فوائد چای سیاه

چای سیاه به دلیل محتوای کافئین خود شناخته شده است، اما در مورد فوائد سلامتی بخش آن بسیار کم سخن به میان آمده است. چای سیاهی که می‌نوشیم شایسته‌ی توجه و تحسین بیشتری از جانب ما است. این چای نه تنها
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد چای سیاه
فوائد چای سیاه

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چای سیاه به دلیل محتوای کافئین خود شناخته شده است، اما در مورد فوائد سلامتی بخش آن بسیار کم سخن به میان آمده است. چای سیاهی که می‌نوشیم شایسته‌ی توجه و تحسین بیشتری از جانب ما است. این چای نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است بلکه برای مو، پوست و غیره نیز مفید می‌باشد.
چای سیاه درست مانند دیگر انواع چای همچون چای سبز، چای اولانگ و غیره از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) بدست می‌آید. چای سیاه گونه‌ای از چای است که بیشترین عمل اکسایش بر روی آن انجام شده و نوعی چای است که عطر و طعم بیشتری نسبت به سایر انواع چای را در خود حفظ کرده است. با این حال، چای سیاه اغلب با وجود فوائد سلامتی بخش خود تاکنون نظر و تحسین زیادی را به خود جلب نکرده است.
در واقع، مردم اغلب به دلیل محتوای کافئین چای سیاه، نسبت به فوائد سلامتی بخش آن دچار شک و تردید می‌شوند. این درست است که چای حاوی کافئین می‌باشد، با این حال، مقدار کافئین موجود در این چای بسیار کم و حتی کمتر از قهوه است. این مقدار کم کافئین جریان خون در مغز را بدون تحریک بیش از حد قلب تسهیل می‌سازد. علاوه بر آن، این سطح پایین کافئین همچنین به بالا بردن توانایی تمرکز و توجه ذهنی کمک می‌کند.

سلامت قلب

طی مطالعه‌ی منتشر شده در مجله هایپرتنشن در فوریه 2009، مصرف چای سیاه می‌تواند به برخورداری از یک قلب سالمتر کمک کند. این تحقیق که بر روی 19 مرد سالم انجام شد، مشخص ساخت که نوشیدن چای سیاه در طول یک دوره زمانی طولانی به افزایش واکنش پذیری عروق خونی کمک کرده در حالی که سختی شریانها و فشار خون را کاهش می‌دهد. این امر به نوبه خود وضعیت سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

رفع استرس

طی مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) مشخص گردید که نوشیدن یک فنجان چای سیاه در روز می‌تواند به مقابله با استرس روزمره زندگی کمک کند. در این تحقیق افرادی که چهار مرتبه در روز و به مدت 6 هفته چای سیاه مصرف می‌کردند مشخص گردید که از سطوح کورتیزول (هورمون استرس) پایین‌تری در جریان خون خود پس از مواجهه با یک واقعه آزار دهنده برخوردار بودند. در نتیجه دیده شده است که چای سیاه اثری مثبت بر روی هورمونهای استرس در بدن دارد. با این حال، محققان هنوز درنیافته‌اند که چه ماده‌ی تشکیل دهنده‌ای در چای موجب اثر آرام بخشی و ضد استرس در افرادی دارد که از چای سیاه می‌نوشند.

چای سیاه و آنتی اکسیدان

چای سیاه حاوی ده برابر آنتی اکسیدان بیشتر از میوه و سبزیجات است. چای سیاه سرشار از پلی فنول یعنی آنتی اکسیدان مهمی است که رادیکالهای آزاد تشکیل شده ناشی از متابولیسم را از بین می‌برد. این رادیکالهای آزاد به سلولها آسیب رسانده که خود می‌تواند به لخته خون، سرطان و تصلب شرایین منجر شود. بنابراین، آنتی اکسیدانهای موجود در چای به محافظت از سلولهای ما در برابر آسیب کمک می‌کند.

فوائد گوارشی

چای سیاه همچنین شناخته شده است که اسهال را از بین برده و سلامت دستگاه گوارش را به دلیل دارا بودن تانین حفظ می‌کند. تانین موجود در چای سیاه فعالیت روده را کاهش داده و اثر ضد اسهال بر روی دستگاه گوارش دارد که به رفع درد همراه با اسهال کمک می‌کند. دم کردن چای سیاه به مدت 15 دقیقه کامل، و سپس نوشیدن آن بصورت تلخ یک درمان معروف اسهال به شمار می‌رود.

فوائد کاهش وزن

چای سیاه روند کاهش وزن را با افزایش سرعت متابولیسم بدن تسریع می‌سازد. علاوه بر آن، همچنین مانع از اثرات چاق کنندگی کربوهیدراتها می‌شود.

بارداری

چای حاوی مقدار کمی کافئین است که برای جنین در حال رشد خوب نیست، به این دلیل که متابولیسم تکامل نیافته جنین نمی‌تواند کافئین را تحمل و کنترل نماید. با این حال، اکثر پزشکان عنوان می‌کنند که نوشیدن یک فنجان چای سیاه در روز ضرر خاصی نخواهد داشت. جهت رعایت جانب احتیاط بهتر است در طول دوران بارداری تنها مقادیر محدودی از این چای مصرف شود. علاوه بر آن، فراموش نکنید که با پزشک متخصص زنان در این خصوص مشورت نمایید.

مراقبت از پوست

چای سیاه قابض و سفت کننده فوق‌العاده‌ای است. جهت برخورداری از این خاصیت فرد بایستی مقداری چای سیاه آماده و چای گرم را روی صورت خود بپاشد. اثر آن فوق‌العاده است! علاوه بر آن، چای همچنین در صورتی که با آکنه صورت و یا بدن دست و پنجه نرم می‌کنید، مفید خواهد بود. چای سیاه می‌تواند بر روی نواحی از پوست که می‌دانید جوشی در حال ترکیدن است مورد استفاده قرار گیرد. تنها کیسه‌ی چای سیاه را درون آب داغ فرو برده و هنگامی که خنک شد، آن را بر روی لک پوست به مدت 10 دقیقه قرار دهید. سپس چای کیسه‌ای را برداشته اما پوست خود را نشویید به این دلیل که چای باقی مانده بر روی پوست به کار خود ادامه داده و لک را روشن می‌سازد.
محققانی از برلین عنوان می‌کنند که افزودن شیر به چای سیاه اثرات آنتی اکسیدانی، گشاد کنندگی عروقی، و اثرات ضد التهابی آن را کاهش می‌دهد. بنابراین چنانچه بخواهید بیشتر فوائد چای سیاه را از آن خود سازید، پیش از افزودن شیر به فنجان چای سیاه خود تجدید نظر کنید. هرزمان که در خصوص فوائد سلامتی بخش هر ماده‌ی غذایی و یا نوشیدنی مطلبی مطالعه نمودید، اهمیت دارد که از خود بیخود نشده و بیش از حد از آن ماده غذایی یا نوشیدنی مصرف نکنید. کلید بهره بردن از فوائد ماده غذایی مصرف آن در حد اعتدال است!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.