تغذيه از ديدگاه قرآن كريم

از زماني كه سلول تخم در اثر لقاح در رحم مادر جايگزين مي‏شود و تقسيمات سلولي انجام مي‏گيرد پس از گذشت سه هفته شاهد تشكيل جفت در رحم و ايجاد ارتباط خوني بين مادر و جنين مي‏باشيم و در اين زمان كليه موارد غذايي لازم براي رشد و تكامل انسان از طريق جفت و جنين انتقال مي‏يابد و مواد زائد و در اكسيد كربن از طريق جنين به بدن مادر انتقال يافته و دفع مي‏شوند. بنابراين انسان از اواخر ماه اول دوره جنيني (زماني كه در داخل شكم مادر قرار گرفته است) تا روز تولد ارتباط غذايي خود
يکشنبه، 20 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه از ديدگاه قرآن كريم
تغذيه از ديدگاه قرآن كريم
تغذيه از ديدگاه قرآن كريم





بدن سالم نيازمند رژيم غذايي خاص نيست.
از زماني كه سلول تخم در اثر لقاح در رحم مادر جايگزين مي‏شود و تقسيمات سلولي انجام مي‏گيرد پس از گذشت سه هفته شاهد تشكيل جفت در رحم و ايجاد ارتباط خوني بين مادر و جنين مي‏باشيم و در اين زمان كليه موارد غذايي لازم براي رشد و تكامل انسان از طريق جفت و جنين انتقال مي‏يابد و مواد زائد و در اكسيد كربن از طريق جنين به بدن مادر انتقال يافته و دفع مي‏شوند. بنابراين انسان از اواخر ماه اول دوره جنيني (زماني كه در داخل شكم مادر قرار گرفته است) تا روز تولد ارتباط غذايي خود را با مادر حفظ مي‏كندانسان از ابتداي خلقت تا لحظه مرگ نياز به مواد غذايي دارد و چون براي ادامه حيات تغذيه لازم و ضروري است، پروردگار در قرآن كريم ضمن بيان اهميت آن به چگونگي تغذيه سفارش فرموده و در بعضي موارد به موارد غذايي سرشار از ويتامين و حاوي مواد ارزشمند همانند عسل (نحل 69) زيتون (نحل -11 والتين -1) و شير (نحل -66) اشاره فرموده‏اند.ميزان انرژي مورد نياز در مردان و زنان در سنين مختلف متفاوت است. در سنين بالا مثلا پس از 70 سالگي همانگونه كه قرآن كريم اشاره مي‏فرمايند كه در سن پيري اعضا درچار نقص و كمبود مي‏شوند بعلت كاهش توده عضلاني در ماهيچه‏هاي بدن و همچنين كاهش سوخت و ساز نسبت به دوره جواني به مواد غذايي كمتري نياز هست كه البته براي جلوگيري از سوء تغذيه و عوارض آن بايد از غذاهاي مناسب و حاوي ويتامين استفاده نمود.تغذيه و غذا از ديدگاه قرآن خيلي حائز اهميت است زيرا اولا انسان شكر گزاري كرده و حمد و سپاس خداي را براي روزيهايي كه به او عنايت فرموده بجاي آورد و ثانيا براي تشويق و تنبيه موءمنان و كافران نيز به مسئله تغذيه و غذا اشاره مي‏فرمايد كه اهميت موضوع و اثرات رواني آنرا مشخص مي‏سازد.در ذيل چند آيه كه در آن مسأله تشويق و تنبيه به نحوي با غذا و تغذيه مرتبط شده ذكر مي‏شود:** پرهيزكاران در سايه درختان بهشت و كنار نهرهاي جاري و ميوه‏هايي از آنچه هوس كنند (مرسلات - 42)** بخوريد و بياشاميد گوارا به پاداش آنچه مي‏كرديد (الطور - 19)** شما را در آن (بهشت) ميوه فراوان است كه از آن مي‏خوريد (الزخرف -73)همانطور كه مشاهد مي‏شود پرودگار از تغذيه بعنوان پاداش افراد صالح و نيكوكار نيز نام برده‏اند و انسان موظف است براي شكر نعمتهاي الهي حمد و سپاس خداي را بجا آورد و بطور خلاصه بايد گفت استفاده از غذاي مناسب و تغذيه كافي آنقدر اهميت دارد كه خداوند بعنوان يك پيام جهاني به همه انسانها استفاده از آنرا توصيه كرده‏اند و اين توصيه مكررا در قرآن كريم ديده مي‏شود.برنامه‏هاي غذايي‏برنامه‏هاي غذايي شمال برنامه غذايي براي افراد سالم و رژيم براي بيماران است اگر بخواهيم در سه بعد كلي برنامه‏هاي غذايي براي افراد سالم را طبقه‏بندي كنيم مي‏توانيم از ديدگاهي خاص به برنامه‏هاي ذيل اشاره كنيم.
1- گياهخوري: شامل مصرف بيشتر ميوه‏جات و نباتات مي‏گردد. اين برنامه به دليل كوتاه بودن بروده انسان نسبت به حيوانات و همچنين عدم برآورده شدن احتياجات پروتئيني كامل نيست. در صورتي كه فرد صرفا گياهخوار باشد، بتدريج دچار كمبود ويتامين B12 و آهن مي‏گردد كه نهايتا منجر به كم خوني مي‏گردد. البته بحث پيرامون اين نوع برنامه غذايي وفوايد و مضرات آن در قالب اين مقاله نمي‏گنجد.
گوشتخواري: بعلت مصرف بالاي گوشت ميزان رژيم غذايي كاهش يافته و فرد دچار يبوست مي‏گردد. همچنين بعلت كمبود ويتامينهاي B,C فرد دچار عوارض ناشي از كمبود ويتامين مي‏گردد، در ضمن بدليل بالا بودن پروتئين دريافتي و افزايش سوخت و ساز آنها براي تامين انرژي مورد نياز بدن شاهد توليد اسيداوريك و اوره بيشتري در بدن خواهد بود كه افزايش كار كليه‏ها را بدنبال خواهد داشت و ممكن است افزايش اسيداوريك منجر به نقرس گردد.همه چيز خواري كه شامل مصرف مناسب تمام گروههاي غذايي خواهد بود. اين برنامه غذايي در اسلام پشنهاد شده و استفاده از آن مورد تاكيد قرار گرفته است.پيامبر اكرم حضرت محمد (ص) فرموده‏اند (برحذر باد فرد سالم از تبعيت رژيم غذايي خاص و محروميت از برخي مواد غذايي) علم نوين تغذيه بر اين صحه گذاشته است كه فرد بايد از تمام گروههاي غذايي به ميزان مناسب دريافت كند و در صورت موجود بودن شرايط بيماري و خاص با جايگزين نمودن مواد غذايي مورد نياز از ديگر گروهها نسبت به تامين انرژي بدن خويش اقدام نمايد.در قرآن كريم نيز مصرف تمامي مواد غذايي مورد اشاره و تاكيد قرار گرفته است.** اي مردم بخوريد از آنچه در زمين حلال پاك را... (بقره - 168) توصيه به مصرف تمام گروهها** حلال است براي شما شكار دريا و خوراك آن (مائده - 96) گروه گوشت‏* از باربرنده و غير باربرنده را بخوريد از آنچه روزي داده است شما را... (انعام - 142) گروه ميوه‏ها* برون شود از شكمهاي آنها (زنبور) نوشابه‏اي به رنگهاي گوناگون در آن است درماني براي مردم (نحل - 69) ويتامينها*... پس رويانديم بدان باغهايي و دانه‏هاي دروكردني (ق -9) گروه سبزيجات و ميوه‏جات و غلات‏* رويانيديم بر او درختي را از كدو (الصافات - 146) سبزيجات‏برنامه غذايي همه چيز خواري كه در اسلام بدان سفارش شده است، باعث مي‏شود فرد بدليل نواقص گياهخواري يا گوشتخواري دچار كمبود مواد غذايي و بروز بيماريها نگردد. همچنين بدليل وجود فيبر در برنامه غذايي متعادل و اصولي (بنوعي همه چيز خواري) جذب قندها و چربي غذاها تعديل مي‏شود و قند بسرعت جذب نمي‏گردد و از افزايش قند خون جلوگيري مي‏شود.جذب چربيها نيز كاهش يافته و افزايش چربي خون و متعاقب آن بيماريهاي قلب و عروق ايجاد نخواهد شد. فيبرهاي غذايي باعث دفع صفرا نيز مي‏شوند.
منبع:goonagoon.org




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط