ولخرجي ممنوع

آيا آن قدر ولخرجي کرده ايد که به همه مقروض شده ايد؟ خوب نگران نباشيد، شما تنها فردي نيستيد که در يک چنين شرايطي قرار گرفته است. زندگي مدرن به گونه اي است که خواه ناخواه ما را به سمت خرج کردن مي کشاند. به هر حال اگر مي خواهيد کليه بدهي هايتان را صاف کرده و به آرامش ذهني دست پيدا کنيد، بايد به صورت ريشه اي با اين مشکل برخورد کرده و جلوي ولخرجي هاي بيهوده خود را بگيريد. در اين مطلب چند تکنيک به شما آموزش داده مي شود که بواسطه آنها مي توانيد مانع
سه‌شنبه، 26 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ولخرجي ممنوع
ولخرجي ممنوع
ولخرجي ممنوع

 




 
آيا آن قدر ولخرجي کرده ايد که به همه مقروض شده ايد؟ خوب نگران نباشيد، شما تنها فردي نيستيد که در يک چنين شرايطي قرار گرفته است. زندگي مدرن به گونه اي است که خواه ناخواه ما را به سمت خرج کردن مي کشاند. به هر حال اگر مي خواهيد کليه بدهي هايتان را صاف کرده و به آرامش ذهني دست پيدا کنيد، بايد به صورت ريشه اي با اين مشکل برخورد کرده و جلوي ولخرجي هاي بيهوده خود را بگيريد. در اين مطلب چند تکنيک به شما آموزش داده مي شود که بواسطه آنها مي توانيد مانع از زياده روي در خرج کردن پول هايتان شويد.

متوجه باشيد که چه مقدار پول خرج مي کنيد

افراد بسياري که به خرج کردن معتاد شده اند، ديگر متوجه نيستند که چه مقدار پول خرج مي کنند. ابتدا بايد دقت کنيد که هر آيتمي که قصد خريد آن را داريد چه قيمتي دارد و براي خريد هر يک از آنها بايد چه مبلغي را پرداخت کنيد، اين امر مي تواند به شما کمک کند که حساب پول هايتان را داشته بايد و ببينيد آيا واقعا به تمام چيزهايي که مي خواهيد بخريد، احتياج داريد يا خير. به عنوان مثال يک شب که بيرون مي رويد، ببينيد چقدر خرج مي کنيد. گاهي اوقات افراد آنقدر پول نوشيدني و غذاي دوستان خود را حساب مي کنند که اصلا متوجه نمي شوند جيبشان خالي شده است. اين افراد زمانيکه به خانه برمي گردند احساس مي کنند که بايد مقداري از اسکناس هايشان را گم کرده باشند، غافل از اينکه تمام آنها را خرج دوستانشان کرده اند. شايد چيز گراني هم نخريده باشند و فقط هزينه چاي، قهوه، و بستني و... بچه ها را حساب کرده باشند; اگر با دقت بيشتري به اين نوع خرج کردن هاي خود نگاه کنيد، مي بينيد که اصلا نيازي به خريد هيچ يک از آنها نبوده است.

تصميمات آني براي خرج کردن نگيريد

اگر شما جز» افرادي هستيد که به طور آني تصميم مي گيرند تا اجناس گرانقيمتي را خريداري کنند، بايد بر روي اين خصوصيت اخلاقي خود تجديد نظر کنيد. اگر چيزي را مي بينيد که واقعا خوشتان مي آيد و مي خواهيد آن را همان لحظه بخريد، يک لحظه صبر کنيد، حداقل يک روز به خودتان وقت بدهيد تا بيشتر روي خريد آن فکر کنيد، شايد به اين نتيجه رسيديد که اصلا به آن نيازي نداريد. اگر هم به آن احتياج داشته باشيد بر مي گرديد و آن را تهيه مي کنيد. با انجام اين کار فرصت پيدا مي کنيد تا اجناس مشابهي که از کيفيت بالاتري برخوردار هستند را نيز پيدا کنيد.

به مکان هايي که به راحتي مي توان پول خرج کرد نرويد

اگر ما وقت زيادي را در مکان هاي خاصي صرف کنيم، خود به خود به سمت پول خرج کردن کشيده مي شويم. اين نوع پول خرج کردن ها صرفا احساسي هستند. بنابراين بايد سعي کنيد تا آنجايي که مي توانيد اطراف مغازه هاي مورد علاقه تان پرسه نزنيد. به پارک و يا جايي برويد که وسوسه پول خرج کردن به پايين ترين ميزان خود برسد.

در زمان خريد اهداف خود را معين کنيد

پيش از اينکه به قصد خريد خانه را ترک کنيد، ليستي از تمام چيزهايي که به آن احتياج داريد تهيه کنيد. اين کار بيانگر آن است که شما تنها چيزهايي را مي خريد که به آن احتياج داريد و اجناس را تنها به اين خاطر که «خوشم آمد» نمي خريد. هيچگاه بدون تعيين اهداف خريد، پا به بازارهاي خريد نگذاريد.

مايحتاج خود را اولويت بندي کنيد

پيش از اينکه جنسي را بخريد، ببينيد ارزش آن چقدر است و تا چه حد به آن احتياج داريد. اگر اين کار را واقع بينانه انجام دهيد، آنوقت متوجه مي شويد که از هر 10 آيتمي که يادداشت کرده ايد، تنها به 8 مورد آن نياز داشتيد. اگر براي اين کار يک روز به خودتان مهلت بدهيد، آنوقت زماني که براي خريد بيرون مي رويد، تنها چيزهايي را تهيه مي کنيد که واقعا به آن نياز داريد.

از روي عادت پول خرج نکنيد

در اکثر موارد بيشتر ولخرجي هاي روزانه ما تنها از روي عادت شکل مي گيرند. در بسياري از مواقع اين مخارج روزانه غير ضروري به نظر مي رسند. به عنوان مثال اگر هر روز صبح در مسير خود به محل کار يک فنجان قهوه مي خريد، چرا اين پول را براي خريد يک قهوه ساز پس انداز نمي کنيد؟ و يا اگر هر روز 3- 2 هزار تومان صرف نهار مي کنيد، به آن معنا نيست که مجبور هستيد تا آخر عمر اين کار را انجام دهيد. از خانه نهار ببريد. کليه آداب خرج کردن خود را مجددا ارزيابي کرده و ببينيد که آيا انجام آنها ضروري است يا خير.

براي خود محدوديت هاي مالي محکم تعيين کنيد

اگر واقعا نمي توانيد جلوي ولخرجي هاي بي مورد خود را بگيريد، بهتر است به صورت هفته اي، ميزان محدودي پول به خودتان بدهيد. اين پول بايد نقد باشد، چراکه کنترل و رسيدگي به آن راحت تر است. اگر ياد بگيريد که با ماهي 200 هزارتومان مخارج روزمره خود را بگذارانيد، براي پول هايتان ارزش بيشتري قائل مي شويد و آداب صرفه جويي را به خوبي ياد مي گيريد.
منبع: بانک مقالات فارسی




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.