کالریهای موجود در سیب زمینی

میزان کالریهای موجودر در سیب زمینی بسته به روش تهیه آن تفاوت می‌کند. سیب زمینی احتمالاً پرطرفدارترین ماده غذایی است، همچنین می‌تواند غذای سالمی به حساب آمده که حاوی فیبر و پتاسیم است.
دوشنبه، 20 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کالریهای موجود در سیب زمینی
کالریهای موجود در سیب زمینی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

میزان کالریهای موجودر در سیب زمینی بسته به روش تهیه آن تفاوت می‌کند. سیب زمینی احتمالاً پرطرفدارترین ماده غذایی است، همچنین می‌تواند غذای سالمی به حساب آمده که حاوی فیبر و پتاسیم است.
«مسافرخانه‌ی محقری را در روستای بولسون پیدا کردم. صاحب آنجا چیزی جز سیب زمینی نداشت؛ اما چه ضیافتی پیش روی من باز کرد. آنها را در 5 پٌرس مختلف یعنی سوپ سیب زمینی، قلیه سیب زمینی، سیب زمینی خامه زده شده، سالاد سیب زمینی و در آخر پای (نوعی کیک) سیب زمینی سِرو کرد. شاید به این دلیل از آن غذا خیلی خوشم آمد که 36 ساعت چیزی نخورده بودم اما به نظرم آن وعده بهترین غذایی بود که تاکنون خورده بودم.»
ـ ژنرال داگلاس مک آرتور
سیب زمینی بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهد. این سبزی به راحتی در دسترس بوده و چندان گران نمی‌باشد. سیب زمینی بسیار چند کاربردی بوده و می‌تواند جهت تهیه صبحانه، ناهار و یا شام مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان آن را به انوع دیگر سبزیجات و یا غذاها اضافه کرد تا غذایی عالی مانند سیب زمینی ـ بامیه، سیب زمینی ـ گل کلم، پوره سیب زمینی و املت، پوره سیب زمینی و لوبیا و غیره تهیه نمود. اکثر مردم تصور می‌کنند سیب زمینی غذای سالمی نیست به این دلیل که حاوی هیچگونه مواد مغذی نمی‌باشد. اما آنها اشتباه می‌کنند، به این دلیل که سیب زمینی منبع بزرگی از بسیاری مواد مغذی است، با این حال، میزان کالریهای موجود در آن به روش آماده سازی این سبزی بستگی دارد. در ادامه فهرستی از میزان کالریهای موجود در 100 گرم سیب زمینی آورده شده است.

کالریهای موجود در سیب زمینی

کالریهای موجود در هر اونس (28گرم)، سیب زمینی خام 20 کالری است، در حالی که کالریهای موجود در یک اونس سیب زمینی پخته شده با پوست و گوشت 26 می‌باشد. در ذیل میزان کالریهای موجود در نوع تهیه شده از سیب زمینی در 100 گرم را نشان می‌دهیم.
سیب زمینی آماده شده (در 100 گرم) کالری
سیب زمینی خام 70
سیب زمینی آب پز 80
پوره سیب زمینی 108
سیب زمینی کبابی 150
وافل یا کلوچه سیب زمینی 200
چیپس سیب زمینی 270
سیب زمینی تنوری یا پخته شده در فر 85
سالاد سیب زمینی 115
کنسرو سیب زمینی 65
سیب زمینی تفت داده شده 120
کرانچی سیب زمینی 200
سیب زمینی تنوری یا در فر بدون پوست و نمک 93
سیب زمینی شیرین خام 90
سیب زمینی شیرین آب پز 85
سیب زمینی شیرین تنوری یا پخته شده در فر 92

تمام نکات لازم در مورد سیب زمینی

سیب زمینی به خانواده سولاناسه یا بادنجانیان (‏Solanaceae‏) و یا نایت شِید (nightshade) تعلق دارد و سایر اعضای این خانواده، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان را شامل می‌شود. سیب زمینی بخش متورم ریشه زیر زمینی است که به آن غده می‌گویند.

مواد مغذی موجود در سیب زمینی

سیب زمینی حاوی حدوداً 2ر26% ارزش روزانه ویتامین C و حدود 21% ارزش روزانه ویتامین B6 می‌باشد. این سبزی منبع خوبی از مواد معدنی مانند مس، پتاسیم و منگنز است. علاوه بر این مواد مغذی، سیب زمینی همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است. کالریهای موجود در سیب زمینی بدون پوست زیاد نبوده از اینرو به منظور کسب بیشترین بهره از آن، بایستی سیب زمینی را با پوست مصرف کرده به این دلیل که پوست آن نیز مواد مغذی بسیاری دارا می‌باشد.

فوائد سلامتی بخش سیب زمینی

سیب زمینی حاوی پروتئین کم و مقادیر بالایی از کربوهیدرات بوده و درنتیجه غذایی ایده‌آل برای افرادی است که قصد افزودن بر وزن خود را دارند. کربوهیدارتهای موجود در سیب زمینی به راحتی هضم شده و عمل هضم را تسهیل می‌سازند. ویتامین C و B همراه با مواد معدنی موجود در سیب زمینی برای سلامت پوست بسیار مفید می‌باشند. ویتامین C موجود در سیب زمینی می‌تواند از بیماری اسکوربوت که یک عفونت ویروسی است جلوگیری کند. سیب زمینی جهت رفع التهاب، خواه التهاب داخلی و خواه خارجی مفید می‌باشد. از آنجا که نرم بوده و هضم آن آسان و حاوی مقدار نسبتاً زیادی از ویتامین C است، موجب رفع التهاب می‌شود. سیب زمینی را می‌توان جهت کاهش فشار خون بالا و بهبود عملکرد مغز مورد استفاده قرار داد. سنگهای کلیه به دلیل سطوح افزایش یافته اوریک اسید در خون ایجاد می‌شوند، در چنین مواردی بایستی از مصرف مواد غذایی با میزان پروتئین بالا خودداری کرد، و سیب زمینی حاوی مقدار بسیار کمی پروتئین است.

نکاتی جهت انتخاب سیب زمینی

سیب زمینی‌هایی را انتخاب کنید که شکل خوبی داشته، سفت، صاف و بدون حفره، بدون رنگ رفتگی، بدون ترک یا آفت و یا بدون نقاط و لک‌های نرم باشد. سیب زمینی‌های قرمز و برخی انواع سفید گاهی اوقات رنگ شده و یا واکس شفاف به آنها زده تا تازه‌تر از آنچه هستند به نظر رسند. از خرید سیب زمینی‌های سبز خودداری کنید به این دلیل که طعم تلخی داشته و سمی می‌باشند. سیب زمینی را در مکانی خشک و تاریک به مدت سه ماه در دمای 45 تا 50 درجه فارنهایت (7 تا 10 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید، آنها را در یخچال نگهداری نکنید. هنگامی که از آنها برای پخت استفاده می‌کنید به خوبی سیب زمینی‌ها را بشویید.

چگونگی پخت سیب زمینی

شما می‌توانید سیب زمینی را به طرق مختلفی بپزید، می‌توانید آن را تنوری یا در فر قرار داده، بخار پز، آب پز یا سرخ کرده و نیز می‌توانید آن را تفت دهید. با این حال، اهمیت دارد که از خوردن سیب زمینی سرخ شده و یا سیب زمینی با خامه، پنیر و یا کره بیش از حد خودداری کنید، به این دلیل که مقدار کالریهای موجود در آن را افزایش خواهد داد. بیشتر از دستور سیب زمینی آب پز و یا تنوری استفاده کنید.
موارد فوق، کالریهای موجود در انواع مختلف سیب زمینی و غذاهای تهیه شده از آن را شامل می‌شد. بنابراین، سیب زمینی مناسب را انتخاب و از نکات فوق استفاده کرده و آن را آب پز و یا بخار پز کرده و از فوائد سلامتی بخش آن بهره‌مند شوید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.