زندگانی حضرت ابوالفضل العباس (ع)

مؤلف محترم در این کتاب، برخی ابعاد زندگانی پرچمدار کربلا ـ عباس بن علی(ع) ـ را بررسی کرده است. او در مقدمه، به قهرمانی‌های آن حضرت و شجاعتش در روز عاشورا و صفات برجسته ایشان اشاره‌ای کرده و
دوشنبه، 27 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی حضرت ابوالفضل العباس (ع)
 زندگانی حضرت ابوالفضل العباس (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی حضرت ابوالفضل العباس(ع)
موضوع: سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 2000
نویسنده: حاج شیخ باقر شریف قرشی
مترجم/مصحح: سید حسن اسلامی
ناشر: دفتر انتشارات اسلامی
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1371
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 224 صفحه

معرفی کتاب:

مؤلف محترم در این کتاب، برخی ابعاد زندگانی پرچمدار کربلا ـ عباس بن علی(ع) ـ را بررسی کرده است. او در مقدمه، به قهرمانی‌های آن حضرت و شجاعتش در روز عاشورا و صفات برجسته ایشان اشاره‌ای کرده و سپس مطالب کتاب را در هشت فصل نگاشته است:
فصل اول: در مورد ولادت حضرت ابوالفضل و سال تولد، دودمان درخشان و پدرومادر ایشان، پیوند ام‌البنین با امام علی(ع)، شخصیت ام‌البنین، و کنیه‌ها و القاب حضرت ابوالفضل(ع) توضیح می‌دهد.
فصل دوم: در این فصل، سخنان بزرگانی مثل امام سجاد(ع)، امام صادق(ع) و حضرت حجّت(عج) و برخی شاعران برجسته در مورد شخصیت حضرت عباس(ع)، نقل شده است.
فصل سوم: به ویژگی‌های روحی حضرت ابوالفضل(ع)، مثل شجاعت، ایمان به خدا، خویشتن‌داری، صبر و وفاداری، اراده قوی و مهربانی ایشان می‌پردازد.
فصل چهارم: حکومت امام علی‌(ع) را در زمان حضرت ابوالفضل(ع)، و شیوه حکومت آن حضرت، مخالفان و جنگ‌های ایشان، و شهادت و وصیت‌های جاودانه‌اش را توضیح می‌دهد و پس از آن، به خلافت امام حسن(ع) و اعلان جنگ به معاویه و ضرورت صلح اشاره می‌کند.
فصل پنجم: در مورد حکومت معاویه سخن می‌گوید که در این دوران، جهان اسلام، آرامش و امنیت را از دست داد. حکومت معاویه کابوس هولناکی بود که محنت‌ها و فجایعی در خود داشت، از جمله کشتن آگاهانی مانند حجر بن عدی و رشید هجری، ستیز با اهل‌بیت(ع) از طریق انتشار اخبار دروغ، ناسزاگویی به علی(ع)؛ گسترش ستم، و ترور شخصیت‌هایی مثل امام حسن(ع). سیدالشهدا پیکر مقدس برادر را غسل داد و کفن کرد و معاویه را رسوا ساخت و مسلمانان را به قیام علیه او فرا خواند. سرانجام معاویه در اضطراب از جنایت‌هایی که مرتکب شده بود، به استقبال مرگ رفت.
فصل ششم: به نهضت حسینی اشاره می‌شود و برخی فصل‌های تاریخی این نهضت بزرگ را به اختصار توضیح می‌دهد؛ اینکه امام حسین(ع) از بیعت با یزید سرباز زده و با تمام افراد خانواده، مدینه را به قصد مکه ترک گفته است. نیروهای امنیتی در مکه به شدت مراقب حضرت بودند و یزید را از اخبار مکه آگاه می‌کردند.
از طرفی، کوفیان از شنیدن خبر هلاکت معاویه خوش‌حال شدند و تصمیم گرفتند با امام حسین(ع) بیعت کنند.
سپس در مورد دعوت نامه‌های کوفیان برای امام، آمدن مسلم به کوفه و ماجرای شهادت وی توضیح می‌دهد.
فصل هفتم: حرکت امام حسین(ع) از مکه به سوی کربلا ـ سرزمین شهادت و وفاداری ـ و وقایع کربلا را تا روز عاشورا توضیح می‌دهد.
فصل هشتم: در مورد شهادت حضرت ابوالفضل(ع) بر کرانه علقمه، و حوادث منجر به آن توضیح مختصری می‌دهد.
تذکر: فهرست مطالب در پایان کتاب آمده است و منابع در پاورقی به اختصار معرفی شده‌اند.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.