ویتامین‌های موجود در سیب

بعید است که اکثر افراد از ویتامین‌های مختلف موجود در سیب آگاهی داشته باشند. این ویتامین‌ها چه ویتامین‌هایی بوده و به چه صورت برای ما مفید می‌باشند. در این مقاله پاسخهای خود را خواهید یافت.
سه‌شنبه، 9 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ویتامین‌های موجود در سیب
ویتامین‌های موجود در سیب

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

بعید است که اکثر افراد از ویتامین‌های مختلف موجود در سیب آگاهی داشته باشند. این ویتامین‌ها چه ویتامین‌هایی بوده و به چه صورت برای ما مفید می‌باشند. در این مقاله پاسخهای خود را خواهید یافت.
«خوردن یک سیب در روز، پزشک را از شما دور می‌سازد». چه سخنی بهتر از این می‌تواند آغازگر مقاله‌ای در مورد یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های سالم در جهان باشد؟ این سخن درست و واقعی است. این میوه مملو از فوائد بهداشتی و درمانی بوده و این امر به دلیل وجود ویتامینهای ضروری مختلف در آن است.
سیب نه تنها حاوی ویتامین است، بلکه منبعی از عناصر و مواد معدنی مفید می‌باشد. این میوه به حفظ پاکیزگی دندان و استحکام لثه کمک کرده و همچنین در جهت پایین آوردن کلسترول عمل می‌کند. سیب در طبیعت خود دارای خاصیت ضد ویروسی است. این میوه بدن را سم زدایی کرده، اختلالات پوستی را کاهش داده و به درمان یبوست و بیماریهایی مانند چاقی، سردرد، ورم مفاصل، آسم، التهاب مثانه، سوزاک، کم خونی، سل، التهاب اعصاب، بی خوابی، زکام، سنگ کیسه صفرا، وجود کرم، بوی بد دهان و پیوره یا چرک دندان کمک می‌کند.

ویتامینهای موجود در سیب

ویتامین A

آیا می‌دانید چرا کسانی که عاشق خوردن سیب می‌باشند در زمره افرادی هستند که از خطر ابتلا به سرطان کمتری برخوردارند؟ این به دلیل غنی بودن این میوه از ویتامین A، یعنی یک آنتی اکسیدان قوی می‌باشد. این ویتامین به دور نگاه داشتن سلولها از سرطان کمک می‌کند. ویتامین A موجب بهبود بینایی، استحکام استخوانها، پایین آوردن سطوح کلسترول خون و بهبود ظاهر پوست می‌شود. همچنین به جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی، باکتریایی، و عفونتهای انگلی و ویروسی کمک می‌کند.

ویتامین B

سیب سرشار از ویتامین B است؛ تقریباً تمام اشکال محلول در آب آن (ویتامین B1، B2، B3، B5 و B9) در این میوه موجود است. ویتامین B6 به سلولهای قرمز خون در انتقال اکسیژن از طریق بدن انسان کمک کرده، در نتیجه عملکرد سالم مغز را بالا می‌برد. سوخت و ساز، هضم، و تعادل مایعات نیز توسط این ماده تنظیم می‌شود. ویتامین B6 سیستم ایمنی را تقویت ساخته و به شکسته شدن چربی، کربوهیدرات و پروتئین کمک می‌کند. نوسانات خلقی، افسردگی، سردرد، گرفتگی عضلانی و غیره می‌توانند با مصرف مقدار کافی از این ویتامین در رژیم غذایی برطرف شوند. همانطور که گفته شد، سیب، غیر از ویتامین B6 همچنین حاوی ویتامین B1 است که به آن تیامین نیز گویند. این ویتامین از بیماری بری بری جلوگیری کرده، اشتها و روند رشد را حفظ می‌کند. ویتامین B2 و یا ریبوفلاوین مانع از بروز ضایعات پوستی و کاهش وزن شده و وجود ویتامین B3 و یا نیاسین برای انجام عملکرد طبیعی سیستم عصبی و دستگاه گوارش ضروری است. اسید پانتوتنیک و یا ویتامین B5 نقش مهمی در اکسیداسیون چربی و کربوهیدرات و برخی اسیدهای آمینه بازی کرده و وجود ویتامین B9 و یا فولیک اسید برای رشد و تقسیم سلولی ضروری است.

ویتامین C

یکی از مؤثرترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، از طریق مصرف ویتامین C می‌باشد که یک آنتی اکسیدان قوی است. می‌توان با افزودن این ویتامین به رژیم غذایی، از بروز بیماریهای قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان، مشکلات بهداشتی دوران بارداری، بیماری‌های چشم و حتی چین و چروک پوست جلوگیری کرد.

ویتامین E

مهمتر از تمام فوائد دیگر، ویتامین E به جهت خاصیت تغذیه کنندگی خود شناخته شده است. این ویتامین که آنتی اکسیدان دیگری است از سلولهای پوست در برابر اشعه مضر یو وی (UV)، آلودگی هوا و عوامل بسیار دیگری که موجب ایجاد رادیکالهای آزادی شده که به پوست آسیب می‌رسانند، محافظت می‌کند. ویتامین E یک محصول ضد پیری طبیعی و یک تنظیم کننده ویتامین A در بدن است.

ویتامین K

یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین K کمک به روند بهبودی به هنگام صدمه دیدگی بدن است. این ویتامین خونریزی را آهسته ساخته در نتیجه خون شروع به لخته شدن می‌کند. به دلیل این ویژگی، این ویتامین اغلب پیش از عمل جراحی به بیماران داده شده تا از خونریزی و از دست دادن بیش از حد خون جلوگیری شود. غیر از آن، ویتامین K به جلوگیری و یا درمان پوکی استخوان، سرطان، بیماریهای قلبی و از دست دادن تراکم استخوان کمک می‌کند.
چنانچه بخواهیم در خصوص آب سیب صحبت کنیم بایستی بگوییم که آن نیز حاوی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین P (حفظ مقاومت دیواره‌های مویرگی و سلولی به نشت و نفوذ)، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 است. بنابراین به سخن خود خاتمه داده و امیدوارم این مقاله در خصوص ویتامینهای موجود در سیب، اطلاعات کافی و لازم را در اختیارتان گذاشته باشد.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.