تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری (ع)

هدف این کتاب، بررسی عصر امام حسن عسکری(ع) و مهم‌ترین رویداد‌های آن زمان است. کتاب با مقدمه‌ای از ناشر درباره مباحث کلی این مجموعه و مقدمه‌ای از مترجم که در آن این کتاب را به ساحت مقدس امام
يکشنبه، 5 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری (ع)
تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری(ع)
موضوع: سیره امام حسن عسکری(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: باقر شریف قرشی
مترجم/مصحح: محمدرضا عطایی
محل چاپ: مشهد
سال چاپ: 1371
تعداد صفحات: 357 صفحه

معرفی کتاب:

هدف این کتاب، بررسی عصر امام حسن عسکری(ع) و مهم‌ترین رویداد‌های آن زمان است. کتاب با مقدمه‌ای از ناشر درباره مباحث کلی این مجموعه و مقدمه‌ای از مترجم که در آن این کتاب را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تقدیم کرده، آغاز شده است. در پیشگفتار، توضیح مختصری درباره شخصیت امام حسن عسکری(ع) و دوران آن حضرت آمده است. مطالب اصلی کتاب عبارت است از:
ولادت و دوران رشد امام عسکری(ع) در مورد نسب درخشان و پدر و مادر امام(ع)، نام مبارک و مکان و زمان ولادت، کنیه و القاب و اوصاف ایشان، رشد آن بزرگوار، ترسش از خدا، دوران زندگی با پدر، امام(ع) در مصیبت برادرش محمّد، امام(ع) و بداء، امام(ع) در مصیبت پدر و تصریح پدر بر امامت ایشان، مراسم تشییع و دفن امام هادی(ع)، صفات برجسته امام عسکری(ع) عبادت و امامت ایشان و نص بر امامت و بعضی از دلایل امامت و... توضیح داده شده است.
* توصیف دیگران از امام حسن عسکری(ع)، از جمله امام هادی(ع) و برخی بزرگان مثل ابوهاشم جعفری، شیخ مفید و... .
* نامه‌های امام عسکری(ع) به اسحاق نیشابوری و بعضی از شیعیان.
* سخنانی از نور که در این بخش، مجموعه‌ای از سخنان گهربار امام حسن عسکری(ع) در موضوعات مختلف اجتماعی و تربیتی مطرح شده است.
* در پیشگاه قرآن مجید: امام حسن عسکری(ع) یکی از مفسّران قرآن است و تفسیر عسکری به ایشان منصوب است. در این قسمت، ابتدا آیاتی از قرآن مجید همراه با تفسیر آن حضرت از آنها آمده، پس درباره تفسیر عسکری و اعتماد جمعی از دانشمندان بزرگ شیعه بر آن و سند این تفسیر و ایرادهایی که به آن گرفته شده، توضیحاتی مطرح شده است.
* احادیث و نظریه‌های فقهی امام عسکری(ع) که بالاترین مرجع فقها در آموزش احکام شریعت و آثار دینی بود و دانشمندان به روایات امام(ع) بسیار توجه داشتند. تعدادی از احادیث و روایات مربوط به احکام، بیان شده است.
* اصحاب و راویان حدیث امام عسکری(ع): به شرح حال یکصد و هفت تن از آنها پرداخته شده است.
* بررسی اوضاع اقتصادی، سیاسی و اعتقادی درعصر امام عسکری(ع) از نظر اقتصادی، درآمد و عایدات دولت و خشونت وی در جمع‌آوری مالیات و سوء استفاده عباسیان از اموال دولتی و... و موضع امام(ع) را نسبت به آنها توضیح می‌دهد. از نظر سیاسی، شکنجه قمی‌ها و تجهیز آنها به دعا، ستم و بیداد وز را، نهضت‌های داخلی، قیام یحیی، نهضت زنج، انقلاب شام و تسلط ترک‌ها بر حکومت و...، و از جنبه اعتقادی باطل کردن شبهه کندی و چشم‌بندی راهب و... به عنایت امام عسکری(ع) توضیح داده شده است.
* پادشاهان عصر امام عسکری(ع): 1. متوکل و علاقه او به هوسرانی‌ و دشمنی‌اش با علویان، اقدام‌های او از جمله ویران ساختن قبر امام حسین(ع) و انتقال امام هادی(ع) به سامرا و بازرسی خانه آن حضرت 2. المنتصر 3. المستعین و کینه‌توزی او نسبت به امام(ع) و بازداشت امام 4. المعتز و نفرین امام بر او 5. المهتدی 6. معتمد عباسی.
* به سوی بهشت جاودان: در این بخش،علل کینه‌توزی عباسیان به امام حسن عسکری(ع) و تصریح آن حضرت بر امامت حضرت مهدی(عج)، شهادت امام(ع) به دست معتمد عباسی و تجهیز پیکر مقدس ایشان و ... آمده است.
تذکر: در پایان کتاب، فهرست مصادر کتاب، فهرست اعلام و اشخاص و قبایل، جاها و مکان‌ها و فهرست مطالب کتاب ذکر شده است. مطالب کتاب فصل‌بندی نشده بود.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.