علل بروز شوره سر

اگر فکر می‌کنید که تنها علت شوره سر، شستشو ندادن مرتب موهای خود است، در فکر خود تجدید نظر کنید. علل شوره سر می‌تواند از عدم رعایت بهداشت تا بیماریهای پوستی متغیر باشد. در این مقاله اطلاعات مفصلی از
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل بروز شوره سر
علل بروز شوره سر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اگر فکر می‌کنید که تنها علت شوره سر، شستشو ندادن مرتب موهای خود است، در فکر خود تجدید نظر کنید. علل شوره سر می‌تواند از عدم رعایت بهداشت تا بیماریهای پوستی متغیر باشد. در این مقاله اطلاعات مفصلی از این مشکل را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
شوره سر یکی از خجالت آورترین شرایطی است که هر زن و مردی آن را تجربه می‌کنند. همچنین یکی از مشکلات عمده مو به حساب می‌آید. شوره سر نه تنها منجر به خارش پوست سر می‌شود، بلکه موجب ریزش شوره و پوسته بر روی لباسها نیز می‌گردد. این عارضه مزمن بوده و چنانچه به طور صحیح درمان نشود به کرات دوباره ظاهر می‌شود.

علل بوجود آمدن شوره سر

چندین باور غیر علمی و تصوراتی اشتباه در رابطه با شوره سر وجود دارد که از آن جمله می‌توان به شستن زود به زود مو، شستشو ندادن هرروزه‌ی مو، استفاده نکردن از شامپو، مصرف غذاهای تند و ادویه‌ای، و غیره اشاره کرد. اجازه دهید به دلایل واقعی آن نگاهی بیاندازیم.

عدم رعایت بهداشت یا نظافت

شستشو ندادن مرتب مو منجر به تجمع گرد و خاک در آن شده که خود موجب بروز شوره می‌شود. به طور مشابه، افزایش یافتن تولید روغن یا چربی در سر نیز یکی از دلایل اصلی است.

بیماری‌های پوستی

همچنین می‌تواند به دلیل وجود برخی بیماریهای پوستی مانند پسوریازیس و اگزما بوجود آید. در این عوارض، بافتهای پوست زودتر از بین رفته موجب خشک و پوسته پوسته شدن پوست می‌گردد.

کمبود تغذیه‌ای

رژیم غذایی فرد همچنین مسبب بروز شوره سر است. مصرف مواد غذایی با میزان پایین ویتامینهای (A، B، C) منجر به کمبود تغذیه‌ای می‌شود. نوشیدن مقادیر کمتر آب، و مصرف غذاهای روغنی و شور با تشکیل شوره سر در ارتباط می‌باشند.

محصولات مراقبت از مو

استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی قوی، استفاده از شامپو و سایر محصولات نامناسب برای موی شما، می‌تواند همچنین موجب بروز شوره سر شود. سشوار کشیدن مو به طور مرتب و یا قرار دادن مکرر مو در معرض گرما (از طریق اتوی مو و یا دستگاه فر) دیگر علت احتمالی است.

آب و هوا

این وضعیت همچنین می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و هوای سرد و خشک ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی بسیار گرم، گرما، نور مکرر خورشید و غیره نیز می‌تواند منجر به خارش پوست سر و ایجاد شوره سر گردد.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی به هر دلیلی که باشد، مانند بلوغ، عملکرد غیر طبیعی غدد، استرس، و غیره، دلیل مهم دیگری است. آیا می‌دانستید که داشتن استرس نیز می‌تواند به شوره سر خفیف تا شدید در افراد منجر شود؟

غیر از موارد فوق، در ادامه به برخی علل احتمالی اشاره می‌شود:

• مالاسزیا (نوعی مخمر)
• پوست چرب و یا تولید بیش از حد روغن یا چربی
• آلرژی
• حساسیت شدید
• کمبود خواب یا استراحت
• شپش سر
• استفاده از شانه یا بالش ناپاک
• تعریق
• تضعیف سیستم ایمنی
• عفونت قارچی
به منظور پیشگیری از تکرار مجدد شوره سر، ضروری است که این عارضه بلافاصله تحت مداوا قرار گیرد. پیش از جستجوی درمان، بایستی به دنبال علت و خلاص شدن از شر آن باشید.
اکثر علل فوق‌الذکر را می‌توان به طور مؤثر درمان کرد. استفاده از شامپوی ضد شوره سر، بهترین راه خلاص شدن موقت از شوره سر است. درثانی چندین درمان خانگی مانند استفاده از روغن درخت چای، ماساژ سر با روغن، و پیروی از درمان مراقبت از موی مناسب وجود داشته که می‌توانید از آنها بهره برید. چنانچه علت آن ناشی از پسوریازیس باشد، بایستی بلافاصله با پزشک مشورت نمایید.
در آخر بایستی به خاطر داشته باشید که پیروی از روشهای مناسب نظافت و بهداشت، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و اجتناب از امتحان کردن محصولات مراقب از پوست می‌تواند به جلوگیری از بروز شوره سر تا حد زیادی کمک کند. مراقب خود باشید!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما