معرفی کبابه چینی و خواص درمانی آن

ضد التهاب مجاری ادراری (پیشابراه) و کاهنده ورم روده، محرک اعصاب و تقویت کننده حافظه، مقوی معده و کاهنده ترشحات برونش‌ها، ضد آسم و خلط‌آور، بادشکن و کاهنده قند خون، تحریک کننده اشتها و هضم کننده غذا، مسکن سرفه
جمعه، 24 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کبابه چینی و خواص درمانی آن
کبابه چینی

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Piper cubeba L.، نام فرانسه Poivre a queue و نام انگلیسی آن Cubeb Pepper می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کبابه چینی، حب العروس و کبابه نامیده شده است. برای عفونت مجاری تناسلی و ادراری، بیماری‌های آمیزشی (سوزاک)، اسهال خونی، سردرد مزمن، اختلالات معده، هیستری، برونشیت، تکرر ادرار، سرگیجه، رعشه و روماتیسم نیز مفید است.

تیره گیاه:

فلفل Piperaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه‌ای است چند ساله و بالارونده با ساقه‌های زیگزاکی و قابل انعطاف و شاخه‌های آن کوتاه می‌باشند. برگ‌های آن متناوب، ساده، کامل، چرمی، نوک تیز و بیضی شکل با قاعده قلبی و گل‌های آن نر و ماده و مجتمع به صورت سنبله‌ای می‌باشند. میوه‌اش (کبابه چینی) سته، کروی شکل به ابعاد بزرگتر از فلفل سیاه و دارای دُمی نسبتاً دراز است. سطح میوه‌ی خشک شده، چروکیده و رنگ آن از خاکستری تا قهوه‌ای سیاه تغییر می‌کند. مغز آن سفید و طعم آن کمی تلخ، تند و معطر می‌باشد.

طبیعت کبابه چینی:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها بخصوص در چین، اندونزی و سوماترا انتشار دارد. در ضمن در بعضی از نواحی کشورها از جمله در برونئی، مالزی و هندوستان نیز کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه (کبابه چینی):

اسانس روغنی فرّار شامل سسکی ترپن هاپدرات، کوببیک اسید، کوببین، کادینن، سینئول، دی پنتن، کارن، سابینن، پی نن، کامفن، آزولن و تورپی نئول در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (کبابه چینی)

نحوه مصرف:

معمولاً میوه پودر شده را به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

ضد التهاب مجاری ادراری (پیشابراه) و کاهنده ورم روده، محرک اعصاب و تقویت کننده حافظه، مقوی معده و کاهنده ترشحات برونش‌ها، ضد آسم و خلط‌آور، بادشکن و کاهنده قند خون، تحریک کننده اشتها و هضم کننده غذا، مسکن سرفه و ضد تهوع، بازکننده گرفتگی‌های عروق و خارج کننده سنگ مثانه، التیام‌بخش زخم‌های بد بو و متعفن دهان و صاف کننده صدا و آواز می‌باشد. در ضمن برای عفونت مجاری تناسلی و ادراری، بیماری‌های آمیزشی (سوزاک)، اسهال خونی، سردرد مزمن، اختلالات معده، هیستری، برونشیت، تکرر ادرار، سرگیجه، رعشه و روماتیسم نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.