تعداد قند خون طبیعی

رژیم غذایی سالم، سبک زندگی عاری از استرس و انجام تمرینات منظم ورزشی به حفظ قند خون نرمال کمک می‌کند. در این مقاله با سطوح نرمال قند خون اندازه گیری شده بعد از ناشتا و بعد از وعده‌ی غذایی آشنا
شنبه، 11 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تعداد قند خون طبیعی
تعداد قند خون طبیعی

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

رژیم غذایی سالم، سبک زندگی عاری از استرس و انجام تمرینات منظم ورزشی به حفظ قند خون نرمال کمک می‌کند. در این مقاله با سطوح نرمال قند خون اندازه گیری شده بعد از ناشتا و بعد از وعده‌ی غذایی آشنا می‌شوید. در صورتی‌که در مستعد ابتلا به دیابت هستید، باید رژیم غذایی خود را تغییر داده و به انجام ورزش پرداخته و برخی داروهای خاص نیز مصرف کنید.
غدد درون ریز پانکراس هورمون انسولین و گلوکاگون را انتشار می‌دهد. این هورمون‌ها به کنترل سطوح قند خون در بدن کمک می‌کنند. انسولین باعث ترویج و انتقال قند خون به سلول‌های بدن می‌گردد. سلول‌ها گلوکز را از خون جذب کرده و آن را به انرژی تبدیل می‌کنند. تولید ناکافی انسولین و یا بروز مشکلات در جذب گلوکز توسط سلول‌ها می تواند منجر به ایجاد دیابت گردد. نوسانات غیر نرمال در سطوح قند خون می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی برای سلامتی گردد.

انواع اصلی دیابت

دیابت ناشی از کمبود شدید انسولین، دیابت نوع 1 نامیده شده و در افراد بزرگسال شایع‌تر می‌باشد. این بیماری یک نوع اختلال خود ایمنی می‌باشد. هنگامی‌که سلول‌های بدن به انسولین ایمنی پیدا می‌کنند، دیابت نوع 2 ایجاد می‌گردد. همانطور که سلول‌ها مقاومت به انسولین را توسعه می‌دهند، سطوح قند خون افزایش می‌یابد. پانکراس تعداد بیشتری انسولین را به منظور کنترل این سطوح بالای قند موجود در خون تولید می‌کند. اما به دلیل مقاومت به انسولین، کنترل سطوح قند خون مشکل می‌باشد. توانایی پانکراس به منظور تولید انسولین محدود شده و سطوح بالای انسولین تولید شده توسط پانکراس نیز به نظر می‌رسد که برای پایین آوردن قند خون ناکافی باشد. سطوح بالای قند خون اصطلاحا هیپرگلیسمی نامیده می‌شود و سطوح پایین قند خون نیز هیپوگلیسمی نام دارد.

آزمایشات جهت اندازه گیری سطوح قند خون

یک آزمایش ساده‌ی قند خون می‌تواند سطح قند موجود در خون را اندازه گیری کند. مقدار قند در خون، قبل و بعد از خوردن مواد غذایی به میزان قابل توجهی متفاوت می‌باشد. بنابراین، به صورت نرمال، ابتدا قند خون بعد از ناشتا برای حدود 8 ساعت بررسی شده و دوباره دو ساعت بعد از صرف غذا نیز قند خون اندازه گیری می‌شود. قرائت اول به عنوان قند خون ناشتا نامیده شده، در حالی‌که قرائت دومی به عنوان قند خون بعد از غذا شناخته می‌شود.
قند خونی که در هر زمان از روز اندازه گرفته می‌شود، به عنوان سطح قند خون تصادفی نام دارد. برخی مواقع، پزشک از شما درخواست می‌کند که ترکیبی از آب و قند را مصرف کرده و سپس مقدار قند موجود در خون شما را اندازه گیری می‌کند. این آزمایش به عنوان تست مقاومت به گلوکز خوراکی نامیده می‌شود. زنی که مبتلا به دیابت نیست، ممکن است در طول دوران بارداری به دیابت مبتلا شود که دیابت حاملگی نامیده می‌شود. سطوح تا حدی بالاتر گلوکز خون نشان می‌دهد که فرد مبتلا به پیش دیابت است و گفته می‌شود که این فرد مبتلا به مقاومت به گلوکز می‌باشد.
سطوح نرمال قند خون

نوع آزمایش

محدوده‌ی نرمال

محدوده‌ی  IGT

محدوده‌ی دیابت

ناشتا

70 تا 100 میلی‌گرم بر دسی لیتر

100 تا 125 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بالای 126 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بعد از غذا

بالای 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر

140 تا 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بالای 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

تصادفی

بالای 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر

140 تا 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بالای 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

تست مقاومت به گلوکز

کمتر از 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر

140 تا 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بالای 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

محدوده‌ی نرمال قند خون در دوران بارداری

جمع آوری نمونه

تعداد نرمال گلوکز

سطح قند خون ناشتا قبل از مصرف نوشیدنی‌های شیرین

95 میلی‌گرم بر دسی لیتر

یک ساعت بعد از نوشیدن آب قند

180 میلی‌گرم بر دسی لیتر  

دو ساعت بعد از نوشیدن آب قند

155 میلی‌گرم بر دسی لیتر

سه ساعت بعد از نوشیدن آب قند

140 میلی‌گرم بر دسی لیتر

تعداد نرمال قند خون در افراد بزرگسال و کودکان

سطح قند خون

کودکان

افراد بزرگسال

نرمال

70 تا 100 میلی‌گرم بر دسی لیتر

70 تا 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر

پایین

زیر 70 میلی‌گرم بر دسی لیتر

زیر 70 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بالا

بالای 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر

بالای 180 میلی‌گرم بر دسی لیتر

در صورتی‌که دیابت در مرحله‌ی اولیه‌ی شروع بیماری تشخیص داده شود، می‌تواند به راحتی با رژیم غذایی مناسب و انجام منظم تمرینات ورزشی کنترل گردد. گرسنگی و تشنگی شدید، افزایش تکرر ادرار به ویژه در شب، کاهش وزن ناخواسته، خستگی مفرط، تار شدن دید، التیام آهسته‌ی زخم‌ها و احساس سوزش در دست‌ها و پاها برخی از علائم شایع پیش دیابت می‌باشد. افرادی که سابقه‌ی فامیلی مبتلا به دیابت را دارند، باید به صورت منظم آزمایش قند خون داده و دستورالعمل‌های پزشک را نیز به صورت کاملا منظم دنبال کنند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.