تکرر ادرار در مردان

تکرر ادرار در مردان مسن تر، شایع تر است. با این حال، بیشتر اوقات نیاز به دفع ادرار وقتی با تب، درد یا احساس ناراحتی در شکم یا مثانه و امثال آن همراه باشد، تنها نمی تواند ناشی از پیری باشد. مقاله زیر، اطلاعاتی
شنبه، 6 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تکرر ادرار در مردان
تکرر ادرار در مردان

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
تکرر ادرار در مردان مسن تر، شایع تر است. با این حال، بیشتر اوقات نیاز به دفع ادرار وقتی با تب، درد یا احساس ناراحتی در شکم یا مثانه و امثال آن همراه باشد، تنها نمی تواند ناشی از پیری باشد. مقاله زیر، اطلاعاتی راجع به عواملی که در این مشکل ادراری نقش دارند را در اختیار شما قرار خواهد داد.
تحت شرایط عادی، یک فرد ممکن است به مدت چهار تا هشت دفعه در روز نیاز به دفع ادرار داشته باشد. به طور کلی، مثانه ما قادر است تا زمانی که برای رفتن به توالت مناسب است، ادرار را نگه دارد. اما اگر فردی بیش تر از هشت دفعه در روز نیاز به دفع ادرار داشته باشد یا بیش از حد آب نوشیده است یا این که می تواند نشانه ای از نوعی مشکل در سلامتی باشد. به طور متوسط، یک فرد می تواند در حالی که مقدار ادرار کاهش پیدا می کند، شش تا هشت ساعت بدون نیاز به دفع ادرار بخوابد. وضعیتی که در آن به دفعات مکرر فردی هنگام شب نیاز فوری به تخلیه ادرار دارد، به عنوان شب ادراری یا ناکچوری نامیـده می شود. تکرر ادرار و اضطرار در ادرار یا نیـاز ناگهانی به دفع ادرار در مردان مسن تر، شایع‌تر می باشد.

علل

احساس نیاز مکرر به دفع ادرار می تواند نشانه اختلالات مختلفی در سلامتی باشد. شرایط خاصی که موجب بروز مشکل ادراری در مردان می شود در زیر آورده شده است.
• عفونت مجاری ادراری: تکرر یا افزایش ادرار یکی از علائم شایع عفونت مجاری ادراری یا UTI می‌باشد، که به علت تهاجم باکتری های مجاری ادراری رخ می دهد. باکتری هایی مانند اشرشیا کلی موجب آسیب بافت شده و می توانند در مجرای ادرار، مثانه و گاهی اوقات نیز در کلیه ها پخش شوند. استرس، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و رژیم غذایی نامناسب، برخی از عواملی هستند که به عفونت مجاری ادراری در مردان منجر می شوند.
• دیابت: نیاز به دفع ادرار بیش از حد معمول، می تواند از علائم اولیه ابتلاء به دیابت نوع 1 و یا نوع 2 باشد. در نتیجه ی افزایش تجمع گلوکز در خون، بدن سعی می کند از طریق تخلیه ادرار از شر آن خلاص شود که گاهی اوقات به کم آب شدن آب بدن منجر می گردد.
• مشکلات پروستات: یکی دیگر از عواملی که در تکرر ادرار نقش دارد، بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات می باشد. بزرگ شدن پروستات بر مجرای ادرار یعنی همان لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند، فشار وارد می آورد و مانع دفع ادرار می گردد. این مسئله می تواند موجب تحریک پذیری دیواره مثانه گردد که به انقباض مثانه منجر می شود، حتی هنگامی که شامل مقدار بسیار کمی ادرار باشد، نتیجه آن نیاز مکرر به دفع ادرار می باشد.
• سیستیت بینابینی: سیستیت بینابینی یا IC وضعیت دردناکی است که در نتیجه التهاب بافت دیواره مثانه رخ می دهد. این مورد با درد یا ناراحتی در مثانه و ناحیه لگن مشخص می شود، این وضعیت اغلب شامل علائمی مانند نیاز فوری یا نیاز مکرر به دفع ادرار می باشد.
• استفاده از داروهای دیورتیک: داروهایی که برای مبتلایان به فشار خون بالا یا احتباس مایعات تجویز می شود به خارج کردن مایعات اضافی از بدن کمک می کنند و در نتیجه در افزایش دفع ادرار مؤثر هستند.
• اختلالات عصبی: سکته مغزی یا دیگر بیماری های عصبی که می توانند به اعصابی که در خدمت مثانه هستند آسیب وارد کنند، می توانند موجب بروز مشکلاتی در عملکرد مثانه گردند از جمله می توان تکرر ادرار و نیاز فوری و دردناک به دفع ادرار را نام برد.
• پرتو درمانی: پرتو درمانی که در اطراف ناحیه مثانه برای درمان سرطان مثانه انجام می گردد، می تواند دیواره مثانه را تضعیف کند. تأثیر آن به این صورت است که یک سال طول می کشد تا الگوی دفع ادرار به حالت عادی خود باز گردد.
• علل دیگر: وضعیت های پزشکی مانند سرطان مثانه، اختلال عملکرد مثانه، مثانه بیش فعال و نارسایی قلبی مادر زادی می توانند فرد را مستعد ابتلاء به چنین مشکلات ادراری نمایند. استفاده از نوشیدنی های حاوی کافئین از دیگر علل احتمالی می باشند.
• سن: این معیار مهمی است که با افزایش سن، عضلات ناحیه لگن و مثانه ضعیف تر می شوند و فرد قادر نیست همان مقدار ادراری را که در سنین جوانی نگه می داشته است را اکنون نگه دارد.

تشخیص

بسته به تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار، پزشک ممکن است از بیمار بخواهد آزمایشاتی را انجام دهد مانند:
آزمایش ادرار: این یک آزمایش میکروسکوپی است که ترکیبات مختلفی که از طریق ادرار خارج می شوند را تشخیص و اندازه گیری می کند.
سیستومتری: این آزمایشی است که فشار داخل مثانه را اندازه گیری می کند تا مشخص کند مثانه به چه میزان توانایی نگه داشتن یا خارج کردن ادرار را دارد.
سیستوسکوپی: این آزمایشی است که در آن پزشک از ابزار نازک و سبکی که سیستوسکوپ نامیده می شود، استفاده می کند تا بتواند داخل مثانه و مجاری ادراری را مشاهده کند.
آزمایش مغز و اعصاب: این ها آزمایشات تشخیصی هستند که به پزشک کمک می کنند تا هر گونه اختلال عصبی را تأیید و یا رد کنند.
سونوگرافی: این یک آزمایش تصویر برداری تشخیصی است که برای داشتن نظریه ای روشن از ساختار داخلی بدن، مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان:

درمان اولیه به شدت وضعیت بیماری و علت زمینه ای آن بستگی دارد.
داروهایـی مانند Detrol LA, Ditropan, Enablex, Oxytrol, Sanctura XP, Tofranil و Vesicare می توانند به کنترل سطح قند خون و مثانه بیش فعال کمک نمایند.
آموزش مثانه، یا برخی از ورزش های لگن خاصره، به تقویت عضلات اطراف مثانه و مجاری ادراری کمک می کنند، که کنترل مثانه و کاهش اضطرار در دفع ادرار و تکرر ادرار را بهبود خواهد بخشید.
از مصرف غذاهایی مانند نوشیدنی های گاز دار، محصولات مرتبط با گوجه فرنگی، شیرین کننده های مصنوعی و مانند آن، که می توانند موجب بروز یا تحریک مثانه گردند یا به عنوان مدر عمل کنند، باید اجتناب شود.
در حالی که تحت درمان هستید، سعی کنید از پدهایی با کیفیت جذب بالا استفاده کنید تا مانع از هر گونه خجالت برای خودتان شوید.
هنگامی که داروها یا رفتار درمانی در رسیدن به هدف یاری نمی رسانند، فرد مجبور است گزینه های جراحی که در دسترس هستند را انتخاب نماید.
تکرر ادرار در مردان یک بیماری تهدیده کننده زندگی نیست، اما اگر به موقع درمان نشود، می تواند به عوارض دیگری برای سلامتی منجر شود. از این رو، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم شامل غذاهای سرشار از فیبر و مصرف مداوم مایعات به طور روزانه می تواند به ممانعت از این اختلال کمک کند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.