ضربان قلب آهسته

داشتن ضربان قلب پایین یا برادی کاردی به این معناست که قلب شما ضربان بسیار پایینی دارد. برای اطلاعات بیشتر در باره اختلال قلبی همراه با علل، علائم و گزینه های درمانی مقاله زیر را بخوانید.
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ضربان قلب آهسته
ضربان قلب آهسته

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 


....................
داشتن ضربان قلب پایین یا برادی کاردی به این معناست که قلب شما ضربان بسیار پایینی دارد. برای اطلاعات بیشتر در باره اختلال قلبی همراه با علل، علائم و گزینه های درمانی مقاله زیر را بخوانید.
قلب انسان عضوی بسیار حیاتی در بدن می باشد. برای یک فرد عادی، به طور متوسط ضربان قلب 72 بار در هر دقیقه می باشد. اصطلاح پزشکی، ضربان قلبی را که از حد طبیعی پایین تر باشد، آریتمی می نامد. هنگامی که قلب در یک دقیقه کمتر از 60 ضربان دارد، با عناوین برادی کاردی، ضربان قلب آهسته یا برادی آریتمی شناخته می شود. کاهش سرعت به این معنا است که ضربان ساز طبیعی قلب، به درستی عمل نمی کند و شریان ها مختل می شوند. در موارد شدید، قلب بسیار آهسته ضربان دارد که در این حالت نمی تواند مقدار خون مورد نیاز بدن را پمپاژ کند و این مورد می تواند شرایط خطرناکی برای زندگی باشد.

علل بروز برادی کاردی

همان طور که قبلاً ذکر شد، برادی کاردی وضعیتی است که ضربان قلب نسبت به زمانی که قلب سالم است، آهسته تر می زند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا فردی تغییر در ضربان قلبش را تجربه می‌کند. برخی از عوامل بروز این گونه شرایط قلب در زیر آورده شده است:
• تغییرات در قلب به دلیل افزایش سن
• شرایطی مانند کم کاری تیروئید که هورمون تیروئید در سطح پایین تری کار می کند یا عدم تعادل الکترولیت که به دلیل داشتن پتاسیم بیش از حد در خون می باشد، می تواند موجب کاهش ضربان الکتریکی در سیستم الکتریکی قلب گردد، در نتیجه باعث می شود قلب خیلی آهسته تر ضربان داشته باشد.
• مصرف بیش از حد از داروهایی که برای فشار خون بالا یا مشکلات قلبی تهدید کننده هستند.
• بیمـاری هایی ماننـد حملـه های قلبی، بیماری عروق کرونر و عفونت هایی ماننـد میوکاردیت و اندوکاردیت می توانند به سیستم الکتریکی قلب آسیب وارد کنند.
• بیماری های خاص مانند بیماری لایم، که در نتیجه گزش حشراتی مانند کنه، به وجود می آیند می توانند علتی برای بروز ضربان قلب آهسته باشند.
• بیماری سارکوئیدوز که موجب التهاب و زخم بافت ها در سرتاسر بدن به ویژه در ریه ، غدد لنفاوی، چشم ها، پوست و غیره می گردد، از دیگر علل قابل توجه کاهش ضربان قلب می باشد.

علائم

معمولاً علائم کندی ضربان قلب هنگامی رخ می دهد که قلب نتواند خون کافی برای برآورده کردن نیازهای بدن را پمپاژ کند. این مورد اغلب وقتی اتفاق می افتد که ضربان قلب برای مدت زمان طولانی در حالت آهسته باقی بماند. در برخی از مردم، کاهش ضربان قلب هیچ گونه علائمی را نشان نمی دهد. فهرستی از شاخص هایی که به تشخیص تفاوت در صدای ضربان قلب کمک می کند در زیر آورده شده است:
آنژین یا درد قفسه سینه: درد قفسه سینه معمولاً هنگامی رخ می دهد که خون کافی به عضله قلب نمی رسد. این مسئله در نتیجه تنگ بودن عروق خونی به وجود می آید که از آترواسکلروز یا سخت شدن رگ ها ناشی می شود.
تپش قلب: تپش قلب، وضعیتی است که قلب به طور نامنظم می زند. این مورد می تواند ناشی از خستگی، استرس، یا استفاده بیش از حد قهوه باشد.
غش یا سنکوپ: وقتی فشار خون فردی تا حد بسیار زیادی پایین بیفتد و خون کافی به مغز نرسد، فرد دچار غش می شود. معمولاً کاهش خون خود به خود اتفاق می افتد و به طور ناگهانی موجب بروز علائم می گردد.
سرگیجه یا احساس سبکی سر: احساس سبکی سر و سرگیچه می تواند موجب شود فرد در هر زمان احساس ضعف و سرگیجه کند. از آن جایی که خون کافی به بدن نمی رسد این مسئله می تواند از عملکرد نامناسب سیستم عصبی ناشی شود.
ناتوانی و خستگی: فردی که از اختلال قلبی رنج می‌برد به سرعت خسته می شود و ناتوانی شدید را تجربه می کند. وی همچنین تنگی نفس، عرق فراوان حتی زمانی که آب و هوا سرد است، به سختی انجام دادن تمرینات سنگین را نیز تجربه می کند.
گیجی یا مشکل در تمرکز: معمولاً فردی که دچار کاهش ضربان قلب می شود در تمرکز داشتن مشکل دارد و در هر کاری که انجام می دهد بی قرار و سر در گم است.

درمان

در اصطلاح پزشکی، برادی کاردی وضعیتی است که ضربان قلب در حال استراحت به پایین تر از 60 می رسد. این مورد می تواند به عوارض متعددی برای سلامتی منجر شود و برای زندگی تهدید کننده و حتی در برخی موارد مرگبار باشد. از این رو برای اجتناب از این موارد، اقدام به درمان سریع، امری حیاتی است. قبل از درمان، پزشک ممکن است چند تست تشخیصی مانند سونوگرافی یا ام.آر.آی انجام دهد تا بتواند وضعیت دقیقی را از قلب، ارزیابی کند. زمانی که تمام این کارها انجام شد، وی برای درمان اقدام خواهد کرد. برای این وضعیت قلب، سه مرحله درمان وجود دارد که عبارتند از:
درمان اولیه: پس از یک حمله قلبی، وقتی ضربان قلب به طور ناگهانی کاهش پیدا می کند، به منظور افزایش میزان ضربان قلب، داروهایی را برای یک دوره کوتاه از طریق ورید تزریق می کنند. استفاده از ضربان ساز موقتی نیز می تواند مناسب باشد. اگر این وضعیت قلب ناشی از کم کاری تیروئید باشد، پزشک می تواند داروهایی تجویز کند که شرایط را تغییر دهد که نتیجه آن ثبات قلب است.
درمان مداوم: معمولاً افراد بالای 65 سال به ضربان ساز دائمی نیاز دارند. اگر کاهش ضربان قلب در نتیجه استفاده از داروهایی مانند مسدود کننده بتا، دیگوکسین، ضد آریتمی و غیره باشند، احتمالاً پزشک اقدام به تنظیم یا تغییر دارو یا دوز دارویتان می کند.
درمان اگر شرایط وخیم تر شود: کسانی که ضربان قلب آهسته تری را تجربه می کنند نسبت به کسانی که ضربان قلب نامنظم و متناوب سریع دارند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. در چنین مواردی، ضربان ساز دائمی با داروهای ضد انعقاد استفاده می شود.
با مـواردی مانند حفظ سلامتی و داشتن یک رژیم غذایـی برای سلامت قلب، غذاهای کم کلسترول، کاهش استـرس، پی گیری رژیم ورزشی سخت می توان به کاهش خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کمک کرد. مراقب باشید!

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.