آیا زیاده روی در مصرف آب میوه می‌تواند موجب بروز اسهال در کودکان شود؟

اسهال یکی از مشکلات معمول در کودکان است. اما آیا آب میوه یکی از علل اصلی بروز این عارضه است؟ خوب بایستی بگوییم، بله.
شنبه، 12 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا زیاده روی در مصرف آب میوه می‌تواند موجب بروز اسهال در کودکان شود؟
آیا زیاده روی در مصرف آب میوه می‌تواند موجب بروز اسهال در کودکان شود؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
اسهال یکی از مشکلات معمول در کودکان است. اما آیا آب میوه یکی از علل اصلی بروز این عارضه است؟ خوب بایستی بگوییم، بله.
مصرف بیش از حد آب میوه می‌تواند موجب بروز اسهال شود به این دلیل که اکثر میوه‌ها حاوی مقدار زیادی سوربیتول هستند. سوربیتول شکل غیر قابل هضم از قند بوده که برای دستگاه گوارش کودکان سنگین است. بدن به منظور رقیق ساختن آن، آب را از جریان خون به روده فرستاده موجب شل شدن مدفوع شده و نتیجه آن اسهال خواهد بود. آب میوه همچنین حاوی مقادیر زیادی فروکتوز بوده که می‌تواند موجب ناراحتی معده کودک شود. بنابراین بایستی از مصرف بیش از حد آب میوه خودداری کرد. متخصصین توصیه کرده آب میوه در مقادیر کم مصرف شده و به کودکان تازه به راه افتاده داده نشود، به این دلیل که این امر موجب شده آب میوه مدت زمان طولانی‌تری در دهان کودک باقیمانده و با دندان او تماس یافته در نتیجه موجب بروز مشکلات دندانی در کودک می‌شود. طبیعی است که کودک آب میوه را دوست داشته باشد به این دلیل که در طعم‌ها و مزه‌های مختلف و خوشمزه وجود دارند. بسیاری از کودکان مصرف آب میوه را به نوشیدن شیر ترجیح می‌دهند. که در نتیجه آن، محتوای کلسیم و ویتامین D موجود در شیر که برای سن آنها ضروری است را از دست می‌دهند. البته آب میوه‌هایی تولید می‌شوند که غنی شده از کلسیم بوده اما باز هم جبران تمام مواد مغذی بدست آمده از شیر را نمی‌کند. آب میوه همچنین فاقد فیبر و پروتئین موجود در میوه کامل است. چنانچه به کودک خود دو وعده میوه در روز می‌دهید، دست کم یکی از آنها باید به صورت میوه کامل باشد. جوآن کارتر کولمی مدیر ارشد برنامه‌های آموزشی بخش سلامت و تندرستی شرکت کوکاکولا عقیده دارد که نیاز روزانه کودک به مصرف میوه دو وعده بوده که از آن میان، چنانچه یکی از آنها به شکل آب میوه است، وعده دیگر بایستی حتماً میوه کامل باشد. وجود بیش از حد آب میوه در بدن به دلیل محتوای کربوهیدرات بالای آن، ممکن است توانایی روده در جذب کربوهیدرات را افزایش داده منجر به سوء جذب کربوهیدرات ‌شود. و سوء جذب کربوهیدرات می‌تواند موجب بروز اسهال اسمزی گردد.
توصیه کارشناسان جهت مصرف آب میوه در کودکان
متخصصین توصیه کرده آب میوه در مقادیر کم مصرف شده و به کودکان تازه به راه افتاده داده نشود، به این دلیل که این امر موجب شده آب میوه مدت زمان طولانی‌تری در دهان کودک باقیمانده و با دندان او تماس یافته در نتیجه موجب بروز مشکلات دندانی در کودک می‌شود. متخصصین عنوان می‌کنند که آب میوه، 100% برای کودکان مفید است اما تنها در صورتی که در مقادیر کم به آنها داده شود و هرگز نبایستی به عنوان جایگزین شیر مصرفی کودک مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اسهال کودکان را جدی بگیرید


جدولی که در ادامه آورده شده است، مقادیر توصیه شده روزانه برای کودکان با گروه‌های سنی مختلف را نشان می‌دهد.

گروه سنی

مقدار آب میوه توصیه شده

نوزادان (کمتر از 6 ماهه)

ـ

6 تا 12 ماهه

4 تا 6 اونس (118 تا 177  میلی لیتر) در روز

1 تا 4 ساله

6 اونس (177 میلی لیتر) در روز

4 تا 6 ساله

6 تا 7 اونس (177 تا 207 میلی لیتر) در روز

7 تا 18 ساله

8 تا 12 اونس (236 تا 354 میلی لیتر) در روز

در اینجا نکاتی را یادآوری می‌کنیم که والدین بایستی از آنها اطلاع داشته باشند:
• هنگام دادن آب میوه به فرزندتان، حتماً آن را با مقدار نسبتاً زیادی آب رقیق سازید.
• آب میوه‌های پاستوریزه شده برای کودکان بی ضرر هستند. به هنگام خرید آب میوه، محتوای تغذیه‌ای و مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. از خرید آب میوه‌های ناسالمی که فاقد مواد مغذی بوده، خودداری کنید.
• شیر مادر برای نوزادان کمتر از 6 ماه مواد مغذی کافی را در خود دارد. در صورتی که مادر قادر به شیر دادن به فرزند خود نیست، می‌توان از شیر خشک جهت تغذیه نوزاد استفاده نمود. نبایستی از هیچ گونه آب میوه بجای شیر استفاده نمود به این دلیل که می‌تواند منجر به بروز کمبود ویتامین، پروتئین و کلسیم در نوزاد شود. طبق تحقیق صورت گرفته توسط آکادمی پزشکی کودک در آمریکا، مشخص شده است که سوء تغذیه و توقف رشد در کودکان با مصرف بیش از حد آب میوه در ارتباط است.
• بروز اسهال در کودکان تازه به راه افتاده مشکلی شایع به شمار آمده و اغلب به دلیل مصرف نامحدود آب میوه صورت می‌گیرد. به این دلیل که آب میوه ماده‌ای مغذی به حساب می‌آید، والدین هیچگونه محدودیتی در مصرف آن برای کودکان خود قائل نیستند. با وجود آنکه آب میوه منبع تغذیه‌ای خوبی به شمار می‌رود، اما هنگامی که مواد غذایی جامد در رژیم غذایی کودک گنجانده می‌شود، وجود آن یک ضرورت به حساب نمی‌آید.
• مقادیر کم آب میوه می‌تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه کودک را تشکیل دهد، اما هرگز نباید از وعده غذایی صرفه‌نظر کرده و بجای آن یک لیوان آب میوه خورده شود. در عوض بایستی کودکان را تشویق نموده میوه کامل مصرف کرده و یا انواع له شده را بجای آب میوه استفاده کنند.
• مجدداً عنوان می‌شود که آب میوه نمی‌تواند جایگزین آب شود. مصرف کمتر آب یکی از دلایل اصلی اسهال در کودکان است. مصرف بیش از حد آب میوه و عدم مصرف یا مصرف کم آب می‌تواند به اسهال و نیز سایر مشکلات گوارشی منجر شود.
مهم: تنها یک اجابت مزاج شل به معنای ابتلا به اسهال نیست. تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی کودک خود ایجاد نکنید مگر آنکه تغییرات مکرر در اجابت مزاج او مشاهده نموده باشید. رژیم غذایی و عادات غذایی او را تحت کنترل داشته و به خاطر داشته باشید که افراط در هر کاری زیانبخش است. مشکلات گوارشی در کودک خود را در صورت تداوم آن برای مدت طولانی، نادیده نگیرید. همچنین چنانچه اسهال همراه با تب، استفراغ مکرر، خواب آلودگی و یا درد بیش از حد معده باشد، هرچه زودتر با یک متخصص اطفال مشورت کنید.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما