رقیق کننده‌های طبیعی خون

شماری از میوه و سبزیجات به عنوان رقیق کننده‌های طبیعی خون عمل می‌کنند و عاری از عوارض جانبی می‌باشند. این مقاله این مواد غذایی را همراه با اثرات آنها بر روی لخته شدن خون مورد بحث قرار می‌دهد.
چهارشنبه، 10 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رقیق کننده‌های طبیعی خون
رقیق کننده‌های طبیعی خون

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

شماری از میوه و سبزیجات به عنوان رقیق کننده‌های طبیعی خون عمل می‌کنند و عاری از عوارض جانبی می‌باشند. این مقاله این مواد غذایی را همراه با اثرات آنها بر روی لخته شدن خون مورد بحث قرار می‌دهد.
بسیاری از افراد، به ویژه آندسته از افرادی که دچار انواع خاصی رگهای خونی یا بیماری قلبی هستند مجبور به مصرف داروهای رقیق کننده خون به صورت روزانه می‌باشند. این داروها تشکیل لخته‌های خونی را در شریانها و رگها کاهش داده و در نتیجه احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی در فرد را کاهش می‌دهند. دو نوع مهم از این داروهای رقیق کننده، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای ضد پلاکت می‌باشند. داروهای ضد انعقاد از جمله هپارین یا وارفارین بر روی واکنشهای شیمیایی بدن کار کرده تا زمان لازم جهت تشکیل لخته خون را افزایش دهند. داروهای ضد پلاکت همچون آسپرین، مانع از تجمع سلولهای خونی تحت عنوان پلاکت به منظور تشکیل لخته می‌شوند.
بهترین مواد غذایی رقیق کننده خون
مواد طبیعی بسیاری وجود داشته که می‌توانند اثری مشابه با آسپرین داشته باشند بدون آنکه عوارض جانبی ایجاد نمایند. بسیاری از آنها حاوی موادی تحت عنوان سالیسیلات بوده که ظاهراً ویتامین K را مسدود می‌سازند.
• زنجبیل
• فلفل تند کاین (Cayenne pepper)
• پاپریکا
• نعناع فلفلی یا بیابانی
• آویشن
• شیرین بیان
• دارچین
• زردچوبه
• شوید
• پونه کوهی
خواص شگفت انگیز ریشه زنجبیل بسیار بوده و این گیاه در طیف وسیعی از داروهای خانگی که از تسکین گلودرد، کمک به هضم و تهوع ناشی از حرکت وسائط نقلیه گرفته و اخیراً تا کاهش التهاب را شامل می‌شوند. اعتقاد بر این است که زنجبیل به کاهش التهاب کمک کرده و جریان خون در سرتاسر بدن را تسهیل می‌سازد. فلفل کاین، ادویه‌ای است که در بسیاری از غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماده‌ی تشکیل دهنده مهمی در انواع سس‌های تند می‌باشد. پاپریکا نیز نوعی ادویه بوده که از میوه خشک شده فلفل بدست می‌آید. این نوع فلفل سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدانها است. گیاه نعناع فلفلی از سنت طولانی در مصارف دارویی برخوردار است و طی مطالعه‌ی علمی صورت گرفته مشخص شده است که عارضه‌ای تحت عنوان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را درمان می‌سازد.
روغن عصاره‌ای حاوی آویشن نوعی ضد عفونی کننده بوده و این گیاه مورد استفاده در چای می‌تواند سرفه و برونشیت را تسکین دهد. شیرین بیان به حل شدن و برطرف ساختن مخاط ضخیم کمک کرده و مشکلات تنفسی را از بین می‌برد. این گیاه یک ملین خفیف بوده و می‌تواند همچنین در درمان زخم‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد. طعم فوق‌العاده دارچین در بسیاری از غذاهای شیرین مورد استفاده قرار گرفته و به خاطر درمان سرماخوردگی و تسکین اسهال و سایر بیماریهای گوارشی معروف می‌باشد. همچنین گفته می‌شود که حاوی خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی می‌باشد.
زردچوبه که به طور گسترده‌ای در آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، جهت درمان بریدگی، سوختی و کبودی از آن استفاده می‌کنند. همچنین اعتقاد بر این است که برای پوست مفید بوده و در نتیجه در بسیاری از کرم‌های آرایشی و لوسیون‌ها بکار برده می‌شود. پونه کوهی در بسیاری از کشورها بیشتر به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به عنوان ادویه و حاوی فعالیتهای ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی بالایی است. روغن بدست آمده از پونه کوهی جهت درمان سرماخوردگی، تب خفیف، عفونتهای قارچی، سوء هاضمه، ناراحتی‌های معده، انگل‌های روده‌ای و قاعدگی دردناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین حاوی خواص آرام بخشی است و در نتیجه بایستی در مقادیر کم مصرف شود. همچنین یکی از بهترین ضد عفونی کننده‌های موضعی طبیعی به حساب می‌آید.
روغن ماهی
قرن‌ها است که مصرف روغن ماهی به افراد تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود. این روغن که در اشکال کپسول در دسترس است در سالهای اخیر به خاطر توانایی خود در افزایش کلسترول خوب به شهرت رسیده است. روغن ماهی منبع بزرگی از اسیدهای چرب امگا 3 است که نه تنها وجود آن برای سلامت و رشد طبیعی ضروری می‌باشد بلکه می‌تواند نقش بسیار مهمی نیز در پیشگیری از بروز سرطان خصوصاً سرطان سینه، روده بزرگ و سرطان پروستات ایفاء کند. همچنین می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد مغز شده و قابلیت تسکین درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را دارا می‌باشد. روغن ماهی حاوی دو اسید چرب امگا 3 تحت عناوین DHA و EPA است که بیشترین خواص درمانی را از خود نشان می‌دهند. این دو نوع اسید چرب امگا 3 در مقایسه با سایر اسیدهای چرب بسیار راحت توسط بدن جذب شده و می‌توانند به کاهش التهاب در خون کمک کنند.
همانطور که در بالا اشاره شد، رقیق کننده‌های طبیعی خون دارای هیچ گونه عوارض جانبی نبوده و فرد می‌تواند آنها را در حد اعتدال و بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی مصرف نماید. با این حال، چنانچه در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون می‌باشد، نبایستی بیش از حد از غذاهای حاوی ترکیبات رقیق کننده خون مصرف نمایید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.