چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید

خشکبار یا میوه خشک کرده، سرشار از مواد مغذی ضروری بسیاری بوده و منبعی حیاتی از انرژی به حساب می‌آید. مقداری کافی از خشکبار عملکرد کلی و مناسب بدن را تضمین ساخته
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید
چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

خشکبار یا میوه خشک کرده، سرشار از مواد مغذی ضروری بسیاری بوده و منبعی حیاتی از انرژی به حساب می‌آید. مقداری کافی از خشکبار عملکرد کلی و مناسب بدن را تضمین ساخته و موجب دور نگاه داشتن بیماریها از فرد می‌شود. بادام از جمله خشکباری است که به عنوان بهترین نوع در میان تمامی خشکبارهای دیگر به حساب می‌آید. دلیل آن، بالا بودن مواد مغذی و سرشار بودن از پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی است. یک میوه خشک شده، میوه‌ای است که قشر میانی و بیرونی آن بدون آب شده باشد بطوریکه این میوه اغلب به حالت نازک و فشرده درمی‌آید. انواع بسیاری از میوه خشک شده و آجیل که در اصطلاح به آن خشکبار می‌گوییم در دسترس هستند. این محصولات رسیده شده در آفتاب و خشک شده در هوا، منابع سرشاری از کربوهیدرات، ویتامین (به ویژه ویتامین B)، مواد معدنی و البته انرژی به حساب می‌آیند. افراد در تمامی گروه سنی می‌توانند این مواد مغذی سرشار از انرژی را در رژیم غذایی روزانه خود به جهت برخورداری از حداکثر فوائد آن بگنجانند. در این بخش برخی گونه‌های خشکبار را معرفی می‌کنیم که به بالا بردن سطوح انرژی و نیز تغذیه بدن کمک می‌کنند.

بادام

چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید
بادام از جمله خشکباری است که به عنوان بهترین نوع در میان تمامی خشکبارهای دیگر به حساب می‌آید. دلیل آن، بالا بودن مواد مغذی و سرشار بودن از پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی است. مقادیر بالای ویتامین ‌E موجود در بادام به تغذیه پوست و مبارزه با پیری کمک می‌کند. این آجیل همچنین برای مغز، قلب، اعصاب، استخوان و کبد مفید است و به تولید هموگلوبین کمک می‌کند. بادام با سرشار بودن از فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی می‌تواند به شکل شیر یا روغن مصرف شود.

بیشتر بخوانید: یک نعلبکی آجیل، 600 کیلوکالر ی انرژی

 

بادام هندی

چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید
این آجیل قلوه‌ای شکل سرشار از مقدار زیادی مواد مغذی حیاتی است. هم میوه و هم آجیل آن منابعی غنی از مس، پتاسیم، فولات، ویتامین‌های گروه B، منیزیم و غیره هستند. چربیهای اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) موجود در این میوه به مبارزه با بیماریهای قلبی عروقی کمک می‌کنند. بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که به از بین بردن رادیکالهای آزادی کمک می‌کنند که ممکن است موجب بروز اختلالات زیادی در سلامت شوند.

خرما

چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید
خرما منبعی غنی از آهن، دیگر خشکبار بسیار مغذی است. خرما با دارا بودن قندهای طبیعی، به هنگام مصرف انرژی فوری را فراهم ساخته و به طور مؤثری اختلالاتی که موجب ضعف فرد می‌شوند را درمان می‌سازد. این خشکبار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و نیز به رفع مسائل مرتبط با سلامت همچون کم خونی، مشکلات روده، زیادی اسید معده و اختلالات سیستم عصبی کمک می‌کند.

کشمش

چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید
کشمش عموماً خشک شده در آفتاب، به دلیل قند تجمع یافته ،شیرین‌تر از انگور است. این خشکبار همچنین منبعی غنی از کربوهیدرات، فولیک اسید، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، مس، روی و غیره است. اسیدهای آمینه موجود در کشمش به جلوگیری و درمان اختلالات بسیاری از جمله بیش از حد بودن اسید معده، یبوست و ضعف کمک کرده و علائم یائسگی را از بین می‌برد. کشمش با داشتن آهن فراوان، مقدار هموگلوبین در خون را افزایش داده و کم خونی را برطرف می‌سازد.

گردو

چه چیزی باعث می‌شود خشکبار منبع عالی انرژی به حساب آید
مغز گردوی قرار گرفته در یک پوسته سخت، میان وعده‌ای خوشمزه و ترد به حساب آمده که سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامینهای گروه B، منیزیم و غیره است. این آجیل نه تنها انرژی بدن را تأمین می‌سازد، بلکه وارد نمودن آن در رژیم غذایی اثرات مثبت دیگری نیز به همراه دارد. گردو، خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی را با جلوگیری از تجمع پلاک کاهش داده و خاصیت ارتجاعی عروق خونی را بهبود می‌بخشد.
این آجیل خشک شده همچنین کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش داده به درمان دیابت نوع 2 کمک کرده و اختلالات متابولیکی را تحت کنترل درمی‌آورد. مصرف منظم گردو به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نشان داده شده است که احتمال ابتلاء به سرطان، به ویژه سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. این میوه‌های خشک شده یا خشکبار را می‌توان به انواع دسر و دستورات غذایی وارد نمود و حتی به عنوان میان وعده مصرف کرد. بنابراین، به منظور تکمیل یک رژیم غذایی متعادل، وارد نمودن مقدار کافی از خشکبار ضروری است. سالم بخورید تا سالم بمانید!
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.