کشورهای در حال توسعه

کشورهای در حال توسعه، کشورهای فقیر در جهان ما هستند. در حالی که اکثر آنها در بسیاری از نقاط آفریقا و آسیا واقع شده‌اند، اما برخی کشورهای واقع در آمریکای جنوبی و مرکزی نیز به عنوان کشورهای در حال
شنبه، 5 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کشورهای در حال توسعه
کشورهای در حال توسعه

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
کشورهای در حال توسعه، کشورهای فقیر در جهان ما هستند. در حالی که اکثر آنها در بسیاری از نقاط آفریقا و آسیا واقع شده‌اند، اما برخی کشورهای واقع در آمریکای جنوبی و مرکزی نیز به عنوان کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شوند. حدود 70% از 7 میلیارد جمعیت جهان در کشورهای توسعه نیافته زندگی می‌کنند. دولت در کشورهای در حال توسعه، بسیاری از بخش‌ها را تحت کنترل خود دارد. صنایع، بانکها و بخش انرژی اغلب متعلق به دولت است. امروزه برخی کشورها به تدریج راه را برای سرمایه گذاری خارجی باز می‌کنند. آنها به شرکتهای خصوصی و تجار اجازه می‌دهند پول خود را جهت سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های مختلف وارد کشور سازند. بسیاری از این کشورها دارای اقتصادی مبتنی بر کشاورزی هستند. آنها به قدر کافی کالاهای مورد نیاز جمعیت در حال افزایش خود را تولید نمی‌کنند. در نتیجه، بسیاری از مردم در کشورهای در حال توسعه در فقر به سر می‌برند.
دولت در کشورهای در حال توسعه، بسیاری از بخش‌ها را تحت کنترل خود دارد. صنایع، بانکها و بخش انرژی اغلب متعلق به دولت است. امروزه برخی کشورها به تدریج راه را برای سرمایه گذاری خارجی باز می‌کنند. آنها به شرکتهای خصوصی و تجار اجازه می‌دهند پول خود را جهت سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های مختلف وارد کشور سازند.
در چند دهه گذشته کشورهای جهان از کشورهای در حال توسعه به کشورهای کاملاً صنعتی شده پیشرفت کرده‌اند. به عنوان مثال در آسیا کشورهای معروف به «چهار ببر» یعنی کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنک و تایوان در بین دهه‌های 1960 و 1990 به کشورهای صنعتی تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: چالش های سازمان تجارت جهانی برای کشورهای در حال توسعه


قائل شدن حد و مرز میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه کار چندان آسانی نیست. بعضی از کشورها در بین این مرز قرار دارند اما با سرعت سرسام‌ آوری در حال پیشرفت هستند. در میان آنها، چین، برزیل، هند، مکزیک و غیره قرار دارند.
کارشناسان اقتصادی جهت تعیین این موضوع که آیا یک کشور در حال توسعه است یا خیر از سرانه تولید ناخالص داخلی استفاده می‌کنند. در حالی که ثروتمندترین کشورهای جهان دارای تولید ناخالص داخلی بیش از 40000 دلار آمریکا هستند، اکثر فقیرترین کشورها میزان تولیدشان کمتر از 1000 دلار در سال است. کشورهایی که سرانه تولید ناخالص داخلی‌شان کمتر از 4000 دلار باشد را به عنوان کشورهای در حال توسعه می‌شناسند.
کشورهای در حال توسعه از نظر صندوق بین‌المللی پول. هیچگونه اطلاعاتی در خصوص کشورهای نشان داده شده با رنگ سبز روشن (اوگاندا، کوبا و غیره) وجود ندارد
ویژگیهای یک کشور در حال توسعه
• درآمد پایین ـ کشورهای در حال توسعه، بیشتر درآمد خود را از فروش محصولات کشاورزی و مواد خام به دست می‌آورند. آنها اغلب صنایعی ندارند که کالاهای گران برای بازارهای جهانی تولید کنند. مردم این کشورها در فقر زندگی می‌کنند به این دلیل که عملاً پولی برای خرید مایحتاج روزانه خود ندارند.
• قحطی و گرسنگی ـ خشک سالی‌های گسترده‌ای که به ویژه در آفریقا وجود دارد منجر به کمبود مواد غذایی شده به طوری که این کشورها به واردات مواد غذایی وابسته هستند.
• بدهی ـ دولت‌ها پول مورد نیاز کشور را قرض کرده و بدهی‌های سنگینی متحمل شده‌اند که قادر به بازپرداخت آن نیستند.
• بیکاری ـ حدود 50% جمعیت در کشورهای در حال توسعه، به ویژه افراد جوان هیچ شغلی ندارند. بخش بزرگی از جمعیت در زمینهای کشاورزی مشغول به کار هستند. صنایع به دلیل وجود بسیاری از کارگران غیر متخصص، نمی‌توانند ایجاد و پیشرفت نمایند.
• کمبود زیرساخت‌ها ـ بسیاری از کشورهای در حال توسعه از خدمات اولیه مورد نیاز مردم خود محروم هستند. در این کشورها جاده و حمل و نقل کافی وجود ندارد. آنها دچار کمبود مدرسه، دانشگاه، و همچنین پزشک و بیمارستان هستند.
• رشد فزاینده جمعیت ـ بسیاری از کشورهای جهان سوم با رشد جمعیت بیش از 3% در سال پیش می‌روند.
• شهرهای در حال انفجار ـ بسیاری از مردم، روستاهای خود را ترک و به شهرهای بزرگ عزیمت می‌کنند جایی که مجبور می‌شوند در محله‌های فقیر نشین و حومه زندگی ‌کنند. در نتیجه آن، مناطق کلان شهر مملو از جمعیت شده و تسهیلات و امکانات کافی برای تأمین نیازهای میلیونها سکنه جدید را نخواهند داشت.
کودک خیابانی در فیلیپین
• بهداشت ـ بسیاری از کشورهای در حال توسعه محروم از آب تمیز و قابل شرب هستند. آب کثیف اغلب پاکسازی و تصفیه نشده و مردم از همین آب کثیف جهت شستشو و نوشیدن استفاده می‌کنند.
• میانگین عمر پایین‌تر ـ مردم ساکن در کشورهای در حال توسعه به اندازه مردم کشورهای ثروتمند عمر نمی‌کنند. در حالی که مردم ژاپن و شمال اروپا دارای طول عمر متوسط بیش از 80 سال هستند، مردم آفریقای مرکزی به طور متوسط تا سن 50 سالگی عمر می‌کنند.
• فساد مشکل بسیاری از کشورهای جهان سوم است. پول به دست افراد نیازمند نمی‌رسد. در عوض صرف پروژه‌های دولتی و خرید سلاح می‌شود.
• درگیریهای سیاسی ـ برخی کشورهای در حال توسعه همچنان از اثرات استعمارگری رنج برده و غلبه بر آن برایشان سخت است. درگیری و اختلاف میان گروه‌های رقیب منجر به بروز کشمکش‌های افراد قدرتمند و دولت‌های متزلزل می‌شود. در برخی از این کشورها، جنگهای داخلی سالیان سال است که ادامه دارد.
منبع :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.