معرفی تخم کاهو و خواص درمانی آن

خواص درمانی کاهو برای قسمت‌های مختلف بدن اثبات شده است. با گسترش علم و آشنایی بیشتر مردم با خواص این ماده، مصرف کاهو هر روز در حال افزایش است.
جمعه، 30 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی تخم کاهو و خواص درمانی آن

تخم کاهو و خواص درمانی آن

کاهو، گیاهی است که در مناطق معتدل رشد می‌کند. برگ‌های سبزرنگ کاهو به عنوان یک نوع سبزی یا خوراکی کاربرد دارد و همچنین دانه‌های آن برای درمان‌های خاص به کار می‌رود.

خواص درمانی کاهو برای قسمت‌های مختلف بدن اثبات شده است و روزانه افراد بسیار زیادی از دانه‌های کاهو برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کنند. این نوع سبزی خوش‌طعم در بیشتر مناطق کشت می‌شود.

به همین دلیل دسترسی به این نوع گیاه و تخم‌های آن بسیار ساده است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با خواص درمانی تخم کاهو آشنا سازیم:

خواص باورنکردنی تخم کاهو

کاهو یک سبزی برگ‌دار است که تنوع زیادی دارد. با توجه به اینکه این نوع سبزی، سرشار از انواع ویتأمین‌های مختلف است؛ پس فواید بسیار زیادی دارد.

انواع مختلف این سبزی دارای خواص مختص خود هستند و تخم آن نیز سرشار از مواد مفید برای سلامتی بدن است. حدود یک سال است که از تخم این نوع سبزی برای ساخت روغن استفاده می‌شود.

طبع تخم کاهو سرد و خشک است و افراد متعددی با آن سازگاری دارند. همان‌طور که اشاره کردیم دسترسی به این تخم بسیار ساده است؛ زیرا در مناطق مختلف کشت می‌شود.
 
 
تاریخچه استفاده از تخم کاهو
مردمان سرزمین مصر در اوایل برای تولید کردن روغن، تخم این نوع سبزی را می‌کاشتند و دانه‌های آن را برداشت می‌کردند. در کل برای اولین بار ساکنان مصر این نوع گیاه را پرورش دادند و بعد از مدت‌ها از برگ‌های آن هم به عنوان سبزی استفاده کردند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، تقریباً در سال ۲۶۸۰ قبل از میلاد، پرورش این نوع سبزی شروع شده است.

حدود دهه ۱۹۰۰ هنگامی که حمل و نقل کالا‌ها رونق پیدا کرد، این محصول به نقاط مختلف صادر شد. هنگامی که مردمان سراسر جهان با خواص درمانی کاهو و تخم آن آشنا شدند، مصرف این ماده افزایش پیدا کرد. با گسترش علم و آشنایی بیشتر مردم با خواص این ماده، مصرف کاهو هر روز در حال افزایش است.


مشخصات ظاهری تخم کاهو:
فندقه به طول 6 تا 8 میلی‌متر، تخم مرغی شکل و دارای رگه‌های مایل به خاکستری و کمی زرد رنگ است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی با دستور پزشک تجویز می‌شود.

ارزش غذایی کاهو و تخم کاهو

با توجه به اینکه انواع مختلف کاهو وجود دارد، خواص هر یک از انواع کاهو‌ها نیز متفاوت است. در کل، کلیه کاهو‌ها سرشار از ویتأمین A و ویتأمین C هستند، همچنین در انواع مختلف این گیاه به مقدار قابل توجه، آهن وجود دارد.

انواع مواد غذایی مفید دیگر در کاهو یافت می‌شوند که شامل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، کلسیم، مواد معدنی و ... هستند. انواع مواد مضر مانند چربی، قند و … در این نوع ماده وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از آن برای بدن فواید بسیار زیادی خواهد داشت.
 
 

بررسی خواص درمانی تخم کاهو

امروز با انجام دادن تحقیقات مختلف، نشان داده شده است که تخم کاهو سرشار از مواد مغذی و انواع ویتأمین‌ها هستند که مصرف آن به صورت روزانه بر روی نواحی مختلف بدن تأثیرات فراوانی دارد.

برخی از خواص تخم کاهو عبارت است از:

  • کاهش‌دهنده قوای جنسی در آقایان

با استفاده از خواص درمانی کاهو می‌توان قوای جنسی آقایان را کاهش داد. آقایانی که از شهوت بالای خود دچار آسیب می‌شوند و این موضوع برای آن‌ها ناخوشایند است می‌توانند با مصرف این نوع سبزی و تخم آن سطح شهوت خود را کاهش دهند.

به این افراد توصیه می‌شود که در مدت زمان طولانی، به صورت روزانه از تخم‌کاهو و برگ‌های آن استفاده کنند سپس می‌توانند اثرات آن را در بدن خود مشاهده کنند.
 
  • کاهش التهاب‌های ناحیه تناسلی

گاهی اوقات افراد در ناحیه تناسلی خود دچار التهاب و درد‌های شدید می‌شوند. استفاده کردن از دانه‌های کاهو و برگ‌های آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. این افراد می‌توانند دانه‌های کاهو را به صورت دم کرده در طول روز استفاده نمایند تا درد و التهاب در ناحیه تناسلی خود را کاهش دهند.
 
  • خنک‌کننده بدن

در تحقیقات طب سنتی نشان داده شده است که با توجه به طبع تخم کاهو می‌توان از این ماده در فصل‌های گرم سال به عنوان یک نوع خنک‌کننده استفاده کرد. در زمان‌های قدیم اکثر مردم به جای استفاده از وسایل سرمایشی از انواع مواد غذایی و دارویی مانند دانه کاهو و برگ‌های استفاده می‌کردند.
 
  • خواب‌آور

بزرگ‌ترین فایده‌ای که کاهو و تخم آن دارد، خواب‌آور بودن آن است. مردمان یونان قدیم از این نوع سبزی به عنوان یک داروی خواب‌آور استفاده می‌کردند. تحقیقات علمی مختلف نشان می‌دهد که تخم کاهو یک نوع ماده آرام‌بخش است که به خواب راحت در طول شبانه‌روز کمک می‌کند.
 
  • پیشگیری از آلزایمر با مصرف تخم کاهو

بیماری آلزایمر در اثر مرگ سلول‌های عصبی در افراد ایجاد می‌شود. نورون‌ها یک قسمت مهم در بدن هر فردی هستند که برای بهبود حافظه نقش فراوانی دارند. با مصرف کردن این نوع سبزی خوش‌طعم می‌توان انواع مواد مغذی برای بدن را فراهم کرد و در عین حال از مرگ سلول‌های عصبی هم پیشگیری نمود.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، به افراد توصیه می‌شود که روزانه در میان وعده‌های غذایی خود، کاهو را به عنوان سبزی و تخم آن را به صورت دم کرده استفاده کنند.
  • بهبود متابولیسم

این نوع سبزی خوش‌طعم سرشار از فیبر است. به همین دلیل متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. هنگام مصرف کردن تخم کاهو، این تخم‌ها به مدت طولانی در معده باقی می‌مانند و بدن برای تولید انرژی از چربی‌ها استفاده می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود متابولیسم بدن افزایش یابد.
 
  • خواص درمانی کاهو بر روی قلب

هنگامی که میزان کلسترول در بدن افراد افزایش پیدا می‌یابد، انواع مشکلات قلب و عروق در بدن ایجاد می‌شود. همچنین تجمع کلسترول در بدن موجب سکته مغزی و سایر بیماری‌های خطرناک می‌شود. انواع ویتأمین‌ها و مواد مفید موجود در کاهو، مانع مسدود شدن جریان خون در داخل رگ‌ها می‌شوند.

با توجه به اینکه در کاهو میزان زیادی پتاسیم و فیبر وجود دارد، پس میزان کلسترول موجود در بدن افراد را کاهش خواهد داد. هر فردی که دارای بیماری‌های قلبی است می‌تواند با مصرف کردن کاهو و تخم آن به روند بهبود بیماری خود کمک کند.
 
  • نقش کاهو در کاهش دیابت

این نوع سبزی هیچ نوع قندی ندارد و میزان کالری آن هم بسیار پایین است؛ به همین دلیل برای کاهش دیابت در افراد بسیار مفید است. هنگامی که میزان قند موجود در خون هر فرد کم باشد، احتمال ابتلا به دیابت نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

برخی دیگر از خواص تخم کاهو عبارتند از:

  • کاهش سرفه
  • محافظت از پوست
  • کاهش‌دهنده قند خون
  • درمان مشکلات کبد
  • رفع مشکلات ادرار
  • پیش‌گیری از خود ارضایی
  • زکام
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • رشد مجدد مو
  • درد‌های معده
  • کاهش دیابت
  • پیشگیری از آلزایمر
  • تقویت قدرت بینایی
  • دفع سموم از بدن
 

نحوه استفاده از تخم کاهو

این نوع تخم را به شکل دم کرده یا جوشانده همراه با تمام وعده‌های غذایی می‌توان استفاده کرد. برای مشاهده خواص این ماده در طولانی مدت و به صورت روزانه از آن استفاده کنید. همچنین با مراجعه به پزشکان متخصص دارو گیاهی، می‌توانید این نوع ماده را با توجه به دستور پزشک مصرف نمایید. در کل برای اینکه نتیجه استفاده از این نوع ماده را مشاهده کنید، مصرف آن را قطع نکنید و به طور مداوم ادامه دهید.

خواص درمانی:

کم کننده نیروی جنسی در مردان و تحلیل برنده ورم‌های دستگاه تناسلی، خنک کننده و خواب‌آور، ضد سرفه و کاهنده قند خون می‌باشد. در ضمن برای احتلام شبانه، ناراحتی‌های کبد، خود ارضائی، تکرار ادرار، زکام، درد سینه و ناراحتی‌های دستگاه ادراری نیز مفید است.

در استعمال خارجی استفاده از پودر آن به صورت ضماد جلوگیری کننده از سفید شدن مو و موجب روییدن مو در محل‌هایی که زخم‌های سطحی ایجاد شده است می‌باشد.
 

مزایای مصرف کاهو برای پوست

تخم کاهو دارای ویتأمین‌های فراوانی است؛ از این رو خواص درمانی تخم کاهو برای پوست بسیار زیاد است که برخی از این خواص عبارت است از:
  • ویتأمین A موجود در این سبزی، سلول‌های پوستی را تقویت می‌کند و باعث بهبود زخم‌های روی پوست می‌شود.
  • این سبزی سرشار از ویتأمین C است که اثرات پیری پوست را کاهش می‌دهد و از پوست در برابر همه اشعه‌های مضر محافظت می‌کند.
  • مصرف کاهو در طول روز باعث شاداب شدن پوست خواهد شد.
 

فواید تخم کاهو برای مو

یکی از مشکلات بزرگ در میان افراد می‌ان‌سال، سفید شدن مو‌ها خواهد بود. اگر فردی از سفید شدن مو ناراحت است می‌تواند با استفاده از یک نوع ماسک تخم کاهو به رفع سفیدی مو و رشد مجدد مو در قسمت‌های آسیب‌دیده یا قسمت‌هایی که حجم مو کم شده است، کمک کند.
 

معایب مصرف کاهو و تخم‌های کاهو

علاوه بر مواد مفید زیادی که این نوع سبزی خوش‌طعم دارد، ممکن است برای بدن برخی از افراد مضر باشد. برای مثال بدن بعضی از افراد نسبت به کاهو آلرژی دارد، پس این افراد نباید از کاهو و دانه‌های آن استفاده کنند.

افرادی که از انواع دارو‌های کاهش‌دهنده غلظت خون مصرف می‌کنند هنگام استفاده از این نوع سبزی، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه میزان کمی ویتأمین k در کاهو وجود دارد، پس با مصرف دارو‌های کاهش‌دهنده غلظت خون، اختلالاتی را بدن ایجاد خواهد کرد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما