کنار آتش و پيش بيني آينده ي آنها . او در اين قسمت آنها را دور آتش جمع مي کند ، ماده اي در آتش مي ريزد که دود مي کند و با طبل زدن از آنها مي خواهد آنچه به آنها الهام مي شود را در دود ببينند . اين روش جادوگران شمن گرا مي باشد که به آيين شمنيسم معروف مي باشد . 
ی ـ خدا زدايي
در تمام قسمتهاي شِرِک و کل داستان هيچ جايگاهي براي خدا تعريف نمي شود . خدا اصلاً موضوعيت ندارد . خدا نه به کسي کمک مي کند و نه در امور دخالت مي کند . آنچه قدرت مطلق است . سحر و جادو و اراده ي انساني مي باشد . سکولاريزم و شيطان. 
ک ـ رويکردهاي آخرالزماني
مجموعه ي شِرِک تلاش دارد مفاهيم آخرالزماني را به سبک غربي در ذهن کودکان نهادينه نمايد . به برخي از نمادهاي آخرالزماني آن اشاره مي کنيم :
1 ـ وجود افراد شرور با ويژگي هاي آخرالزماني ، فرد يک چشم ، مرد زن نما .
2 ـ شِرِک مأمور مي شود براي نجات شهر به دنبال پادشاه و منجي آنها برود که در يک جزيره مي باشد . نام او آرتي مي باشد که بسيار نزديک به نام شاه آرتور در اساطير اروپايي مي باشد . اينکه آرتي در جزيره و دور از مردم زندگي مي کند ، يادآور عقيده ي انحرافي جزيره خضرا در مورد حضرت ولي عصر مي باشد .
3 ـ پرنس چارمينگ ، جوان سوار بر اسب سفيد که تلاش مي کند به پادشاهی برسد و اشرار را جمع مي کند و به شهر حمله مي کند ، يادآور افرادي است که مدعي منجي بودن هستند و ظاهر آن را نيز دارند و جمع کردن اشرار و حمله به شهر و آشوب پس از آن يادآور حرکت سفياني قبل از حکومت و قيام حضرت مي باشد .
4 ـ جمع شدن و زنده شدن تمام اسطوره هاي گذشته و قبلي ، يادآور مسئله رجعت در آخرالزمان و زمان ظهور مي باشد .
5 ـ آرتي برادرزاده ي پادشاه مي باشد که براي فرمانروايي انتخاب مي شود ، او از بچگي از پدر و مادرش جدا شده و تحت آموزش در مدرسه سحر و جادو قرار گرفته است ، اين شخصيت يادآور داستان زندگي حضرت ولي عصر مي باشد که در سنين کودکي پدر و مادر بزرگوارشان را از دست دادند و در سن کم به امامت رسيدند و ايشان منتقم و ميراث دار جد بزرگوارشان مي باشند .
6 ـ مردم منتظر پادشاه هستند که نماد انتظار عمومي جهان براي آمدن منجي مي باشد .
7 ـ افراد شرور به تکثير نسل مشغول هستند ، فرد يک چشم و بچه اش که يادآور تجهيز سپاه سفياني و شيطان و گسترش زنازادگي براي مقابله با سپاه حضرت مي باشد .
8 ـ آرتي در آخرين لحظه وقتي همه ي ياران شِرِک اسير شده اند وارد مي شود و با سخنان خوب ، وجدانهاي خفته افراد شرور را بيدار مي کند و آنها دست از شرارت بر مي دارند و بين آنها صلح مي شود و آرتي پادشاه مي شود . اين يادآور ظهور حضرت و عنايت ايشان و کامل شدن عقول انسانهاست و حضرت با زبان فطرت با انسانها سخن مي گويد و فطرتهاي خفته را بيدار مي کند و در نهايت با سپاه روم صلح مي نمايد .
البته برخي از نمادها و جريانات در اين مجموعه بر اساس نظرات آخرالزماني غربي مي باشد . نماد شهر خيلي خيلي دور و نام آن بر روي کوه ، سمبل هاليوود است . پادشاه از نژاد آنگلوساکسون مي باشد و در نهايت تمام بدها ، خوب مي شوند و هيچ نوع جنگي در نمي گيرد و هيچ نامي از يهود به ميان نمي آيد و بسياري ديگر از تحريفات که بايد مورد توجه قرار گيرد . 
ل ـ حساسيت زدايي
در مجموعه ي شِرِک براي از بين بردن حساسيت مخاطب نسبت به موارد ضد اخلاقي آن چند روش پيش گرفته مي شود :
1 ـ استفاده از کاراکتر طنز خر و طنز کلامي او
2 ـ استفاده از چهره ي مهربان و طنز شِرِک به عنوان قهرمان داستان
3 ـ استفاده از دوبله قوي فارسي با اصطلاحات بومي
4 ـ شروع شدن داستان با کتاب مصور که همراهي کودک را به همراه خواهد داشت به دليل ذهنيت داشتن نسبت به کتابهاي مصور
5 ـ همراه داشتن برخي نکات اخلاقي مثبت جزئي . 
م ـ نماد شناسي
در مجموعه ي شِرِک نمادهاي مختلفي ديده مي شود ، ديو ، اژدها و جادوگران نماد اعمال شيطاني و خودشيطان مي باشد . زن در سينماي غرب ، نماد سرزمين و ميهن مي باشد که در اين مجموعه شِرِک و ديگر پرنسس ها نماد آن مي باشند . هر پادشاه براي به قدرت رسيدن و تثبيت پادشاهي خود با يک پرنسس ازدواج مي کند . در واقع آن سرزمين را به تملک خود در مي آورد . زن نماد آن سرزمين ، هويت و ناموس آن مي باشد که تحت سلطه پادشاه قرار مي گيرد . در اين مجموعه نيز ، شِرِک ، ديو سبز داستان ، فيونا ، دختر جوان پادشاه را همسر خود مي کند .
اگر ديو را نماد شيطان و اعمال شيطاني بدانيم ، فيونا را نيز نماد سرزمين ، وطن و ناموس انسانيت قرار دهيم ، در طول داستان سرزمين انساني و ناموس انسانيت که همان زن مي باشد تحت تملک يکي از شياطين قرار مي گيرد و به او گرايش پيدا مي کند . اين مسئله به طور جدي مطرح مي شود ، به طور مثال زماني که شِرِک و فيونا هر دو به شکل انسان هستند و مي توانند با بوسيدن يکديگر ، انسان بودن خود را تثبيت کنند ، فيونا ترجيح مي دهد ديو باشد . اين مسئله يعني ترجيح دادن اعمال و رفتارهاي شيطاني بر اعمال و ظاهر انساني . القاء غير مستقيم اين موضوع تصاحب سرزمين و هويت انساني توسط شيطان مي باشد که با تمايل خود انسان صورت مي گيرد .
نقش زن در جامعه انساني بسيار کليدي و حياتي مي باشد . بر همين مبنا بيشتر سرمايه گذاري غرب براي ترويج فساد و تأثير بر فرهنگ هاي ديگر ، بر روي زنان و دختران جوامع ديگر مي باشد . با همين سياست مي باشد که استعمار در کشورهاي مختلف کلاسهاي آموزشي و تربيتي براي دختران و زنان مي گذارد و در قالب آن فرهنگ غربي را به آنها انتقال مي دهد . در واقع استعمار با آموزش زنان و دختران هر کشور ، آن سرزمين را تصاحب مي کند : چون زنان و دختران، مادران آن جامعه خواهند بود و نسل آينده آن جامعه را به سبک مدل زندگي آمريکايي تربيت خواهند نمود .
در شِرک نيز شِرِک به عنوان نماد شياطين ، بر فيونا مسلط مي شود و با تصاحب سرزمين و ناموس انساني ، از او بچه دار مي شود و فرزندان او ديوهاي کوچکي هستند که راه پدر را ادامه مي دهند . در واقع نسل شياطين توسط انسانها تکثير مي يابد .
(بخش چهارم ) : نتيجه گيري
جنگ نرم در حوزه ي رسانه يکي از موضوعات جدي و مهم در عرصه شبيخون فرهنگي غرب عليه اسلام و جهان مي باشد . ضرورت شناخت ابعاد تهديدات نرم براي جهان اسلام بسيار حياتي مي باشد . جهان اسلام در دوران بيدار شدن خود مي باشد و بايد تمام ابعاد هجمه فرهنگي و فکري دشمن را شناسايي نمايد و از آنها پرهيز نمايد . غفلت در عرصه ي کودک و خردسال در امروز باعث خواهد شد فردا با جواناني روبرو شويم که بسياري از مفاهيم انساني و الهي را متوجه نشوند . استعمار و صهيونيزم در حال نهادينه کردن فلسفه شيطاني خود ، در جنين انسانها مي باشد . پايبندي به اصول اخلاقي و فطرت انساني و الهي ، سدي محکم در مقابل پياده شدن اهداف آنهاست و آنها تلاش دارند در مجموعه هايي مثل شِرِک ، اصول اخلاقي و انساني را از بين برده و جامعه را نسبت به اعمال شيطاني حيازدايي نمايند . ما در اين مقاله به طور اجمال به برخي از آسيب هاي مجموعه شِرِک پرداختيم . جاي آن دارد اساتيد حوزه هاي مختلف ، ابعاد گوناگون چنين مجموعه هايي را بررسي نمايند و جامعه را نسبت به آن آگاه سازند و رسالت خود را انجام دهند .

پي نوشتها :
1 ـ پروتکل هاي دانشوران صهيون ـ ص 387
2 ـ پروتکل هاي دانشوران صهيون ـ ص 387
3 ـ لغت نامه معين ـ حرف دال
4 ـ دانشنامه ي ويکي پديا
5 ـ قال رسول الله :« اني بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» ـ ميزان الحکمه
6 ـ دانشمنامه ي ويکي پديا
7 ـ پروتکل هاي دانشوران صهيون ـ ص 387


منابع :
1 ـ عجاج نويهض ـ پروتکل هاي دانشوران صهيون ـ نشر آستان قدس ـ 1381
2 ـ مباني فراماسونري ـ دفتر مطالعات وزارت امور خارجه
3 ـ سيد حسين زرهاني ـ پل نامرئي از هنر به سياست ـ نشر سوره ي مهر ـ 1383
4 ـ علي بناب ـ عملکرد صهيونيزيم نسبت به جهان اسلام ـ مؤسسه امام خميني ـ 1383
5 ـ نيل پستمن ـ زوال دوران کودکي ـ نشر اطلاعات ـ 1387
6 ـ نصير صاحب خلق ـ مسيحيت صهيونيستي ـ نشر موعود ـ 1383
7 ـ مجموعه کارتوني شِرِک 1 ـ 2 ـ 3 ، کارگردان اندو آدامسون ـ هاليوود ـ 2001 تا 2007
آدرس ايميل شخصي نويسنده :
Atoom-12@yahoo.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد