بررسي ريشه‌ها و انديشه‌هاي فرقه عرفان حلقه

عرفان در دستان ارباب حلقه‌ها

خب معمولا فرد آلوده به اچ آي وي اعلام نمي کند که مبتلاست و به همين دليل اگر شفا پيدا کند ما خبردار نمي شويم.
دوشنبه، 30 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عرفان در دستان ارباب حلقه‌ها
عرفان در دستان ارباب حلقه‌ها

گزارشگران: آناهيتا احمدي
فواد گلستاني

 

در ويژه نامه کژ راهه، مطلبي کوتاه درباره عرفان حلقه منتشر شد که با واکنشي تند از سوي برخي از اعضاي اين فرقه مواجه شد و آنها در قالب نقدهايي، ما را به پژوهش بيشتر در باره فرقه شان دعوت کردند.
به همين سبب براي بررسي مجدد اعتقادات اين فرقه، از منظر علاقه مندي به فرادرمانگري، با تعدادي از اداره کنندگان کلاس‌هاي فرقه شعور کيهاني يا عرفان حلقه، گفتگوهايي داشتيم. پيش از آغاز گزارش بخش کوتاهي از يکي از اين گفتگوها را بخوانيد:

آيا فرادرمانگرها مي‌توانند هر بيماري را درمان کنند؟

بله، همه بيماري‌ها را.

حتي اچ آي وي و انواع هپاتيت را...؟

خب معمولا فرد آلوده به اچ آي وي اعلام نمي کند که مبتلاست و به همين دليل اگر شفا پيدا کند ما خبردار نمي شويم.
گفتيد شعور کيهاني يک نوع عرفان است، با اين اوصاف آيا علاقه مندان به عضويت در اين گروه و فرادرمانگر شدن بايد الزاما اعتقاد قوي به خدا داشته باشند؟
هيچ ربطي به هم ندارد، چه مسلمان، چه مسيحي، چه معتقد به هر دين ديگر و چه کافر، همه مي‌توانند به شعور کيهاني متصل شوند.

درمانگري از دور هم براي شما ميسر است؟

بله، درباره خود شما هم مي‌توانيم انجامش دهيم، همين امروز به خانه که برگشتيد يک ربع دراز بکشيد و به اتفاقاتي که در بدنتان مي‌افتد فکر کنيد.

که چه بشود؟

فقط فکر کنيد، بعد مي‌فهميد.
... و ما از همان روز، فکر کرديم، اما نه يک ربع، بلکه شايد ساعت‌ها و روزها و هفته‌ها و نه به اتفاقاتي که در بدنمان مي‌افتاد، بلکه به ادعاهاي آقاي م، ط ابداع کننده فرقه شعور کيهاني که اينک عقايدش را بيش از 37 گرداننده در ايران، تبليغ مي‌کنند.

لطفا، پرانتز باز کنيد!

مهمترين مساله‌اي که بايد پيش از معرفي فرقه شعور کيهاني به آن توجه داشته باشيم اين است که مباني ارائه شده در اين فرقه، مجموعه‌اي از مباني معرفتي ابداعي آقاي م.ط است که آنها را با بخش‌هايي از اصول اعتقادي اديان آسماني، باورهاي فرقه‌هاي نوظهور، اجزايي از عرفان‌هاي کهن در ملل گوناگون، مباحثي از اصول انرژي درماني و بخش‌هايي از نتايج پژوهش‌هايي که تاکنون درباره علوم متافيزيک منتشر شده، آميخته است.
دانستن اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است که بدانيم در بررسي اعتقادات اين فرقه، علي رغم غيرمنطقي بودن برخي از آنها، بخش‌هايي نيز وجود دارند که قابل قبول و عقلاني به نظر مي‌رسند و در واقع وام گرفته از اديان يا عرفان‌هاي شناخته شده يا اصول متافيزيک هستند که مقبوليت آنها به طور مسلم دليل مقبوليت همه اصول آموزشي آن به گروندگان فرقه نمي شود و به مثابه پرهايي از پرندگان گوناگون است که هرچند هر يک به خودي خود قشنگند اما چسبيدنشان به تن جوجه کلاغ، ماهيت واقعي اش را عوض نمي کند.
همچنين بهتر است از همين حالا بدانيد که آقاي ط مردي 46- 46 ساله است که به گفته خودش ليسانس مهندسي مکانيک دارد، اما هيچ گونه مدرک ديگري از علوم ديني يا امثال آنها ندارد.

آنها چه مي‌گويند؟

آنچه در شعور کيهاني حائز اهميت محسوب مي‌شود، بحث نگرش در مفاهيم است. اين فرقه اساسا همه چيز را در جهان هستي، با پيشوند شعور، تجزيه و تحليل مي‌کند. از ديدگاه «ط» هر عضوي در جهان در حقيقت نوعي شعور و هوشمندي است اما هر شعور براي شعورهاي ديگر، ضد شعور محسوب مي‌شود و به همين دليل انسان‌ها بين خود و ديگر پديده‌ها، تفاوت احساس مي‌کنند، لذا اگر هر شعور براي ديگر پديده‌ها، ضد شعور نبود، ما نمي توانستيم فرقي بين خود و جهان هستي قائل باشيم و حال آن که از ديد کل، اين يکپارچگي وجود دارد.
در اين ميان انسان، داراي تشخيص شعور و ضد شعور است و به واسطه همين ويژگي، شعور و ضد شعور براي انسان از هم منفک مي‌شوند و مفهوم به وجود مي‌آيد.
«ط»، سه پايه عمده در شعور کيهاني را ماده، انرژي، تضاد و روابط ميان آنها مي‌داند. ماده، انرژي متراکم محسوب مي‌شود. عالم به نفع انرژي فعاليت مي‌کند و انرژي در خدمت ماده است. «ط» منبع انرژي يا حلقه و يا شعور کيهاني را، روح القدس معرفي مي‌کند.
تعليمات فرادرمانگري وي نيز بر مبناي همين شعور صورت مي‌گيرد و هدف در درمانگري، ترميم اختلال شعوري سلول‌هايي است که بيماري را ايجاد کرده‌اند! او همچنين شعرهايي براي فرادرمانگري ابداع کرده است و آنها را اجرا مي‌کند که نسخه‌هايي از آن در سايت يوتيوب وجود دارد.
جالب اينجاست که شعرهاي او معمولا از حداقل محتوي برخوردارند و در برخي موارد نيز مفهومي ندارند! او در برخي از شعرها به عدد 2010 اشاره مي‌کند که نشان دهنده تفکرات او در ارتباط با شيطان پرستي است. ط معتقد است در سال 2010 انرژي‌هاي منفي همه عالم را تسخير مي‌کنند.

شکارچيان در کمين

تشکيل کلاس، ملاقات‌هاي حضوري و جلسات طولاني مدت گفتگو با کساني که از خلاء معنوي رنج مي‌برند، تبليغ در اينترنت و فرقه‌هاي ديگر از طريق تائيد و ابراز همسويي با آنان و حتي تاسيس خيريه‌اي که در آن معمولا به جاي پول، انرژي مثبت براي نيازمندان مي‌فرستادند! پنج روش عمده‌اي هستند که در گذشته براي جذب عضو، مورد استفاده اداره کنندگان فرقه قرار مي‌گرفتند، اما به واسطه تعطيلي خيريه و ماهيت پنهاني فرقه‌هاي ديگر که يافتن اعضاي آنها را سخت مي‌کند، سه روش گفتگو، تبليغ‌هاي اينترنتي و تشکيل کلاس امروزه بيشتر به کار مي‌روند.
البته سران فرقه نيز، جلساتي منظم و هماهنگ با «ط» دارند که تازه واردان اجازه حضور در آنها را ندارند و اداره کنندگان کلاس‌ها، در اين جلسات به بررسي مسائل و مشکلات فرقه مي‌پردازند.
در سايت اصلي شعور کيهاني، پراکندگي اعضاي گروه در کشورهاي ديگر نشان داده شده است و در يکي از تازه ترين اقدامات، ط، اعضاي فرقه‌اش را در ديگر کشورها براي شناسايي مجدد و ارائه مشخصات فراخوانده است که دليل آن هنوز دقيقا مشخص نيست.
در اين بخش، جالب به نظر مي‌رسد که بار ديگر به بخشي از گفتگوي خبرنگارمان با يکي ديگر از اداره کنندگان کلاسها توجه کنيد:

آقاي .... براي فرادرمانگر شدن، چه قابليتي بايد داشته باشيم؟

بايد شاهد باشيد، يعني بيطرفانه قضاوت کنيد.

پس از چند وقت مي‌توانم فرادرمانگر شوم؟

شما بايد 8 دوره درمان کيهاني، يک دوره تشعشع دفاعي و يک دوره مربي گري را بگذرانيد.

استاد! مسلما براي شرکت در جلسات عرفاني شما و آموزش فرادرمانگري، بايد بهايي بپردازيم، اين هزينه چقدر است؟

براي ترم يک 40 هزار تومان کافي است، به اضافه 6 قطعه عکس و فتوکپي شناسنامه.

واي! فتوکپي شناسنامه معمولا دردسرساز است. به خصوص اگر آن کلاس چندان مورد تاييد مراجع قانوني نباشد، شما که تاييد شده هستيد، نه؟

اصلا نگران نباشيد. ما مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را داريم. مشکلي پيش نمي آيد.
در ادامه گفتگو با اين اداره کننده برخلاف دفعه قبلي، ابراز کرديم که اعتقادات شديد مذهبي داريم و نگرانيم که با عضويت در اين گروه، با مشکلاتي در مباني شناختي دين مواجه شويم و اين اداره کننده برخلاف همکار قبلي اش گفت: «ما در اين فرقه به شما کمک مي‌کنيم، مومن بهتري باشيد!»

بفرمائيد، آش شله قلمکار!

عرفان حلقه را به شکل خلاصه مي‌توان نشات گرفته از 7 بستر، تصوف، عرفان سرخ پوستي، فراروانشناسي، روانشناسي، انرژي درماني، آئين هند و چين و مسيحيت دانست.

تصوف:

بسياري از مفاهيم فرقه شعور کيهاني علنا از آموزه‌هاي تصوف گرفته شده است. در آموزه‌هاي تصوف، جهان به حلقه‌اي تشبيه مي‌شود که همگان در مسير اين حلقه در گردش هستند. در عرفان حلقه نيز، همان گونه که از اسمش برمي آيد، حلقه، از جايگاهي خاص و تعيين کننده برخوردار است.
بحث وحدت وجود نيز از ديگر وجوه برداشت شده از تصوف است، به طوري که سرکرده اين گروه، بارها در سخنراني‌هايش، تاکيد مي‌کند که اعضا بايد تلاش کنند به وحدت با خداوند، عالم هستي و يکديگر برسند.

آيين‌هاي هند و چين:

ذن، آرامش دادن به ذهن، ارتباط با يوگا، بررسي‌هاله انساني و تاکيد بر آن، توجه به چاکراهاي بدن، بحث درخصوص طلسم‌ها و چگونگي مواجه با آنها، همگي نمونه‌هايي از مونتاژشدگي جريان شعور کيهاني از آيين‌هاي خاور دور است.

فراروانشناسي :

يکي از علوم جذاب که امروزه با استقبال مردمي، بخصوص از سوي نسل جوان مواجه شده، فراروانشناسي است که شايد اصلي ترين دليل محبوبيتش، چيستي رازآلود آن باشد.
اين علم در ايران دستمايه بسياري از فرقه‌هاي انحرافي قرار گرفته است و اين فرقه‌ها که عرفان حلقه نيز يکي از آنها محسوب مي‌شود، در تلاشند، با سوء استفاده از ناشناختگي فراروانشناسي، پديده‌هاي آن را به معنويت و برگزيده بودن سرکردگانشان از سوي خداوند يا نيروهاي برتر تعبير کنند که عرفان حلقه نيز از اين قاعده مستثني نيست.

انرژي درماني:

اين که فرادرماني تا چه حد از سوي مجامع علمي پذيرفته شده است؟ چند درصد استفاده کنندگان از اين روش، بهبود مي‌يابند؟ اين روش در چه مواردي قابل استفاده است؟ چه تعداد از مدعيان درمانگري بوسيله انرژي درماني، واقعا از نيرويي خاصي برخوردار هستند و چه تعداد به قصد سوء استفاده مالي آمده‌اند؟ و... همه مواردي قابل تامل هستند که لازم است براي آشنايي با انرژي درماني، طي پژوهش‌هاي متعدد به آنها پاسخ داده شود اما آنچه مسلم است، الگوبرداري آموزه‌هاي درمانگري فرقه شعور کيهاني از اين مقوله است.
عرفان حلقه، حتي پا را از اين نيز فراتر مي‌گذارد و خود را صاحب نوعي ديگر از درمان به نام فرادرماني مي‌داند که يکي از اداره کنندگان کلاس‌هاي فرقه در توضيحش مي‌گويد: «طب سنتي، طب سوزني، طب رايج و انرژي درماني هر کدام به يکي از حوزه‌هاي مرتبط با سلامتي مي‌پردازند اما ما معتقديم بيماري نوعي اختلال در شعور سلولي است که بايد بدون توجه به نوع آن و با اتصال به شعور کيهاني درمان شود. در اين شيوه درمان ما حتي از چيستي بيماري نيز نامي پرسيم چرا که مهم نام بيماري نيست بلکه اختلال در شعور سلولي اهميت دارد.»
با اين حال گرچه، اين فرقه مباحثي را نيز از انواع ديگر طب، استخراج کرده است اما انرژي درماني بيشتر مورد توجه است و هر چند مسوولان وزارت بهداشت سال‌هاست در تلاش براي جلوگيري از فعاليت‌هاي موسوم به فرادرمانگري آن هستند که بيماران صعب العلاج را از مراجعه به پزشک باز مي‌دارد اما اداره کنندگان فرقه هنوز در نهان به فعاليت‌هاي خود در اين زمينه ادامه مي‌دهند.

عرفان‌هاي سرخپوستي:

بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از اعضاي شعور کيهاني، پيشتر، از طرفداران آثار پائلو کوئيلو، بوده‌اند و تحت تاثير انديشه‌هايش قرار گرفته‌اند. بي توجهي نسبت به چگونگي طي مسير رسيدن به تعالي و بي قيدي نسبت به باورهاي ديني از جمله عواملي هستند که در عرفان سرخپوستي و شعور کيهاني، به شکل مشترک ديده مي‌شوند.

اديان الهي:

در نوع نگرش عرفان حلقه به اديان الهي نوعي تضاد به چشم مي‌آيد. در ظاهر چنين است که گروندگان به حلقه در برخي از کلاس‌ها به ديندوستي ترغيب مي‌شوند و حتي گردانندگان گاهي نقل قول‌هايي را از بزرگان دو دين اسلام و مسيحيت مطرح مي‌کنند که در آنها گرايش به مسيحيت بسيار پررنگ تر از اسلام است (البته اين را بايد گذاشت کنار گفته‌هاي يکي از گردانندگان کلاس‌ها درباره دين که در ابتداي گزارش مطرحش کرديم!) اما در باطن، اين که چه چيز از نظر طراح حلقه، دين به حساب مي‌آيد جاي بحث دارد.
از نظر برخي کارشناسان ديني، پيروان شعور کيهاني پس از مدتي بدعت‌ها و مناسک من درآوردي «ط» را نيز به عنوان اصول ديني مي‌پذيرند و به آن معتقد مي‌شوند که در نتيجه دوست داشتن دين براي اعضا، با وفادار ماندن هميشگي به فرقه و پذيرش بي چون و چراي اصول اعتقادي وي براي اعضا تعبير مي‌شود که گواه اين ادعا بررسي ادعاهاي «ط» درباره دين واقعي است. از ديدگاه «ط» عبادت کنوني مردم، عبادتي اصيل نيست و همگان، پس از آموزه‌هاي او، با نماز واقعي آشنا خواهند شد! به همين دليل بسياري از نمازخوان‌هايي که به فرقه مي‌پيوندند در ابتداي جلساتش، بي نماز مي‌شوند!
از سويي ديگر تاکيدهاي فراوان «ط» بر مباحث شناختي مسيحيت، اين احتمال را قوت مي‌بخشد که صاحبان فرقه، خواسته يا ناخواسته، در جهت سياست‌هاي استعمارگران غربي براي گسترش مسيحيت در کشورهاي اسلامي گام برمي دارند. يکي از تجربه‌هاي مشترک که در بسياري از امتحان کنندگان طريق عرفان حلقه ديده مي‌شود، انحطاط اخلاقي و فروپاشي بنيان‌هاي خانوادگي آنهاست. به طوري که در جلسات آموزشي فرقه، دائما به افراد تلقين مي‌شود که کمال يافته‌اند، در حال رشد هستند و ممکن است برخي از معاشران که اعتقادي به خرافات مدرن ندارند، لياقت همسري آنان را نداشته باشند.
شعور کيهاني و آموزه‌هايش تاثيري بسيار منفي بر گروهي از اعضاي فرقه، به خصوص تازه واردها دارند و اين مساله‌اي است که اداره کنندگان فرقه نيز، آن را مي‌پذيرند. يکي از شاگردان نزديک ط نقل مي‌کند که پس از ارائه فرآيندي که در فرقه آن را ارسال تشعشع 1 و 2 و برقراري اتصال مي‌خوانند، در رابطه با فردي تازه وارد، او همان شب خودکشي کرده است!
بي اهميتي جان انسان‌ها براي فرقه و لزوم توجه مردم در برخورد با اين گروه، زماني آشکار مي‌شود که بدانيم «ط» نيز بر ابعاد مضر آموزه‌هايش آگاه است و مي‌گويد ممکن است فردي در اين راه به راحتي جانش را از دست بدهد اما در مجموع، سود اين اقدامات از ضررش بيشتر است، لذا بايد ادامه يابند، حتي اگر به قيمت جان افراد تمام شوند.
... و نکته آخر اين که، «ط» به عنوان ابداع کننده فرقه شعور کيهاني، با وجود ادعايش درباره دعوت عموم به عرفاني نوظهور، از اعضا، شهريه دريافت مي‌کند! هر چند شهريه 40 يا 50 هزار تومان در ماه، براي يک فرد، اندک به نظر مي‌رسد، اما اگر آن را در سطحي کلان و براي انبوهي از افراد در مدتي طولاني و در سراسر ايران و حتي خارج از آن محاسبه کنيم، به رقمي بسيار بزرگ و غيرقابل تصور مي‌رسيم که هر فردي را براي ابداع فرقه‌اي من در آوردي، وسوسه مي‌کند!
در اين ميان، «ط» در حالي مدعي، راهنمايي مردم به سوي سعادت و کشف ناشناخته‌ها شده است که در اديان آسماني واقعي، دارا و ندار با هم برابرند و آنچه سبب نزديکي بيشتر به خداوند مي‌شوند، تقوا و پرهيزگاري بيشتر است اما در عرفان حلقه، هر کس بيشتر شهريه بدهد بيشتر در طريق عرفان و شناخت کامل تر از خداوند گام برداشته است!
منبع مقاله:
جمعي از نويسندگان؛(1388)، کژراهه (گزارش‌هايي از فرقه‌هاي نوپديد و عرفان‌هاي دروغين)، تهران: موسسه جام جم، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.