اشتباه پدر و مادرهاي جوان

همه والدين اشتباه مي‌كنند، باور نداريد؟ به پدر و مادر خود فكر كنيد. بدون شك فهرستي از اشتباهات آنها به ذهنتان مي‌آيد. حقيقت اين است كه هيچ‌كس مصون از خطا نيست، مخصوصا كساني كه تازه پدر و مادر مي‌شوند. اگر شما 10 اشتباهي را كه اغلب پدر و مادر‌ها در مورد فرزند اول‌شان انجام مي‌دهند، بدانيد، شايد ديگر اين اشتباهات را در مورد فرزند خود تكرار نكنيد. در اين نوشتار10 اشتباه شايع و راه حل پرهيز از انجام آنها آورده شده است.
شنبه، 20 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشتباه پدر و مادرهاي جوان
اشتباه پدر و مادرهاي جوان
اشتباه پدر و مادرهاي جوان

نويسنده:مهسا قندي



همه والدين اشتباه مي‌كنند، باور نداريد؟ به پدر و مادر خود فكر كنيد. بدون شك فهرستي از اشتباهات آنها به ذهنتان مي‌آيد.
حقيقت اين است كه هيچ‌كس مصون از خطا نيست، مخصوصا كساني كه تازه پدر و مادر مي‌شوند. اگر شما 10 اشتباهي را كه اغلب پدر و مادر‌ها در مورد فرزند اول‌شان انجام مي‌دهند، بدانيد، شايد ديگر اين اشتباهات را در مورد فرزند خود تكرار نكنيد. در اين نوشتار10 اشتباه شايع و راه حل پرهيز از انجام آنها آورده شده است.

مشكلات كودك و ترس والدين

بسياري از افرادي كه تازه پدر و مادر شده‌اند نسبت به همه رفتارهاي كودك از جمله نشستن، بالا آوردن غذا و ... عكس‌العمل‌هاي اغراق‌آميز از خود نشان مي‌دهند و اين رفتارها باعث مي‌شود كودك در محيطي پر اضطراب رشد كند. والدين مي‌توانند تمام سال اول زندگي فرزندشان را صرف ترسيدن سر كوچك‌ترين حركات نوزاد كنند. آيا امروز شكم نوزاد زياد كار كرده يا كم؟ آيا از دهان نوزاد بزاق زيادي مي‌ريزد يا دهان او بزاق كمي‌ترشح مي‌كند؟ آيا نوزاد به مقدار كافي غذا مي‌خورد يا امروز كم غذا خورده؟ آيا نوزاد به اندازه كافي گريه مي‌كند؟ حتما سوالاتي نظير اين به نظرتان آشنا است. اين نوع نگراني‌هاي ناخودآگاه مانع از لذت بردن والدين از اولين سال تولد نوزاد خود مي‌شود. نوزادان قوي‌تر از آنچه هستند كه والدين تصور مي‌كنند.

جلوي گريه كودك را گرفتن

ما، به عنوان والدين، تصور مي‌كنيم كارمان اين است كه نگذاريم نوزاد گريه كند. والدين با گريه كردن نوزاد فكر مي‌كنند حتما كار اشتباهي از آنها در مورد نوزاد سر زده و بايد سريعا آن را برطرف كنند. نوزادان براي گريه كردن برنامه‌ريزي شده‌اند. شما پوشك نوزاد را عوض كرده‌ايد و او غذاي سيري خورده است ولي هنوز در حال گريه كردن است. در بيشتر موارد، دليل گريه كردن فقط اين است كه فرزند شما يك نوزاد است. اما اگر نوزاد شما بيش از يك ساعت در حال گريه كردن بود و همراه گريه، تب يا حساسيت داشت يا پيوسته استفراغ مي‌كرد، به سرعت نوزاد را به نزديك‌ترين مركز پزشكي برسانيد.

بيدار كردن نوزاد براي شير دادن به او

اشتباه يا تصور غلط؟ نوزاد شيرخوار، مي‌تواند و بايد طي شب بخوابد. اما اين تصور غلط بين والدين وجود دارد كه شير مادر به اندازه كافي مقوي نيست تا نوزاد را طي شب سير نگه دارد، اين امر ممكن است البته براي نوزادان شيرخوار و مادرانشان، مفيد است كه طي شب بخوابند.

ترشح بيش از حد بزاق و استفراغ نوزاد

طبيعي است كه بزاق دهان نوزاد بريزد علاوه بر اين نوزاد طي يك چرخه زماني حساب شده بالا مي‌آورد. بنابراين با صرف نظر از زمان غذا خوردن او، هر 30 تا 45 دقيقه يك بار، نوزاد بالا مي‌آورد.

بي‌توجهي به درجه حرارت بدن نوزاد

هرگونه افزايش دماي طبيعي بدن نوزاد، بيش از 38 درجه سانتي‌گراد، در 3 ماهه اول زندگي او، يك مورد اورژانس و غيرطبيعي است. برخي والدين مي‌گويند <نوزاد كمي‌گرم است> و به او داروي <تايلنون(> )Tylenol مي‌دهند اما اين يك اشتباه است، سيستم ايمني بدن نوزاد هنوز قادر نيست به خودي خود عفونت‌ها را كنترل كند.

صندلي نوزاد را درست‌در ماشين نصب نكردن

بيشتر پدر و مادر تصور مي‌كنند مي‌توانند به راحتي صندلي نوزاد را در ماشين نصب كنند اما توصيه ما اين است كه در مورد نصب صندلي از شركتي كه صندلي را خريده‌ايد كمك بگيريد چون گاهي اوقات زندگي و سلامت فرزندتان به صحيح نصب كردن صندلي در ماشين بستگي دارد.

غفلت از مراقبت‌هاي دهاني

بسياري از پدر و مادرها از دندان‌ها يا سلامت دهاني نوزاد خود غافل مي‌شوند و زماني متوجه اين موضوع مي‌شوند كه خيلي دير است. نوزاد شما براي آموختن آموزش‌هاي صحيح مراقبت از دهان و دندان آماده است. چند نكته به شما در چگونه آموزش دادن مراقبت صحيح از دهان و دندان نوزاد كمك مي‌كند:
بعد از جوانه زدن دندان‌ها، سعي كنيد پيش از خواب به كودك شير ندهيد، شير خوردن قبل از خواب باعث افزايش خطر پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود.
با يك تنظيف يا گاز استريل نم‌دار، لثه‌هاي نوزاد را تميز كنيد و از يكسالگي به بعد از مسواك براي تميز كردن دهان، لثه و دندان‌هاي كودك استفاده كنيد.
مطمئن شويد به فرزند شما به مقدار كافي فلورايد مي‌رسد. فلورايد به طور طبيعي در آب وجود دارد و مانع از پوسيدگي دندان مي‌شود. در آب شهري برخي مناطق فلورايد وجود دارد، در غير اين صورت از دندانپزشك خود در مورد راهكارهاي مناسب سوال كنيد.

غفلت از ازدواج و روابط زناشويي

حفظ رابطه زناشويي بعد از تولد اولين فرزند يكي از موارد مهمي ‌است كه معمولا ناديده گرفته مي‌شود. هرگونه ضعف در رابطه زناشويي با تولد اولين فرزند بدتر مي‌شود. والدين بايد علاوه بر توجه ويژه به نوزاد تازه متولد شده از يكديگر غافل نشوند.

دعواكردن جلو چشمان نوزاد

حتي نوزاد 3 ماهه هم تغيير لحن صداي والدين خود را در هنگام دعوا تشخيص مي‌دهد. سعي كنيد تا حد امكان، نوزاد صداي بگو مگوي شما را نشنود. البته هر دو نفر آدمي ‌كه كنار هم زندگي مي‌كنند ممكن است دچار اختلاف نظر شوند اما صداي بگو مگو و دعواي والدين تاثير منفي بر نوزاد دارد و بسياري از گريه‌هاي بي‌علت نوزادان به دليل افزايش اضطراب در محيط اطراف آنها است.

اعتماد به توصيه‌هاي غيرمعتبر اطرافيان در مورد تربيت، آموزش و نگهداري نوزاد

هر توصيه‌اي را كه در مورد تربيت و نگهداري نوزاد از اطرافيان، تلويزيون، اينترنت يا هر منبع ديگري مي‌شنويد يا مي‌بينيد، جدي نگيرد. سعي كنيد تا حد ممكن اطلاعات مورد نياز خود را از منابع معتبر آموزشي در رابطه با نوزادان و كودكان بگيريد يا با پزشك اطفال مشورت كنيد.
منبع:روزنامه جام جم




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط