10 باور نادرست درباره بلوغ

هنوز عموم مردم تصورات و استنباط‌ هاي نادرستي از بلوغ در ذهن خود دارند که نمونه‌ هايي از اين نوع پندار ها به اين شرح است : 1) به اعتقاد بيشتر مردم ، مرحله بلوغ ، دوره ‌اي خطرناک از رشد طبيعي انسان است ، حال آنکه چنين نيست و بايد اين دوره از رشد را با صبر و حوصله پذيرفت . 2) اعتقاد بر اين است که در دوره بلوغ ، نوجوان دچار عصبانيت و پرخاشگري مي‌ شود و براي رفع آن بايد خشونت به خرج داد تا خشم نوجوان در مقابل خشونت ،
چهارشنبه، 26 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 باور نادرست درباره بلوغ
10 باور نادرست درباره بلوغ
10 باور نادرست درباره بلوغ





هنوز عموم مردم تصورات و استنباط‌ هاي نادرستي از بلوغ در ذهن خود دارند که نمونه‌ هايي از اين نوع پندار ها به اين شرح است :
1) به اعتقاد بيشتر مردم ، مرحله بلوغ ، دوره ‌اي خطرناک از رشد طبيعي انسان است ، حال آنکه چنين نيست و بايد اين دوره از رشد را با صبر و حوصله پذيرفت .
2) اعتقاد بر اين است که در دوره بلوغ ، نوجوان دچار عصبانيت و پرخاشگري مي‌ شود و براي رفع آن بايد خشونت به خرج داد تا خشم نوجوان در مقابل خشونت ، کنترل و کاهش يابد . در صورتي که والدين بايد نوجوان خود را به عنوان يک دوست صميمي بپذيرند و سعي کنند وي را ياري دهند که بر خشم و عصبانيت طبيعي خود در اين دوره فايق آيد .
3) از زمان ‌هاي پيش ، اعتقاد بر اين بوده که به هنگام بلوغ ، شخصيت فرد عوض مي ‌شود اما اين تصور ، اشتباه است و هيچ‌ گاه شخصيت عوض نمي‌ شود بلکه بايد اين دوره حساس از رشد را مرحله تکامل شخصيت دانست ، مرحله ‌اي که در آن نوجوان در تلاش مداوم است تا به ثبات و هماهنگي شخصيت خود دست يابد .
4) گفته مي ‌شود ، در مناطقي که داراي آب و هواي گرم هستند ، مرحله بلوغ زودتر آغاز مي‌ شود . در صورتي که بررسي ‌هاي دقيق علمي ، صحت اين گفته را به شکل قطعي تاييد نمي ‌کند . چگونگي تغذيه ، بهداشت فردي ، بهداشت رواني و مسايل ژنتيک در پيدايش و ظهور بلوغ موثرند ولي اينکه در مناطق گرمسير افراد زود تر به استقبال بلوغ مي‌ روند ، قابل قبول نيست .
5) اعتقاد گروهي بر اين است که حرکت‌ هاي ورزشي پر تحرک براي نوجوانان زيان‌آور است اما شواهد اندکي وجود دارد که صحت اين امر را ثابت کند . بايد توجه داشت نوجواني که در حال رشد است ، همان‌ گونه که به تغذيه و استراحت کافي نياز دارد ، به ورزش نيز نيازمند است . ولي براي انتخاب نوع و چگونگي حرکات ورزشي بايد وضعيت رواني و جسماني نوجوان را در نظر گرفت . در اين صورت است که نوجوان بدون نگراني مي‌ تواند ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کند .
6) گروهي از مردم عقيده دارند که در هر زمان ، چگونگي بروز آثار و علايق بلوغ در نوجوانان متفاوت است ، اما اين عقيده صحيح نيست . نکته مهم اين است که نوجوان با توجه به مسايل تربيتي و طرز تفکر و نگرش ، همانند گذشتگان بوده و ظهور علايم بلوغ غيرقابل تغيير و در تمام اعصار يکسان است اما طريق بروز و ظهور علايم و نشانه ‌هاي آن ، به ويژگي ‌هاي سنتي و فرهنگي جامعه بستگي دارد .
7) ظهور علايم جنسي در نوجوان دليل بر آن نيست که او قدرت توليد مثل نيز يافته است . فرزند خود را با چنين تحليل ‌‌هايي به سمت ازدواج زودرس سوق ندهيد . نبايد تصور کرد که به محض مشاهده اولين تظاهرات جنسي ، نوجوان براي توليد مثل آمادگي دارد .
8) برخي معتقدند که در هنگام بلوغ ، نوجوان براي ازدواج و تشکيل خانواده از لحاظ نيروي عقلاني و اعمال هوش ضعيف است ، در صورتي که آمادگي دارد اما بايد توجه داشت که بلوغ رواني نيز در اين امر اهميت دارد . بسياري از افراد از نظر نيروي جسماني و جنسي داراي رشد لازم به منظور انجام وظايف زناشويي هستند ، اما از نظر عاطفي و رواني براي پذيرش مسووليت‌ هاي اجتماعي ، آمادگي کافي ندارند .
9) تصور اشتباه ديگر اين است که عده‌ اي معتقدند نوجواني که از نظر جسماني سريع رشد مي ‌کند ، نسبت به هم‌ سالان خود از اندامي قوي‌ تر برخوردار است . پژوهش‌ هاي علمي چنين ارتباطي را بي ‌اساس مي‌ دانند .
10) سال ‌هاي نوجواني که تقريبا با بلوغ آغاز مي ‌شود حساس‌ ترين دوران زندگي به حساب مي ‌آيد . دوراني که به دوران اضطراب و تنش معروف است و شخصيت پايه ‌ريزي شده دوران کودک ، بهتر و آشکار ‌تر شکل مي‌ گيرد و بروز مي ‌کند .
منبع:www.sokhanerooz.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.