ماساژ سنگ داغ

ماساژ «هات استون» یا سنگ داغ، ماساژ تخصصی است که در آن درمانگر با استفاده از سنگهای صاف، گرم، به عنوان فرم دست خود و با قرار دادن آنها بر روی بدن انجام می‌شود. گرما می‌تواند آرامش‌بخش
سه‌شنبه، 18 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ماساژ سنگ داغ
 ماساژ سنگ داغ

نویسنده: سلمان خدادادی
 
ماساژ «هات استون» یا سنگ داغ، ماساژ تخصصی است که در آن درمانگر با استفاده از سنگهای صاف، گرم، به عنوان فرم دست خود و با قرار دادن آنها بر روی بدن انجام می‌شود. گرما می‌تواند آرامش‌بخش باشد و به گرم کردن عضلات سفت کمک کند به طوری که درمانگر می‌تواند عمیق‌تر، با سرعت و دقت بیشتری کار خود را انجام دهد. سنگ توسط بومیان آمریکایی با آتش گرم شد و به منظور درمان درد عضلات مورد استفاده قرار گرفت. شکل مدرن این ماساژ به مری نلسون، اهل توسان، از ایالت آریزونا نسبت داده شده است. او سبک خود را ماساژ سنگ داغ، به نام LaStone نامید. تمدنهای باستانی عقیده داشتند که استفاده از سنگ برای آرامش قلب، روح و ذهن مفید است. همچنین چینی‌ها هم از سنگ برای درمان بر روی نقاط مخصوص بدن (نقاط طب سوزنی) استفاده می‌کردند. سنگ توسط بومیان آمریکایی با آتش گرم شد و به منظور درمان درد عضلات مورد استفاده قرار گرفت. شکل مدرن این ماساژ به مری نلسون، اهل توسان، از ایالت آریزونا نسبت داده شده است. او سبک خود را ماساژ سنگ داغ، به نام LaStone نامید. این ماساژ به سرعت در حال پیشرفت است و می‌تواند در آینده‌ای نزدیک پرکاربردترین ماساژ شود. بسیاری از مردم، سنگهای داغ را برای آرامش و تمرکز اعصاب مفید می‌دانند. برخی هم اثرات معنوی سنگ را برای ذهن روح مفید می‌دانند. ماساژ سنگ برای انسانهای با طبع سرد مناسب است. همچنین برای افرادی که تنش عضلانی دارند، اما ترجیح می‌دهند ماساژ سبک بگیرند مناسب است. حرارت عضلات را شل کرده و اجازه می‌دهد که درمانگر روی عضلات بدون استفاده از فشار عمیق کار کند. گرما و وزن سنگها تأثیر بسزایی در نرم شدن بافت اسپاسم شده دارند.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی سنگها (نام سنگ بر حسب انواع بیماری)


سنگهای مورد استفاده سنگ معدنی هستند. این نوع از سنگهای آذرین که از گدازه مذاب سرد شده است می‌باشند. از خواص این سنگ حفظ گرما برای زمان طولانی است. این سنگها بطور طبیعی خاکستری یا متمایل به سبز هستند. ولی در اثر رطوبت رنگ تیره به خود می‌گیرند. این سنگ‌ها محتوی آهن تیتانیک و مغناطیسی بوده و به این دلیل گرما را در خود حفظ می‌کنند و برای همین در درمان از آن استفاده می‌شود. علت استفاده از این سنگها را انتقال انرژی آن به بدن می‌دانند و بعضی معتقدند که نوع تراش نخورده این سنگ‌ها انرژی بیشتری در مقایسه با نوع تراش داده آن دارد.
از سنگ به دو صورت زیر استفاده می‌شود:
اول، گرما از سنگ بر روی نقاط کلیدی بدن و در امتداد ستون فقرات قرار داده شده است. تقریباً بلافاصله، حسّ گرما، محبّت، آرامش، درون بدن به آرامی جریان پیدا می‌کند.
دوم، سنگ‌ها با مالش ملایم استفاده می‌شود. جریان گرما بدون فشار به عمق بافت منتقل می‌شود.

دو نکته

* باید مراقب بود حرارت سنگها به پوست آسیب نرساند.
* می‌توان از روغن و حوله گرم نیز استفاده کرد.

فواید

بهبود گردش خون:

در ماساژ سنگ داغ با قرار گرفتن سنگهای داغ روی بدن به تدریج که گرمای حاصله از سنگ داغ به بافت‌های عمیقتر بدن نفوذ می‌کند. رگ‌های خونی باز می‌شوند و در نتیجه بهبود گردش خون حاصل می‌شود. گردش خون کند، بدن را خسته و کسل و عضلات را سفت کرده باعث ازدیاد اسید لاکتیک در عضلات می‌شود. گسترش گردش خون سبب رسیدن اکسیژن به ماهیچه‌ها می‌شود و در نتیجه دردها و گرفتگی‌های بدن از بین می‌روند. آرامش ذهنی (mental benefits) و ریلکسی که در ماساژ سنگ داغ حاصل می‌شود به علت رها شدن استرس‌ها و تنش‌های ذهنی است. ماساژ سنگ داغ به شما کمک می‌کند تا به راحتی با تشویش و افسردگی مبارزه کنید. خیلی از افراد در هنگام گرفتن ماساژ سنگ داغ به خواب شیرین و عمیقی فرو می‌‎روند که به سبب دور شدن استرس پیش می‌آید. چنانچه عضلات دچار سفتی یا خشک شدگی شدیدی هستند ماساژ با سنگ‌های داغ عضلات منقبض و خشک شده را آزاد کرده و ریلکسی فوق‌العاده ایجاد می‌کند.
منبع مقاله :
خدادادی، سلمان؛ (1395) ماساژدرمانی، ساری: پارسی سرا، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.