نگاهی به بیماری‌های معده

قارچ داخل معده بیماری است كه علایم آن شباهت زیادی به حالات داشتن انگل در معده دارد. در صورتی كه انگل نخواهد بود. قارچ معده حالت تهوع، قی، استفراغ، زردی رنگ، بی‌میلی به غذا، كم اشتهایی و لاغر شدن را
شنبه، 16 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به بیماری‌های معده
 نگاهی به بیماری‌های معده

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 

قارچ داخل معده

قارچ داخل معده بیماری است كه علایم آن شباهت زیادی به حالات داشتن انگل در معده دارد. در صورتی كه انگل نخواهد بود. قارچ معده حالت تهوع، قی، استفراغ، زردی رنگ، بی‌میلی به غذا، كم اشتهایی و لاغر شدن را با خود همراه دارد ولی هرگونه معالجه برای رفع قارچ بی‌فایده است زیرا قارچ غیر از كِرم و جانور معده است.
اگر دچار قارچ معده شده‌اید باید از خوردن چربی‌جات، سركه و گرفتن روزه پرهیز كنید. مرض قارچ در معده از 4 تا 21 سال ممكن است به طول بینجامد و پس از 21 سال شروع به بهبودی می‌كند. باید توجه داشت كه دو تا سه سال اول به كلی نباید روزه گرفت و تا مدت 12 سال ابداً نباید سركه میل كنید و استراحت فراوان لازم است.
ضمناً مصرف كباب بدون چربی مفید خواهد بود. برای درمان آن 500 گرم پودر شیرین بیان را در 10 لیتر آب آن قدر بجوشانید تا آب آن به نصف برسد. آن را صاف كنید و در بطری بریزید و در یخچال نگه دارید. قبل از هر غذا یك فنجان بنوشید. (كسانی كه دچار فشار خون هستند از این نسخه استفاده نكنند.)
* چهل روز صبح ناشتا گز علفی را با آب جوشانده‌ی ریشه‌ی شیرین بیان مخلوط كنید و بخورید.
* 40 روز صبح ناشتا ریشه‌ی انار و ریشه‌ی شیرین بیان را بجوشانید و آب آن را بخورید.
* كندر، مستكی دانه، شاء و سقز را مساوی بسایید و با عسل مخلوط كنید و حب‌هایی به وزن یك نخود بسازید و روزی سه حب به نوبت بخورید.

نفخ شكم

خوراكی‌هایی كه برای رفع نفخ شكم مفید است از این قرار خواهد بود، كرفس، آویشن، زیره‌ی سیاه، گلپر، فرنجمشك، تخم شوید، آب دم كرده‌ی پوست لیمو، عرق نعناع.
برای درمان آن، قبل از هر غذا یك فنجان آب دم كرده‌ی بابونه را با نبات بنوشید.
* ده روز انگور زیاد را با هسته و پوسته‌اش خوب بجوید و بخورید.
* صبحانه: سوپ پیاز با چند تكه نان. ناهار: املت پیاز یا پوره‌ی پیاز با نان كره مالیده با پیاز خام رنده شده. شام: طاس كباب پیاز با شیره. پس از پختن و هنگام كشیدن و سِرو كردن، روی آن سر شیر تازه بریزید. شب موقع خوابیدن: چند تكه نان كره مالیده با پیاز رنده‌ شده‌ی خام بخورید و این رژیم را چند روز ادامه دهید.
* تخم گشنیز، گل بابونه و بادیان از هركدام 3 مثقال همه را مخلوط و شش قسمت كرده، هر قسمت را یك روز صبح ناشتا بجوشانید و آب آن را میل كنید.
* پنجاه گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب سرد بخیسانید، 5 دقیقه بجوشانید و 15 دقیقه هم دم كنید سپس آن را صاف و هر روز چهار فنجان آب آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.
* بیست گرم برگ یا ساقه‌های گلدار مریم گلی را در یك لیتر آب جوش 10 دقیقه دم كنید بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید. هر روز صبح ناشتا یك فنجان بنوشید.
* بیست گرم گل آویشن را در یك لیتر آب جوش دم كنید و آب آن را بنوشید.
* كمی زیره‌ی كرمانی را بسایید بعد با مقداری آب جوش مخلوط و گاه گاهی یك قاشق چای خوری از آن را بخورید.
* پنج قطره اسانس ترخون را روی یك حبه قند بریزید و بخورید.
* حب القار، زرآوند، مرمكی، مقل ازرق، صبر زرد، مستكی رومی، جنطیانای رومی، كندر خوراكی، صمغ عربی،‌پوست هلیله‌ی زرد، هلیله‌ی سیاه، آمله‌ی مقشر، ریوند چینی، مخلصه،‌ شاه تره و رازیانه از هركدام 1 مثقال كوبیده بعد با كمی عسل خمیر كنید. روزی سه بار هر مرتبه یك قرص به اندازه‌ی دو نخود از آن بخورید.

نفخ معده

اگر مبتلا به نفخ معده شده‌اید باید از خوردنی‌های مفید كه نفخ معده را برطرف می‌سازد بیشتر استفاده كنید. مانند: تخم زردك، زیره‌ی سیاه، آب دم كرده‌ی پوست لیمو، تره فرنگی، گوجه فرنگی، مربای پوست هندوانه، موز، گلابی، كمپوت گلابی، نارگیل، مربای بالنگ، كره با عسل، شوید پلو، كباب برگ، گوشت مرغ، آش آب غوره با گل محمدی.
برای درمان نفخ معده كلم برگ را بپزید و آب آن را میل كنید.
* هر روز آش آب غوره با زیره‌ی سیاه ساییده میل كنید. بعد از هر غذا 2 مثقال گل قند بخورید تا چهار روز. روز پنجم دوغ با گل محمدی میل كنید. از شب ششم 1 مثقال پوست نارنج ساییده با آب بخورید و هر شب ادامه دهید. هر پنج روز یك بار دوغ با گل محمدی میل كنید و از غذاهایی كه ثقل آور است خودداری كنید.
* نعناع و پرسیاوش را بجوشانید و آب آن را صاف کنید و بنوشید.
* تخم كرفس، زنیان و تخم شوید را مساوی بسایید و هر روز بعد از هر غذای روزانه یك قاشق چای خوری با شكر مخلوط و بخورید.
* یك قاشق چای خوری تخم گشنیز كوبیده را در یك فنجان آب جوش بریزید و بعد از غذا بخورید.

نفخ معده همراه با سوء هاضمه:

اگر نفخ معده همراه با سوءهاضمه باشد باید زنیان، بادیان، زیره‌ی سیاه و زیره‌ی سبز از هركدام 1 مثقال بسایید و با مقداری نبات ساییده مخلوط كنید و روزی سه قاشق غذاخوری به نوبت بخورید.
* صبح‌ها قبل از صبحانه 4 مثقال گز علفی و 2 مثقال ناخنك نیم كوب شده و 10 گرم گز خونساری را بجوشانید. آب آن را صاف كنید و بخورید. پنج روز این كار را ادامه دهید.
* بسفایج، بادرنجبویه، زنیان، بادیان، گل زوفا، گل گاوزبان، آویشن شیرازی، گل زرد، گل محمدی و سنبل الطیب از هركدام 1 مثقال جوشانده و صاف كنید. چهار روز صبح‌ها آب آن را با نبات شیرین كرده و بنوشید.
* گل بابونه‌ی شیرازی و تخم شوید از هركدام 5 گرم بجوشانید. آب آن را صاف كرده با نبات بخورید.
* هفت مثقال مقل ازرق را شبی نیم مثقال از آن موقع خواب مثل قرص بخورید.
* هلیله‌ی سیاه را شبی یك دانه بكوبید و بخورید. هر شب یك عدد اضافه كنید تا به 40 عدد برسد و دو باره برعكس عمل كنید تا به روزی یك عدد برسد.
* بادرنجبویه، بابونه‌ی شیرازی، آویشن شیرازی، سنامكی و مریم نخودی از هركدام نیم مثقال بجوشانید و روزانه سه نوبت آب آن را با نبات بخورید و سه روز ادامه دهید.
* چای سفید، چای سبز، چای سیاه و چای كوهی از هركدام شش نخود دم كنید و عصرها دو یا سه استكان آب آن را بنوشید.
* چای كوهی، گل گاوزبان، قاقله و آویشن شیرازی از هركدام 10 گرم بجوشانید و آن را صاف و با نبات زرد شیرین كنید. صبح ناشتا بنوشید و سه روز ادامه دهید.
* چهار مثقال گل محمدی، 4 مثقال سنامكی، 1 مثقال انجدان رومی، 1 مثقال قاقله‌ی كبار، 1 مثقال عاقرقره‌ها، 1 مثقال بسفایج و مقداری نبات همه را بسایید و شب‌ها موقع خواب مقداری از آن را مثل قائوت بخورید.
* نبات لاهوری و نبات مصری از هركدام 5 گرم را نرم بسایید، بعد با روغن كوهان شتر مخلوط كنید و به صورت شیاف‌هایی درست كنید و شب‌ها هنگام خواب یك عدد از آن را استعمال كنید.
* خربزه‌ی آب تراش كرده را با شكر نی مخلوط كنید و بخورید.
ضمناً از خوراكی‌هایی كه برای نفخ معده و سوءهاضمه مضر است پرهیز كنید، مانند: هلو، شفت آلو، زردآلو، طالبی، گرمك، هندوانه، قیسی، كاهو، باقلا، لوبیا، دوغ، شربت‌ها، مایعات گازدار، آش‌های رقیق، چای و آب زیاد.

نفخ معده از سردی مزاج:

اگر نفخ معده از سردی مزاج باشد باید بادیان، تخم شوید، اگیر تركی، شیرین بیان، زنیان، زیره‌ی سیاه، دارفلفل، نعناع خشك، آویشن شیرازی و بابونه‌ی شیرازی همه را به نسبت مساوی مخلوط كنید و صبح، ظهر و شب هر بار یك قاشق سوپ خوری از آن را بجوشانید. آب آن را صاف و با عسل شیرین كنید و بنوشید.

ورم معده

اگر دچار ورم معده شده‌اید از خوردن این خوراكی‌ها پرهیز كنید: نان، برنج، سیب زمینی، پنیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی، گوجه فرنگی، اسفناج، نوشابه‌ی الكلی، نوشابه‌های گازدار، چای، غذاهای سرخ كرده، آب زیاد. برای درمان ورم معده رژیم انگور مفید خواهد بود.
* افسنطین، سنبل هندی و گل محمدی از هر كدام 10 گرم همه را نرم بكوبید و در شربت قند مخلوط كرده، بعد از هر غذا دو قاشق غذاخوری میل كنید.
* ریشه‌ی كاسنی، ریشه‌ی شیرین بیان، ریشه‌ی ریوند چینی، انیسون، سیاه دانه، ‌رازیانه، آویشن شیرازی، بابونه‌ی شیرازی، شاه تره و مخلصه از هركدام 3 مثقال مخلوط و به 12 قسمت مساوی تقسیم كنید. هر روز صبح یك قسمت آن را بجوشانید سپس آب صاف كرده‌ی آن را شیرین و قبل از صبحانه بنوشید.

تشنجات معده

برای رفع تشنجات معده پودر شیرین بیان را بجوشانید و روزی سه مرتبه قبل از غذا مقداری از آب آن بنوشید.
* هر بار یك قاشق رازیانه را در مقداری شیر بجوشانید و شیر را بنوشید.
* پنجاه گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب بخیسانید بعد 5 دقیقه بجوشانید و 15 دقیقه نیز آن را دم كنید. آب آن را صاف و شیرین كرده و بین هر غذا یك فنجان بنوشید.

سوزش معده

برای رفع سوزش معده شیره‌ی سنجد كوبیده، عرق بهار نارنج و عرق نعناع مفید خواهد بود. هم چنین می‌توانید به عنوان درمان 50 گرم برگ خشك بارهنگ را در یك لیتر آب حدود 3 دقیقه بجوشانید بعد 15 دقیقه دم كنید سپس آب آن را با عسل شیرین و روزی سه فنجان به نوبت بنوشید.

سوزش معده‌ی اطفال

برای رفع سوزش معده‌ی اطفال تخم زردك را بجوشانید، آبش را صاف و شیرین ساخته و به مرور به او بخورانید.

زخم‌های معده و اثنی عشر

زخم‌های معده و اثنی عشر می‌توانند در هر جایی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش ایجاد شوند اما معمولاً در معده و در چند سانتی متری ابتدای روده‌ی كوچك كه به آن اثنی عشر (دوازده) گفته می‌شود بروز می‌كنند. در تعریف پزشكی زخم به منطقه‌ی كوچكی از بافت گفته می‌شود كه لایه‌ی فوقانی آن از بین رفته باشد به طوری كه شكل دندانه دندانه و یا تغییر یافته ایجاد كند زخم‌های معده یا اثنی عشر شبیه زخم‌هایی هستند كه در دهان ایجاد می‌شوند. اما این زخم‌ها عمیق‌تر بوده و به سرعت نیز بهبود نمی‌یابند. به زخم‌های معده و اثنی عشر اصطلاحاً پیتیك اولسر (1) گفته می‌شود. كلمه‌ی پیتیك از پپسین مشتق می‌شود كه به تجزیه و هضم غذا كمك می‌كند.

علایم زخم‌های معده و اثنی عشر

برجسته‌ترین علامتی كه در بیماران دچار زخم معده و اثنی عشر دیده می‌شود، درد در قسمت مركزی بالای شكم می‌باشد. این درد اغلب به صورت یك درد سوزشی توصیف می‌شود و در هر زمانی ممكن است رخ دهد، اگرچه معمولاً با زمان صرف غذا در ارتباط می‌باشد. علایم یك زخم در معده و یا در اثنی عشر می‌توانند شبیه هم باشند اما اغلب یك زخم اثنی عشر در ساعات اولیه صبح موجب درد می‌شود كه با خوردن یك لیوان شیر تسكین پیدا می‌كند. زخم‌های معده بعد از غذا خوردن ممكن است ایجاد درد كنند كه همراه با احساس استفراغ هم می‌باشند. ویژگی خاص این درد آن است كه شما معمولاً می‌توانید با انگشت خود محل دقیق درد را نشان دهید در حالی كه درد در سایر بیماری‌ها در یك نقطه نبوده و منتشر می‌شود. اگر دچار زخم معده یا اثنی عشر هستید علایم آن احتمالاً گاهی ایجاد و گاهی از بین می‌روند. شما ممكن است چندین هفته هیچ مشكلی نداشته باشید اما دوباره دچار علایم این زخم‌ها شوید.

علل ایجاد زخم ها:

غدد بسیار كوچكی كه در معده وجود دارند تولید تركیبی از اسید و آنزیمی به نام پِپسین می‌كنند تا به هضم غذاها كمك كند. معده و اثنی عشر با ترشح یك لایه‌ی محافظتی به نام موكوس از صدمه دیدن آن جلوگیری می‌كند. وقتی تعادل بین حمله‌ی اسید و دفاع این لایه‌ی محافظتی به هم بخورد، زخم ایجاد می‌گردد. دلایل متعددی وجود دارد كه چرا این وضعیت ممكن است رخ دهد. اما شایع‌ترین علت آن وجود یك باكتری است كه كشف آن باعث نحوه‌ی تغییر در درمان زخم‌های معده و اثنی عشر شد.
زخم‌های معده و اثنی عشر گاهی اوقات در افرادی مشاهده شده است كه نه آلوده به عفونت هلیكوباكترپیلوری هستند و نه از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی استفاده می‌كنند. این زخم‌ها گرچه معمولاً به درمان دارویی به خوبی پاسخ می‌گویند اما اغلب، علت ایجاد آن‌ها مشخص نمی‌گردد. به ندرت زخم‌های معده یا اثنی عشر ممكن است بر اثر وجود سایر بیماری‌ها ایجاد شود. مثلاً در بیماری كرون (نوعی بیماری كه ممكن است هر قسمتی از روده را گرفتار كند)، سندروم زولینجرالیسون (نوعی بیماری كه به علت اختلال هورمونی، معده مقدار زیادی اسید ترشح می‌كند) و لنفوم (سرطان سلول‌های خون در دیواره‌ی معده) ممكن است زخم ایجاد شود. گرچه امروزه مشخص شده است كه استعمال سیگار به تنهایی نمی‌تواند باعث بروز زخم شود اما معلوم شده كه سیگار كشیدن می‌تواند باعث اختلال در التیام زخم‌ها شود. بنابراین به افرادی كه دچار زخم هستند و سیگاری می‌باشند توصیه می‌گردد كه دست از سیگار كشیدن بردارند.
اگر می‌خواهید هرگز به زخم معده یا زخم اثنی عشر دچار نشوید توصیه‌های زیر را رعایت كنید: سیگار نكشید، الكل ننوشید، آسپرین و مشتقات آن را مصرف نكنید. از چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، كولاها و شكر جداً خودداری كنید و به جای شكر، عسل مصرف كنید. گاهی از دم كرده‌‌های نعناع، بابونه و آویشن نیز استفاده كنید.

زخم معده

از چند طریق ممكن است فردی به زخم معده (قرحه) دچار گردد. در اثر ضعف معده، گرسنگی‌های زیاد و یا روزه گرفتن، ناراحتی و عصبانیت، به موقع غذا نخوردن، فعالیت‌های نابهنگام، بی‌خوابی‌های شبانه، نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا نوشابه‌های الكلی، استعمال دخانیات، هم چنین در اثر تجمع اخلاط اربعه یا به هم خوردن تنظیم آن، كثیفی خون و تجمع كثافات در معده زخم ایجاد می‌شود.
مبتلایان به زخم معده با خوردن خوراكی‌های ترش یا تند یا سرخ كرده‌ها یا میوه و سبزیجات خام یا آب گوشت با نان (تلیت) یا سوپ و آش‌های رقیق ناراحت می‌شوند. لذا باید از آن‌ها پرهیز كرد.
هم چنین باید از خوردن دوغ، چای، سركه، كره، نمك، ادویه‌جات، كاهو، شربت‌ها، تخمه شكستن، آدامس جویدن، غذاهای مانده، انواع كنسرو، گوشت پخته، سوسیس، كالباس، انواع ساندویچ و پیتزا پرهیز كرد و نیز از گریه، غم و غصه، ناراحتی و عصبانیت، كارهای سخت و سنگین، بی‌خوابی‌های شبانه باید دوری نمود. در عوض از خوراكی‌هایی كه به درمان زخم معده كمك می‌كند باید بیشتر استفاده شود مانند عسل، عرق نعناع، آب دم كرده‌ی بابونه، رازیانه، آویشن شیرازی، رب ریوند چینی، میخك، مرزنجوش، آب دم كرده‌ی رقیق شاه تره، آمله‌ی پرورده، انجره، آب دم كرده‌ی بادرنجبویه، افسنطین، انیسون، بسباسه، آب جوشانده‌ی شیرین بیان، آب جوشانده‌ی برگ گردو، زغال اخته، آب سیب زمینی خام، شربت گُل محمدی، قلقاسی (سیب زمینی ترشی)، مغز، كباب برگ بدون چربی، گوشت گنجشك و گوشت كبوتر.
برای درمان: گل محمدی، تباشیر هندی و تخم ترشك از هركدام 10 گرم مخلوط و بجوشانید بعد آب آن را شیرین و در سه نوبت میل كنید. این عمل 10 روز تكرار شود.
* سیاه دانه، بابونه‌ی شیرازی، آویشن شیرازی، زنیان، رازیانه، زیره، گل بومادران، تخم كرفس و درمنه‌ی تركی از هركدام 20 گرم همه را مخلوط و به 20 قسمت مساوی تقسیم كنید. صبح، ظهر و شب هر بار یك قسمت از آن را بجوشانید، آب آن را صاف و با عسل شیرین ساخته و بنوشید.
* بابونه‌ی شیرازی، گل مامیثا، مغز ناخنك، گل حلوا و تخم شنبلیله را به نسبت مساوی مخلوط و صبح، ظهر و شب هر مرتبه یك قاشق غذاخوری از آن را بجوشانید و آبش را صاف و با عسل شیرین ساخته، میل فرمایید.
* پودینه، زیره، افسنطین، شاه تره، بابونه‌ی شیرازی، سنبل الطیب و اگیر تركی از هركدام 5 گرم. آویشن شیرازی، رازیانه، زنیان و مرزنجوش از هركدام 10 گرم. پودر شیرین بیان 50 گرم همه را مخلوط و به 15 قسمت تقسیم كنید. هر قسمت را یك روز بجوشانید، آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید، صبح و عصر بنوشید.
* چهل روز صبح و عصر هر بار نیم مثقال هل قراب را دم كنید و آب آن را بنوشید.
* هر روز 4 مثقال گز علفی را در آب جوش حل كنید و آب آن را بنوشید.
* چهار شب مقل ازرق را شبی 4 نخود میل كنید.
* چهل روز صبح ناشتا هر روز 2 مثقال گل بومادران را دم كنید و آبش را بخورید.
* در صورتی كه فشار خون نداشته باشید نیم كیلو ریشه‌ی شیرین بیان را خوب بشوید بعد نیم كوب كرده و 5 ساعت در دو لیتر آب بخیسانید و بعد بجوشانید تا یك لیتر آب آن باقی بماند آن را صاف و در آب آن 75 گرم گز خونساری را شیره بكشید و هر روز صبح ناشتا دو استكان بخورید.
* گز خونساری، شكر سرخ، ترنجبین و گز علفی از هركدام 4 مثقال در آب جوش حل كنید و روزی 3 مرتبه هر بار دو استكان بخورید.
* در صورت نداشتن فشارخون مقداری شیرین بیان را پس از پوست كندن بكوبید و در ظرفی بجوشانید. هنگامی كه شیره‌ی غلیظی به دست آمد یك استكان آن را در ظرفی دیگر بریزید و به آن آب اضافه كنید تا به صورت شربتی درآید. 12 هفته هر روز صبح ناشتا یك قاشق مرباخوری از آن را بخورید.
* چهل گرم ریشه‌ی گل خطمی را در یك لیتر آب جوش دم كنید و بخورید (این نسخه برای زن حامله مضر است).
* هر روز صبح ناشتا یك قاشق سوپ خوری عسل بخورید و تا یك ساعت هیچ چیز دیگر نخورید و اگر تا یك ماه خوب نشد هر روز 50 تا 100 گرم بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگر نخورید. (این نسخه برای گرم مزاجان مضر است).
* سكبینج را 12 شب شبی 3 نخود در كپسول خالی بریزید و بخورید.
* یك مثقال افتیمون را بجوشانید بعد مقداری گز خونساری را در آب صاف كرده‌ی آن شیره بكشید و بنوشید.
* دانه‌های انار را با هم وزن آن برنج و جو پوست كنده بجوشانید و با آب آن تنقیه كنید.
* آب بِه را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط كنید، آنقدر بجوشانید تا آب آن تمام شود و روغن بماند، بعد با آن تنقیه كنید.
* شكوفه‌ی خرمای نر را با محتویاتش در روغن زیتون مخلوط كنید و 3 الی 4 روز هر روز چند بار هَم بزنید و بخورید.
* میوه‌ی كُنار خشك را نرم بسایید و یك قاشق آن را با شربت مخلوط و بخورید.
* بابونه‌ی شیرازی، آویشن شیرازی، شاه تره، انیسون، افسنطین، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هركدام 3 مثقال مخلوط كنید بعد 10 قسمت كرده و هر شب یك قسمت آن را در 4 استكان آب جوش بریزید. صبح بجوشانید و آب صاف كرده‌ی آن را میل كنید.
* سیب زمینی خام را رنده كنید و با فشار دست آب آن را بگیرید و با عسل شیرین و میل كنید.
* شاه تره، افسنطین، گل بومادران، گل بابونه، بادرنجبویه، گل نیلوفر، مغز ناخنك، آویشن شیرازی، رازیانه، پوست هلیله‌ی زرد، ریشه‌ی ریوند چینی، سنامكی، گل محمدی، درمنه‌ی تركی، مخلصه و تخم گشنیز از هركدام 2 مثقال نیم كوب كرده و 10 قسمت كنید بعد هر قسمت آن را یك روز صبح ناشتا جوشانده، آب آن را صاف و شیرین كرده و بخورید.
* زرآوند، مرمكی، مقل ارزق، چدروا، پوست هلیله‌ی زرد، هلیله‌ی سیاه، آمله‌ی مقشر، ریوند چینی، سنامكی، گل محمدی، جنطیانا، تخم نیلوفر، تربد، تاج ریزی، مخلصه، شاه تره، انیسون، تخم هویج و تخم كرفس از هركدام 1 مثقال نرم بكوبید و با عسل خمیر كرده و هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه به اندازه‌ی دو نخود از آن را بخورید.
* هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه نصف لیوان آب قلقاسی (سیب زمینی ترشی) را بنوشید.

زخم معده‌ی كهنه:

برای درمان زخم معده‌ای كه كهنه و مزمن شده است باید گِل ارمنی، گل محمدی، كهربا، خون سیاوش، گلنار فارسی و كندر خوراكی همه را به نسبت مساوی مخلوط و نرم بسایید. صبح، ظهر و شب هر مرتبه یك قاشق غذاخوری از آن را در دهان بریزید و با شربتی كه با گلاب درست شده باشد میل كنید.

زخم معده در گرم مزاج‌ها:

در صورتی كه گرم مزاج هستید و دچار زخم معده شده‌اید باید افسنطین، ریشه‌ی كاسنی، تخم كاسنی، شاه تره، شیرین بیان، گل بابونه‌ی شیرازی، مخلصه، انیسون، گل بومادران و ریوند چینی از هركدام 5 مثقال مخلوط و نیم كوب كنید. به 15 قسمت مساوی تقسیم و هر قسمت را یك روز بجوشانید بعد آب آن را صاف و با شكر شیرین كرده قبل از صبحانه بنوشید و تفاله‌ی آن را نیز بخیسانید. شب در همان آب بجوشانید و قبل از شام مصرف كنید.

عفونت معده

امروزه علت هر نوع از ناراحتی‌های گوارشی را باكتری‌ای به نام هلیكوباكترپیلوری می‌دانند. این باكتری به طور معمول در پوشش مخاطی معده وجود دارد و علایمی ایجاد نمی‌كند.در بعضی افراد بدون آن كه كسی علت آن را بداند این باكتری در ایجاد بیماری‌های معده مانند زخم‌ها، گاستریت و سرطان معده نقش دارد. به نظر می‌رسد 70% تا 75% بیماران مبتلا به زخم‌های معده و 90% تا 100% بیماران مبتلا به زخم‌های اثنی عشر (دوازدهه) میزبان این باكتری هستند.
نكته‌ی مهم این كه حدود صد هزار میلیارد باكتری به طور دایم در لوله‌ی گوارش انسان زندگی می‌كنند.
متأسفانه برطرف كردن باكتری اچ پیلوری گاهی امری بسیار دشوار و ناامیدكننده است. برای درمان آن معمولاً یك آنتی بیوتیك از قبیل آموكسی سیلین به همراه داروی مترونیدازول و بیسموت تجویز می‌شود. (مدت درمان آن سه هفته می‌باشد و گاهی نیازمند تكرار است).

عواقب آلودگی به عفونت:

اكثر افرادی كه به عفونت هلیكوباكترپیلوری دچار شده‌اند هیچ گونه علایمی از خود، نشان نمی‌دهند. با این حال حدود 10% این افراد دچار زخم معده و یا اثنی عشر می‌گردند. هنوز معلوم نشده است كه چرا بعضی از افراد دچار زخم می‌گردند و عده‌ای دیگر به این مشكل دچار نمی‌شوند. اما احتمالاً به سنی كه آن‌ها دچار عفونت شده‌اند و نیز به نوع هلیكوباكترپیلوری كه آن‌ها آلوده شده‌اند بستگی دارد. نحوه‌ی پیدایش زخم بسیار پیچیده می‌باشد. عفونت هلیكوباكترپیلوری در قسمت تحتانی معده باعث گول زدن معده می‌شود و آن را وادار می‌سازد كه اسید بیشتری ترشح كند. این باكتری هم چنین سبب نازك شدن پوشش مخاطی معده می‌گردد و به اسید اجازه می‌دهد كه در آن نفوذ كند.

چه كسانی به درمان نیاز دارند؟

تصمیم به این كه یك فرد آلوده به عفونت هلیكوباكترپیلوری آیا برای ریشه كن كردن این باكتری باید تحت درمان قرار گیرد یا نه؟ براساس توصیه‌های انجمن بریتانیایی متخصصین گوارش و انجمن ملی سلامت ایالات متحده‌ی آمریكا انجام می‌شود كه عبارتند از:
-اگر شما در حال حاضر دچار زخم معده یا اثنی عشر هستید می‌توانید با از بین بردن عفونت هلیكوباكترپیلوری موجب بهبود زخم شوید.
-اگر شما سابقاً دچار زخم معده یا اثنی عشر بوده‌اید و با جراحی هم آن را درمان نكرده‌اید، از بین بردن عفونت هلیكوباكترپیلوری می‌تواند از عود كردن زخم جلوگیری كند.
- اگر شما تاكنون دچار زخم معده یا اثنی عشر نبوده‌اید اما به ریفلاكس مبتلا هستید از بین بردن عفونت هلیكوباكترپیلوری لزومی ندارد. این كار ممكن است حتی باعث بدتر شدن علایم ریفلاكس شود.
-از بین بردن عفونت هلیكوباكترپیلوری در حال حاضر در بیمارانی كه دچار سوءهاضمه بدون زخم هستند توصیه نمی‌گردد.(‌گرچه این نظر مورد اختلاف بسیاری از پزشكان است).
-در حال حاضر تصور نمی‌شود كه از بین بردن عفونت هلیكوباكترپیلوری در پیشگیری از سرطان معده مفید باشد.

نحوه‌ی از بین بردن عفونت هلیكوباكترپیلوری:

از بین بردن این عفونت برخلاف اكثر عفونت‌ها بسیار مشكل می‌باشد و برای این كار لازم است كه چندین دارو به طور هم زمان مصرف شود. دلیل این امر آن است كه این عفونت در مخاط معده برای خود پناهگاه‌های ویژه‌ای درست می‌كند كه اكثر داروها نمی‌توانند به آن نفوذ كنند. گفته شده است كه در طی 10 سال گذشته، انواع مختلفی از درمان‌های دارویی معرفی شده است كه اگر آن‌ها به طور صحیح مصرف می‌شدند حدود 90% افرادی كه از آن‌ها استفاده كرده‌اند از دست این عفونت خلاص می‌شدند.

عفونت معده و روده

در دیواره‌های روده و معده پرزهایی یافت می‌شود كه در تمام طول آن ادامه دارند. قسمت بیشتر روده‌ها را ماهیچه‌های صاف تشكیل می‌دهند. ماهیچه‌های صاف غیرارادی عمل می‌كنند یعنی انسان نمی‌تواند آن‌ها را به اراده‌ی خود منقبض سازد، ولی روده‌ها یك حركت مارپیچی ارادی و غیرارادی دارند كه مانند مار نرم و آرام حركت می‌كنند و باد و گاز را كه غالباً از میكروب است تولید می‌كند. از اخراج باد می‌توان تشخیص داد كه معده عفن شده است یا خیر. اگر باد عفن خارج شود فوراً باید تشخیص داد كه معده عفن شده است و درصدد معالجه‌ی آن برآیید. علت آن خوردن خوراكی‌های ناباب، زیاد غذا خوردن و گاهی خوردن غذاهای مانده یا فاسد است كه معده یا روده را عفن و بدبو می‌كند.
اگر دچار عفونت دستگاه گوارش شده‌اید باید از خوراكی‌هایی كه در این مورد مفید و درمان كننده است بیشتر استفاده كنید مانند آش تمرهندی، آش آلوچه‌ی براقانی، آش آلو زرد، آش آب غوره، آش ماست، آش دوغ، آش قارا، ماست، زیره، خربزه، گرمك، گلابی، پرتقال، نارنگی، آب جوشانده‌ی گل خطمی، آب جوشانده‌ی گل پنیرك.
و نیز به عنوان درمان می‌توانید هر روز 5 گرم برگ بو را در یك لیوان آب جوش دم كنید. بعد آب آن را صاف و شیرین كنید و بنوشید.
هر روز 50 گرم عناب نیم كوب شده را در یك لیتر آب نیم ساعت بجوشانید بعد آن را صاف كرده و بنوشید.

خون منجمد در معده

برای رفع خون منجمد داخل معده تره‌ی خشك را نرم بسایید و كفلمه كنید، در ضمن خوردن ذرت هم مفید می‌باشد.

خون ریزی معده

گاهی اوقات زخم معده یا اثنی عشر می‌تواند به سمت یك شریان دیواره‌ی معده یا اثنی عشر پیش رود و ایجاد خون ریزی كند. این وضعیت می‌تواند خیلی شدید باشد و خون ممكن است از طریق استفراغ و یا همراه با مدفوع از بدن خارج شود. استفراغی كه حاوی خون كهنه باشد به رنگ قهوه‌ای می‌باشد زیرا بعد از گذشت چند ساعت بر اثر تماس خون در معده با اسید معده تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. به همین صورت خونی كه همراه مدفوع خارج می‌گردد از آنجا كه از روده‌ها عبور می‌كند دچار تغییر شده و مدفوع را به رنگ سیاه قیری درمی‌آورد. بنابراین اهمیت زیادی دارد كه شما وقتی دچار استفراغ خونی می‌شوید و یا این كه مدفوع‌تان مثل قیر سیاه می‌شود سریعاً با پزشك خود تماس بگیرید.
برای درمان خون ریزی معده مصرف مامیران هم چنین خوردن آب انگور و یا رژیم انگور مؤثر خواهد بود. ضمناً به عنوان درمان می‌توانید مقداری كهربای ساییده شده را هر روز با شیره‌ی تخم خرفه مخلوط كنید و بخورید.
* خرنوب، كندر خوراكی، گِل ارمنی و بلوط را به نسبت مساوی مخلوط كنید و نرم بسایید. هر روز مقداری از آن را با آب سماق مخلوط كرده و بخورید.
* صمغ عربی، خون سیاوش از هركدام 10 گرم، كندر خوراكی، گلنار فارسی و گِل ارمنی از هركدام 20 گرم، همه را مخلوط بسایید. هر صبح، ظهر و شب یك قاشق شربت خوری از آن را كفلمه كنید.
* چهل روز صبح و عصر هر بار نیم مثقال هل قراب را دم كنید و آب آن را بنوشید.
* هر روز 4 مثقال گز علفی را در آب جوش حل كنید و آب آن را بنوشید.
* چهار شب مقل ازرق را شبی 4 نخود میل كنید.
* چهل روز صبح ناشتا هر روز 2 مثقال گل بومادران را دم كنید و آبش را بخورید.
* در صورتی كه فشارخون نداشته باشید نیم كیلو ریشه‌ی شیرین بیان را خوب بشوید بعد نیم كوب كرده و به مدت یك روز در دو لیتر آب بخیسانید. بعد بجوشانید تا یك لیتر آب آن باقی بماند آن را صاف و در آب آن 75 گرم گز خونساری شیره بكشید و هر روز صبح ناشتا دو استكان بخورید.
* گز خونساری، شكر سرخ، ترنجبین و گز علفی از هركدام 4 مثقال در آب جوش حل كنید و روزی 3 مرتبه هر بار دو استكان بخورید.
* در صورت نداشتن فشارخون مقداری شیرین بیان را پس از پوست كندن بكوبید و در ظرفی بجوشانید. هنگامی كه شیره‌ی غلیظی به دست آمد یك استكان آن را در ظرفی دیگر بریزید و به آن آب اضافه كنید تا به صورت شربتی درآید. 12 هفته هر روز صبح ناشتا یك قاشق مرباخوری از آن را بخورید.
* چهل گرم ریشه‌ی گل خطمی را در یك لیتر آب جوش دم كنید و بخورید (این نسخه برای زن حامله مضر است).
* هر روز صبح ناشتا یك قاشق سوپ خوری عسل بخورید و تا یك ساعت هیچ چیز دیگر نخورید و اگر تا یك ماه خوب نشد هر روز 50 تا 100 گرم بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگر نخورید. (این نسخه برای گرم مزاجان مضر است).
* سكبینج را 12 شب شبی سه نخود بخورید.
* مقداری سماق كوبیده را در آب سرد مخلوط كنید و جرعه جرعه بنوشید.
* هر روز یك قاشق چای خوری نرم كرده‌ی پوست سفت گردو را بخورید.
* تخم گشنیز را بو دهید بعد بكوبید و بخورید.
* چوب صندل را بسیار نرم بسایید و بخورید.
* گلنار، كندر، بلوط و خرنوب را بجوشانید بعد صمغ عربی و گِل ارمنی را بسایید سپس با آب صاف كرده‌ی آن مخلوط و به تدریج میل كنید.
* جنطیانای رومی، نخود الوند، مرمكی، مقل ارزق، مستكی رومی، كندر خوراكی، فوفل و قرص كمر از هركدام 1 مثقال نرم كنید و با كمی عسل خمیر كرده و روزی 4 بار هر مرتبه به قدر دو نخود از آن را میل كنید.
* مستكی رومی و تباشیر هندی، گِل ارمنی، خون سیاوش، كندر خوراكی، ریشه‌ی اریسا و پوست هلیله‌ی زرد همه را نرم كوبیده و روزی 4 قاشق مرباخوری تدریجاً بخورید.
* تخم گشنیز، تخم خشخاش، كهربا، شاخ مرجان، تخم خرفه، گِل ارمنی و پوست سوخته‌ی تخم مرغ، كتیرا مفتولی، صمغ عربی، صدف حلزون، بذرالبنج و شادانج را نرم بسایید، با عسل مخلوط و روزی چهار قاشق مرباخوری تدریجاً میل كنید.
* یك مثقال افتیمون شامی را بجوشانید بعد گز خونساری را در آن شیره بكشید و بنوشید.
* دانه‌های انار را با هم وزن آن برنج و جو پوست كنده بجوشانید و آب آن را تنقیه كنید.
* آب بِه را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط كنید، آنقدر بجوشانید تا آب تمام شود و روغن بماند و با آن تنقیه كنید.
* شكوفه‌ی خرمای نر را با محتویاتش در روغن زیتون مخلوط كنید و سه چهار روز هر روز چند بار هَم بزنید و بخورید.
كُنار خشك را نرم بسایید و یك قاشق از آن را با شربت مخلوط كنید و بخورید.
* بابونه‌ی شیرازی، آویشن شیرازی، شاه تره، انیسون، افسنطین، مخلصه، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هركدام 3 مثقال مخلوط و 10 قسمت كنید. هر شب یك قسمت آن را در 2 لیوان آب جوش بریزید و مدتی بماند و صبح آن را بجوشانید و آب صاف كرده‌ی آن را میل كنید.
* سیب زمینی خام را رنده كنید و با فشار دست آب آن را بگیرید بعد با عسل شیرین كرده و میل كنید.
* شاه تره، افسنطین، گل بومادران، گل بابونه، بادرنجبویه، گل نیلوفر، مغز ناخنك، آویشن شیرازی، تاج ریزی،‌ رازیانه، پوست هلیله‌ی زرد، ریشه‌ی مجو، ریوند چینی، سنامكی، گل محمدی، درمنه‌ی تركی، مخلصه و تخم گشنیز از هركدام 2 مثقال نیم كوب كرده و 10 قسمت كنید. هر صبح ناشتا یك قسمت را جوشانده، آب آن را صاف و شیرین كنید و بخورید.
* جنطیانا، زرآوند، مرمكی، مقل ارزق، چدروا، پوست هلیله‌ی زرد، هلیله‌ی سیاه، ‌آمله‌ی مقشر، ریوند چینی، سنامكی، گل محمدی، تخم نیلوفر، تربد، تاج ریزی، مخلصه، شاه تره، انیسون، تخم هویج و تخم كرفس از هركدام 1 مثقال نرم بكوبید و با عسل خمیر كنید. هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه به اندازه‌ی 2 نخود از آن را بخورید.
ضمناً برای نتیجه‌ی بهتر باید از خوردن این خوراكی‌ها پرهیز كنید: دوغ، كره، چای، نمك، سركه، ادویه‌جات، ساندویج، سوسیس، كالباس، میوه‌های خام، كاهو، سبزیجات خام، نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها، تخمه شكستن، آدامس جویدن، غذاهای مانده، آش‌های رقیق، آبگوشت تیلیت، گوشت پخته، هم چنین از پرحرفی، ناراحتی، عصبانیت، كارهای سخت و سنگین، بی‌خوابی شب و مصرف دخانیات نیز پرهیز شود.
در مقابل از خوراكی‌هایی كه درمان كننده هستند باید بیشتر استفاده كنید: مانند عسل، زرشك، عرق نعناع، هل قرابی، دم كرده‌ی بومادران، دم كرده‌ی بابونه، بادیان، آویشن، رب ریوند چینی، میخك، مرزنجوش، آب دم كرده‌ی رقیق شاه تره، انجره، آمله، آب دم كرده‌ی بادرنجبویه، افسنطین، انیسون، بسباسه، آب جوشانده‌ی شیرین بیان، آب جوشانده‌ی برگ گردو، زغال اخته، آب سیب زمینی خام، شربت گل محمدی، سیب زمینی ترشی، مغز، گوشت كبوتر، گوشت گنجشك، كباب بدون چربی و نان خشك دو آتشه.

خون در مدفوع

اگر خون در مدفوع دیده شود می‌توانید صمغ عربی، كتیرا، بلوط، مازو، گلنار فارسی، شادنج سنگی، پوست سبز پسته و گل محمدی از هركدام 10 گرم. پوست خشك انار و سماق از هركدام 30 گرم و گِل ارمنی 20 گرم همه را نرم ساییده و صبح، ظهر و شب هر مرتبه 1 قاشق شربت خوری از آن را كفلمه كنید.

سرطان مری

دو فرم سرطان مری شامل آدنوكارسینوم و سرطان سلول اسكواموس (2) است. سرطان سلول اسكواموس شایع‌ترین فرم سرطان در مری گردنی و سینه‌ای است و آدنوكارسینوم معمولاً در مری تحتانی تا محل حد فاصل مری و معده دیده می‌شود.

نشانه‌ها:

شایع‌ترین نشانه‌ی سرطان مری دیسفاژی است (اشكال در بلع و معمولاً همراه با بلع دردناك) بیمار ظرفیت بلع طبیعی را از دست می‌دهد و دچار این احساس می‌شود كه غذاهای جامد چوبی شده‌اند و به تدریج بیماران ممكن است توانایی بلع مایعات را نیز از دست بدهند. در مراحل بعدی اكثر بیماران به خاطر ترش كردن‌های متعدد دچار ترس از غذا خوردن می‌شوند، بنابراین كاهش وزن شدید در این بیماری شایع است.

درمان:

شایع‌ترین درمان برای سرطان مری عمل جراحی است كه طی آن قسمت درگیر از مری همراه با قسمت وسیعی از بخش سالم برداشته می‌شود. در بیمارانی كه تومور آن‌ها قابل برداشت نیست، پرتودرمانی به تنهایی و یا همراه با شیمی درمانی می‌تواند وضعیت تسكینی مناسبی را برای بیمار فراهم كند.

پیش گیری از سرطان مری:

پیش گیری از این نوع سرطان با تغییر شیوه‌ی زندگی و تغذیه مناسب فراهم می‌شود. نكته‌ی مهم در پیش گیری از بروز تمامی بیماری‌ها بهود شرایط روحی و روانی افراد است. اگر سعی كنید كه همیشه در زندگی شاداب و سرزنده باشید و لبخند همیشه بر لبان شما باشد، تا حدود زیادی بدن خودتان را در مقابل انواع بیماری‌ها بیمه كرده‌اید.
همیشه سعی كنید شرایط اطراف خود را برای هرچه شاد بودن مهیا كنید، مثلاً تماشای فیلم‌های كمدی و خندیدن تأثیر فراوانی در روحیه و خلق و خوی شما خواهد داشت. نقش تغذیه نیز در جلوگیری از سرطان مری بسیار مهم و تعیین كننده است. در ابتدا باید از غذاهای حاوی سموم مختلف دوری كنید و در مورد سالم بودن غذا قبل از مصرف آن حتماً مطمئن شوید. یك روش مهم در درمان، آب درمانی است كه در این روش با نوشیدن مقادیر مشخص آب از بروز بیماری جلوگیری خواهد كرد. ساده‌ترین روش خوردن یك لیوان آب،‌ صبح ناشتا به طور مداوم است.
غذاهایی كه برای جلوگیری از سرطان مری مصرف می‌شوند این گونه باشند: آب، سبزیجات، میوه و مقداری چربی. هم چنین وجود نمك تصفیه نشده نیز برای جلوگیری از این سرطان مفید است، نكته‌ی بعدی در پیش گیری از این نوع سرطان پاك كردن بدن از هر نوع انگل و یا سم است. برای بزرگسالان باید بخش‌هایی از بدن كاملاً از هرگونه سموم و یا انگل پاك شود كه عبارتند از: 1-روده 2-دندان‌ها 3-كلیه‌ها 4-كبد و كیسه صفرا.
پاك سازی دندان‌ها ممكن است چندین سال طول بكشد ولی پاك سازی روده‌ها حداكثر یك سال به طول می‌انجامد. روند پاك سازی كبد برای گرفتن بهترین نتیجه باید 6 بار به مدت هر 2 یا3 هفته تكرار شود. برای كودكان باید پاك سازی انجام شود و هم چنین پاك سازی كامل بدن از انگل‌ها نیز انجام گیرد.

فعالیت فیزیكی:

فعالیت‌های فیزیكی به بدن كمك می‌كند تا انسان در شرایط متعادل قرار گیرد. ضمناً وجود هرگونه استرس را نیز از تن دور می‌كند.

فعالیت‌های ذهنی و جسمی:

فعالیت‌های ذهنی و جسمی به بدن كمك می‌كند تا در شرایط تعادل كامل قرار گیرد و این شرایط ریسك ابتلا به اكثر بیماری‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آورد.

عرق كردن:

تحقیقات اخیر نشان داده كه بسیاری از سموم و عوامل مزاحم، فقط می‌توانند از راه عرق كردن بدن را ترك كنند.
عرق كردن یك روش پر قدرت برای پاك سازی بدن از سموم بیماری‌زا است. برای این كه عرق كنید می‌توانید از این راه‌ها استفاده كنید: 1-ورزش كردن با لباس‌های زیاد و گرم 2-سونا 3-نوشیدن چای داغ در یك اتاق گرم.

سرطان كولون

می‌توان از بروز بیش از 50% موارد این سرطان با تغییر شیوه‌ی زندگی جلوگیری كرد. تقریباً همه‌ی سرطان‌های كولون ناشی از پولیپ‌های آدنوماتوز است. این پولیپ‌ها تقریباً شایعند و رشد آهسته‌ای دارند. روند سرطانی شدن این پولیپ‌ها معمولاً حدود 5 سال طول می‌كشد. این زمان طولانی تا سرطانی شدن فرصت بسیار خوبی است تا بتوانید با دخالت در این روند و تغییر شیوه‌ی زندگی از بروز این سرطان جلوگیری كنید.

علایم:

سرطان‌های كولون و ركتوم معمولاً با خون ریزی از مقعد تظاهر می‌كنند. اگر ضایعه در سمت راست باشد، تغییر در اجابت مزاج یا درد یا دفع گاز متناوب و اگر ضایعه در سمت چپ باشد خون روشن در طول مدفوع می‌باشد.

پیش گیری:

1- انجام دادن تست‌های غربالگری خصوصاً در سنین بالای 50 سال باعث پیش گیری از بروز حدود 33% از سرطان‌های كولون می‌شود. این تست‌ها می‌تواند پولیپ‌ها را شناسایی و تا قبل از این كه روند سرطانی شدن كامل شود آن‌ها را از بدن خارج كرد.
2-فعالیت فیزیكی بیشتری داشته باشیم. روزانه یك ساعت پیاده روی و یا نیم ساعت ورزش نسبتاً شدید، تا حدود زیادی می‌تواند از بروز این نوع سرطان جلوگیری كند.
3-كم كردن وعده‌های غذایی حاوی گوشت قرمز. اگر روزانه حداقل یك وعده غذایی ما حاوی گوشت قرمز باشد ریسك ابتلای به این نوع سرطان تا 50% بالا می‌رود.
4-مصرف كردن روزانه مولتی ویتامین‌های حاوی اسید فولیك، مصرف بیشتر سبزیجات، كاهش مصرف الكل و دوری از دخانیات نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز این نوع سرطان به شما كمك كنند.

درمان:

بهترین درمان سرطان كولون جراحی است.

سرطان معده

اگر شما دچار هریك از علایمی كه در اینجا بیان می‌شود، هستید بدون هیچ گونه معطلی باید به پزشك مراجعه كنید. زیرا ممكن است این علایم به خاطر یك بیماری خطرناك مثل سرطان معده ایجاد شده باشد. تشخیص زودرس و درمان به موقع باعث ایجاد شانس زیادی در معالجه‌ی بیماری‌های خطرناك می‌شود. این علایم بد عبارتند از: كاهش وزن بدون دلیل، دفع مدفوع خونی.
گرچه سرطان معده شیوع خیلی كمتری نسبت به سایر قسمت‌های دستگاه گوارش دارد، اما بیماری شدیداً خطرناكی است كه اگر خواهان درمان مؤثر آن هستید باید هرچه زودتر تشخیص داده شود. این سرطان درواقع در سلول‌های پوشاننده‌ی معده به نام سلول‌های گلاندولر (3) ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان قابلیت گسترش به تمام دیواره‌ی معده را دارد و از طریق جریان خون به كبد سرایت می‌كند. این روند می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و به همین علت است كه درمان این بیماری خیلی سخت می‌باشد مگر این كه در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود. گرچه شخص مبتلا به سرطان معده در ابتدا ممكن است به خاطر سوزشی در قسمت فوقانی شكم به پزشك مراجعه كند (شبیه دردی كه در زخم معده یا اثنی عشر وجود دارد)، اما سرطان معده معمولاً دارای علایمی بیشتر از یك درد ساده دارد و شخص ممكن است اغلب میل به غذا نداشته باشد و حتی با خوردن مقادیر كمی غذا احساس پر بودن معده داشته باشد كه بر اثر از دست دادن اشتها كاهش وزن ایجاد خواهد شد.
مجموعه‌ی این علایم باید همیشه جدی گرفته شود و توسط پزشك بررسی گردد. علت واقعی سرطان معده هنوز شناخته نشده است، ممكن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. هیچ عامل ژنتیكی یا وراثتی در این سرطان به اثبات نرسیده است و بیشتر احتمال دارد كه سرطان معده بر اثر عوامل محیطی ایجاد شود. قطعاً سرطان معده در بعضی از كشورها شایع‌تر است. سرطان معده در خاور دور (ژاپن) خیلی شایع‌تر از كشورهای اروپایی است كه این وضعیت می‌تواند به علت اختلاف در رژیم غذایی مردم این كشورها با یكدیگر باشد. دیده شده است كه افراد ژاپنی كه به كشورهای غربی مهاجرت می‌كنند و رژیم غذایی‌شان تغییر می‌یابد كمتر از ژاپنی‌هایی كه در ژاپن زندگی می‌كنند به سرطان معده دچار می‌شوند. این امر می‌تواند اهمیت عامل محیطی را بر عامل وراثتی یا ژنتیكی نشان دهد. بعضی از دانشمندان معتقدند كه آلودگی طولانی مدت با عفونت هلیكوباكترپیلوری ممكن است عامل محیطی مهمی در ایجاد سرطان معده باشد. گرچه در این مورد بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.
سرطان معده معمولاً بیماری مخصوص سنین اواخر میانسالی و سالخوردگی است. با این حال ممكن است به ندرت در افراد زیر 40 سال دیده شود. تشخیص سرطان معده با آندوسكوپی و نمونه برداری (بیوپسی) از معده انجام می‌گردد. از آنجایی كه درمان مؤثر سرطان معده فقط هنگامی میسر است كه این سرطان در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، لازم است هر كسی كه دچار سوء هاضمه می‌شود و علایم بدی مثل از دست دادن اشتها و كاهش وزن پیدا می‌كند تحت بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتری قرار گیرد. سرطان معده چون در افراد بالای 40 سال شایع‌تر است، كسانی كه در این سنین برای اولین بار دچار سوء هاضمه می‌شوند بهتر است كه برای پی بردن به علت ایجاد این سوءهاضمه، تحت بررسی بیشتری قرار گیرند. تنها راه درمان این بیماری برداشتن معده و قسمت‌های سرطانی می‌باشد. این عمل جراحی وقتی كه بیماری در مراحل اولیه خود قرار دارد خیلی مؤثر است. گاهی اوقات جراح ممكن است قسمتی از معده را دست نزند و سرجای خود باقی گذارد، در غیر این صورت بعد از عمل جراحی، غذا مستقیماً از مری وارد روده‌ی كوچك می‌گردد. این بدان معنی است كه شخص باید غذای كمتری در هر وعده مصرف كند (چون دیگر معده‌ای ندارد كه غذا ابتدا در آن نگه داری و هضم شود) اگر سرطان كوچك باشد و جراح بتواند تمام آن را خارج سازد شانس بقای طولانی مدت بیمار زیاد است، اما این بیماری اغلب در هنگام تشخیص خیلی پیشرفت كرده و عمل جراحی آن امكان پذیر نیست. در حال حاضر در صورتی كه به علت پیشرفت سرطان، جراحی امكان پذیر نباشد، سایر درمان‌ها به ندرت می‌توانند باعث معالجه‌ی بیماری شوند. با این حال سایر درمان‌ها مثل شیمی درمانی و لیزر درمانی نقش خیلی با ارزشی در كنترل علایم ناراحت كننده‌ی بیماری دارند و ممكن است به طور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر این بیماران شوند.

پیش گیری و فاكتورهای خطر:

دلیل اصلی ایجاد این سرطان ناشناخته است ولی عوامل زیادی شناخته شده‌اند كه ریسك ابتلای به این بیماری را بالا می‌برند. این عوامل عبارتند از:

1-سن:

در افراد بالای 40 سال شایعتر است.

2- جنس:

مردان دو برابر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

3-سابقه‌ی خانوادگی:

كسانی كه در فامیل درجه اولشان، افرادی به سرطان معده دچار شده‌اند، خطر ابتلای به این بیماری در این افراد بسیار بیشتر از دیگران است.

4-نژاد:

سیاهان بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

5-تغذیه:

خوردن غذاهای خشك شده و غذاهای دودی ریسك ابتلا به این نوع سرطان را بالا می‌برد. ولی مصرف غذاهای تازه و سبزیجات در پایین آوردن خطر ابتلای به این بیماری كمك می‌كند.

6-باكتری:

باكتری هلیكوباكترپیلوری كه باعث ایجاد التهاب در معده می‌شود، می‌تواند موجب ایجاد سرطان معده نیز بشود ولی با این وجود بیشتر افرادی كه این باكتری را دارند به این نوع سرطان دچار نمی‌شوند.

7-جراحی معده:

افرادی كه قبلاً جراحی معده داشته‌اند ریسك بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان دارند. هم چنین قرار گرفتن در معرض خاك، گرد و غبار و دود ممكن است خطر ابتلای به این نوع سرطان را بالا ببرد.

8-مصرف دخانیات و الكل:

مصرف این دو نیز باعث افزایش خطر ابتلا می‌شود.

9-نقص‌های ژنی:

مشكلات ژنتیكی مثل سندرم لینچ (4) و پولیپوزآدنوماتوز خانوادگی ممكن است در افزایش خطر ابتلای این نوع سرطان نقش داشته باشند.

10-چاقی:

چاقی باعث افزایش ریسك ابتلای به این نوع بیماری در مردان می‌شود. ولی این قضیه در خانم‌ها هنوز مورد سؤال است و هنوز اثبات نشده كه رابطه‌ای بین چاقی و افزایش خطر ابتلا به این بیماری در خانم‌ها وجود داشته باشد.

كنترل سرطان معده:

برای كنترل سرطان معده مامیران، آب انگور و رژیم انگور مؤثر است. بهتر است شاه تره، افسنطین، درمنه‌ی تركی، بابونه‌ی شیرازی، بادرنجبویه، گل نیلوفر، پودر شیرین بیان، مغز ناخنك، سنامكی، گل محمدی، ریوند چینی، مخلصه، پوست هلیله‌ی زرد و انیسون از هركدام 20 گرم همه را مخلوط، نیم كوب و به 20 قسمت مساوی تقسیم كنید. هر قسمت از آن را شب در یك و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید. آب آن را صاف و شیرین كرده، بنوشید. تفاله‌ی آن را مجدداً بخیسانید و شب باز هم بجوشانید و آبش را مصرف كنید. این نسخه را تا آخر عمر ادامه دهید. (بیست روز مصرف كنید و بیست روز مصرف نكنید و به همین طریق تكرار شود). در آن 20 روزی كه از جوشانده استفاده نمی‌كنید بعد از هر غذا یك استكان نوشابه‌ی كومبوچا بنوشید.

درد روده‌ها

اگر مبتلا به درد روده شده‌اید از خوردن موز پرهیز كرده و در مقابل از زیره‌ی سیاه استفاده كنید و هر صبح ناشتا 10 مثقال روغن گاو را كم كم بخورید.

ماندگی غذا در روده

برای این كه غذای مانده از داخل روده خارج شود صبح ناشتا یك قاشق سوپ خوری روغن زیتون میل كنید.

ورم روده‌ی كوچك

برای رفع ورم روده‌ی كوچك هر روز سه قاشق سوپ خوری تخم كتان را در یك لیتر آب بجوشانید بعد آب آن را صاف و شیرین كرده، بنوشید.
* زنجبیل، آمله‌ی مقشر، پوست هلیله‌ی زرد، پوست هلیله‌ی كابلی و هلیله‌ی سیاه از هركدام 10 گرم. شقاقل، بهمن سرخ، بهمن سفید، تودری سرخ و سفید از هركدام 20 گرم و مغز تخم زبان گنجشك 40 گرم همه را بسیار نرم بكوبید، بعد كنجد، مغز بادام شیرین و مغز پسته‌ی خام از هركدام 200 گرم نرم بكوبید و همه را با یك كیلو عسل مخلوط، و هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یك قاشق شربت خوری از آن را میل كنید.
* 50 گرم اگیر تركی را بسیار نرم بكوبید و با مقداری عسل مخلوط و در جایی نسبتاً گرم نگه دارید، پس از مدتی آن را مصرف كنید. هر صبح، ظهر و شب بعد از غذا یك قاشق شربت خوری میل شود.

ورم روده‌ی اثنی عشر

غذاها دایماً باید از روده‌ی دوازدهه (اثنی عشر) عبور كنند، مانند آبی كه در جوی در حال حركت است و اگر گل و لای با خود آورده باشد به تدریج در همان مسیر ته نشین می‌شود. هر قدر مسیر آب شیب بیشتری داشته باشد، گل و لای بیشتری در ته مجرا رسوب می‌كند. به همین ترتیب بعضی از غذاهای سنگین هنگام عبور از روده‌ی اثنی عشر جرم و لای از خود بر جای می‌گذارند كه اگر زیاد از حد شود باعث فشار و ایجاد بیماری و حتی مرگ می‌شود. روزه را به همین دلیل واجب و لازم دانسته‌اند كه بهترین درمان است.
گاهی در اثر خوردن گوشت‌های مانده یا فاسد و یا غذاهای آلوده به میكروب، انسان مبتلا به دل پیچه و درد شدید دل می‌گردد. در موضع روده‌ی اثنی عشر سوزش احساس می‌كند و یك نوع ناراحتی توأم با درد، بی‌حالی و خستگی حس می‌شود. چون غذا میل كند این ناراحتی بیشتر خواهد شد. در این موقع باید بدانید كه روده ورم كرده و گشاد شده است.
عوامل بی‌شماری برای این مشكل وجود دارد كه یكی از آن‌ها ناراحتی روانی خواهد بود. هم چنین تمام عواملی كه موجب اسهال و ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند، می‌توانند باعث پیدایش ورم روده یا كولیت گردند.
برای درمان این بیماری می‌توانید 25 گرم ریشه‌ی درخت انار را نیم كوب كنید و بجوشانید و با آب صاف كرده‌ی آن صبح و شب تنقیه كنید. چند روز عمل تنقیه را انجام دهید و برای یك روز آب انگور را ساعتی یك لیوان بخورید. روز بعد یك ساعت به یك ساعت آب لیمو شیرین بخورید و چندین روز این كار را به طریق یك روز آب انگور و یك روز آب لیمو تكرار كنید و شب‌ها شام یا چیز دیگری نخورید.
* بابونه‌ی شیرازی، مغز ناخنك، گل بنفشه، گل نیلوفر، گل خطمی، ریشه‌ی اریسا و ریشه‌ی انجبار از هركدام 3 مثقال نیم كوب كنید و بجوشانید. سپس آب آن را صاف كرده و میل كنید. بابونه‌ی شیرازی، مغز ناخنك و گل بومادران را هم بپزید و مدتی در آب صاف كرده‌ی آن بنشینید.
* تخم گشنیز بو داده و تخم خرفه از هركدام 10 مثقال نرم كرده و روزی سه بار هر مرتبه یك قاشق مرباخوری بخورید.
* بلوط، سماق، سنجد بدون پوست و هسته، تخم مرو، تخم گشنیز بوداده، خرنوب، كُنار بدون هسته و عود هندی همه را نرم كنید و روزی سه بار هر مرتبه یك قاشق مرباخوری بخورید.
* ریشه‌ی اریسا، ریشه‌ی انجبار، بسبایج، بابونه‌ی شیرازی، سنبل الطیب، گل گاوزبان، آویشن شیرازی، ریشه‌ی شیرین بیان، انیسون و شاه تره را به نسبت مساوی بجوشانید و آب آن را بخورید.
* رژیم آب پرتقال بگیرید و به جای غذا هم موز بخورید.

زخم روده‌ها (قرحه المعال)

برای درمان آهن را در آتش سرخ كنید و فوراً در ظرفی آب فرو برید بعد آب آن را بخورید.
* دانه‌های انار را با هم وزنش برنج و جو پوست كنده بجوشانید و آب آن را صاف و تنقیه كنید.
ضمناً باید از خوردن انار ترش و هندوانه پرهیز كنید. هم چنین لازم است از خوراكی‌هایی كه به درمان كمك می‌كند بیشتر استفاده كنید. مانند: آب لیمو، بادام، سیب زمینی ترشی (قلقاسی)، هویج، كرفس، مغز تخم كدو، ماست، پیاز، شاهی، كنگر، آب غوره، آب سماق، آش سماق.

زخم روده‌ی اثنی عشر

برای درمان باید 40 روز هر روز 2 كیلو انگور را آب بگیرید و بخورید و شب‌ها یك و نیم كیلو انگور به جای شام بخورید و در این مدت، شب تا صبح روی تختی كه قسمت پایین آن 35 سانتیمتر بالاتر از سر باشد بخوابید و استراحت كنید.
* روزی دو بار صبح و شب هر مرتبه یك قاشق غذاخوری عسل بخورید و ظهرها 4 مثقال گز علفی را در آب جوش حل كنید و بخورید.
* ریشه‌ی شیرین بیان، بهارنارنج، مغز اكلیل كوهی، اسطوخودوس هندی، آویشن شیرازی، بابونه‌ی شیرازی، برگ تیول برژیكی، تخم فرنجمشك و مریم نخودی از هركدام 6 مثقال بجوشانید و صاف كنید بعد با نبات شیرین ساخته و روزی سه بار آب آن را بنوشید.
* گز علفی، گز خونساری، شكر سرخ و ترنجبین از هركدام 4 مثقال در شش استكان آب جوش حل كنید و پس از صاف كردن سه بار در روز هر مرتبه دو استكان آن را بنوشید.
* بابونه‌ی شیرازی، آویشن شیرازی، شاه تره، انیسون، افسنطین، مخلصه، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هركدام 3 مثقال مخلوط و به 10 قسمت مساوی تقسیم كنید و هر شب یك قسمت از آن را در چهار استكان آب جوش خیسانده و صبح در همان آب بجوشانید و آب آن را بخورید.
* هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه نصف لیوان آب قلقاسی (سیب زمینی ترشی) خام را بنوشید.
ضمن مصرف داروهایی كه برای درمان زخم روده‌ی اثنی عشر مصرف می‌كنید باید از خوردن این خوراكی‌ها پرهیز شود. چای، دوغ، سركه، شربت، آش‌های رقیق، آبگوشت تیلیت، سبزیجات خام، میوه‌های هسته‌دار، كاهو، نوشابه‌های گازدار یا الكلی.
در عوض از خوراكی‌هایی كه به درمان زخم روده كمك می‌كنند بیشتر استفاده كنید، مانند: هویج، كباب بی‌چربی، مغز، گوشت گنجشك، گوشت كبوتر، آمله‌ی مقشر، آب دم كرده‌ی بومادران، هل قرابی، مرزنجوش، شاه تره، آب دم كرده‌ی بابونه‌ی شیرازی، آب دم كرده‌ی آویشن شیرازی، ریوند چینی، میخك، بادیان، بادرنجبویه، آب دم كرده‌ی افسنطین، انیسون، بسباسه.

زخم روده‌ی اثنی عشر در مزاج‌های گرم:

برای درمان آن تخم كاسنی، ریشه‌ی كاسنی، بابونه، آویشن، شاه تره، انیسون، افسنطین، مخلصه، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هركدام 3 مثقال مخلوط و پس از نیم كوب كردن آن را 10 قسمت كنید. هر قسم از آن را یك شب در چهار فنجان آب جوش خیسانده و صبح در همان آب بجوشانید، بعد صاف كنید سپس آب آن را بنوشید.

ورم روده از مسمومیت یا میكروب

اگر ورم روده به علت میكروب یا ویروس یا مسمومیت در اثر مصرف غذاهای فاسد، ایجاد شده باشد، حتی الامكان هیچ غذای دیگری استفاده نكنید و با ارزن مقشر و سماق غذا درست كنید و بخورید. سماق را یا به تنهایی یا با غذا مصرف كنید. حریره‌ی برنج غذای مناسبی است، ماست كیسه انداخته نیز مفید خواهد بود.
به عنوان درمان باید فوفل، بلوط و گلنار فارسی از هركدام 5 گرم. سیاه دانه و تخم مورد از هركدام 10 گرم. مغز ناخنك و خارخاسك از هركدام 30 گرم همه را مخلوط و نرم بسایید تا پودر شود. جداگانه 20 گرم نشاسته، كتیرا خوراكی و صمغ عربی از هركدام 5 گرم مخلوط بسایید. صبح، ظهر و شب هر مرتبه دو قاشق از داروها را بجوشانید و آب آن را صاف و با عسل شیرین كنید. بعد یك قاشق شربت خوری از پودرهایی را كه قبلاً تهیه كرده‌اید، در كمی آب سرد حل كنید سپس با آب جوشانده‌ها مخلوط و میل كنید.
* مصطكی رومی، كتیرا پیچ خوراكی، صمغ عربی، تباشیر هندی، ناردانه‌ی بو داده، تخم مورد، گل محمدی و گِل ارمنی را مساوی مخلوط كنید و صبح، ظهر و شب هر مرتبه یك قاشق شربت خوری از آن را كفلمه كنید و یا با شربت انار مخلوط و بخورید.
* هر روز صبح ناشتا 2 گرم گل محمدی، 2 گرم تباشیر هندی و 5 گرم تخم ترشك ساییده شده را با دوغ یا آب انار بخورید و تا بهبودی كامل ادامه دهید.

ورم روده از مسمومیت یا میكروب در مزاج رطوبی:

اگر در مزاج‌های سرد و رطوبی در اثر میكروب یا ویروس یا مسمومیت‌ها یا مصرف غذاهای مانده و فاسد ورم روده ایجاد شده باشد باید گز مازج، گِل ارمنی، گلنار فارسی، تخم مورد، بلوط، مازو و فوفل از هر كدام 5 گرم. نشاسته‌ی بو داده و سماق از هركدام 15 گرم همه را مخلوط و بسایید، آن را 5 قسمت كرده و هر روز یك قسمت از آن را كفلمه كنید.

فشار معده توأم با درد

اختلالات شكمی متعددی (داخلی و خارجی) ‌موجب بروز درد شكمی می‌شوند. تشخیص و افتراق درد شكمی مزمن از درد حاد بسیار مهم است؛ چرا كه نحوه‌ی برخورد برحسب نوع درد متفاوت است. اما درد شكمی حاد نیازمند مداخله‌ی سریع است.
برای درمان فشار معده كه توأم با درد شدید است، (بیماری كارو) باید چند روزی صبح، ظهر و شب آب هویج بنوشید.

علل درد شكم حاد:

التهاب آپاندیسیت، كله سیستیت، پانكراتیت، دیورتیكولیت، سوراخ شدگی، انسداد، علل عروقی، ایسكمی حاد، پاره شده آنوریسم.

علل درد شكم مزمن:

التهاب، زخم پپتیك، ازوفاژیت، بیماری التهابی روده، پانكراتی مزمن، علل عروقی، ایسكمی مزمن، علل متابولیك، دیابت، پورفیری، علل كاركردی، سوء هاضمه (5)ی سندرم روده‌ی تحریك پذیر، درد دیواره‌ی شكم، نوروژنیك (عصبی)، عضلانی اسكلتی، سندرم درد خوش‌خیم و مزمن شكم.

درد معده

اگر به درد معده دچار شده‌اید باید از خوردن نوشابه‌های گازدار یا الكلی، غذاهای سرخ كرده یا مانده، ماهی، گوشت، تخم مرغ، برنج، شیر و پنیر پرهیز كنید. از خوراكی‌هایی كه در تسكین و درمان درد معده مفید است بیشتر استفاده كنید مانند هویج رنده شده یا آب هویج، عرق نعناع بعد از صرف غذا، آب جوشانده‌ی شیرین بیان قبل از غذا، كمپوت ریواس، شربت عنبر، آب دم كرده‌ی آویشن شیرازی، زعفران.
برای درمان آن نیم مثقال قاریقون را با یك استكان آب چغندر مخلوط كنید و بخورید.
* پوست سنگدان مرغ را خشك كرده بعد نرم بكوبید و بخورید.
* سی گرم ترخون و یا گل و برگ همیشه بهار را در یك لیتر آب دم كنید و روزی سه فنجان به نوبت بنوشید.
* سه هفته رژیم انگور بگیرید روز اول كمی بخورید و هرچه بگذرد مقدار زیادتری بخورید.
* پنجاه گرم برگ تمشك را در یك لیتر آب سرد بخیسانید و 10 دقیقه بجوشانید بعد 10 دقیقه هم آن را دم و صاف كنید. آب آن را روزی سه فنجان با غذاهای روزانه میل كنید.
* افسنطین، گل محمدی، سلیخه، انیسون، سنبل الطیب و اسارون را جوشانده بعد مستكی ساییده شده را به آب صاف كرده‌ی آن اضافه كنید و بخورید.
* قاقله‌ی كبار، تباشیر هندی، ریشه‌ی مجو، ریوند چینی، گل محمدی، فرنجمشك، نعناع، تخم كرفس و كبابه‌ی چینی از هركدام 3 مثقال با شكر مخلوط و نرم بكوبید. هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یك قاشق شربت خوری از آن را به صورت قائوت بخورید.
* بیست و پنج گرم برگ خشك بارهنگ یا برگ كاسنی وحشی را در نیم لیتر آب 3 دقیقه بجوشانید بعد 15 دقیقه دم كنید سپس آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید. صبح و ظهر و شب هر بار یك فنجان بنوشید.
* مریم نخودی، درمنه‌ی تركی و گل بومادران از هركدام 5 گرم دم كنید بعد آب آن را صاف و با نبات شیرین و میل كنید.
خصوصیات انواع مختلف دردهای شكمی حاد

انتشار

محل درد

نوع درد

اختلال

پشت
اسكاپولای راست
پشت
كل شكم
پشت
كل شكم

اطراف ناف،ربع تحتانی راست شكم
اپیگاستر، ربع فوقانی راست شكم
اپیگاستر، اطراف ناف
اپیگاستر
اطراف ناف
اطراف ناف

كرامپی، مداوم
كولیكی، مداوم
مداوم
ناگهانی، شدید
كرامپی
شدید، منتشر

آپاندیسیت
كله سیستیت
پانكراتیت
سوراخ شدن
انسداد
انفاركتوس


خصوصیات انواع مختلف دردهای شكمی مزمن

انتشار

محل درد

نوع درد

اختلال

بازوی چپ، پشت
پشت
ندارد
ندارد

پشت جناغ
اپیگاستر
اپیگاستر
ربع تحتانی چپ و ربع تحتانی راست شكم

سوزشی
طاقت فرسا
مبهم، همراه نفخ
كرامپی

ازوفاژیت
زخم پپتیك
سوءهاضمه
سندرم روده‌ی تحریك پذیر

 

درد بالای معده:

برای تسكین درد بالای معده مصرف بِه هم چنین آب بِه مفید است.

دردهای سطح معده:

برای تسكین و درمان دردهای پراكنده در سطح معده باید گل بابونه‌ی شیرازی، گل بومادران، میخك، هل قرابی، زرآوند و خولنجان از هركدام 1 مثقال. شیرین بیان، زنیان، بادیان و انیسون از هركدام 4 مثقال. سیاه دانه، آویشن شیرازی و زیره‌ی كرمانی از هركدام 2 مثقال همه را مخلوط كنید. صبح، ظهر و شب هر بار یك قاشق شربت خوری از آن را بجوشانید. آب آن را صاف و شیرین كنید و بنوشید.
* زیره و حب بلیسان از هركدام 10 گرم. زنیان و بادیان از هركدام 20 گرم. تخم كرفس 30 گرم همه را نرم بسایید و با 500 گرم عسل مخلوط و صبح، ظهر و شب هر بار یك قاشق شربت خوری از آن را میل كنید.

معده درد فصلی:

برای درمان معده دردِ فصلی باید چند شاخه جعفری را در آب جوش دم كنید، آب آن را صاف و شیرین كرده، بنوشید. یا هر روز خیار زرد و كاملاً رسیده را بخورید.

معده درد از قولنج:

برای درمان درد معده كه از قولنج باشد باید خروس بزرگی را بپزید و آب آن را بخورید و عصاره‌ی ریوند چینی را نرم بسایید و با زهره‌ی گاو مخلوط كنید و بر شكم مالش دهید.

معده درد از سوء هاضمه:

اگر معده درد در اثر سوءهاضمه باشد، هر بار یك قاشق گل گاوزبان، دو سه عدد ریشه‌ی سنبل الطیب و نصف لیموعمانی را مخلوط و دم كنید. آبش را صاف و شیرین ساخته و بنوشید.

معده درد از ثقل سرد:

اگر معده درد از ثقل سرد ایجاد شده باشد عصاره‌ی نعناع را با قند به صورت شربت درست كنید و بعد از غذا بخورید.
* عرق نعناع را پس از صرف غذا با آب مخلوط كنید و بنوشید.
ضمناً از خوراكی‌هایی كه طبیعت آن سرد است مانند خیار و هندوانه و غیره پرهیز كنید.

معده درد نوزاد:

برای درمان معده درد نوزاد، آب هویج، آب زردك، آب جوشانده‌ی تخم هویج و آب جوشانده‌ی تخم زردك مفید است.

معده درد نوزاد از گرمی:

اگر درد معده نوزاد از گرمی و حرارت باشد باید كمی شكر سرخ را در آب جوشیده‌ی ولرم حل كنید و به او بخورانید.
* مغز ناخنك را نرم بسایید و در آب گرم حل و كمی هم آن را دم و بعد صاف كنید و به او بدهید.

معده درد نوزاد از سردی:

اگر درد معده نوزاد از سردی و برودت باشد باید قدری نبات نرم شده را در گلاب حل كنید و چند قاشق از آن را به مرور به او بدهید. هم چنین روغن كرچك را به دور ناف، دل و كمر او بمالید بعد پارچه‌ی نرمی را گرم كنید و بر آن بپیچید و او را قنداق كنید.
* گز علفی و گز خونساری از هركدام 10 گرم، در آب جوش حل كنید و پس از صاف كردن چند قاشق به مرور به او بخورانید.

پی‌نوشت‌ها:

1.Peptic ulcers
2.Scc
3.Glandular
4.Lynch
5.Dyspepsia

منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.