برق (2)

باتری دارای مایع یا خمیری است که باعث می شود تا بار الکتریکی تولید شود. پایانه تخت باتری دارای بار منفی است و پایانه برآمده باتری دارای بار مثبت است.
پنجشنبه، 16 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
برق (2)
برق - 2

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

انواع برق
الکتریسیته ساکن
زمانی اتفاق می افتد که الکترونها افزایش تدریجی داشته باشند
در یک محل باقی می ماند و سپس به یک شیء جهش می کند.
به یک مدار بسته برای جریان نیاز ندارد.
این همان نوع الکتریسیته است که شما می توانید آن را وقتی پولیور خود را روی یک جسم می کشید یا زمانی که پای خود را روی یک فرش می کشید احساس کنید.
رعد و برق یک شکل از برق استاتیک است
الکتریسیته جاری
زمانی اتفاق می افتد که الکترون ها آزادانه بین اجسام جریان می یابند
نیاز به یک هادی دارد که چیزی است که در آن می تواند مانند یک سیم جریان یابد.
برق جاری نیاز به یک مدار بسته دارذ
در بسیاری از لوازم الکتریکی در خانه های ما مانند تستر، تلویزیون، کامپیوتر مورد استفاده است.
یک باتری یک شکل از برق جاری است
کار باتری چگونه است
باتری دارای مایع یا خمیری است که باعث می شود تا بار الکتریکی تولید شود. پایانه تخت باتری دارای بار منفی است و پایانه برآمده باتری دارای بار مثبت است.
هنگامی با یک سیم هر دو پایانه را به یک دیگر متصل می کنید جریان الکتریکی برقرار می شود. وقتی جریان از طریق یک لامپ عبور می کند انرژی الکتریکی به نور تبدیل می شود.
مواد شیمیایی موجود در باتری، بار الکتریکی باتری را حفظ می کنند. با گذشت زمان، مواد شیمیایی ضعیف تر و ضعیف تر می شوند و باتری نمی تواند انرژی بیشتری تولید کند.
چگونه برق تولید می شود
ژنراتورها برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. یک آهنربا درون یک سیم پیچ قرار می گیرد. هنگامی که آهنربا حرکت می کند، یک جریان الکتریکی در سیم تولید می شود.
اکثر نیروگاه ها از توربین برای ایجاد ژنراتور استفاده می کنند. آب گرم برای تولید بخار گرم می شود که تیغه های توربین را هل می دهد. برای گرم کردن آب می توان از گاز، نفت یا ذغال سنگ استفاده کرد. بعضی از کشورها نیروگاه ها را بر روی رودخانه ها ایجاد می کنند، جایی که آب متحرک تیغه های توربین را تحت فشار قرار می دهد.
موتور الکتریکی
موتور الکتریکی بر خلاف ژنراتور، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. در بسیاری از وسایل برقی خانگی از موتور الکتریکی استفاده می شود چون ما غالباً احتیاج داریم برقی که به خانه ما رسیده را به صورتی که نیاز ما را برآورد مورد استفاده قرار دهیم. چرخ گوشت، ماشین ریش تراش، آب میوه گیری، هاون برقی مثالهایی از دستگاه های خانگی هستند که در آنها از موتور الکتریکی استفاده می شود.
چطور برق اندازه گیری می شود
برق در واحد وات اندازه گیری می شود، که به نام جیمز وات، که موتور بخار را اختراع کرده است، می باشد. هفت صد و پنجاه وات برابر با اسب بخار است.
کیلووات ساعت انرژی 1000 وات است که برای یک ساعت کار می کند. اگر، برای مثال، از یک لامپ 100 واتی برای ده ساعت استفاده کنید شما 1 کیلو وات برق مصرف کرده اید.
چگونه برق منتقل می شود
برق تولید شده توسط یک ژنراتور در طول کابل به ترانسفورماتور منتقل می شود که ولتاژ برق را تغییر می دهد. خطوط برق ولتاژ الکتریکی بالا را به فاصله های بسیار دور منتقل می کنند. هنگامی که این برق به شهر شما می رسد، ترانسفورماتور دیگری ولتاژ را کاهش می دهد و خطوط برق کوچکتر آن را به خانه ها، دفاتر و کارخانه ها می رساند.
ایمنی برق
مهم است که بدانید چرا و چگونه می توانید خود را از آسیب های الکتریکی محافظت کنید.
شوک الکتریکی زمانی اتفاق می افتد که جریان الکتریکی از طریق بدن شما عبور می کند. این می تواند منجر به نارسایی قلبی شود و به سایر قسمت های بدن آسیب برساند. همچنین می تواند پوست و سایر بافت های بدن شما را بسوزاند.
یک شیء الکتریکی بسیار ضعیف مثل یک باتری نمی تواند به شما آسیب برساند، اما در داخل خانه شما دستگاه ها و دستگاه هایی با 220 ولت وجود دارد.
اکثر ماشین ها در خانه شما دارای ویژگی های ایمنی برای محافظت از شما هستند. گاهی مشکل یا اشتباهی پیش می آید، در این صورت سیم خاصی برق را به زمین هدایت می کند و هیچ اتفاقی نمی افتد.
خطرات الکتریکی خارج از خانه شما نیز وجود دارد. درختانی که خطوط برق را لمس می کنند می توانند خطرناک باشند. رعد و برق الکتریسیته‌ای بیش از برق کافی برای کشتن یک فرد دارد. اگر شما در رعد و برق گرفتار شدید، از مزارع باز و مکان های بلند دور شوید. یکی از امن ترین مکان ها ماشین شماست، زیرا رعد و برق تنها به فلز خارج از ماشین ضربه می زند.
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.