عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل

کسب اطلاع از عوارض جانبی لیزینوپریل (lisinopril) پیش از تکیه بر این داروی خوراکی مهار کننده ACE برای هر شخص بیماری ضروری است. برخی از این عوارض جانبی، سرفه، لرز، درد
پنجشنبه، 31 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل
عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل

برگرفته از سایت بازل
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

کسب اطلاع از عوارض جانبی لیزینوپریل (lisinopril) پیش از تکیه بر این داروی خوراکی مهار کننده ACE برای هر شخص بیماری ضروری است. برخی از این عوارض جانبی، سرفه، لرز، درد مفاصل، دل درد، مشکلات گوارشی و هیپرکالمی یا افزایش پتاسیم خون را شامل می‌شود. لیزینوپرویل دارای پتانسیل ایجاد مشکلات غیر قابل برگشت و تهدید کننده حیات در جنین در حال رشد است. در نتیجه برای مادران باردار و یا کسانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود از این دارو استفاده نکنند. لیزینوپریل یک داروی خوراکی است که جهت درمان بیماریهای مرتبط با قلب مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و حملات قلبی تجویز می‌شود. در بیماران دیابتی، این دارو جهت کاهش خطر بروز مشکلات کلیوی و چشم توصیه می‌شود. این دارو که بر مبنای مهار کننده ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) قرار داده شده است یک فرآمده پپتیدی است که در دهه 1990 جهت استفاده در مداخله درمانی منتشر شد. در داروخانه تحت نام‌های تجاری تنزوپریل، پرینیویل و زستریل به فروش می‌رسد. طی مطالعات صورت گرفته بر روی نمونه‌های ادرار بیمارانی که تحت تجویز این داروها هستند، مشخص شد که جذب لیزینوپریل در این بیماران بسیار پایین است. مشخص شده است که میانگین جذب آن در حدود 25 درصد است. با توجه به حساسیت دارویی و رویکرد تجویز آن، میزان مصرف لیزینوپریل از بیماری به بیمار دیگر تفاوت می‌کند. با این وجود، اثر بخشی آن در درمان هنوز مورد بحث و اختلاف نظر است. و این امر عمدتاً به دلیل عوارض جانبی احتمالی که در تمام انواع داروهای مبتنی بر مهار کننده ACE وجود دارد، است.

عوارض جانبی

داروهای خوراکی لیزینوپریل در دوزهای 5 میلی‌گرم، 10 میلی‌گرم و 20 میلی‌گرم موجود است. برای بیماران بسیار حساس، غلظت تجویز شده حدود 5ر2 میلی‌گرم در روز است در حالی که افرادی که پاسخی دریافت نمی‌کنند، نیاز به مقادیر بالاتر لیزینوپریل یعنی حدود 20 میلی‌گرم در روز دارند. نگرانی عمده‌ای که نبایستی در حین مصرف این دارو نادیده گرفته شود، تداخل دارویی است. این دارو به هنگام مصرف با داروهای دیوریتیک برای فشار خون بالا و مکملهای پتاسیم، موجب حفظ و احتباس پتاسیم در کلیه‌ها شده منجر به بالا رفتن سطوح پتاسیم خون یا هیپرکالمی می‌شود.

» عوارض جانبی معمول

بیماران مبتلا به بیماری قلبی، معمولاً پس از مصرف لیزینوپریل دچار عوارض جانبی خفیف می‌شوند. این عوارض جانبی پس از عادت کردن بدن به دارو با گذشت زمان از بین می‌روند. چنین عوارض جانبی خفیفی، بثورات پوستی، سرفه، درد معده، لرز، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و خستگی را شامل می‌شود. همچنین ممکن است به درد مفاصل دچار شوند.

» افزایش وزن

افزایش وزن یکی از عوارض جانبی معمول مشاهده شده پس از مصرف لیزینوپریل و داروهای مشابه فشار خون بالا برای مدت زمان طولانی در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، هیچ اطلاعات پزشکی که ارتباط آن را با افزایش وزن نشان دهد وجود ندارد. در خصوص افزایش سرعت در افزایش وزن بدون علت ظاهری، این وضعیت ممکن است به دلیل اختلال قلبی نهفته باشد.

بیشتر بخوانید: لیزینوپریل (LISINOPRIL)

 

» آلرژی

بعضی افراد پس از مصرف داروهای مبتنی بر مهار کننده ACE پاسخ‌های ایمنی با حساسیت فوق‌العاده را از خود نشان می‌دهند. در اصطلاح پزشکی به آن آنژیواِدم گویند و علائم آن، مشکلات تنفسی، ادم زیر جلدی و تورم برخی نواحی بدن از جمله صورت، گلو، دستان، پاها و مچ پا را شامل می‌شود. در چنین وضعیتی، فرد بایستی مصرف این دارو را متوقف ساخته و بلافاصله با فوریتهای پزشکی تماس بگیرد.

» افسردی

نوسانات خلقی و تغییر رفتار اغلب با ترکیبات لیزینوپریل به ویژه در میان افراد مسن همراه است. با این حال، تنها یک درصد از افراد پس از مصرف این دارو از افسردگی و اضطراب شکایت دارند. در نتیجه، به نظر می‌رسد که افسردگی عارضه جانبی نادری از این دارو باشد.

» ریزش مو

ریزش مو ناشی از مصرف این دارو به ندرت رخ داده و در کمتر از یک درصد از بیمارانی که از این داروی خوراکی مصرف می‌کنند رخ می‌دهد. نیازی به گفتن نسیت که کم پشت شدن مو یا ریزش مو وضعیتی عادی است که می‌تواند به دلیل رژیم غذایی ضعیف، شوره سر و سایر علل ایجاد شود. دقیق‌تر آنکه هیچ گزارش علمی مبنی بر آنکه لیزینوپریل علت اصلی ریزش مو است یا خیر وجود ندارد.
چنانچه بخواهیم از عوارض جانبی این دارو بیشتر صحبت کنیم، بایستی بگوییم که لیزینوپرویل دارای پتانسیل ایجاد مشکلات غیر قابل برگشت و تهدید کننده حیات در جنین در حال رشد است. در نتیجه برای مادران باردار و یا کسانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود از این دارو استفاده نکنند. عوارض جانبی شدید لیزینوپریل به ندرت رخ داده بطوریکه برخی از آنها افت فشار خون، یرقان، غش و نارسایی کبدی را شامل می‌شود. چنانچه شک کردید که عوارضی ناشی از مصرف این دارو در شما رخ داده است، درنگ نکرده و به پزشک مراجعه کنید.
سلب مسئولیت:‏‎ ‎اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک ‏متخصص در نظر گرفته شود
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.