سخنان امام حسن مجتبی (ع)

نوشتن و سخن گفتن درباره شخصیت والای جهان اسلام، کاری دشوار است. شخصیتی که پیامبر به وجودش افتخار می‌کرد و او را دوست می‌داشت و وقتی در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، با قدم‌های مبارکش
پنجشنبه، 7 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سخنان امام حسن مجتبی (ع)
  سخنان امام حسن مجتبی (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سخنان امام حسن مجتبی(ع)
موضوع: خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار امام حسن مجتبی(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: سید مصطفی موسوی آل اعتماد
مترجم / مصحح: محمدحسین اعتماد
ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1382
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 352 صفحه

معرفی کتاب:

نوشتن و سخن گفتن درباره شخصیت والای جهان اسلام، کاری دشوار است. شخصیتی که پیامبر به وجودش افتخار می‌کرد و او را دوست می‌داشت و وقتی در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، با قدم‌های مبارکش جهان را نورباران کرد، پیامبر او را حسن نامید. حمد و سپاس مخصوص خدایی که نعمت‌های ظاهری و باطنی را به ما عطا کرد و سلام بر پیامبر و خاندان پاکش.
این کتاب، به سبک نهج‌البلاغه، کلمات و سخنان ارزشمند امام حسن(ع) را عرضه می‌کند. امید است نسل امروز با مطالعه و عمل به سخنان آن حضرت، به تکامل عالی برسند.
این کتاب شامل سه بخش است:
1. خطبه‌ها، 2. نامه‌ها و نوشته‌ها و 3. کلمات قصار.

قسمت اول: خطبه‌ها:

خطبه‌ها در زمینه توحید، قرآن، ستایش خداوند و برخی صفات خدا و فضیلت پدرش علی(ع) و امامت و شهادت و ولایت حضرت است و همین‌طور، هنگام بیعت و بعد از آن، در پند و موعظه و سعادت انسان‌ها، پرهیزکاری و نصیحت یاران خود، درباره پیشامدهای بعد از پیامبر، در زمینه جنگ جمل، در وقت صلح و پس از آن و علل صلح، تشویق مردم به جهاد، نکوهش منافقان و پلیدی معاویه در زمینه اخلاق اجتماعی و تشویق مردم به جهاد، درباره حکمین و در بیان حسب و نسب و فضیلت خودشان سخنان ارزشمندی داشته‌اند.

قسمت دوم: نامه‌ها:

حضرت، به عده‌ای از یاران و برخی از دشمنان خود، از جمله معاویه، زیاد بن ابیه و عمروعاص و درباره صلح‌نامه به معاویه و در پاسخ به حسن بصری، نامه نوشته‌اند.

قسمت سوم: کلمات قصار:

در زمینه شناخت خدا و یاد او و عبادت و توکل بر خدا، در طلب روزی و آداب سفره، در اهمیت واجبات و نعمت‌های خداوند، در فضیلت علم و دانش و تعلیم و تعلم، در انجام خوبی‌ها و ترک بدی‌ها، از جمله احسان و نیکی عفو و گذشت، پیروی نکردن از هوای نفس، اخلاق نیک داشتن و در مذمت بخل و حرص و حسادت و... کلمات ارزشمندی از حضرت آمده است.
تذکر: در ابتدا مقدمه‌ای کوتاه بر زندگی حضرت امام حسن(ع) از تولد، نام و بعد از رحلت پیامبر و آغاز امامت حضرت و صلح و بعد از آن آمده است. بعد از آن، اهدا و تقدیم از طرف مؤلف است و در ادامه، بعد از حمد و ستاش خدا کتاب را در سه بخش تقسیم کرده است و بعد از آن، مذمت آیات قرآن، منابع و مآخذ و فهرست مطالب کتاب ذکر شده است. پاورقی هم دارد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما