چیزهای جالب درباره زیستگاه مارها

مارها در سرتاسر دنیا یافت می‌شوند به جزء قاره قطب جنوب و چند منطقه دیگر مانند ایرلند، برمودا و غیره. تعیین حدود زیستگاه طبیعی مارها به خاطر گستردگی محدوده جغرافیایی آن‌ها دشوار است. 3400 گونه...
يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چیزهای جالب درباره زیستگاه مارها
چیزهای جالب درباره زیستگاه مارها

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

مارها در سرتاسر دنیا یافت می‌شوند به جزء قاره قطب جنوب و چند منطقه دیگر مانند ایرلند، برمودا و غیره. تعیین حدود زیستگاه طبیعی مارها به خاطر گستردگی محدوده جغرافیایی آن‌ها دشوار است. 3400 گونه... 500 سرده... 20 خانواده... مارها تنوع بسیار زیادی دارند. برخی گونه مارها بسیار کوچک بوده و مثلاً به طور متوسط 10 سانتی متر طول دارند. از طرف دیگر، مار پیتون می‌تواند 7 متر طول داشته باشد. اینکه ما تصورات غلطی درباره مارها داریم حقیقتی غم انگیز است. برای مثال، علیرغم باور ما که مارها سمی هستند تنها حدود 600 گونه از 3400 گونه مارها سمی هستند و حتی تعداد کمتری به طور بالقوه برای انسان خطرناک می‌باشند. به طور مشابه، اکثر افراد ایده‌ای ندارند که چرا مارها در مناطق سرد یافت نمی‌شوند.

زیستگاه مارها در حیات وحش

همانطور که قبلاً گفتیم، مارها تقریباً در همه جای دنیا یافت می‌شوند. مارها از جنگل‌های جنوب آسیا گرفته تا مناطق خشک آمریکای شمالی یافت می‌شوند. در کنار این، مارهایی نیز وجود دارد که در آب زندگی می‌کنند. تقریباً 62 گونه از مارها در آب زندگی می‌کنند. گونه‌های دیگری نیز وجود دارد که هم در آب و هم در خشکی زندگی می‌کنند. مارها حیواناتی خون سرد هستند که بدین معناست که آن‌ها به منبع حرارت خارجی برای تنظیم دمای بدن خود نیاز دارند. این باعث می‌شود زندگی در مناطق سرد برای آن‌ها غیر ممکن باشد. برخی مارها سازگارهای فیزیکی پیدا می‌کنند تا در مناطق غیر عادی زنده بمانند. برای مثال، مارهای آبی دارای دم پارو مانند مسطح هستند که حرکت آن‌ها در آب را راحت‌تر می‌کند. برخی گونه‌های دیگر با محیط همرنگ می‌شوند و خود را از شکارچیان مخفی می‌کنند. در برخی نواحی مارها در نزدیکی مناطق مسکونی زندگی می‌کنند. این خزندگان ترجیح می‌دهند در باغچه، زیرزمین و مکان‌های درهم ریخته دیگر زندگی کنند.

چگونه زیستگاهی ایده آل برای مار خانگی خود آماده کنید؟

اوفیدیوفوبیا یا مار هراسی یکی از شایع‌ترین فوبیاها در دنیاست که نشان می‌دهد چرا مارها کمتر به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. اگر می‌خواهید مار به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید، آنطور که به نظر می‌رسد کار راحتی نیست. شرایط لازم از گونه‌ای به گونه دیگر متفاوت خواهد بود ولی، دستورالعمل‌های مشترک خاصی خصوصاً موارد مربوط به لانه، حرارت، رطوبت و غیره وجود دارد.
تراریوم: اندازه تراریوم یعنی محفظه شیشه‌ای برای نگهداری مار به اندازه مار بستگی دارد. ولی، اگر می‌خواهید مار پیتون نگهداری کنید به محفظه خاصی نیاز خواهید داشت. بهتر است از تراریوم بزرگی در ابتدا استفاده کنید چرا که این خزندگان بسیار سریع رشد می‌کنند.
لایه: در اکثر موارد از روزنامه می‌توانید استفاده کنید. اگر مار حفار است، باید از خاک یا شن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کفپوش‌های مخصوص موجود در فروشگاه‌های حیوانات خانگی استفاده کنید. صرف نظر از اینکه از چه چیزی به عنوان لایه استفاده می‌کنید، باید آن را تمیز نگه دارید. در غیر این صورت، مار خانگی شما در معرض عفونت‌های پوستی آسیب پذیر می‌شود.
دما و حرارت: همانطور که گفته شد مارها حیواناتی خون سرد هستند و به منبع حرارت خارجی نیاز دارند که فرآیند استفاده از این منبع برای تنظیم دما تنظیم حرارتی نامیده می‌شود. شما باید با استفاده از لامپ‌های رشته‌ای دمای مناسب زیستگاه آن‌ها را ایجاد کنید. همچنین باید پد حرارتی در زیر کف محفظه قرار دهید. هیچ وقت از سنگ در کف محفظه استفاده نکنید زیرا، ممکن است باعث ایجاد سوختگی در مار شود.
رطوبت: سطح رطوبت به گونه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. گونه‌های بومی مناطق استوایی به محیط با رطوبت بالا نیاز دارند در حالیکه گونه‌های بومی نواحی خشک به رطوبت متوسط نیاز دارند. می‌توانید از رطوبت سنج برای اندازه گیری سطح رطوبت داخل تراریوم استفاده کنید.
در کنار این، برخی گونه‌های خاص به تجهیزات اضافی در لانه‌ای که درست می‌کنید نیاز دارند. برای مثال، برای گونه‌های درختی باید شاخه‌هایی در محفظه قرار دهید تا مار از آن‌ها بالا برود. همچنین می‌توانید از تجهیزات مخصوص که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی یافت می‌شود استفاده کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما