یبوست و درمان آن

برای این كه مزاج لینت پیدا كند انجیر، گرمك، گلابی، آلو، آلوچه، برگه‌ی زردآلو، بیشتر مصرف شود. ضمناً می‌توانید از آب جوشانده‌ی سنا و گل محمدی استفاده كنید.
سه‌شنبه، 12 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
یبوست و درمان آن
 یبوست و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 

لینت مزاج:

برای این كه مزاج لینت پیدا كند انجیر، گرمك، گلابی، آلو، آلوچه، برگه‌ی زردآلو، بیشتر مصرف شود. ضمناً می‌توانید از آب جوشانده‌ی سنا و گل محمدی استفاده كنید.

نرم كردن مدفوع:

برای نرم كردن مدفوع هر روز صبح ناشتا یك لیوان آب هویج بنوشید.

راحت خارج شدن مدفوع:

برای این كه فضولات معده راحت دفع شود و شخص برای اجابت مزاج دچار رنج نگردد تخم ترب، تخم كرفس، انگور با گلابی، انگور با تمرهندی، انگور با آلو یا آلوچه باید مصرف شود.

یبوست

عبور كُند تفاله‌ها و پس مانده‌ی غذا (مازاد غذاهای مصرف شده) در روده‌ی بزرگ را یبوست گویند. در حالت طبیعی 80% حجم محتویات روده‌ی بزرگ را پس مانده‌های غذا تشكیل می‌دهند. اگر ماندن این مقدار پس مانده به دلیل از دست دادن آب خود، 24 تا 36 ساعت طول بكشد به یبوست منجر می‌شود. یبوست در اثر عوامل گوناگونی عارض می‌شود. مانند اعتیاد به مواد مخدر، مشكلات عصبی، اضطراب‌های روحی، نقص روده‌ی بزرگ و... (یبوست شایع‌ترین بیماری دنیای صنعتی و یكی از نتایج نادرست جوامع غربی است. تقریباً 90% جمعیت در كشورهای غربی به آن دچار می‌شوند. یبوست عارضه‌ای است كه از هر 2 زن و یا هر 5 نفر مرد 1 نفر به آن مبتلا هستند).
به بیان دیگر فعالیت روده‌ها به طور مرتب و دفع منظم تفاله‌های باقیمانده‌ی غذا عملی منطقی و درست است؛ زیرا ما غذایی را كه روزانه مصرف و در طول روز آن را هضم می‌كنیم، باید بتوانیم پس مانده‌ی آن را روزانه دفع كنیم. كولون انسان مانند یك تانك ذخیره از فولاد ضد رنگ نیست بلكه بخش زنده‌ای از بدن است كه دایماً مقداری مایعات و مواد شیمیایی قوی را از مدفوع به خود جذب می‌كند. هر قدر مدفوع در راست روده بیشتر باقی بماند و متعفن شود احتمال ابتلا به بیماری‌های مهلك بیشتر می‌شود. بیماری‌هایی مانند سرطان، افزایش كلسترول خون و...
زیاد ماندن و سخت شدن پس مانده‌ی گوارش در كولون باعث می‌شود كه مواد شیمیایی خطرناك مدفوع بیش از اندازه و برای مدت طولانی در تماس نزدیك با دیواره‌ی روده قرار گیرد كه باعث پیدایش انواع بیماری‌ها می‌شود كه اكنون به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنم.
تاكنون مشخص شده كه حدود 300 تا 400 نوع میكروب هنگام دفع مدفوع از بدن خارج می‌شوند. این‌ها غالباً بی آزار و بعضاً مفید هستند؛ زیرا باعث ساختن مقداری از ویتامین‌های موردنیاز بدن می‌شوند. نكته‌ی مهمی كه وجود دارد این است كه وجود مدفوع در روده‌ی بزرگ به مدت طولانی به میكروب‌ها این فرصت را می‌دهد كه به تجزیه‌ی مواد موجود در آن بپردازند و از جمله چیزهایی كه در این عمل به وجود می‌آید مقداری ماده‌ی سمی و بدبو است. این مواد سمی از طریق خون جذب بدن می‌شوند و به سایر اعضای بدن می‌رسند به طوری كه باعث مسمومیت تدریجی می‌شوند. به علاوه وجود مدفوع در قسمت كولون لنگی یعنی انتهای روده‌ی بزرگ، سبب تحریك اعصاب این محل و در نتیجه ایجاد سردرد، رنگ پریدگی، بی‌حالی، خستگی و عوارضی از این قبیل می‌شود. مسمومیت تدریجی و تحریكات عصبی، یبوست را زمینه ساز بیماری‌های مختلف مانند: سرطان معده، رحم، سینه، سرطان روده‌ی بزرگ و مجاری ادرار، آپاندیسیت، ورم پستان، التهاب لوزالمعده، دردهای عصبی، خستگی، ضعف اعمال طبیعی بدن، ضعف قوای روحی و فكری، سوءهاضمه، بوی بد دهان، كم كاری كبد، شقاق مقعد، پرولاپس ركتوم (بیرون زدن راست روده)، تپش قلب، درد مفاصل، تلخی دهان، بی حوصلگی، عصبانیت، ایجاد سنگ‌های اگزالاته در كلیه، التهاب دیور تیكول، انواع بواسیرهای (داخلی و حاشیه‌ای و خارجی)، سرطان كولون و... واریس رگ‌ها، زبان باردار، حالت تهوع، گاز شكم، بی‌خوابی، گرایش به تنبلی، به سختی از خواب بیدار شدن، سرمازدگی، التهاب، پیری زودرس، زخم ایجاد شده از مدفوعی، ایجاد تغییرات بافتی در كولون، كولیت ایسكمیك (التهاب كولون به علت اختلال در جریان خون) و لولوس (پیچ خوردگی كولون)، سوراخ شدن كولون، عدم كنترل مدفوع، احساس ادرار داشتن، اختلال قلبی، مغزی و عروقی (مثل سنكوپ، آریتمی‌ها و درد قلبی) می‌شود.
كسانی كه مبتلا به یبوست می‌باشند همیشه كسل هستند و به كار كردن علاقمند نیستند. دایماً خمیازه می‌كشند و چرت می‌زنند و بدبین هستند و به كاینات بد می‌گویند، سرشان اغلب درد می‌گیرد و به زندگی علاقه ندارند.
از نظر پزشكی یبوست باعث اختلال در دفع مدفوع و دفعات آن می‌شود كه غالباً با ناراحتی خفیف یا دفع ناقص همراه است.
علت یبوست از این قرار است: به تعویق افتادن اجابت مزاج، مصرف داروها، سوء مصرف داروهای ملین، بی آبی، هیجانات، بی تحركی، رژیم غذایی و تغییر عادت ورزشی.
بعضی از اشخاص به خاطر تعویق افتادن اجابت مزاج فكر می‌كنند دچار یبوست شده‌اند. یكی از علت‌های شایع در یبوست نبودن فیبر در رژیم غذایی است. از عمده‌ترین آثار فیبر غذایی جذب آب و انتقال آن به روده بزرگ است كه باعث نرم شدن و افزایش حجم مدفوع می‌شود. رژیم غذایی حاوی غلات تصفیه شده، پروتئین، چربی‌ها و غذاهای عمل آورده شده، حجم مدفوع را كم و خشكی ایجاد می‌كند و دفع آن با مشكل همراه خواهد شد.
یبوست می‌تواند ناشی از عوارض جانبی بعضی از داروها نیز باشد، داروهای ضدافسردگی (داروهای آنتی كلنیرژیك كه بیماران پاركینسون از آن استفاده می‌كنند) داروهای مخدر، مسكن‌ها، كدئین و آنتی اسیدهای غیرقابل جذب كه حاوی هیدروكسید آلومینیوم یا كربنات كلسیم هستند یا بسیاری از داروهایی كه برای كاهش فشار خون مصرف می‌شوند.
استفاده بی رویه از داروهای ملین نیز باعث تنبلی روده‌ی بزرگ می‌شود و به این ترتیب مشكل تشدید می‌گردد. گاهی در اثر ثقالت غذا و كم ترشحی كبد و یا ضعیف بودن دستگاه گوارش معده سنگین شده و مزاج به یبوست حاد یا مزمن مبتلا می‌گردد. در این هنگام انسان بی حال، كسل و گاهی دچار خمیازه، دهان درد، بدمزگی دهان، سنگینی چشم و كم اشتهایی می‌گردد.

روش‌هایی كه می‌توان یبوست را برطرف كرد

از ملین‌های محرك مثل پوست نوعی گیاهان، بیزاكودیل و روغن كرچك و... كه باعث تحریك روده می‌شود پرهیز كنید.
از سبوس گندم كه كارساز و بسیار ارزان است استفاده كنید. زیاد ورزش كنید، حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی كنید. هنگام احساس مدفوع آن را به تعویق نیندازید، چون هرچه بیشتر در روده بماند آب بیشتری از دست می‌دهد و مشكل در دفع ایجاد می‌كند.
از غذاهای الیافی زیاد استفاده كنید از قبیل سبزی‌های تازه، میوه، سیب زمینی، سبوس، غلات و گردو و امثال آن كه مغزدار هستند. از مصرف چربی و غذاهای تصفیه نشده پرهیز كنید. از مایعات زیاد استفاده كنید. سعی كنید كه 8 تا 10 لیوان در روز آب بنوشید.
آلو واقعاً كارساز است، با خیساندن آن در آب می‌توان یبوست را رفع كرد. از خوراكی‌هایی كه ضدیبوست است بیشتر استفاده كنید مانند انگور، انگور با پرتقال، انگور با توت فرنگی، انگور با گیلاس، انجیر خشك، انجیر آب انداخته، مربای انجیر، كمپوت انجیر، سیب درختی با پوست، گیلاس، آب هویج صبح ناشتا، خربزه، برگه‌ی زردآلوی خیسانده، آلوی خشك، ذرت، گلابی، پرتقال با آلو، پرتقال با زردآلو، پرتقال با خربزه، پرتقال با گلابی، كاهو، شاه توت صبح ناشتا، كرفس، كلم، كلم قمری، گوجه فرنگی، میوه‌های ترش، تره، شوید، خاكشیر جوشیده، ترخون، اسفناج، تخم ترشك، دم كرده‌ی تمرهندی، قلقاسی، لعاب به دانه، عسل، روغن زیتون.
در ضمن از خوراكی‌هایی كه ایجاد یبوست می‌كند پرهیز كنید مانند لوبیا، برنج، بیسكویت، خردل، نان سفید، الكل، ادویه‌جات، سیب زمینی سرخ شده، چیپس، ماكارونی، شیرینی‌های قنادی، شكلات، موز، شاه بلوط بو داده، خرمالو، تخم مرغ، خامه، پنیر مانده، كنسروها، انواع ساندویچ و پیتزا، شیر جوشانده شده، گوشت خرگوش، ماهی‌های بزرگ، ضمناً بدجویدن غذا نیز ایجاد یبوست خواهد كرد.
شما بهتر است اول امتحان كنید و بفهمید كه علت ثقل و یبوست معده از رطوبت و سردی است یا از گرمی و حرارت. برای این كار توجه و تمركز كنید كه قبل از آن، چه غذاهایی مصرف شده است و پی ببرید كه ثقیلی معده از كدام است تا زودتر و بهتر بتوانید به علاج آن بپردازید.
نحوه‌ی معالجه‌ی آن نیز از این قرار است:
* شربت ریوند یا شربت انجیر یا تمرهندی حل كرده در سكنجبین یا هر شب 5 عدد آلوچه‌ای كه قبلاً در آب جوش خیسانده شده باشد مصرف كنید.
* هر صبح و عصر 1 مثقال گل گاوزبان را دم كنید و آب آن را شیرین و بنوشید.
* تمرهندی و انجیرخشك از هركدام 200 گرم، آلوچه‌ی خشك و شكر از هركدام 250 گرم همه را مخلوط كنید و بپزید تا به صورت مربا درآید. سپس گل نیلوفر 10 گرم و گل بنفشه 20 گرم هر دو را نرم بكوبید و با مرباها مخلوط كنید. هر شب هنگام خواب یك قاشق غذاخوری میل كنید و اگر باز یبوست مقاوم بود و رفع نشد 10 گرم مغز فلوس را نرم بسایید و با مرباها مخلوط كنید و ادامه دهید.
* سنامكی، گل گاوزبان، تاج ریزی و تخم ختمی از هركدام 10 گرم، گل محمدی و گل بنفشه از هركدام 15 گرم، عناب 30 گرم، مویز 100 گرم و آلوچه250 گرم همه را بجوشانید بعد آب آن را صاف كنید، با 250 گرم شكر مجدداً بجوشانید تا به صورت شربت درآید. سپس 25 گرم شیرخشت و 50 گرم ترنجبین شیره كش شده را در آن حل كنید و روزی سه قاشق غذاخوری از آن را میل كنید.
* مقداری شیرخشت و ترنجبین را شیره كش كنید بعد با روغن بادام شیرین مخلوط و شب‌ها هنگام خواب مقداری از آن را میل كنید.
* پودر شیرین بیان 20 گرم، گل بنفشه 15 گرم، مویز 100 گرم و انجیر خشك 200 گرم همه را بجوشانید و هر شب هنگام خواب یك فنجان از آب آن را بنوشید.
* گل محمدی 10 گرم، گل گاوزبان، گل خطمی، گل بنفشه و تاج ریزی از هركدام 20 گرم، مویز و تمرهندی از هركدام 100گرم، انجیر خشك 500 گرم همه را بجوشانید. بعد آب آن را صاف و با شكر مجدداً روی آتش ملایم بجوشانید تا قوام آید سپس گل قند و ترنجبین از هركدام 50 گرم و شیرخشت 30 گرم در آن شربت حل كنید و روزی سه قاشق غذاخوری از آن را میل كنید.
* پودر شیرین بیان، گل بنفشه و تخم شنبلیله از هركدام 50 گرم، گل پنیرك 30 گرم، مخلصه 15 گرم همه را مخلوط كنید و هر شب یك قاشق غذاخوری از آن را در یك و نیم لیوان آب به اندازه‌ای بجوشانید تا حدود یك لیوان آب بماند سپس آن را صاف و شیرین كرده و میل كنید.
* سی گرم ترخون را در یك لیتر آب بجوشانید و آب آن را بخورید.
* ده گرم تخم اسفناج را در یك فنجان آب جوش دم كنید و آب آن میل كنید.
* پنجاه گرم ریشه‌ی شیرین بیان را تكه تكه كرده و در یك لیتر آب 5 دقیقه بجوشانید بعد 12 دقیقه دم كنید و شب موقع خواب و صبح ناشتا هر بار یك فنجان بنوشید.
* سی گرم برگ گیلاس را در یك لیتر شیر گرم ریخته و 20 دقیقه دم كنید بعد آب آن را صاف و شیرین كرده و روزی سه فنجان در طول روز كم كم بنوشید.
* هشت گرم صمغ عربی، 30 گرم روغن كرچك، 30 گرم روغن بادام شیرین، 30 گرم شربت ساده را با آب جوش مخلوط و بخورید.
* یك كیلو هویج رنده شده را در یك لیتر آب بجوشانید، از صافی رد كنید و آب آن را بخورید.
* صبح ناشتا مقدار زیادی انگور بخورید.
* شصت گرم كاهو را با یك لیتر آب بجوشانید و آب آن را مصرف كنید.
* بیست گرم برگ یا گل همیشه بهار تازه را در یك لیتر آب جوش 20 دقیقه دم كنید بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید، بعد از هر غذا یك فنجان بنوشید.
* پوست یك عدد پرتقال یا نارنج تازه را بجوشانید و آب جوشانده‌ی آن را دور بریزید. در ظرفی 20 گرم قند یا شكر و یك لیتر آب بریزید. پوسته‌ها را در آن قرار دهید و پس از 20 دقیقه جوشاندن بگذارید تا سرد شود و قبل از صبحانه آب آن را بخورید.
* وانی را پر از آب سرد كرده و تمام بدن را بدون پاها در آن بگذارید. به مدت 5 تا 30 دقیقه در آن بنشینید و با حوله‌ی‌تر ملایم شكم خود را ماساژ دهید. پس از بیرون آمدن خود را كاملاً با حوله خشك و در بستر استراحت كنید.
* با 8 مثقال ترشك، 4 مثقال كاهو، 4 مثقال پوارو، 4 مثقال كاسنی زرد، 1 مثقال كره و 1 لیتر آب بدون نمك سوپ بپزید و بخورید.
* پنجاه گرم چغندر را در 1 لیتر آب بپزید و آب آن را بنوشید.
* پانزده گرم تخم رازیانه را در 1 لیتر آب جوش دم كنید و با هر غذا یك فنجان آب آن را بنوشید.
* سه گرم ریوند چینی نرم شده را با عسل مخلوط كنید و بخورید.
* كاهو، كرفس، هویج و گل كلم خام را ریز كنید بعد آب گوجه فرنگی خام به آن اضافه كنید، همراه با غذاهای خود بخورید.
* سه عدد انجیر خشك را تكه تكه كنید و با 12 عدد كشمش در یك لیوان شیر بجوشانید و صبح ناشتا بخورید.
* سنامكی را با انیسون و تخم گشنیز بجوشانید و آب آن را بنوشید.
* گل محمدی، زنیون و بادیان از هركدام 2 مثقال، فلفل سیاه نرم شش نخود، كشمش سبز 70 گرم و ماست 400 گرم همه را مخلوط كنید و با نان به جای ناهار بخورید.
* با برنج، تره و جعفری آش تهیه كنید و بعد 8 مثقال گل قند را داخل آن ریخته، بجوشانید و بخورید.
* یك لیتر آب هندوانه را با 50 گرم شیرخشت مخلوط كنید و بخورید.
* با اسفناج، برگ چغندر، عدس و برنج آش بپزید و با آب غوره بخورید.
* ده گرم كاكل ذرت را بجوشانید و آب آن را با یك لیوان شربت ساده مخلوط و بنوشید.
* برگ و ریشه‌ی كاسنی را در یك لیوان آب جوش دم كنید و صبح ناشتا بنوشید.
* مخلصه، شاه تره، افسنطین، بادرنجبویه، گل نیلوفر، پر سیاوش، تاج ریزی، تخم كاسنی، تخم گشنیز، گل پنیرك، گل بنفشه، كاكنج، سنامكی، گل محمدی و ریوند چینی از هركدام 2 مثقال نیمكوب كرده و 10 قسمت كنید. هر روز یك قسمت آن را جوشانده و صاف كنید. نیمی از آن را صبح و نیم دیگرش را عصر همان روز میل كنید.

یبوست كودكان:

هرگاه كودكی به یبوست مبتلا شد به او آب پرتقال شیرین بدهید.
* شصت گرم حلوا را در یك لیتر آب جوش دم كنید بعد آب صاف كرده‌ی آن را شیرین و به مرور به او بدهید.
* یك عدد پواروی نازك و كوچك را در مقعد او فرو كنید تا بماند بعد بیرون آید.
* مادر كودك آب دم كرده‌ی سنامكی و گل محمدی بنوشد. یا برگ سنا و گل محمدی را نرم كرده و با ماست مخلوط كند و بخورد تا شكم كودكش از كار درآید.

یبوست مزمن و سخت:

اگر مبتلا به یبوست مزمن و خیلی سخت شده‌اید باید از خوراكی‌های نشاسته‌ای، روغن‌ها، ادویه‌جات، گوشت، نوشیدنی‌های گازدار و الكلی، شیرینی‌های قنادی و خردل پرهیز كنید و از خوراكی‌هایی كه ضدیبوست است مانند ذرت یا اسفناج استفاده كنید. هر روز خرما بخورید، هر روز صبح ناشتا انجیر آب انداخته را با آبش میل كنید. قبل از غذا یك قاشق غذاخوری روغن زیتون میل كنید، بعد از غذا آب پرتقال بنوشید، آلوی رسیده صبح ناشتا میل فرمایید. در ضمن رژیم انگور نیز مفید خواهد بود. هم چنین می‌توانید به مدت 40 شب هر شب 3 مثقال هلیله‌ی سیاه كوبیده شده را با آب بخورید.
* ده گرم ریوند چینی كوبیده را در یك لیتر آب جوش 20 دقیقه دم كنید و آب صاف كرده‌ی آن را روزی یك فنجان قبل از غذا بنوشید.
* پنجاه گرم بلغور چاودار را در یك لیتر آب بجوشانید و بخورید.
* تربد، تخم نیلوفر، مقل ازرق، صبر زرد، پوست هلیله‌ی زرد، ریوند چینی، سنامكی، گل محمدی، زرآوند و جنطیانا از هركدام 1 مثقال مخلوط و بسیار نرم بسایید، بعد با كمی آب آن را مرطوب كنید تا به صورت خمیر سفتی درآید. قرص‌هایی به شكل گلوله و به اندازه‌ی نخود بسازید. پس از خشك شدن صبح، ظهر و شب هر مرتبه 2 عدد میل كنید.
* شب‌ها هنگام خواب سیب سرخ رنده شده را با یك قاشق روغن زیتون مخلوط كنید و بخورید یا سیب رنده شده را بخورید و پس از آن یك قاشق روغن زیتون را با كمی آب لیمو مخلوط و میل فرمایید.
* ده عدد آلوچه‌ی خشك را صبح تا شب بخیسانید و شب در همان آب 10 دقیقه بجوشانید و در حین جوشیدن مقداری آب لیمو به آن اضافه كنید. آن‌ها را هنگام خواب بخورید و روی آن سیب درختی رسیده كه با پوست رنده كرده‌اید بخورید و بخوابید.
* پوست هلیله‌ی زرد، هلیله‌ی سیاه، آمله‌ی مقشر، مرمكی، زرآوند، صبر زرد، سنامكی، جنطیانای رومی، گل محمدی، ریوند چینی، تربد مجوف، تخم نیلوفر، شاه تره، مخلصه، تاج ریزی، تخم هویج، تخم كرفس، انیسون و حب القار از هركدام 10 گرم، همه را مخلوط كنید و نرم بسایید سپس با كمی عسل آن‌ها را به صورت خمیر سفتی درآورید. قرص‌هایی به اندازه‌ی یك نخود و به صورت گلوله درست كنید و در یخچال نگه دارید. صبح، ظهر و شب هر بار دو عدد میل كنید.
* در صورت نداشتن زخم معده با تمام غذاهای خود برگ ترب به مقدار زیاد بخورید.

یبوست از سردی و برودت:

اگر یبوست از سردی و برودت باشد باید ابتدا رفع رطوبت كنید و از خوردن برنج، نان سفید، شیرینی‌های قنادی، خیار، هندوانه و الكل پرهیز كنید و اسفناج بیشتر بخورید و برای درمان آن نیز باید صبح ناشتا 4 مثقال گل قند بخورید.
* صبح ناشتا 20 گرم سنای مكی را با نبات بسایید و بخورید. یا ماست و شكر میل كنید.
* 5 سیر ماست و 4 مثقال گل محمدی خشك ساییده را دوغ كنید و بخورید.
* زنیان، رازیانه و گل محمدی از هركدام 10 گرم و فلفل سیاه شش نخود همه را پس از ساییدن با 1 سیر كشمش و 5 سیر ماست مخلوط كنید و به عنوان ناهار ظهر مصرف كنید.
* سنامكی را 20 گرم دم كنید و پس از خنك شدن آب آن را صاف كرده و با مقداری آب آلو مخلوط كرده و صبح ناشتا میل كنید.
* سنامكی 20 گرم، لیموعمانی 30 گرم، هسته‌های تلخ لیمو را جدا كرده و هر دو را بجوشانید بعد آب آن را صاف و صبح ناشتا میل كنید.
* 8 مثقال هلیله‌ی سیاه نیم كوب شده، موقع خواب در دهان بریزید قدری آب روی آن بخورید بسیار نافع است.
* تا 40 شب، هر شب 3 مثقال هلیله‌ی سیاه میل كنید یا هلیله‌ی سیاه را نرم ساییده و با ماست مخلوط كرده و میل كنید. هلیله‌ی سیاه بد خوراك می‌باشد تقریباً مزه‌ی خرمالوی كال نرسیده را می‌دهد لذا اگر نرم بسایید و با دوغ میل كنید بهتر است و مزه‌ی آن بهتر خواهد شد.
* صبر زرد را در كپسول‌های خالی ریخته، موقع خواب یك كپسول میل كنید.

یبوست از حرارت و صفرا و زردآب:

اگر معده یبوست حاد داشت و صفرا و زردآب غلبه كرده بود و معده سنگین بود نحوه‌ی معالجه‌ی آن بدین صورت است: ابتدا صفرا را برطرف سازید. بعد سكنجبین 1 سیر، خاكشیر 1 سیر. خاكشیر را شن‌شور كنید بعد از تمیز شدن سكنجبین را با آن مخلوط كنید و قبل از غذا میل فرمایید.
* آب هندوانه به مقدار 1 لیتر آماده و 50 گرم شیرخشت بر روی آب هندوانه بریزید و هَم بزنید و میل كنید.
* ریشه‌ی شیرین بیان كوبیده شده، گز علفی و شكر سرخ از هركدام 20 گرم بجوشانید و آب صاف كرده‌ی آن را صبح ناشتا بنوشید.
* دوازده مثقال پولك‌های مغز فلوس را بكوبید و با 30 عدد عناب نیم كوب شده و گل بنفشه، گل خطمی، ناخنك و گل پنیرك از هركدام 10 گرم مخلوط و بجوشانید. آب صاف كرده‌ی آن را شیرین كنید و بنوشید. سپس مقداری پیاز خام بخورید تا بو و طعم بد فلوس شما را ناراحت نكند.

مسهل

* صبح ناشتا 8 تا 10 مثقال روغن گاو را كم كم بخورید.
* ماست خالص را با شكر مخلوط كنید و بخورید.
* هر شب 50 گرم عناب نیم كوب شده را بجوشانید و داخل حیاط بگذارید و صبح قبل از صبحانه عناب‌ها و آبش را بخورید.
* به جای شام 3 كیلو خربزه‌ی خالص بخورید.
* به جای شام 2 كیلو پرتقال شیرین بخورید.
* گلابی یا آب گلابی را با شكر بخورید.
* صبح ناشتا 200 گرم كره‌ی گاو سالم را بخورید.
* دوازده مثقال روغن زیتون را با یك استكان آب گرم مخلوط و تنقیه كنید.
* سی گرم برگ درخت بادام و 15 گرم شكوفه‌های درخت بادام را با هم دم كنید و آبش را صاف و شیرین كرده، بنوشید.
* 60 گرم فلوس را در نیم لیتر آب 10 دقیقه بجوشانید و آب آن را مصرف كنید.

مسهل قوی:

فقط یك بار، 45 گرم روغن كرچك را یك جا بخورید و تا سه ساعت هیچ چیز دیگر نخورید. ضمناً خوردنی‌های مفید به عنوان مسهل قوی سنامكی، گل محمدی و گل قند خواهد بود.

مسهل صفرا:

برای درمان این بیماری باید 50 گرم اگیر تركی را بسیار نرم بكوبید بعد با مقداری عسل مخلوط و در جایی نسبتاً گرم نگه دارید و پس از مدتی ماندن، هر صبح، ظهر و شب بعد از غذا یك قاشق شربت خوری میل شود.

مسهل بلغم:

برای درمان این بیماری باید پنجاه گرم اگیر تركی را بسیار نرم بكوبید بعد با مقداری عسل مخلوط و در جایی نسبتاً گرم نگه دارید. پس از مدتی ماندن، هر صبح، ظهر و شب بعد از غذا یك قاشق شربت خوری میل شود.

مسهل برای كودكان:

دو سه نخود شیرخشت را در آب جوشانده‌ی ولرم حل كنید بعد آن را صاف و به او بخورانید.
* یك قاشق روغن كرچك به او بخورانید و تا 3 ساعت هیچ چیز دیگر به او ندهید.
منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.