هدف والا

در دنیای امروز ما موفقیت و کسب مدارج بالاتر یکی از اهداف جوانان است و برای رسیدن به این هدف از هیچ‌گونه کاری اجتناب نمی‌کنند. حال به عنوان یک مسلمان به هدف و موفقیت نگاه می‌کنیم.
سه‌شنبه، 5 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هدف والا
پیمودن راه سعادت و رسیدن به موفقیت حقیقی
 
چکیده
در دنیای امروز ما موفقیت و کسب مدارج بالاتر یکی از اهداف جوانان است و برای رسیدن به این هدف از هیچ‌گونه کاری اجتناب نمی‌کنند. حال به عنوان یک مسلمان به هدف و موفقیت نگاه می‌کنیم. قرآن کریم راه رسیدن به موفقیت را به ما نشان داده است. در این راه باید به اموری توجه داشت و آن‌ها را به درستی انجام داد.

تعداد کلمات 1160/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
هدف والا
نویسنده: Yahya Aqeel
مترجم: مهدی رحیمی


هر کاری که ما در زندگی انجام می‌دهیم، با تعریفی که ما از هدف داریم شکل می‌گیرد. تصمیم‌های روزمره‌مان، دانسته یا ندانسته، با آنچه که ما باور داریم موفقیت است، تعیین می‌گردند.
برای بسیاری از ما، موفقیت با یکی از عناوین ثروت مادی، شهرت و یا موقعیت اجتماعی اندازه‌گیری و سنجش‌ می‌شود. با این بیان می‌فهمیم همه تصمیم‌های کوچک و بزرگ زندگی ما اغلب با این ملاک‌ها سنجیده و مورد قضاوت قرار می‌گیرند. برای این که این تأثیر را ببینیم، کافی است برخی از جوانان را ملاحظه کنیم تا ببینیم که آنها یا غرق در پیگیری شدید دنیا هستند که گنج‌های آن را به دست آورند یا می‌بینیم که فکر و ذهنشان شهرت، نیکنامی و مقام است؛ برای رسیدن به این‌ها از هر ابزاری که بخواهند استفاده می‌کنند، خواه از طریق فضای مجازی باشد، خواه از طریق رسانه‌ها.

 
هدف والا

به عنوان یک مسلمان ضرورت دارد که به طور منظم فهم خود از موفقیت را بررسی کنیم. اینکه هدف ما چه چیزی است و چه هدفی اولویت دارد و اینکه جهت کلی ما در زندگی و نیز اهمیت ما به بحث بهشت و جهنم، هرکدام به‌تنهایی می‌تواند مسیر ما را در زندگی تحت تاثیر قرار دهد.
خوانندۀ عزیز! فهم حقیقت موفقیت، مسلماً مهم‌ترین عامل دست‌یابی به بهشت و نیز دور شدن از آتش جهنم است. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که موفقیت واقعی چیست؟ خداوند، پرودگار آسمان‌ها و زمین و خالق ما، مکرر در قرآن به ما موفقیت واقعی را نشان می‌دهد. خداوند متعال می‌فرماید: «هر کسی از خدا و پیامبرش اطاعت کند، خداوند او را در باغ‌هایی وارد می‌کند که چشمه‌ها از زیر آنها جاری است و این است موفقیت بزرگ.[1]»
در آیۀ دیگر می‌فرماید: «خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایى وعده داده است که از زیر [درختان] آن نهرها جارى است. در آن جاودانه خواهند بود و [نیز] سراهایى پاکیزه در بهشت‌هاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگ‌تر است. این است همان کامیابى بزرگ.[2]«پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر کس که دنیا را مهم‌ترین کار خود بگرداند، خداوند در کارها او را سرگردان می‌کند و فقر را در جلوی چشمان او ظاهر می‌کند و از دنیا به چیزی دست نخواهد یافت جز آنچه که برای او مقدر شده است و هر کس آخرت را مهم‌ترین کار خود سازد خداوند کارهای او را سامان می‌بخشد و خداوند او را قانع می‌کند و دنیا به سوی او خواهد آمد اگر چه او آن را نخواهد.»
و در جای دیگر اینگونه می‌فرماید: «آن روز کسى که [عذاب] از او برگردانده شود، قطعا [خدا] بر او رحمت آورده و این است همان رستگارى آشکار.[3]»
خداوند بارها به ما می‌گوید که این هدف واقعی، دست یافتنی و صحیح، مبتنی است بر:
•  دست یافتن به بهشت و رضایت خداوند؛
•  دور بودن از آتش جهنم و عذاب خداوند.
با این منطق هر چیزی که منجر به دستیابی به بهشت و رضایت خدا شود، خودش یک موفقیت است و هر چیزی که منجر به آتش جهنم و عذاب خداوند بشود، یک نقص و عدم کامیابی است.
با این درک ما باید طبیعتا به دنبال مراحلی باشیم که موفقیت واقعی را به دست بیاوریم. در ادامه بعضی از این  مراحل را ملاحظه می‌کنیم:

 

1.  محوریت آخرت

در زندگی تمرکز اصلی خودت را روی آخرت قرار بده. بالاترین درجات بهشت یعنی فردوس اعلی را هدف واقعی خود قرار بده. به دنبال بالاترین لذت باش. اهداف خود را بر اساس این قرار بده. چون نصب‌العین قرار دادن آخرت و پی‌گیری آن با جان و دل است که موفقیت را در این جهان و جهان بعدی رقم خواهد زد.
پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر کس که دنیا را مهم‌ترین کار خود بگرداند، خداوند در کارها او را سرگردان می‌کند و فقر را در جلوی چشمان او ظاهر می‌کند و از دنیا به چیزی دست نخواهد یافت جز آنچه که برای او مقدر شده است و هر کس آخرت را مهم‌ترین کار خود سازد خداوند کارهای او را سامان می‌بخشد و خداوند او را قانع می‌کند و دنیا به سوی او خواهد آمد اگر چه او آن را نخواهد.»
ما باید به یاد داشته باشیم که ما بر اساس نیت‌، ثواب دریافت می‌کنیم و اگر نیت ما فقط رضایت خدا باشد، حتی اعمال مادی و دنیایی ما هم ثواب دارند. با محور قرار دادن آخرت در زندگی روزمره و به یاد خدا بودن در همۀ کارها، موفقیت به دست می‌آید حتی با جنبه‌های ناچیز ظاهری.

 
بیشتر بخوانید: کار و تلاش لازمه رسیدن به بهشت


2. اندوختن اعمال صالح

خداوند در چندین جای قرآن به ما می‌فرماید که آنهایی که ایمان دارند و اعمال صالح انجام می‌دهند، بهشت را به ارث خواهند برد. صرف گفتن «من ایمان دارم» کافی نیست؛ بلکه ایمان قلبی مستلزم اعمال جوارحی است.
بالآخره ما با همین اعمال صالحه، روزی در پیشگاه خداوند خواهیم ایستاد و این اعمال صالح هستند که بر اساس مقیاس‌هایی وزن خواهند شد. در واقع در این دنیا این هدف ماست که اعمال صالح را هر چقدر که توان داریم، انجام دهیم و از گناه کردن به‌شدت پرهیز کنیم. این همان چیزی است که سبب می‌شود رحمت خدا شامل حال ما بشود و از خشم او دور بمانیم ان شاء الله. این بهترین موفقیت در دنیا و آخرت است.
منش اعتدال باید اتخاذ بشود. نه افراط و نه تفریط. به عنوان مسلمان ما کلا موفقیت در دنیا را نادیده نمی‌گیریم، بلکه ما آن را برای هدف بزرگتری انجام می‌دهیم. بنابراین ما اگر در دنیا به دنبال هدف‌های بالایی هستیم و نردبان‌های ترقی را یکی پس از دیگری بالا می‌رویم، به جهت این است که محدودۀ تأثیرگذاری خودمان را زیادتر کنیم تا ارزش‌های الهی را گسترش بدهیم و یا ارزش‌های دیگری را برای خودمان کسب کنیم.
 

پیامدهای دنباله‌روی از موفقیت غلط

تصور کن که امتحان داری و برای آن، آمادگی لازم را کسب کرده‌ای. بعد از آمادگی و مطالعه کامل، وارد سالن امتحانات می‌شوی و همان لحظه متوجه می‌شوی که تو اشتباها درس دیگری را آماده کرده‌ای. چقدر پشیمان خواهی بود؟ این حسرت فقط دربارۀ یک امتحان کوچک در دنیاست. حال تصور کن به اندازۀ تمام عمرت، تمام تلاشت را کرده‌ای و در روز قیامت متوجه بشوی که اشتباه می‌کردی. تمام کارهایت به خاطر اینکه در مسیر هدف اشتباه انجام گرفته بود، تلف شده و تمام لحظات و سرمایه عمر تو از بین خواهد رفت. آیا کلمات می‌توانند بیان‌گر پشیمانی تو باشند؟
به عنوان یک مسلمان ما باید درک درستی از معنای موفقیت داشته باشیم تا هر کاری که برای دستیابی به آن انجام می‌دهیم، مشخص شود. مهم‌تر اینکه، ما نباید زندگی‌مان، وقتمان و سرمایه جوانی را صرفا به خاطر به‌دست آوردن سود دنیوی هدر بدهیم. اگر ما برای آخرت کار کنیم، مطمئنا پی خواهیم برد که نه تنها نیازهای دنیوی ما برآورده می‌شوند، بلکه نیازهای آخرتی ما هم تامین می‌شوند و از رهگذر تلاش‌های دنیوی که در راستای آخرت ما هستند، آخرتی آباد خواهیم داشت. یعنی دنیا مزرعه آخرت ما خواهد شد.
ما از خداوند می‌خواهیم به ما توفیق درک موفقیت واقعی و صحیح را بدهد و برای دست‌یابی به آن، تلاشی خستگی‌ناپذیر داشته باشیم.

 

نمایش پی نوشت ها:

[1] سوره نساء، 13.
[2] سوره توبه: 72.
[3] سوره انعام: 16.


برگرفته از سایت: www.islam21c.com
منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.