علل نامنظم بودن ضربان قلب

ضربان قلب نامنظم همیشه یک وضعیت تهدیده کننده زندگی محسوب نمی شود. با این حال، محض احتیاط، در صورت بروز هر گونه ریتم غیر طبیعی قلب، باید با پزشک مشورت شود. این مقاله به بررسی علل ضربان
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل نامنظم بودن ضربان قلب
علل نامنظم بودن ضربان قلب

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

ضربان قلب نامنظم همیشه یک وضعیت تهدیده کننده زندگی محسوب نمی شود. با این حال، محض احتیاط، در صورت بروز هر گونه ریتم غیر طبیعی قلب، باید با پزشک مشورت شود. این مقاله به بررسی علل ضربان قلب نامنظم می پردازد.
قلب، خون را به شیوه ای ریتمیک به تمام اندام های بدن توزیع می کند. با این حال، گاهی اوقات این پمپاژ خون ممکن است به آریتمی قلبی تبدیل شود که منجر به نامنظم بودن ضربان قلب می گردد، که در اصطلاح پزشکی با عنوان آریتمی نامیده می شود. بررسی های اخیر انجام شده در آمریکا نشان داده است که هر سال بیش از 850000 نفر به علت آریتمی قلبی در بیمارستان بستری می شوند.
یک ضربان قلب می‌تواند در هر ضربانی به طور نامنظم عمل کند، که تعداد دفعاتی که قلب در یک دقیقه ضربان دارد، بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه تغییر می کند؛ در شرایط عادی، این ضربان باید بین 60 تا 75 ضربه در دقیقه باشد. آریتمی می تواند به صورت ضربان قلب آهسته، به عنوان مثال کم تر از 60 ضربه در دقیقه، و یا در ضربان قلب بالا، به عنوان مثال بیش از 100 ضربه در دقیقه رخ دهد. ضربان قلب آهسته با عنوان برادی آریتمی یا برادی کاردی نامیده می شود، در حالی که ضربان قلب بالا به عنوان تاکی آریتمی یا تاکی کاردی شناخته شده است.

علائم

علائم یک آریتمی بسیار مبهم هستند. گاهی اوقات، بیماران متوجه هیچ علامتی نمی شوند، هر چند برای پزشک در طول یک معاینه فیزیکی این علائم آشکار خواهند شد. بیماران مبتلا به آریتمی شدید ممکن است یا اصلاً علائمی را نشان ندهند یا تعداد کمی از علائم را نشان دهند، در حالی که کسانی که علائم مشهودی دارند ممکن است پیچیدگی کم تری داشته باشند. برخی از نشانه های معمول عبارتند از:
• درد متناوب قفسه سینه یا آنژین صدری، که شایع ترین علامت آن، نامنظم شدن ضربان قلب می باشد.
• تپش قلب، و یا ضربان سریع و نامنظم قلب، ضربان شدید قلب.
• سندرم غش کردن یا نزدیک به غش که با عنوان سنکوپ شناخته شده است.
• مشکل در تنفس، به ویژه در حال انجام کارهای فیزیکی که نیاز به توانایی عمل بیش تری دارد.
• احساس تکان و لرزش و زدن در قفسه سینه.
• گیجی، مشکلات تمرکز، و احساس سبکی سر، برخی دیگر از نشانه های ضربان قلبی می باشد که به طور منظم عمل نمی کند.

علل

انقباض و انبساط قلب توسط سیگنال های الکتریکی یا ضربان های مغزی کنترل می شوند. هر گونه وقفه در انتقال این ضربان های الکتریکی می تواند باعث شود قلب یک ضربه را از دست بدهد. در زیر علل اصلی آریتمی آورده شده است:
• معمولاً بیماری های عروق کرونر قلب را دلیلی برای بروز آریتمی می دانند. این وضعیتی است که در آن گردش خون کرونر به عضله قلب دچار اختلال می شود و به موجب آن عملکرد عضلات قلب از بهره وری بالایی برخوردار نمی باشند.
• محرک های خارجی و یا محرک هایی مثل سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های مضر، و مصرف کافئین زیاد.
• الکترولیز نامتعادل خون، به عنوان مثال غلظت پایین و یا بالای سدیم یا پتاسیم.
• داروهای محرک سرفه و سرماخوردگی می توانند باعث ضربان نامنظم قلب گردند. همیشه برای داروهای تجویز شده و مشورت نزد پزشک خود بروید تا بهترین داروها را برای شما پیشنهاد کند.
• آریتمی می تواند در دوره نقاهت پس از عمل جراحی قلب رخ دهد.
• افزایش فشار خون بالا یا فشار خون بالا.
• اختلال در عملکرد غده تیروئید یا پرکاری تیروئید، یکی از علل کمتر شایع آریتمی می باشد.
• آسیب عضلات قلب و یا زخم قلب که اغلب از بروز یک حمله قلبی ناشی می شود.
• انسولین و یا مکمل های رژیمی و همچنین دیابت، از علل بروز آریتمی گزارش شده اند.

تشخیص

یک متخصص قلب سعی می کند در یک بیمار، علت چنین وضعیتی را با کمک چندین آزمایش استاندارد کشف کند که این آزمایش ها عبارتند از:

تست نوار قلب یا ECG

ECG ضبط فعالیت الکتریکی و ریتمیک قلب را در بر می گیرد. سنسورهای الکتریکی، نزدیک به قلب بیمار متصل شده و ضربان ها بر روی صفحه نمایش CRO به شکل امواج نمایش داده می شوند و یا بر روی کاغذ چاپ می شوند.

آزمایش خون

آزمایش خون می تواند تعداد گلبول های خون بیمار، تیروئید، کلیه و عملکرد کبد را نشان دهد. این آزمایش همچنین مقدار پپتید ناتریورتیک مغزی یا BNP را نشان می دهد که هورمونی است که توسط قلب در زمانی که از هر گونه آسیبی رنج می برد، ترشح می شود. سطح الکترولیت نیز در این آزمون نشان داده می شود.

اکوکاردیوگرام و یا تست سونوگرافی

اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی ضربان قلب یا عمل پمپاژ قلب را مورد بررسی قرار می دهند. در اینجا، امواج صوتی منعکس شده از سطح قلب مورد استفاده قرار می گیرند تا یک تصویر ویدئویی از قلب ایجاد کنند تا بتوان مشاهده کرد چگونه عمل پمپاژ قلب و تا چه اندازه می تواند از بهره وری بالایی برخوردار باشد.

رادیوگرافی قفسه سینه

یکی دیگر از آزمایشاتی که می تواند به تشخیص وضعیت بیمار کمک کند، رادیوگرافی قفسه سینه می باشد. تصاویر اشعه ایکس به بهترین حالت، وضعیت قلب را برای متخصص قلب و عروق به نمایش می گذارند.

هولتر مانیتور

هولتر مانیتور دستگاهی قابل حمل است که در زیر لباس بیمار به قلب متصل می شود. سپس بیمار به مدت چند روز، به انجام دادن کارهای عادی روزانه خود می پردازد و این در حالی است که دستگاه، عملکرد قلب را با جزئیات آن ثبت می کند.

درمان

رایج ترین درمان برای برادی آریتمی، کاشت ضربان ساز قلب می باشد. ضربان ساز وسیله ای است که زیر پوست قرار داده می شود تا ضربان قلب را با استفاده از پالس های الکتریکی کنترل کند.

عوارض

ضربان نامنظم قلب می تواند موجب بروز عوارضی گردد از جمله:
• سکته مغزی، که در نتیجه یک لخته خون ناشی از آریتمی قلبی رخ می دهد، که باعث می شود لخته به عروق مغزی راه پیدا کند. در اغلب موارد، سکته مغزی کشنده است.
• تشنج عضله قلب که منجر به توقف ضربان قلب یا حمله قلبی می گردد.
• شایع ترین علت بیماری های زوال عقل و آلزایمر که بر روی افراد بالاتر از 65 سال تأثیر می گذارند نیز توسط آریتمی ایجاد می شود.
ضربان قلب نامنظم می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما در افرادی که از غذاهای سالم استفاده می کنند و به کار کردن عادت دارند، کم تر یافت می شود. مشخص شده است که ورزش های آمادگی جسمانی و ورزش های قلبی عروقی به طور منظم، تقریباً تمام علل را از بین می برند. بنابراین، قلب خود را در شرایط قدرت مندی نگه دارید، و بگذارید ضربان قلب در حالت ریتمیک باقی بماند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.