آلبومین چیست

آلبومین پروتئین ضروری موجود در خون است که به ترمیم بافتهای بدن و حفظ رشد آنها کمک می‌کند. این مقاله عملکردها و علل کمبود آن در بدن انسان را مورد بحث قرار می‌دهد.
پنجشنبه، 4 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آلبومین چیست
آلبومین چیست

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آلبومین پروتئین ضروری موجود در خون است که به ترمیم بافتهای بدن و حفظ رشد آنها کمک می‌کند. این مقاله عملکردها و علل کمبود آن در بدن انسان را مورد بحث قرار می‌دهد.
آلبومین نوعی پروتئین محلول در آب است که در اشکال متعدد در جهان طبیعی یافت می‌شود. وجود این پروتئین ضروری جهت حفظ سلامتی موجود زنده بسیار اهمیت دارد. برخی گیاهان و حیوانات این پروتئین را در خود داشته و یا ممکن است آن را به شکل مواد زائد ترشح نمایند. در انسان، این پروتئین در خون و همچنین ادرار وجود دارد.

عملکرد

در انسان، این پروتئین در خون وجود دارد یعنی جایی که عملکردهای بسیار مهم انتقال اسیدهای چرب ضروری از چربی‌ها به بافتهای عضلانی را انجام می‌دهد. عملکرد دیگر آن تنظیم فرآیند اسمزی است. همچنین، آلبومین انتقال انواع مواد مانند هورمونها، داروها و غیره را از طریق خون میسر می‌سازد. سرانجام، پروتئینهای مورد نیاز جهت ترمیم بافتها و حفظ رشد آنها را برای بدن فراهم می‌سازد.

علل کمبود

آلبومین جزء بسیار ضروری خون است. به همین دلیل است که کمبود آن می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سلامت شود. جهت بررسی سطح آن در خون می‌توان از آزمایش خون استفاده کرد. چنانچه سطح آن کمتر از حد نرمال باشد، پزشک امکان دارد در صورتی که کمبود آن ناشی از سوء تغذیه باشد، مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین را توصیه نماید.
علاوه بر رژیم غذایی کم پروتئینه، علل دیگری برای کمبود این پروتئین وجود دارد. این علل عبارتنداز:
• وجود عفونت در پا، دندان و یا لثه
• عفونت مثانه
• التهاباتی همچون لوپوس و آرتریت
• عوارضی مانند مشکلات کبدی، بیماری‌های کلیوی، و اسیدوز متابولیک
• عوارض دیگری مانند بیماری کرون، که در آن بدن قادر به جذب یا هضم پروتئین نیست.

راه‌های غلبه بر کمبود

گوشت‌هایی مانند گوشت گاو، ماهی، و مرغ، به علاوه‌ی تخم مرغ و شیر از بهترین منابع پروتئین بوده، و از اینرو بایستی در رژیم غذایی گنجانده شوند. برخی از مواد غذایی دیگر که به غلبه بر کمبود این پروتئین کمک می‌کنند، لوبیا، آجیل یا مغزهای گیاهی، سبزیجات، و غلات را شامل می‌شود. مقدار این مواد غذایی در رژیم غذایی کاملاً به نیاز بدن بستگی دارد و متخصص تغذیه و یا پزشک بهترین فردی است که می‌تواند این میزان را تعیین نماید.
در صورتی که سطوح پایین آلبومین ناشی از وجود برخی مشکلات جدی مانند بیماری کلیوی و یا کبد باشد، آنگاه درمان این بیماریها به بازگرداندن سطوح آن در محدوده نرمال کمک خواهد کرد.
علاوه بر آزمایش خون، پزشکان ممکن است آزمایش ادرار را نیز جهت تعیین سطح این پروتئین در ادرار تجویز نمایند، خصوصاً اگر این کمبود ناشی از وجود یک بیماری کلیوی باشد. چنانچه سطوح آن بسیار بالا باشد، آنگاه عارضه‌ای تحت عنوان «پروتئینوری ('proteinuria')» می‌تواند علت آن باشد. پروتئینوری عارضه‌‌ای است که در آن پروتئین‌ها از خون به درون ادرار نشت یا تراوش می‌کنند به این دلیل که کلیه‌های آسیب دیده به درستی قادر به فیلتر و تصفیه‌ی مناسب آنها نیستند. این وضعیت می‌تواند نشانه‌ی وجود چند بیماری و عارضه همچون دیابت، بیماری مزمن کلیه، و فشار خون بالا باشد. بنابراین، ضروری است که حساب دقیق سطوح آلبومین در بدن را با انجام ماهیانه‌ی آزمایش خون و ادرار نگه داریم. این کار به فرد در پیشگیری و تشخیص بسیاری از عوارض و بیماریها کمک خواهد کرد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما