نقش پا در سلامت بدن

نویسنده : دكتر فرزاد كارگرزاده راوي پا يکي از ارگان‌هاي بدن است که نقش اساسي در سلامت کل بدن دارد. در طول روز فشارها و نيروهاي زيادي از طريق پاها به مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات منتقل مي‌شود. پاي سالم باعث تحرک، فعاليت، شادابي و نشاط مي‌‌شود و سلامت قلب و ريه و ساير ارگان‌ها را به همراه دارد. پاي مجروح باعث درد، لنگيدن و فشارهاي نامناسب روي مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات مي‌شود و در نتيجه کاهش فعاليت روزانه و متعاقب آن، افزايش وزن و در
سه‌شنبه، 26 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش پا در سلامت بدن
نقش پا در سلامت بدن
نقش پا در سلامت بدن

نویسنده : دكتر فرزاد كارگرزاده راوي
پا يکي از ارگان‌هاي بدن است که نقش اساسي در سلامت کل بدن دارد. در طول روز فشارها و نيروهاي زيادي از طريق پاها به مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات منتقل مي‌شود.
پاي سالم باعث تحرک، فعاليت، شادابي و نشاط مي‌‌شود و سلامت قلب و ريه و ساير ارگان‌ها را به همراه دارد.
پاي مجروح باعث درد، لنگيدن و فشارهاي نامناسب روي مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات مي‌شود و در نتيجه کاهش فعاليت روزانه و متعاقب آن، افزايش وزن و در نهايت بيماري‌هاي قلب و عروق و ساير اندام‌ها را به دنبال خواهد داشت. در طول فعاليت روزمره گاهي تا سي برابر وزن بدن به پاها فشار منتقل مي‌‌شود.شکل ظاهري پاها نقش زيادي در سلامت پا ايفا مي‌‌کند، بنابراين ناهنجاري‌هاي انگشتان و غير طبيعي بودن قوس کف پا مي‌تواند باعث وارد آوردن فشار غير قرينه به قسمت‌‌هايي از پا شود.
در نتيجه، بروز زخم، تاول، ميخچه، اختلال در راه رفتن و ساييدگي‌‌هاي غيرطبيعي کفش را به همراه دارد.
آرامش در راه رفتن باعث افزايش تحرک و نشاط شخص خواهد شد. پوشيدن يک کفش مناسب و آگاهي از خصوصيات آن مي‌‌تواند باعث اصلاح قوس‌هاي غيرطبيعي و کنترل فشارهاي غيرقرينه روي پا شود و از درد و زخم و مشکلات بعدي جلوگيري کند.

‌هالوکس والگوس

يکي از ناهنجاري‌‌هاي شايع پا، ‌هالوکس والگوس(hallux valgus ) يا انحراف انگشت شست پا به خارج و سوارشدن انگشتان روي يکديگر است .ايجاد استخوان‌‌هاي زايد در قسمت داخلي شست و ناراحتي در هنگام پوشيدن کفش و در نهايت کاهش فعاليت شخص از عوارض اين حالت است است.
مي‌‌توان اين عارضه را در مراحل اوليه با اقدامات مناسب کنترل کرد ولي در مراحل پيشرفته ‌بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد.

صافي کف پا

صافي کف پا نيز يکي از ناهنجاري‌‌هاي شايع پا است که در مراحل اوليه با خستگي زودرس و درد ساق هنگام فعاليت و در سنين بالاتر با تغيير شکل پا و انگشتان و انحراف ساق پاها به خارج و درد زانو و کمر، باعث کاهش فعاليت شخص در سنين جواني مي‌شود. تشخيص به موقع اين عارضه و اصلاح نسبي آن با کفي‌‌ها و کفش‌هاي طبي مي‌‌تواند تا حد زيادي از اين عارضه‌ها جلوگيري کند.
منبع:روزنامه اطلاعات




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.