فهرستی از مواد غذایی حاوی امگا 6

اسیدهای چرب امگا 6 اسیدهای چرب ضروری (EFAs) به شمار رفته که برای بدن مفید بوده اما نمی‌توانند توسط بدن تولید شوند. بنابراین به منظور حفظ سلامتی، بایستی مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 را
دوشنبه، 20 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فهرستی از مواد غذایی حاوی امگا 6
فهرستی از مواد غذایی حاوی امگا 6

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اسیدهای چرب امگا 6 اسیدهای چرب ضروری (EFAs) به شمار رفته که برای بدن مفید بوده اما نمی‌توانند توسط بدن تولید شوند. بنابراین به منظور حفظ سلامتی، بایستی مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 را همراه با آندسته از مواد غذایی سرشار از سایر اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی خود وارد سازید. در این صورت، کدام مواد غذایی، حاوی اسیدهای چرب امگا 6 می‌باشند؟ در این مقاله فهرستی از مواد غذایی متداولی که می‌تواند به شما در حفظ سطوح این اسیدهای چرب در بدن کمک کند آورده شده است...
امگا 3 (n-3) و امگا 6 (n-6) دو اسید چرب ضروری مورد نیاز بدن می‌باشند. اسید لینولئیک (LA) نوعی اسید چرب امگا 6 است که می‌تواند در روغن‌های گیاهی یافت شود. این اسید مضاف بر آن به اسید گاما لینولئیک تبدیل شده و آنگاه پس از مصرف به اسید آراشیدونیک تبدیل می‌شود.
تحقیقات صورت گرفته به اثبات رسانده‌اند که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 فوائد بسیاری دارد. اما مشاهده شده است که مصرف بیش از حد اسیدهای چرب امگا 6 می‌تواند موجب بروز مشکلاتی جدی در سلامت شود. به این دلیل که رژیم غذایی که اکثر افراد از آن پیروی می‌کنند از میزان بالایی اسیدهای چرب امگا 6 برخوردار است، موارد بسیار نادری وجود دارد که در آن کمبود امگا 6 مشاهده می‌شود. در نتیجه، تعادل میان این دو اسید چرب در بدن، امری ضروری است. به منظور ایجاد تعادل در مصرف اسید چرب، فرد بایستی از مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و آندسته از مواد غذایی که سرشار از امگا 6 می‌باشند، اطلاع داشته باشد. معمولاً توصیه می‌شود در مصرف اسیدهای چرب نسبت 1 به 4 رعایت شود به طوریکه عدد 1 برای اسیدهای چرب امگا 6 و 4 نسبت اسیدهای چرب امگا 3 را نشان می‌دهد.
فهرستی از مواد غذایی حاوی امگا 6
همانطور که پیش از این عنوان شد، بروز کمبود اسیدهای چرب امگا 6 مشکل بسیار نادری است. گرچه توصیه به رعایت نسبت 1 به 4 شده است، اما مشاهده می‌شود که در اکثر رژیم‌های غذایی نسبت 20 به 1 وجود دارد که نشانه‌ی خوبی جهت برخورداری از یک سبک زندگی سالم نمی‌باشد. پیش از پرداختن به مشکلات ایجاد شده در سلامت ناشی از مقادیر بالای امگا 6، اجازه دهید ابتدا نگاه کوتاهی به فهرست مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 بیاندازیم.

ماده غذایی

مقدار

اسیدهای چرب امگا 6 (گرم)

روغن گلرنگ

1 قاشق غذاخوری

073ر10

روغن جوانه گندم

1 قاشق غذاخوری

398ر7

روغن گردو

1 قاشق غذاخوری

141ر7

روغن کنجد (مخصوص پخت و پز یا سالاد)

1 قاشق غذاخوری

576ر5

سس مایونز (بدون کلسترول)

1 فنجان

956ر96

مارگارین (هیدروژنه)

1 قاشق چایخوری

642ر1

روغن زیتون

1 قاشق غذاخوری

318ر1

بوقلمون

1 اونس یا 28 گرم

936ر5

مرغ

1 اونس

461ر5

بادام (آسیاب شده)

1 فنجان

46ر11

مغز تخمه آفتابگردان

1 فنجان

07ر46

گردو (خرد شده)

1 فنجان

30ر41

کره بادام زمینی

1 فنجان

96ر37

لوبیا سویا

1 فنجان

40ر18


مشکلات ناشی از مصرف مواد غذایی امگا 6
از فهرست بالا مشخص است که هم روغنهای مخصوص آشپزی و هم سس مایونز سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 می‌باشند. با این حال، این روزها در غذاهایی که مردم بخصوص کشورهای غربی مصرف می‌کنند مقادیر بالایی از این دو ماده غذایی استفاده می‌شود. مشاهده می‌شود که یک فرد آمریکایی به طور متوسط تقریباً 10 برابر بیشتر از میزان مورد نیاز امگا 6 مصرف می‌کند. عدم تعادل میان اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجب بروز مشکلاتی در سلامت همچون بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، بیماریهای خودایمنی و بیماریهای التهابی می‌شود. در نتیجه، هنگامی که نسبت امگا 6 به امگا 3 بیشتر از حد استاندار شود، منجر به بروز التهاب در بدن می‌شود. به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در سلامت، فرد بایستی مصرف اسیدهای چرب امگا 6 را کاهش دهد.
نه تنها اسیدهای چرب امگا 6، بلکه هر ماده مغذی که به افراط مصرف شود، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شود. امگا 6 به اثبات رسیده است که در درمان مشکلات مرتبط با سلامت مانند سل، بیماریهای چشمی، بی حسی و غیره، مفید می‌باشد. در نتیجه کلید برخورداری از سلامتی مصرف نکردن این اسیدها در مقادیر خیلی بالا است.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما