حسین بن علی(ع) نفس مطمئنه

در این نوشتار، سخنان امام حسین(ع) در طول سفر از مدینه به مکه و از مکه به عراق که بیانگر هدف نمائی امام در قیام علیه حکومت ستمگر زمان است، بازگو شده است. همچنین سخنرانی‌های حضرت زینب(س) و امام
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حسین بن علی(ع) نفس مطمئنه
  حسین بن علی(ع) نفس مطمئنه



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حسین بن علی(ع) نفس مطمئنه
موضوع: فلسفه قیام عاشورا
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: محمدعلی عالمی
ناشر: انتشارات هادی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1372
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 464 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده در این کتاب کوشیده از منبع‌های معتبر و مورد پذیرش همه فرقه‌ها استفاده کند.
در این نوشتار، سخنان امام حسین(ع) در طول سفر از مدینه به مکه و از مکه به عراق که بیانگر هدف نمائی امام در قیام علیه حکومت ستمگر زمان است، بازگو شده است. همچنین سخنرانی‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام که رسواگر حکومت جور و پایه و بنیان انقلاب‌های پس از آن است را به رشته تحریر درآورده است.
در تبیین اهداف و انگیزه خاص نویسنده در مقدمه کتاب آمده است: «در برخوردهای زیادی که با عده‌ای از فضلا و دانش دوستان که کتاب پیغمبر و یاران ما را دیده و سبک تحریر و سادگی قلم را پسندیده بودند، پیشنهاد تألیف کتابی در زمینه تاریخ حسین بن علی(ع) اسوه حریت و شهادت و تصویر صحنه جان‌سوز کربلا را نمودند. حقیر هم به امید اینکه با این اقدام ناقابل رشته ولایتم را به اهل بیت عصمت و طهارت استحکام بخشیده و مشمول عنایات خاصه خاندان پیامبر گرامی(ص) گردیده و آبرویی نزد آنان کسب کنم از پیشنهادشان که در حقیقت گشودن راه سعادت بود استقبال نموده و قلم به دست گرفته و با اتکا به فضل و عنایات خاصه پروردگار شروع نمودم».
از امتیازهای این کتاب می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:
1. در نگارش این کتاب از تاریخ های معتبر عربی استفاده شده و مدارک هر مطلب با ذکر و شماره صفحه تا آنجا که موجب طولانی شدن مطلب نگردد در پایین صفحه ها آمده است.
2. برای آنکه خواننده خسته نشده، مطالب دنباله‌دار نشود و به همه موضوع ها خیلی آسان دسترسی پیدا کند، برای هر مطلب هرچند کوتاه، عنوانی قرارداده شده است.
3. اشاراتی از علل و فلسفه قیام امام حسین(ع) به عنوان یادآوری و تذکر آمده تا سوژه‌ای برای گویندگان باشد.
4. متن عربی سخنان امام حسین(ع) در مقاطع گوناگون بیان شده است تا فضلا و اهل سخن از لطافت و زیبایی عبارات حضرت که ترجمه نمی‌تواند آن حقایق را بیان کند بهره‌مند گردند.
5. زندگی نامه یاران امام حسین(ع) در ضمن شرح شهادتشان بیان شده است.
6. شرح حال بخشی از زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج) که درباره آن شهید وارد شده، ذکر گردید که ضمن کمک به بیان شهادت، بیانگر مقام شهید است.
7. کلیه منازل بین راه مکه تا کربلا که امام از آن عبور کرده یا توقف کوتاه داشته، ضمن نظم عربی و فارسی بیان شده و برخی از قضایایی که در آن منزل رخ داده، اشاره شده که می‌تواند از امتیازهای ویژه این کتاب باشد.
8. آمار جالبی از تعداد شهدای بالغ در این جنگ و همچنین تعداد مادرانی که در این جنگ نظار‌ه گر شهادت فرزندان خود بوده‌اند، آمده است.
9. برداشت‌هایی از مطالب کتاب با عنوان نکته بیان شده که می‌تواند روزنه‌ای برای دقت بیشتر در تحلیل مطالب تاریخی این کتاب باشد.
به طور کلی، مجموعه بحث‌های ارائه شده در این کتاب، گرچه در بخش‌های گوناگون آمده و بیش از پانصد موضوع را شامل می‌شود، ولی از فصل‌بندی و تقسیم‌بندی کتاب خودداری شده است، مطالب به صورت پیوسته و دنباله دار به هم وصل هستند. تنها در بخش‌های پایانی این کتاب، بخشی از آن درباره به قیام مختار ثقفی است که از ولادت مختار شروع و تا شهادت مختار و رفتار مصعب قاتل مختار با زنان وی به پایان می‌رسد.
بخش پایانی این اثر ویژه معرفی منابع کتاب است که حدود چهل و شش منبع مورد استفاده در این کتاب را معرفی کرده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.