آشنایی با شهر آدیس آبابا Addis ababa

پایتخت و بزرگترین شهر کشور اتیوپی است که در سال 1887 به وسیله‌ی امپراتور منه‌لیک برافراشته شد. این شهر از نظر جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارد. در میان سال‌های 1935-1941 آدیس
سه‌شنبه، 22 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با شهر آدیس آبابا Addis ababa
آشنایی با شهر آدیس آبابا Addis ababa

نویسنده: عبدالحسین سعیدیان
 

پایتخت و بزرگترین شهر کشور اتیوپی است که در سال 1887 به وسیله‌ی امپراتور منه‌لیک برافراشته شد. این شهر از نظر جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارد. در میان سال‌های 1935-1941 آدیس آبابا پایتخت آفریقایی کشور ایتالیا بود، خانه‌های سنگی مدرن در این شهر ساخته شد. آدیس آبابا میان سال‌های 1941 و 1960 تغییراتی یافت، اما گسترش و پیشرفت آن بیشتر پس از این زمان بود. با راه‌آهن به بندر جیبوتی که تقریباً در نهصد کیلومتری جمهوری جیبوتی قرار دارد متصل شد. در 1986 ناحیه‌ی آدیس آبابا، دویست و بیست و دو کیلومتر مربع مساحت و در هر کیلومتر مربع 6735 نفر جمعیت داشت.
جمعیت آدیس آبابا که در 1950، حدود دویست و ده هزار نفر بود، در سال 1990 به 1/9 میلیون و در سال 2000 به 2/645 میلیون نفر رسید. این افزایش رشد جمعیت 6/5 درصدی بیشتر مربوط به مهجرت روستائیان به این شهر بوده است.
محصولات عمده‌ی آدیس آبابا شامل، پلارچه، کفش، نوشیدنی‌ها، فرآورده‌های چوبی، پلاستیک و مواد شیمیایی است. خانه‌های این شهر بیشتر خدمات صنعتی کشور را انجام می‌دهند. عمده صادرات و دادوستد مهمش از راه بندرهای جیبوتی و آسب Aseb می‌باشد. در 1986 بیشتر انتقال مردم در زمینه‌ی ساختمان، کارخانه، بیمه، داد و ستد و حمل و نقل، ارتباطات، برق، گاز، آب و خدمات بود.

بیشتر بخوانید: اتیوپی: ETHIOPIA (.et)


آب بهداشتی شهر آدیس آبابا ناکافی است و در 1992/93 حدود 57% ساکنان آن از آب آشامیدنی برخوردار بودند و از 1984 حدود 90% خانه‌ها انشعاب برق داشتند.
پایتخت کشور جمهوری حبشه (اتیوپی) در آفریقا، در ایالت شوآ در منطقه‌ای تپه‌ای در 2438 متری از سطح دریا قرار و بوسیله کوه‌ها در میان گرفته شده است. دارای آب و هوای دلپذیر با روزهای گرم، آفتابی و شب‌های خنک است. بوسیله بزرگراه‌ها به همه استان‌های کشور مرتبط می‌باشد، یک فرودگاه مدرن بین المللی در نزدیکی آن و شهر بوسیله راه‌آهن به بندر جیبوتی مرتبط است. صنایع عمده‌اش شامل رنگرزی، کارهای سیمانی، پارچه بافی می‌باشد.
مقر آفریقایی، دائمی سازمان ملل متحد و کمیسیون اقتصادی برای آفریقا و مرکز دائمی سازمان وحدت آفریقا در این شهر قرار دارد. کاخ امپراتور و بناهای پارلمان در این شهر برافراشته شده. دانشگاهی در سال 1950 در این شهر تأسیس گشت. همچنین مدارس فنی و تربیت معلم در آن فعال است. کتابخانه ملی کشور در 1944 تأسیس گردید و کتابخانه دانشگاه مجموعه‌ای کتابهای کمیاب دارد.
شهر آدیس آبابا در 1887 بوسیله منلیک دوم کسی که بعدها شاه شوآ گشت. ساخته شد و در سال بعد این شهر را پایتخت خود قرار داد. در 1896 پیمان صلحی که بموجب آن استقلال اتیوپی در نظر گرفته شد با ایتالیا به امضا رسید. شهر آدیس آبابا را ایتالیا در 1936 اشغال کرد و تا سال 1941 که بوسیله نیروهای انگلیسی آزاد گشت، پایتخت مشرق آفریقای ایتالیا بود.
منبع مقاله:
سعیدیان، عبدالحسین، (1385) دائرة المعارف شهرهای جهان، تهران: علم و زندگی، چاپ دوم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.