حضرت حجة بن الحسن (عج)

نویسنده در این اثر با اشاره به همگانی بودن موضوع اعتقاد به ظهور مصلح غیبی در همه ادیان و مذاهب و ردّ ادعای مهدویت از سوی اشخاص و نحله‏ها و... می‏نویسد: مهدی، موعودی که در ادیان پیشین به وجود وی اشاره
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حضرت حجة بن الحسن (عج)
  حضرت حجة بن الحسن (عج)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حضرت حجة بن الحسن(عج)
موضوع: سیره امام زمان (عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: فضل الله کمپانی
ناشر: انتشارات مفید
سال چاپ: 1370
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 295 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده در این اثر با اشاره به همگانی بودن موضوع اعتقاد به ظهور مصلح غیبی در همه ادیان و مذاهب و ردّ ادعای مهدویت از سوی اشخاص و نحله‏ها و... می‏نویسد: مهدی، موعودی که در ادیان پیشین به وجود وی اشاره شده و اخبار و روایات زیاده از حدّ تواتر درباره وجود و غیبت و ظهور وی از رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و دیگران رسیده است، فقط یک مصداق حقیقی و واقعی و خارجی دارد و آن امام دوازدهم، امام زمان(ع) است...آن‏گاه هدف از نگارش این کتاب را این گونه بیان می‏کند... غرض از نگارش این کتاب، اثبات همین مطلب است (که مهدی موعود(عج) در سال 255 در سامرا ولادت یافت و پس از شهادت پدر بزرگوارشان در مسند امامت قرار گرفت و از انظار مردم مخفی شد. پس از 69 سال و در آن غیبت صغرا در سال 329 غیبت کبرا نموده است و تا روزی که خدا بخواهد در پس پرده غیب خواهند بود).
مسلّم است شبهه ها و اشکالاتی نیز مانند اینکه چه دلیلی بر وجود امام غایب است، به فرض وجود داشتن، چه نیازی به وجود اوست، مردم که دسترسی به او ندارند، چه فایده‏ای از وجود او می‏برند... و مگر کسی بیش از هزار سال می‏تواند عمر کند...امید است در این کتاب به این اشکالات، پاسخ مقتضی داده شود و هرگونه ابهامی در این مورد، با دلیل و منطق برطرف گردد...
بر این اساس، نویسنده مطالبی را در دویست و نود و پنج صفحه و شش بخش به شرح زیر ارائه کرده است:
بخش اول: ولادت و غیبت: در این بخش، مباحثی درباره ولادت و مشخصات حضرت مهدی(ع)، غیبت صغرا، نواب اربعه و همین طور غیبت کبرا و علل آن ارائه شده است.
بخش دوم: بحث درباره وجود مهدی(ع): در این بخش مطالبی چون:سخنان منکرین حضرت، کسانی که آن حضرت را زیارت کرده‏اند ومهدی در تاریخ، در قرآن، در نهج‏البلاغه، در اخبار و در دیوان شاعران به چشم می‏خورد.
بخش سوم: نصوص درباره مهدی(ع): بخشی از آیات درباره فرهنگ مهدویت به همراه احادیثی از پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و...
بخش چهارم: مهدی(عج) از نظر اهل سنت: معرفی کتاب‌هایی که از سوی دانشمندان اهل سنت در زمینه امام زمان(ع) نوشته شده است. همچنین بخشی از اخبار منقول از اهل سنت و فتاوای علمای اهل تسنن در این بخش آورده شده است.
بخش پنجم: بحث کلامی و استدلالی: در این بخش، بحث‏هایی در زمینه امامت، لزوم وجود امام به طور مستمر، زنده بودن مهدی(عج) و حکایت معمّرین، تعریف اعجاز و خرق عادات، مسئله عمر امام(ع)، ظهور امام زمان(ع)، برنامه و روش‌های حکومتی ایشان و... مطرح شده است.
بخش ششم: موضوعات متفرقه: معجزه‌ها و اخبار غیبی، انتظار فرج، دعاهای آن حضرت، توقیعات و... مجموعه مطالب بخش پایانی این اثر است. در ادامه، منابع مباحث کتاب به همراه فهرست مطالب ارائه شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.