حضرت سجاد علی بن الحسین (ع)

در مقدمه، نویسنده برای بیان انگیزه خود از نگارش کتاب، توجه خوانندگان را به اهمیت و ضرورت بررسی تاریخ زندگانی پیشینیان جلب کرده و آن را عامل کسب تجربیات برمی‌شمرد.
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حضرت سجاد علی بن الحسین (ع)
حضرت سجاد علی بن الحسین (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حضرت سجاد علی بن الحسین(ع)
موضوع: سیره امام سجاد(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: فضل‌الله کمپانی
ناشر: موسسه مطبوعاتی خزر
محل چاپ: تهران
تعداد صفحات: 336 صفحه

معرفی کتاب:

در این کتاب، فهرست منابع، مدخلی برای ورود به کتاب و رسیدن به مقدمه از زبان نویسنده است.
در مقدمه، نویسنده برای بیان انگیزه خود از نگارش کتاب، توجه خوانندگان را به اهمیت و ضرورت بررسی تاریخ زندگانی پیشینیان جلب کرده و آن را عامل کسب تجربیات برمی‌شمرد.
وی پس از بیان ضرورت شناخت درست بزرگان دین، درباره امام سجاد(ع) می‌گوید: شخصیت ممتاز و بی‌نظیر امام سجاد(ع)، چنان که باید و شاید بر همگان معرفی نشده و بر شیعیان و پیروانش نیز مجهول مانده است. تصویری که معمولآ از آن وجود گرامی بر اذهان مردم عوام به پیروی از گفتار بعضی افراد بی‌اطلاع نقش می‌بندد، عبارت از یک فرد عاجز و درمانده‌ای است که به نام بیمار کربلا معرفی شده؛ در صورتی که این اندیشه از اساس نادرست بوده و ائمه اطهار(ع) در دانش، شجاعت و سایر صفات کمالیه با هم برابرند. امام سجاد(ع) نیز راه و حقیقت را پیش گرفته و ضمن تعلیمات عالیه خود، حقایق اسلام را روشن ساخته و مأموریت خود را به انجام رساند. وی هدف خود را، شرح زندگانی و حالات حضرت زین العابدین(ع) برای آگاهی مردم معرفی می‌کند.
این کتاب دارای چهار بخش است:
بخش اول - تاریخ ولادت و صفات عالیه امام سجاد(ع): تاریخ ولادت، مکارم اخلاق، زهد و عبادت، خوف و خشیت، تواضع، عفو، جود، دانش، فصاحت و بلاغت، شهامت و وقار.
بخش دوم - دوران امامت: در واقعه کربلا، دلایل امامت او، معجزات و کرامات، گفتار مورخین درباره او، معاصرین امام از خلفای اموی، کتب و آثار امام.
بخش سوم - اولاد و اصحاب: اولاد حضرت سجاد، اصحاب آن حضرت.
بخش چهارم - از سخنان امام: از صحیفه سجادیه، از مناجات‌ها، از نامه‌ها، از سخنان منظوم، کلمات قصار.شهادت امام سجاد(ع).
فهرست مطالب، آخرین برگ کتاب است. شایان ذکر است کتاب دارای فهرست منبع های جداگانه در پایان کتاب نبوده و به ذکر منبع‌ها در پاورقی‌ها بسنده شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.