۱۰اقدام براي سلامت مغز

حفظ سلامت مغز مانند سلامت ساير بخش‌هاي بدن و تناسب اندام بايد مورد توجه قرار گيرد. اتحاديه پژوهش‌هاي مغزي آمريکا مي‌گويد: براي حفظ سلامت مغز و جلوگيري از کاهش عملکرد آن که با افزايش سن رخ مي‌دهد، کارهاي زيادي مي‌توان انجام داد که بايد بخشي از برنامه تناسب کلي اندام‌ها باشد. اين اتحاديه انجام ده اقدام زير را براي بهبود سلامت مغز توصيه مي‌کند:
يکشنبه، 25 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
۱۰اقدام براي سلامت مغز
۱۰اقدام براي سلامت مغز
۱۰اقدام براي سلامت مغز

نويسنده:علی اصغر بهاالدینی




حفظ سلامت مغز مانند سلامت ساير بخش‌هاي بدن و تناسب اندام بايد مورد توجه قرار گيرد.
اتحاديه پژوهش‌هاي مغزي آمريکا مي‌گويد: براي حفظ سلامت مغز و جلوگيري از کاهش عملکرد آن که با افزايش سن رخ مي‌دهد، کارهاي زيادي مي‌توان انجام داد که بايد بخشي از برنامه تناسب کلي اندام‌ها باشد. اين اتحاديه انجام ده اقدام زير را براي بهبود سلامت مغز توصيه مي‌کند:

1- خوردن رژيم غذايي سلامت‌بخش مغز:

رژيم غذايي که غني از اسيد‌هاي چرب امگا-3 (که ماهي‌ها حاوي مقدار زيادي از آن هستند)، پروتئين، مواد آنتي‌اکسيدان، ميوه‌ها و سبزي‌ها و ويتامين هاي گروه B و مقدار کمي چربي‌هاي ترانس باشد و ميزان متعادلي از مواد نشاسته‌اي يا کربوهيدراتي را داشته باشد، سلامت مغز را حفظ مي‌کند.

2- ذهن خود را فعال نگهداريد:

۱۰اقدام براي سلامت مغز

فعاليت‌هايي مانند آموختن يک زبان يا مهارت جديد، حل کردن جدول کلمات، رفتن به کلاس‌هاي آموزشي، و يا يادگيري رشته‌هاي هنري مي‌تواند ذهن شما را فعال نگه‌دارد.

3- به طور مرتب ورزش کنيد:

ورزش‌کردن مي تواند گردش خون را فعال کند، توازن و هماهنگي بدن را بهبود بخشد و از بروز بيماري‌‌هايي مانند بيماري قلبي، سکته مغزي و ديابت که خطر زوال عقل يا دمانس را مي‌افزايند، جلوگيري کند.

4- به فعاليت‌هاي اجتماعي بپردازيد:

گذراندن وقت با دوستان، انجام کارهاي داوطلبانه و مسافرت مي‌تواند مغز شما را فعال و سالم نگهدارد.

5- به مقدار کافي بخوابيد:

نداشتن خواب کافي مي‌تواند اثراتي منفي بر سلامت مغز داشته باشد.

6- استرس‌ را مهار کنيد:

شرکت در تمرين‌هاي يوگا، گذراندن وقت با دوستان يا انجام ساير فعاليت هاي کاهنده استرس، به حفظ توانايي يادگيري و قدرت حافظه کمک مي‌کند.

7- پيشگيري از آسيب مغزي:

به سر گذاشتن کلاه ايمني در بعضي مشاغل خاص و موقع سوار شدن بر موتور، و بستن کمربند ايمني در حين رانندگي از صدمه‌خوردن مغز که مي‌تواند با افزايش خطر زوال عقل يا دمانس همراه باشد، جلوگيري مي کند.

8- کنترل ساير عوارض بهداشتي:

حفظ وزن متناسب، ورزش‌کردن، خوردن غذاي متعادل و مغذي، و کنترل‌ استرس خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت، بيماري قلبي، فشار خون بالا را که بر مغز تاثير مي‌گذارند، کاهش مي دهد.

9- از عادات ناسالم پرهيز کنيد:

سيگار کشيدن و داروهاي روان گردان مي‌توانند باعث افزايش خطر ابتلا به دمانس و زوال قدرت شناختي شوند.

10- به سابقه بيماري‌ها در خانواده خود توجه داشته باشيد:

اگر با توجه به سابقه خانوادگي تان در معرض ابتلا به زوال عقل يا دمانس در دوران سالمندي هستيد، با پزشک خود در مورد شيوه‌‌هاي حفظ سلامت مغز و جلوگيري يا کند کردن پيشرفت زوال قوه شناختي مشورت کنيد.
منبع: www.persianfemale.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.