حضرت معصومه (س) فاطمه دوم

آگاهی به فرهنگ و روش زندگی پرافتخار خاندان پیامبر(ص) و آل علی(ع) و پناهندگی معنوی و عملی به این پناهگاه مطمئن و استوار، یکی از اصیل‌ترین راه‌های شناخت اسلام ناب و بهره‌مندی از آن است؛ چرا که آنها از
شنبه، 4 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حضرت معصومه (س) فاطمه دوم
حضرت معصومه (س) فاطمه دوم



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حضرت معصومه(س) فاطمه دوم
موضوع: سیره حضرت معصومه(س)
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
ناشر: انتشارات علامه
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1375
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 240 صفحه

معرفی کتاب:

انگیزه نگارش:
آگاهی به فرهنگ و روش زندگی پرافتخار خاندان پیامبر(ص) و آل علی(ع) و پناهندگی معنوی و عملی به این پناهگاه مطمئن و استوار، یکی از اصیل‌ترین راه‌های شناخت اسلام ناب و بهره‌مندی از آن است؛ چرا که آنها از سرچشمه زلال اسلام آب نوشیده‌اند و تبلوری از مکتب حیات بخش پیامبر اسلام(ص) هستند. در این میان، آگاهی به زندگی حضرت معصومه(س) که گلی درخشان از گلستان نبوّت است... پربار و سازنده است و ما را در مسیر ترقی معنوی و... مددکار خواهد بود. بر همین اساس به عنوان برگرفتن خوشه‌ای از این خرمن یا لیوان آبی از دریا به نگارش این کتاب اقدام گردید؛ چرا که این امور از شعائر و نشانه‌های دین است و باید نشانه‌های دین را که نقش به سزایی در سازندگی و بازسازی و سازماندهی معنوی و فرهنگی دارند ارج نهاد.وجه نام‌گذاری و چگونگی تجدید چاپ کتاب: آغاز سال 1350 هجری شمسی بود، زمانی که به تألیف کتاب زندگی نامه حضرت معصومه(س) اقدام نمودم. [کتاب] مورد علاقه دوست‌داران خاندان پیامبر(ص) قرار گرفت و در همان سال‌ها، چهار بار به چاپ رسید. اینک شایسته دیدم آن را با تجدید نظر کامل و تهذیب و تکمیل اهدا کنم که به خواست خداوند متعال به این صورت کتاب تقدیم می‌گردد.
وجه نام گذاری این کتاب به حضرت معصومه(س)، فاطمه دوم از این روست که نام اصلی حضرت معصومه(س)، فاطمه است و آن حضرت پس از حضرت زهرا(س) نمونه‌ای از وجود حضرت زهرا(س) بود. در راستای اهداف حضرت زهرا(س) در سطح بسیار بالا درخشید و همچون او در دوران جوانی در راه تایید ولایت امامان(ع) به شهادت رسید.
مطالب کتاب در سه فصل نگارش شده است:
فصل اول: تاریخچه قم، سیر حوزه علمیه در قم، اشاره‌ای به آثار آن و برجستگان برخاسته از این سرزمین مقدّس.
فصل دوم: ماجرای ورود حضرت معصومه(س) به قم و مطالبی درباره این بزرگ بانوی خاندان عصمت و بارگاه ملکوتی آن حضرت.
فصل سوم: مسجد جمکران، یکی از پایگاه‌های مرکزی حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) و پذیرایی امام زادگان، رجال و مکان‌های دیدنی قم.
فهرست تفصیلی مباحث کتاب به این شرح است:
پیش گفتار: (در پناه بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، احترام به مقدسات مذهبی، کتاب و نام گذاری آن...)

فصل اول: تاریخچه قم، برخاستگان آن و حوزه علمیه:

قم پیش از اسلام، قم پس از اسلام، قم در عصر خلافت عباسیان، مهاجرت شیعیان کوفه به قم و تشیع قمی‌ها، قم آماده استقبال از آل علی(ع)، دیدار چند نفر خارجی از قم، چرا قم را قم گفتند؟ قداست سرزمین قم، فضیلت اهل قم، قم مرکز شیعیان، شخصیت‌های برجسته شیعه در قم، حضرت رضا(ع) در قم، داستان دعبل و عشق قمی‌ها، به حضرت رضا(ع)، استقلال طلبی مردم قم در برابر خلفای ستمگر و غاصب، اعتراض و شورش مردم قم در برابر خلفای ستمگر و غاصب، اعتراض و شورش مردم قم در برابر مأمون، همبستگی محکم اهل قم با آل علی(ع)، لطف امام جواد(ع) به یکی از شیعیان قم، ارتباط مردم قم با امام هادی(ع)، نامه امام حسن عسکری(ع) به مردم قم و آوه، ارتباط مردم قم و مدائن با امام حسن عسکری(ع) نگاهی به تاریخچه حوزه علمیه قم و تحولات آن: دورنمایی از تاریخچه حوزه علمیه قم، ورود اشعری‌ها به قم، حوزه علمیه قم در قرون دوم و در آستانه قرن سوم هجری، حوزه علمیه قم در قرن سوم و ورود حضرت رضا(ع) به قم، چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم در قرن‌های دوم، سوم و چهارم (زکریای آدم بن عبدالله بن سعد اشعری، آدم بن اسحاق بن آدم بن عبدالله اشعری، اسحاق بن عبدالله بن سعد اشعری، عمران و عیسی دو برادر از فرزندان عبدالله، ابراهیم بن هاشم و پسرش علی بن ابراهیم، یونس بن عبدالرحمان، احمد بن اسحاق وکیل امام حسن عسکری(ع)، سعد بن عبدالله اشعری قمی، علی بن بابویه، نامه امام عسکری(ع) به علی بن بابویه، ابن ولید قمی، ابن قولویه قمی، شیخ صدوق(ره))حوزه علمیه قم از قرن پنجم تاکنونرونق حوزه علمیه در قرون پنجم و ششم، حوزه علمیه قم در قرن 10، 11، 12 (عصر صفویه) حوزه علمیه قم در عصر قاجاریه، نقش آیة الله فیض برای توسعه حوزه، تاسیس جدید حوزه علمیه به وسیله آیة الله حائری، تحول عظیم حوزه در عصر آیة الله بروجردی، نظری به آثار درخشان حوزه، تحول حوزه به وسیله امام خمینی(ره)، نگاهی به تحولات برجسته فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه، موضع‌گیری پنج عالم بزرگ قم در برابر طاغوت (میرزای قمی(ره) در برابر فتحعلی شاه، آیة الله حائری(ره) و آیة الله بافقی(ره) بر ضد رضاخان، آیة الله بروجردی(ره) در برابر محمد رضاشاه، امام خمینی(ره) در میدان سیاست.

فصل دوم: زندگی نامه حضرت معصومه(س):

زندگی نامه حضرت معصومه(س) از آغاز تا شهادت پدر و مادر بزرگوار حضرت معصومه(س)، روز ولادت حضرت معصومه(س)، شادی و سرور ولادت، تاریخ وفات حضرت معصومه(س)، چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکرد، حرکت حضرت معصومه(س) از حجاز به ایران، ماجرای ورود حضرت معصومه(س) به قم، داغ پرسوز فراق، ماجرای دفن جنازه حضرت معصومه(س)، پیکرهای تر و تازه پس از هزار و چند سال، نگاهی به فضایل حضرت معصومه(س)، دختر روح و جسم پیامبر(ص)، مقام عصمت و طهارت حضرت معصومه(س)، پیش‌گویی امام صادق(ع) از حضرت معصومه(س)، پدرش به فدایش، عالمه و محدثه، حرم حضرت معصومه(س) تجلی گاه مرقد حضرت زهرا(س)، زیارت نامه مخصوص، القاب پیام‌آور، شفاعت وسیع حضرت معصومه(س)، پاداش بسیار زیارت مرقد حضرت معصومه(س)، چند کرامت از حضرت معصومه(س) (دوازده کرامت). سیر تاریخی بارگاه حضرت معصومه(س): (در عصر صفویه، قاجار، اشعار و احادیث، برخی از کتیبه‌ها، کتیبه‌های مرقد مطهر و...)

فصل سوم: مسجد جمکران و مکان‌های دیدنی قم:

قم، یکی از مراکز مهم حکومت حضرت مهدی(ع)، ماجرای مسجد جمکران، اعمال مسجد جمکران، دیداری دیگر و ماجرای مسجد امام حسن مجتبی(ع)، حکایت آقای رجبیان، کرامتی جدید از مسجد جمکران. امام‌زادگان معروف قم: امام‌زاده‌هایی که در کنار مرقد حضرت معصومه(ع) مدفون هستند (موسی مبرقع، شاه حمزه، شاهزاده احمد، امام زاده زید، امام‌زاده احمد، امام زاده سلطان محمد شریف، امام زاده علی بن جعفر، سه قبر باغ گنبد سبز، امام‌زاده شاه سید علی علیه‌السلام) شخصیت‌های معروف مدفون در قم، پادشاهان مدفون در قم.مساجد معروف قم (مسجد امام، جامع، عشقعلی، بالاسر، مسجد اعظم، مصلای قدس قم) کتابخانه‌های عمومی قم، نمونه عکس، زیارت نامه حضرت معصومه(س).
تذکر: به جز فهرست مطالب و پاورقی‌ها، فهرست دیگری به چشم نمی‌خورد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.