چگونه مردم در کنار رود نیل زندگی می‌کردند

زندگی در مصر باستان

مصر باستان، یکی از تمدن های تاریخی، حدود 5000 سال پیش در اطراف رود نیل بود. این تمدن بیش از 2000 سال طول کشید.
چهارشنبه، 11 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگی در مصر باستان
زندگی در مصر باستان

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع: راسخون
مصر باستان، یکی از تمدن های تاریخی، حدود 5000 سال پیش در اطراف رود نیل بود. این تمدن بیش از 2000 سال طول کشید.
رود نیل مرکز مصر باستان بود. سیل سالانه خاک غنی از خاک سیاه را به کناره‌های رود نیل وارد میکرد و باعث میشد که کشاورزان محصولات زراعی را تولید کنند. رودخانه هم چنین مسیر اصلی حمل و نقل مصر بود. تقریبا هیچ فرهنگ باستانی دیگری حقوق زنان را مانند مصر باستان به زنان نداده است. آنها می توانستند زمین و کالاها را خرید و فروش کنند و حتی شوهران خود را طلاق دهند. با این حال، رئیس خانواده پدر بود. مصری های باستانی چیزهای زیادی را کشف کردند. آنها نخستین نوع کاغذ را از گیاه پاپیروس اختراع کردند و اولین افرادی بودند که به خط تصویری، به نام هیروگلیف، می نوشتند. اما آنها بیشتر معروف به ساخت سازه های سنگی، به نام اهرام، هستند که در آن آنها فرعون خود را به خاک میسپردند. اهرام هنوز هم وجود دارد، زیرا آب و هوای خشک آنها را برای تقریبا 5000 سال حفظ کرده است.

مردم مصر باستان

مردم مصر در هر دو طرف دره نیل و در منطقه دلتا زندگی می کردند. مصریان باستان پوست تیره و موهای تیره داشتند. بیشتر آنها متعلق به یکی از سه طبقه اصلی بودند. طبقه بالا شامل فرعون و خانواده اش، مالکان ثروتمند، کشیشان و پزشکان بود. معامله گران، بازرگانان و صنعتگران متعلق به طبقه متوسط بودند. کارگران غیر متخصص در رده پایین تر قرار داشتند و در زمینه مزارع کار می کردند. بردگان زندانی‌هایی بودند که مصری ها زمانی که کشورهای خارجی را فتح میکردند آنها را به اسارت میگرفتند.

زندگی روزمره

تقریبا هیچ فرهنگ باستانی دیگری حقوق زنان را مانند مصر باستان به زنان نداده است. آنها می توانستند زمین و کالاها را خرید و فروش کنند و حتی شوهران خود را طلاق دهند. با این حال، رئیس خانواده پدر بود. هنگامی که او در میگذشت، پسر بزرگش رئیس خانواده میشد.
اکثر مصریان نمیتوانستند بخوانند یا بنویسند. فقط تعدادی پسر و دختر دارای طبقه بالاتر به مکتب های خاصی میرفتند که در آن به آنها آموزش داده میشد تا به کاتبانی تبدیل شوند. چنین کاتبهایی اسناد دولتی رسمی را مینوشتند.
زندگی در مصر باستان
کاتب مصر قدیم
بیشتر پسران کشاورز و صنعتگر میشدند. آنها راه پدران خود را دنبال کردند و مشاغل مشابهی را به عهده میگرفتند. دختران برای مادر شدن و تولد فرزندان آموزش میدیدند. آنها کارهای خانگی خود را از مادرانشان می‌آموختند.
نان ساخته شده از گندم منبع اصلی غذا در مصر باستان بود. خانواده های ثروتمندتر هم چنین سبزیجات، ماهی و گوشت برای خوردن داشتند. مردم متوسط و پایین تر نوشیدنیهای سطح پایینتر و طبقه بالاتر نوشیدنیهای بهتر می‌نوشیدند. غذا بر روی اجاق های رسی آماده میشد.
تقریبا تمام مصریان لباس سفید میپوشیدند. مردان دامن یا ردا میپوشیدند و زنان دامن یا لباسهایی با بند های روی شانه میپوشیدند. در حالی که اکثر مردم پابرهنه بودند، افراد ثروتمند صندل به پا میکردند. زنان بسیار متمایل به آرایش کردن بودند. آنها ناخن های خود را نقاشی میکردند و پودر قرمز روی لب هایشان میگذاشتند. آنها همچنین با رنگ های مختلف خود را رنگ میکردند. مردان و زنان دوست داشتند حلقه ها و جواهرات دیگر را بپوشند.
خانه های مصری از گل خشک ساخته میشد و سقفهایی تخت داشت. مردم فقیر در کلبه های کوچک زندگی می کردند در حالی که مردم ثروتمندان در شهرها در ساختمان هایی تا سه طبقه زندگی می کردند. خانه ها پنجره هایی کوچک برای محافظت از آفتاب داشتند که به خانه کمک می کرد که خنک بماند.
مصری های باستان در زمان آزاد خود کارهای مختلفی انجام میدادند. آنها دوست داشتند به ماهی گیری و شنا در رود نیل بپردازند. شکار کروکودیل ها، شیرها و دیگر حیوانات وحشی ورزش های محبوبی در بین مصریان باستانی بودند.

دین

مصریان باستان به چندین خدا و الهه اعتقاد داشتند. مهمترین خدای خدای خورشید Re (یا Ra) بود. مردم برای برداشت خوب، برای او نماز میخواندند. معروف ترین الهه ایسیس بود که به عنوان مادر و همسر مطلوب دیده می شد. شوهرش اوزیریس حاکم مردگان بود.
اکثر مصریان در خانه نماز میخواندند. خدایان و الهه ها در معابد بزرگ زندگی می کردند. یکی از معروف ترین این معابد کارناک است. این معبد شامل بیش از 130 ستون به بلندی 25 متر است. اهرام مصر در میان قدیمی ترین ساختمان های جهان است. حدود 90 تا از آنها هنوز در دره رود نیل ایستاده اند. سه اهرام بزرگ در گیزا متعلق به مجموعه هفت عجایب جهان باستان است. هرم بزرگ 140 متر ارتفاع دارد و از بیش از 2 میلیون بلوک سنگ آهک ساخته شده است. در کنار آن، اسفنکس بزرگ، شاهکار مصنوعی مصری است. این یک مجسمه سنگی با سر یک فرد و بدن شیر است. مصری ها به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند. آنها مردم را در مومیایی ها حفظ میکردند، به طوری که بدن آنها پوسیده نمی شد. این مومیایی ها سپس به مقبره ها یا قبرها منتقل میشدند. لباس، غذا و سایر اقلام زندگی روزمره آنها نیز به قبر منتقل میشد زیرا فرد مرده ممکن بود به آنها در زندگی پس از مرگ نیاز داشته باشد. تصاویر زندگی روزمره بر روی دیوارهای چنین گورهایی نقاشی شده اند.
زندگی در مصر باستان
مصر باستان- اهرام معروف در گیزا

کار کردن

اکثر مصریان قدیم کشاورز بودند. در کشوری که تقریبا هیچ بارشی نداشت، کشاورزان مصر به رود نیل وابسته بودند. آنها کانال هایی را ایجاد کردند تا آب را از رود نیل تا آنجا که ممکن است به زمین خود منتقل کنند. آنها همچنین دعا میکردند که سیل سالانه زمین آنها را بارور کند. محصولات اصلی گندم و جو بود. برخی از کشاورزان خرما، انگور و سایر میوه ها و سبزیجات را هم تولید می کردند.

بیشتر بخوانید:چرا مصریان باستان مردگان خود را مومیایی می‌کردند؟


هنرمندان صنایع دستی دارای مغازه های کوچکی بودند و در مصر بسیار محبوب بودند. آنها منسوجات، جواهرات، آجر، گلدان و مبلمان تولید میکردند. مصالح ساختمانی سنگ آهک و ماسه سنگ بود که از معادن استخراج میشد.
مسافرت با قایق بر روی رود نیل، شکل اصلی گردش بود. قایق های اولیه از پاپیروس ساخته میشد و با گذاشتن تیرهای چوبی در آب حرکت میکرد. بعدا مصری ها قایق های قایقرانی را ساختند. در خشکی مردم با الاغ هایی که هم چنین می توانستند غذا و چیزهای دیگر را حمل کنند، سفر می کردند.
معامله گران به کشورهای دیگر همسایه میرفتند تا کالاهای را به دست آورند که نمیتوانستند آنها را در مصر به دست آورند. آنها طلا، عاج، پوست، اغنام و ادویه جات را از نوبیا، و نقره و چوب را از سوریه و دیگر مناطق جنوب غربی آسیا به ارمغان آوردند.

معماری

اهرام مصر در میان قدیمی ترین ساختمان های جهان است. حدود 90 تا از آنها هنوز در دره رود نیل ایستاده اند. سه اهرام بزرگ در گیزا متعلق به مجموعه هفت عجایب جهان باستان است. هرم بزرگ 140 متر ارتفاع دارد و از بیش از 2 میلیون بلوک سنگ آهک ساخته شده است. در کنار آن، اسفنکس بزرگ، شاهکار مصنوعی مصری است. این یک مجسمه سنگی با سر یک فرد و بدن شیر است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.