شناسنامه کتاب:
عنوان: حسین شهید آگاه و رهبر نجاتبخش اسلام
موضوع: فلسفه قیام عاشورا / قیام امام حسین(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: لطفالله صافی گلپایگانی
ناشر: بینا (مرکز پخش: کتابخانه صدر)
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1391
تعداد صفحات: 498 صفحه
معرفی کتاب:
این کتاب که به شهید آگاه نامبردار است، ردّیهای است بر کتاب شهید جاوید، نوشته نعمت الله صالحی نجفآبادی و در میان ردّیههایی که بر آن نوشته شده، مهمترین ردیه است.به نظر نویسنده، هدف از قیام امام حسین(ع) شهادت بود و نه تأسیس حکومت اسلامی. از این رو نظریه نویسنده کتاب شهید جاوید، که هدف امام را تأسیس حکومت اسلامی دانسته و نه شهادت، باطل است.
نویسنده در آغاز کتاب نوشته است: آنچه از اخبار صحیح متواتر استفاده میشود، این است که امام(ع) متعبّد به قیام و شهادت بوده و شهادت آن حضرت محبوب و مطلوب خداوند بوده است و تعبّد به شهادت، امری بیسابقه نیست. به عبارت دیگر، امام مأمور بود علیه یزید قیام کند و ابطال حکومت او را اعلان نماید و امتناع خود را از این بیعت شوم، علنی و آشکار سازد.همچنین نوشته است: بررسی اجمالی و مختصر در احادیث شیعه و دقّت در مضمون زیارتها و احادیثی که درباره علوم امامان رسیده و اینکه خداوند علم پیغمبر(ص) را به آنان عطا فرموده است، ثابت و آشکار میکند که امام از آیندهای که در جلو داشت [شهادت]، آگاه بود و تأسیس حکومت اسلامی و پیروزی نظامی و ظاهری را [که نویسنده کتاب جاوید گفته است]، پیشبینی نمیفرمود. در چگونگی علم امام، هر گونه رأی و نظری باشد، در خصوص امام حسین(ع) یقین است که از شهادت خود در کربلا به دست بنیامیه خبردار بوده است و نظر به اخبار بسیار که از جد و پدرش رسیده، میدانسته تأسیس حکومت اسلامی در برنامه کار امامان، به استثنای مدت خلافت ظاهری حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت مجتبی(ع) فقط در برنامه حضرت قائم آل محمد(ص) گذاشته شده است. همچنین نویسنده در بحث مستقلّی با عنوان «امام(ع) آگاه بود»، سی و سه دلیل آورده که امام از شهادت خود در کربلا آگاه بوده و هدفش تأسیس حکومت اسلامی نبود و میدانست که پیروزی نظامی به دست نمیآید.
به نظر نویسنده، «اساس کتاب شهید جاوید باطل است» و دلایل نویسنده آن، که نظر خود را موافق نظر شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی دانسته، مردود است و سخنان این عالمان در پاسخ اهل سنت و با توجه به مقتضیات عصرشان است. در جایی از کتاب، تصریح شده که همه کتاب شهید جاوید بر محور سخنی از سید مرتضی در تنزیه الانبیاء دور میزند، ولی در نهایت، تفاوتی میان نظر سید مرتضی و نویسنده شهید جاوید گذاشته شده است.
کتاب شهید آگاه، مانند کتاب شهید جاوید، در پنج بخش نوشته شده و در هر بخش به رد یک بخش از آن کتاب پرداخته شده است. مهمترین انتقاد نویسنده به کتاب شهید جاوید، این است که تحلیل آن مخالف علم امام است. از اینرو عنوان کتاب خود را شهید آگاه گذاشته است.
در پایان کتاب حدود 90 منبع معرفی و سپس فهرست مطالب کتاب آمده است و فصلی دیگر تحت عنوان، ملحقات و اضافات، تدوین شده که بر اساس 15 منبع جدید، که نام آنها را در پایان این بخش ذکر نموده، مطالب دیگری اضافه شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir