جهاد امام سجاد (ع)

این کتاب که با نام «مبارزه سیاسی امام سجاد(ع)» فراروی خوانندگان قرار دارد، ترجمه کتاب «جهاد الامام السجاد(ع)» اثر سید محمد رضا حسینی جلالی است.
چهارشنبه، 1 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جهاد امام سجاد (ع)
جهاد امام سجاد (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: جهاد امام سجاد(ع)
موضوع: جهاد امام سجاد(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 3000
نویسنده: محمد رضا حسینی جلالی
گردآورندگان:حمیدرضا شیخی و سیدجلال‌الدین قیامی میرحسینی
مترجم / مصحح: موسی دانش
ناشر: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
محل چاپ: مشهد مقدّس
سال چاپ: 1382
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 347 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب که با نام «مبارزه سیاسی امام سجاد(ع)» فراروی خوانندگان قرار دارد، ترجمه کتاب «جهاد الامام السجاد(ع)» اثر سید محمد رضا حسینی جلالی است.
این اثر در ضمن مسابقه‌ای که در بیروت برگزار شده بود از میان چندین کتاب که اندیشمندانی چون: سلیمان کتانی، دکتر شلتاع عبود و... ارائه کرده بودند برگزیده شده و بالاترین جایزه را به خود اختصاص داد.
نویسنده، درباره انگیزه نگارش این کتاب می‌نویسد: متوجه شدم که عده‌ای از پژوهشگران... بر کناره‌گیری امام سجاد(ع) از مبارزه سیاسی تاکید می‌کنند و زندگی آن حضرت را از هر نوع عملکرد سیاسی خالی می‌دانند؛ این در حالی است که این محققان از لحاظ گرایش‌های فکری و وابستگی‌های دینی با یکدیگر هم‌خوانی ندارند؛ زیرا در میان آنان سنی، شیعی، لائیک، زیدی و حتی شیعه دوازده امامی به چشم می‌خورند...
نویسنده با دیدی محققانه و واقع گرایانه به مراحل گوناگون زندگی امام سجاد(ع) نگریسته و اثبات کرده، آن بزرگوار نه تنها از صحنه سیاست کناره گیری نکرده، بلکه زندگی‌اش سرشار از فعالیت‌های سیاسی بود. او در این‌باره می‌گوید: اگر سیاست به معنای رهبری انسان‌ها و اداره امور کشور باشد، در این صورت جزئی از معنای امامت است که ما باید این مقام را برای امام در نظر بگیریم... در صورتی که امامت، مفهوم سیاست را هم درخود داشته باشد، باید پرسید: چگونه امام سجاد(ع) می‌خواهد از این مقام دوری گزیند؟ یا اینکه نویسندگان بخواهند امامت او را از سیاست جدا سازند و یا امامت او را به رهبری معنوی و علمی منحصر کنند؟
مجموعه مبحث‌های کتاب در پنج بخش و متن رساله حقوق و دو پیوست به همراه پیش گفتار مترجم و نویسنده نگارش یافته است.
به دنبال پیش گفتارهای مترجم و نویسنده، در بخش پیش‌ درآمد، نخست درباره امامت و بایستگی‌های آن، سپس درباره امامت امام زین‌العابدین(ع)، دیدگاه گروه زیدیه، اهل سنت و... مطالبی آمده است.
بخش اول - دوران‌های مبارزه در زندگی امام سجاد(ع)، در کربلا، در دوران اسارت، در مدینه پس از بازگشت امام سجاد(ع) و... واقعه حره، مسئولیت‌های رهبری.
بخش دوم - مبارزه فکری و علمیقرآن و حدیث، اندیشه و عقیده (عقیده جبر، تشبیه و تجسیم)، امامت و ولایت نمازگزاردن با مخالفان، شریعت و احکام، بازسازی کعبه معظمه.
بخش سوم - مبارزه اجتماعی و عملی اخلاق و تربیت، اصلاح و امور دولت، مبارزه با فساد (مبارزه با تعصب و نژادپرستی، مبارزه بر ضد فقر، مبارزه با برده داری، کتاب رسالة الحقوق)
بخش چهارم - تعهداتی بی‌نظیر در زندگی امام سجاد(ع)، زهد و عبادت، گریستن بر سرور شهیدان(ع)، دعا، هدف دورنمایه صحیفه سجادیه، هدف صحیفه، محتوای صحیفه سجادیه و...
بخش پنجم - مواضع سرنوشت ساز امام زین العابدین(ع)، موضع امام سجاد(ع) نسبت به ستمگران (به یزید، عبدالملک مروان، هشام بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز)، موضع امام نسبت به یاران ستمگران (رساندن اندرزها به گوش زهری از راه مناجات، هشدارهای خصوصی، تکذیب چاپلوسی‌ها، خطاب به زهری و...)، موضع امام نسبت به حرکت‌های مسلحانه (رفتار با جنبش حره، فتنه با زبیر،... سایر جنبش‌ها و...)
سخن پایانی (دست آوردهای پژوهش)
پیوست اول - رساله حقوق امام سجاد(ع) به روایت ابوحمزه ثمالی (سند، منابع، اسناد، مسند صدوق، در خصال، در امالی، دارالفقیه و...)، متن رساله الحقوق: حق خدا، حقوق اعضای بدن، حقوق کارها، حقوق پیشوایان، حقوق ملت، حقوق خویشاوندان، حقوق دیگران.
پیوست دوم - گزارشی کوتاه از مسابقه فکری درباره امام زین العابدین(ع)
تذکر: افزون بر فهرست تفصیلی در آغاز کتاب و فهرست منابع‌ها در پایان، فهرست مستقل دیگری وجود ندارد. البته در پاورقی‌ها هم منابع‌های سندها و مطالب هر صفحه آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.