معرفی کدو تنبل و خواص درمانی آن

گیاهی است یک ساله با ساقه‌های استوانه‌ای و گسترده روی زمین، ضخامت ساقه‌ها 4 تا 5 سانتی‌متر، برگ‌های آن دمبرگ‌دار، کلیوی شکل، دندانه اره‌ای، نوک گرد و پوشیده از کرک‌های ریز، گل‌های آن درشت، زرد رنگ و نر و ماده
شنبه، 25 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کدو تنبل و خواص درمانی آن
 کدو تنبل

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cucurbita maxima Duch.، نام فرانسه Potrion و نام انگلیسی آن Pumpkin می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و عربی، کدو تنبل، کدو تخم و قرع کوسه نامیده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله با ساقه‌های استوانه‌ای و گسترده روی زمین، ضخامت ساقه‌ها 4 تا 5 سانتی‌متر، برگ‌های آن دمبرگ‌دار، کلیوی شکل، دندانه اره‌ای، نوک گرد و پوشیده از کرک‌های ریز، گل‌های آن درشت، زرد رنگ و نر و ماده می‌باشند، گل‌های نر آن جامی و قیفی شکل و گل‌های ماده دارای کاسه و جامی شبیه گل‌های نر و در رأس آن 3 کلاله ضخیم جای دارد. میوه‌اش (کدو تنبل) دارای حجمی بزرگ، مدورو با دو فرو رفتگی در دو قسمتِ فوقانی و تحتانی، ابعاد میوه به طول حدود یک متر و وزن آن تقریباً 20 کیلو که در مواردی طول، قطر و وزن کدو تنبل‌ها بیش از موارد ذکر شده دیده شده است.

بیشتر بخوانید: کدو بی‌خاصیت نیست حتی کدوی تنبل

 

طبیعت:

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و‌ تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب مناطق ایران و در کشورهای دیگر بخصوص آمریکا کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کدو تنبل:

وجود ویتامین‌های E, C, B6, A، کاروتن، منگنز، منیزیم، مس، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فیبر غذایی، قند، کربوهیدرات، پروتئین، چربی تام و انرژی در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

کدو و تخم آن

نحوه مصرف کدو:

معمولاً کدو را به صورت پخته مصرف می‌کنند.

خواص درمانی کدو:

ضد تب و خون‌ساز، ضد یرقان و رفع کننده سوءهاضمه، ضد میگرن و خنک کننده، ضد جوش و غرور جوانی و مفید برای بزرگی پروستات، کاهنده قند خون و آرام‌بخش، ملین و ضد درد و التهاب مجاری ادراری، کاهنده کلسترول و فشار خون، لاغرکننده و از بین برنده کرم‌های روده می‌باشد. در ضمن برای ناراحتی‌های عصبی، التهاب و درد مفاصل، بیماری‌های روماتیسمی، ناراحتی‌های قلبی و بی‌خوابی نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.