علائم اولیه‌ی سرطان سینه

اکثر توده‌ها سرطانی نیستند. و توده‌های سینه‌ تنها علائم احتمالی سرطان سینه نیستند، بنابراین مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید تا اطلاعاتی در رابطه با علائم اولیه ی سرطان سینه به دست آورید. تشخیص اولیه‌ی این بیماری به
شنبه، 31 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم اولیه‌ی سرطان سینه
علائم اولیه‌ی سرطان سینه

سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

اکثر توده‌ها سرطانی نیستند. و توده‌های سینه‌ تنها علائم احتمالی سرطان سینه نیستند، بنابراین مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید تا اطلاعاتی در رابطه با علائم اولیه ی سرطان سینه به دست آورید. تشخیص اولیه‌ی این بیماری به حذف سرطان کمک کرده و می‌تواند منجر به ارائه‌ی زندگی عادی و سالم بیمار گردد.
سرطان سینه رایج ترین نوع سرطان در زنان بوده که در نتیجه ی رشد کنترل نشده‌ی سلول‌هایی که در بافت‌های سینه قرار دارند، رخ می دهد. بر اساس مطالعات دانشمندان، از هر هشت زن یک زن را در آمریکا مبتلا به این بیماری هستند و دومین علل اصلی مرگ ناشی از سرطان در زنان آمریکایی به شمار می‌رود. سازمان‌های متعدد بهداشت تعدادی برنامه‌ها را به منظور افزایش سطح آگاهی مردم در رابطه با علائم اولیه‌ی سرطان سینه و نحوه‌ی درمان آن اجراء کرده اند. تشخیص زودرس این بیماری می‌تواند به نجات جان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا کمک کند.

علائم اولیه و علائم سرطان سینه

تورم و احساس گرما در سینه
ایجاد رطوبت در اطراف نوک سینه
سفت شدن سینه
ایجاد خارش در قسمت نوک سینه‌ها
ایجاد توده‌ای ضخیم و سفت در نزدیکی سینه و یا در ناحیه‌ی پایین آن
توده‌ی سینه‌ی زمخت
تغییر قابل توجه در اندازه یا شکل سینه
ضخیم شدن و یا چروک شدن پوست سینه
درد جدیدی که در نوک سینه توسعه می‌یابد.
ایجاد ترشحات نوک سینه و به خصوص ترشحات خونین.
قرمز شدن و ایجاد التهاب سینه
حالت رگ دار بودن پوست سینه همانند پوست پرتقال
کاهش نامشخص وزن سینه
زخم در سینه که یکی از علائم خطرناک سرطان سینه می‌باشد.
توده‌ی یافت شده در ناحیه‌ی بالای ترقوه که نشان می‌دهد که سرطان به درون گره‌های لنفاوی نیز توسعه یافته است.
اگرچه سرطان سینه در زنان کاملا امری شایع می‌باشد، اما مردان نیز ممکن است به این نوع سرطان مبتلا شوند. در صورتی‌که مردان هر نوع توده ای را در سینه خود مشاهده کردند و یا ترشحاتی را در قسمت نوک سینه و یا ظاهر تغییر یافته‌ی خود سینه و یا نوک آن را مشاهده کردند، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. سرطان سینه حدود 1 درصد از همه‌ی مرگ و میر مربوط به سرطان را در مردان به خود اختصاص داده است.

انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه مانند کارسینوم مجرا که شایع‌ترین نوع سرطان سینه می‌باشد، کارسینوم لوبولار، سرطان گیرنده‌ی مثبت استروژن یا سرطان سینه‌ی HER2 – مثبت، سرطان سینه‌ی تهاجمی یا نفوذ پذیر و غیره وجود دارد. انواع غیر معمول این سرطان شامل سرطان التهابی سینه و بیماری پاکت نوک سینه می‌باشد. برای مثال، سرطان التهاب سینه نسبتا نادر بوده و ممکن است نشان دهنده‌ی علائم زیر باشد:
قرمزی و تورم و التهاب در سینه
خارش دائمی در ناحیه‌ی پوست سینه
گرم و سفت شدن سینه
افزایش ناگهانی در اندازه‌ی سینه
تغییر شکل نوک سینه‌ها
تورم گره‌های لنفاوی زیر بازو و یا بالای ترقوه
مشخص شده که سرطان التهاب سینه معمولا در زنان جوان‌تر بروز می‌کند و این نوع از سرطان حدود 1 – 5 درصد از همه‌ی موارد سرطان سینه در آمریکا را به خود اختصاص داده است.

اهمیت انجام آزمایشات منظم

مطالعات نشان داده که عوامل ژنتیکی و هورمونی از جمله عوامل اولیه‌ی خطرساز بروز سرطان سینه می‌باشد. حتی اگر هیچ گونه دردی را در ناحیه‌ی سینه خود احساس نمی‌کنید، باز هم بهتر است جهت جلوگیری از بروز احتمالی این بیماری در آینده آزمایشات مربوط به این بیماری را انجام دهید، چون این احتمال وجود دارد که شخصی به سرطان مبتلا شده باشد، اما به دلیل عدم وجود هیچ گونه درد در مراحل اولیه‌ی بیماری، از وجود بیماری خود اطلاع نداشته باشد. ماموگرافی، سی تی اسکن و بیوپسی از جمله روش‌هایی بوده که به تشخیص سرطان سینه کمک می‌کند. خود آزمایی سینه‌ها بهترین روش برای یافتن تغییرات در سینه می‌باشد. برای افرادی که قبلا به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، نظارت دائمی و منظم و گزارش بروز علائم و تغییرات جدید بسیار ضروری می‌باشد، چون احتمال عود مجدد سرطان سینه وجود دارد. سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان بین سن 45 تا 55 ساله می‌باشد. بنابراین، زنان باید اقدامات احتیاطی مربوط به این بیماری را به منظور پیشگیری از ابتلا به آن رعایت کنند.

درمان

درمان سرطان سینه بر اساس نوع سرطان و مرحله‌ی آن متنوع می‌باشد. درمان این بیماری شامل گزینه‌های مختلفی مانند جراحی ، لامپکتومی، حذف بخش آسیب دیده و یا حذف پستان آسیب دیده، پرتو درمانی، درمان جایگزینی هورمون و شیمی درمانی می‌باشد. درمان سرطان سینه ممکن است از یک فرد به فرد دیگر، مرحله‌ای که سرطان تشخیص داده شده، نوع و شدت علائم، گسترش بیمارری، سلامت کلی بیمار و غیره متفاوت باشد.
در صورتی‌که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال رهایی از آن وجود دارد. زنان و مردان نباید هر گونه تغییر در سینه‌های خود را نادیده بگیرند. هر گونه سهل انگاری می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت گردد. شما باید سینه‌های خود را به طور منظم بررسی کنید. پزشک می‌توانید دستورالعمل‌هایی را در باره‌ی نحوه‌ی معاینه‌ی سینه به شما ارائه دهد. نیاز به آگاهی بیشتر در رابطه با علائم و نحوه‌ی درمان سرطان سینه وجود دارد. روش‌های درمانی جدیدی برای درمان این بیماری وجود داشته که می‌تواند به نجات جان بیمار و بازگشت بیمار به زندگی عادی کمک کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.