لیگ برتر باشگاه‌های آلمان

بوندس لیگا چیست؟

به خاطر این که سیستم دولت آلمان، دولتی فدرال است و فعالیت‌های اجتماعی عمومی تحت اداره اتحادیه‌ها انجام می‌شوند، نام لیگ‌های ورزشی ملی آن، به نام لیگ فدرال شناخته می‌شوند. این موضوع در کشور
شنبه، 8 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بوندس لیگا چیست؟
 بوندس لیگا چیست؟

نویسنده: امیر بهنام
 
 

گزارشی از لیگ برتر باشگاه‌های آلمان تا سال 1390.

کشور:
آلمان
کنفدراسیون:
یوفا
تأسیس:
1963
دسته:
دسته اول
تعداد تیم:
18
صعود به
درجه در کشور:
1
قهرمان فعلی:
بایرن مونیخ

بوندس لیگا (Bundesliga) در واژه به معنای «لیگ برتر» به لیگ سراسری در کشور آلمان گفته می‌شود.
به خاطر این که سیستم دولت آلمان، دولتی فدرال است و فعالیت‌های اجتماعی عمومی تحت اداره اتحادیه‌ها انجام می‌شوند، نام لیگ‌های ورزشی ملی آن، به نام لیگ فدرال شناخته می‌شوند. این موضوع در کشور اتریش نیز به همین شکل است. چرا که آنجا هم دولتی فدرال حاکم است و هم زبان رسمی اتریش نیز آلمانی می‌باشد. در کشور آلمان، هر ورزش یک لیگ سراسری ملی یا همان بوندس لیگا دارد. نوع انجام بازی در بوندس لیگا دقیقاً از نوع بازی در لیگ پیروی می‌کند. یعنی هر تیم با تیم دیگر در دو بازی رفت و برگشت (در خانه و بیرون از خانه) رقابت می‌کند. در یک لیگ همه تیم‌ها می‌بایست با تمام تیم‌های دیگر دو بار بازی کنند. تمامی مسابقات بوندس لیگا در تمامی ورزش‌ها، به صورت حرفه‌ای و در سطح استانداردهای ملی برگزار می‌شوند. از نظر دسته‌بندی سطح تیمی، معمولاً رقابت‌های بوندس لیگا به دسته یک و دسته دو تقسیم می‌شوند. در فوتبال، بوندس لیگای یک (1. Bundesliga) در بالاترین سطح است. قهرمان بوندس لیگای یک، قهرمان کشور آلمان (Deutscher Meister) محسوب می‌شود. بعد از بوندس لیگای 1، بوندس لیگای دو (2. Bundesliga) قرار دارد.
تیم قهرمان بوندس لیگای یک، به همراه تیم دوم و سوم آن به طور مستقیم به لیگ قهرمانان اروپا (UEFA Champions League) راه پیدا می‌کنند، در حالی که تیم چهارم باید برای شرکت در این لیگ به دور Play off برود.
در بوندس لیگا، 18 تیم فوتبال سطح اول آلمان به مدت یک سال با هم به رقابت می‌پردازند.

لیگ فوتبال

دسته‌های بعدی دیگر جزو بوندس لیگا به شمار نمی‌روند چرا که آن‌ها در سطح ملی انجام نمی‌شوند. دسته‌های بعدی در سطح منطقه‌ای (regional) برگزار می‌شوند و به آنها لیگ‌های "رگیونال" گفته می‌شود.
نوع انجام بازی در بوندس لیگا دقیقاً از نوع بازی در لیگ پیروی می‌کند. یعنی هر تیم با تیم دیگر در دو بازی رفت و برگشت (در خانه و بیرون از خانه) رقابت می‌کند. در یک لیگ همه تیم‌ها می‌بایست با تمام تیم‌های دیگر دو بار بازی کنند. در آلمان، نام بوندس لیگا یادآور بوندس لیگای فوتبال این کشور است. یعنی وقتی شما بگویید بوندس لیگا، همه پیش فرض را بر این قرار می‌دهند که منظور شما رقابت‌های سراسری فوتبال این کشور است. این به دلیل اهمیت و علاقه آلمانی‌ها به ورزش فوتبال است.

تاریخچه بوندس لیگای فوتبال:

اتحایه فوتبال آلمان (Deutscher Fussball-Bund) که به نام مخفف DFB شناخته می‌شود، در بیست و هشتم جولای 1962 تصمیم بر این گرفت که بازی‌های سراسری فوتبال آلمان را تحت لیگی با عنوان Bundesliga برگزار کند. بدین ترتیب، تأسیس این لیگ معتبر را می‌توان 28 جولای 62 به شمار برد. اولین فصل بوندس لیگا فصل 1962 و 1964 بازی شد.
قبل از تأسیس بوندس لیگا، در سال 1932 فلیکس لینمان (Felix Linnemann) رییس سابق اتحادیه فوتبال آلمان (DFB) لیگ حرفه‌ای (Profiliga) فوتبال آلمان را تحت نام "لیگ شاهنشاهی" یا "لیگ سلطنتی" (Reichliga) تأسیس کرد. در این لیگ فقط بهترین باشگاه‌های فوتبال آلمان می‌توانستند بازی کنند. اما این لیگ مورد قبول برخی از باشگاه‌های محلی نبود چرا که با شرایط موجود، این باشگاه‌ها نمی‌توانستند در آن شرکت کنند.
تا این که در در تابستان 1962 - بعد از این که تیم ملی آلمان در یک چهارم پایانی جام جهانی شیلی حذف شد، هرمان نویبرگر (Hermann Neuberger) که بعداً رییس اتحادیه فوتبال آلمان شد، پیشنهادی برای بازسازی و ایجاد ساختاری جدید برای فوتبال و لیگ آلمان کرد. در 28 جولای همان سال، DFB در شهر دورتمند (Dortmund) تشکیل جلسه داد و تصمیم بر آن گرفت که فصل 1963 و 64 را تحت سیستم لیگ حرفه‌ای بوندس لیگا به اجرا در آورد.

لیگ محلی:

لیگ محلی، لیگ سطح (دسته) سه آلمان محسوب می‌شود. لیگی که یک سطح از بوندس لیگای دو (2. Bundesliga) -لیگ دسته دو- پایین‌تر است.
لیگ رگیونال (مردان) از سال 1963 تا 1974 به عنوان لیگ سطح دو به شمار می‌رفت، یعنی بعد از بوندس لیگا بود. بعد از آن حدود بیست سال چنین لیگی وجود نداشت. در سال 1994 این لیگ به عنوان لیگ سه بین 2. Bundesliga و Oberliga قرار گرفت. رگیونال لیگا به دو بخش شمال و جنوب (Nord und Süd) تقسیم می‌شود. چهار یا پنج تیم آخر هر بخش به Oberliga سقوط می‌کنند.
Oberliga اوبرلیگا در آلمان شرقی (DDR) سابق از سال 1949 تا 1991 سال به عنوان لیگ سطح یک شناخته می‌شد. این لیگ با نام Oberliga-DDR معروف بود. در آلمان غربی و در اصل آلمان کنونی، این لیگ از سال 1948 تا 1963 یعنی قبل از ایجاد بوندس لیگا، لیگ سطح یک بود.
امروزه این لیگ به عنوان لیگ سطح چهارم شناخته می‌شود. بعد از این لیگ، Regionalliga قرار دارد.
منبع مقاله :
بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.