منجی‌گرایی در سینمای هالیوود

منجی‌گرایی همیشه یکی از موضوع‌های داغ هالیوود برای ایجاد بسترهای اسلام‌هراسی است. در این مقاله نگاهی اجمالی به رویکرد هالیوود به عقیده‌ی منجی‌گرایی مسلمانان به‌عنوان پادشاه ترور و خشونت خواهیم داشت.
پنجشنبه، 28 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منجی‌گرایی در سینمای هالیوود
در اکثر فیلم‌های غربی آمریکا به‌عنوان قهرمان بشریت و مسلمانان به عنوان ضدقهرمان معرفی می‌شوند
 
چکیده
منجی‌گرایی همیشه یکی از موضوع‌های داغ هالیوود برای ایجاد بسترهای اسلام‌هراسی است. در این مقاله نگاهی اجمالی به رویکرد هالیوود به عقیده‌ی منجی‌گرایی مسلمانان به‌عنوان پادشاه ترور و خشونت خواهیم داشت. تمام این موارد با تحلیل درون مایه‌ی خود فیلم‌های ساخته شده در هالیوود به دست آمده است.

تعداد کلمات 1427/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
منجی‌گرایی در سینمای هالیوود

معرفی منجی مسلمانان به‌عنوان پادشاه وحشت و ترور

در بسیاری از آثار سینمایی ساخته شده از حدود سه دهه پیش تا کنون، جوّ ضداسلامی‌هم به موازات این آثار هنری رواج داده شده است و در فیلم‌ها با ژانرهای آخرالزّمانی کار را به جایی رسانده‌اند که در تعدادی فیلم‌ها، ظهور منجی را انکار و این عقیده را توهّم صرف نامیده‌اند و در تعدادی دیگر از این فیلم‌ها منجی آخرالزّمان را یک انسان چشم آبی با موهای طلایی و منجی اردوگاه مقابل خود را شیطانی معرفی کرده‌اند که با عنایت حضرت عیسی(ع) هزارسال به غل و زنجیر کشیده می‌شود و با آمدن آن حضرت، تمام دشمنان آمریکا به خاک و خون کشیده و فقط نیروهای غربی و آمریکایی نجات یافته و رستگار می‌شوند.
در تعدادی از این فیلم‌ها امام زمان مسلمانان با شاخص‌های شیعی را به عنوان یک قصاب و انسان وحشی به تصویر می‌کشند که با هر انسان و با هر روحیه انسان هر چیزی که برای رشد انسان باشد مبارزه می‌کند. در فیلم «مرد اسکلتی» شخصی نشان داده می‌شود سوار بر اسب، با شنلیشبیه عبا، با استفاده مداوم از سلاح‌های سرد شبیه شمشیر، تبر و تیرکمان و با روحیه‌ای متوحشانه و غیر انسانی که بارهاغیب می‌شود، در طی اولین اقدام خود در فیلم، به نمایندگی از مخالفت با تکنولوژی و صنعت، کامپیوتر را با تبر می‌شکند. در بسیاری از آثار سینمایی ساخته شده از حدود سه دهه پیش تا کنون، جوّ ضداسلامی‌هم به موازات این آثار هنری رواج داده شده است و در فیلم‌ها با ژانرهای آخرالزّمانی کار را به جایی رسانده‌اند که در تعدادی فیلم‌ها، ظهور منجی را انکار و این عقیده را توهّم صرف نامیده‌اند و در تعدادی دیگر از این فیلم‌ها منجی آخرالزّمان را یک انسان چشم آبی با موهای طلایی و منجی اردوگاه مقابل خود را شیطانی معرفی کرده‌اند که با عنایت حضرت عیسی(ع) هزارسال به غل و زنجیر کشیده می‌شود و با آمدن آن حضرت، تمام دشمنان آمریکا به خاک و خون کشیده و فقط نیروهای غربی و آمریکایی نجات یافته و رستگار می‌شوند.و زنی خانه‌دار و بی‌گناه را هم بدون هیچ بهانه‌ای می‌کشد. همچنین در یک اقدام بی دلیل دیگریک پروفسور که نماد علم و اندیشه است را با وحشیانه ترین حالت به قتل می‌رساند. در واقع دشمن این صورت بد فرم اسکلتی که شاخص‌های امام زمان(ع) را به یدک می‌کشد سه چیز است ۱. دانشمندان؛ ۲. زنان؛ 3. تکنولوژی که هر سه گروه با برخوردی غیر انسانی، قربانی تبر و شمشیر بی‌رحم این جنایتکار و قصاب می‌گردند. فیلم دیگری که امام زمان(ع) را در اردوگاه شر نشان می‌دهد، انیمیشن «ماتریکس» است که در آن مسلمانان بسان ماشین‌هایی نشان داده می‌شوند که فلسفه وجودی آن‌ها خدمت به شهروندان آمریکایی است و جز این وظیفه دیگری ندارند. به محض این‌که این ماشین‌های آدم‌نما با استعانت ار آسمان (خداوند)، به فکر استقلال وجودی می‌افتند، سوپر انسان‌هایآمریکایی در مقابل آن‌ها موضع‌گیری کرده و همه را به خاک و خون می‌کشند. وقتی در اوج ظلمت و درگیری، شخصی سوار بر اسب باپرچمی‌در دست می‌آید که به فریاد ماشین‌های آدم‌نما برسد، ناگاه در بین راه مضمحل و متلاشی می‌شود. انیمیشن، این پیام را به مخاطب منتقل می‌کند که شخصیت وعده داده شده مسلمانان، قبل از انجام هر حرکتی محکوم به زوال و اضمحلال خواهد بود.
در تعدادی دیگر از فیلم‌های با ژانر آخرالزمانی، منجی آخرالزمان مسلمانان، یک انسان وحشی، ظالم، تمامیّت‌خواه که خواهان نابودی تمام دولت‌ها و ملت‌های غربی است، معرفی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: اسلام‌هراسی در هالیوود


در فیلم «مردی که فردا را دید» که اوایل انقلاب اسلامی‌ایران ساخته شده است مبتنی بر تحریف پیش‌گویی‌های نوستر آداموس، منجی مسلمانان را انسانی خشن با نشانه‌هایی آویزان از دوران جهالت و بربریت نشان می‌دهد که طی ائتلافی با شوروی، قصد نابودی فرهنگ و تمدن غرب را دارد و بمب‌هایاتمی‌را که بر پهلوی آن‌ها داس و چکش شوروی سابق و هلال اسلامی‌نصب شده است، به سمت شهرهای متمدن غرب (پاریس، نیویورک و...) پرتاب می‌کند، اما نهایتاً با توان بازدارنده نظامی‌آمریکا نقشه‌های این پادشاه وحشت نقش بر آب می‌شود. این فیلم که بر اساس کتاب پیشگویی‌های نوستراداموس ساخته شده، توسط اورسن ولز (از بازیگران برجسته هالیوود) حکایت می‌شود. در این فیلم پس از این‌که اورسن ولز، دو ضد مسیح ابتدایی را ناپلئون و سپس هیتلر بر می‌شمارد تمرکز خود را بر ضد مسیح سوم که به تعبیر وی از نسل پیامبر اسلام(ص) است، معطوف می‌نماید. هنگامی‌که ولز بر صدق پیش‌گویی‌های آداموس در مورد ناپلئون و هیتلر تأکید می‌کند، بدین‌وسیله درست می‌کوشد تا مخاطب را قانع کند که پیش‌گویی‌های آداموس در مورد ضدمسیح سوم (منجی مسلمانان)، درست است و به وقوع خواهد پیوست. لذا از مخاطبان می‌خواهد که با ایده مطرح شده در فیلم همراه شده و در برابر او جبهه‌گیری نکنند. ولز بعد از آماده‌سازی فضای ذهنی مخاطب این سؤال را مطرح می‌کند: اما ضدمسیح سوم کیست؟ آیاتی از کتاب آداموس را می‌خوانیم: خاورمیانه، مرکز اصلی جنگ بزرگ آینده است، افزایش مسلمانان معتقد باعث بحران خواهد بود، در سال 1999م، از آسمان، پادشاه بزرگ وحشت نزول خواهد کرد. او پادشاه مغول را در اذهان زنده خواهد نمود و جنگ عظیم را به وجود خواهد آورد. از کشور بزرگ عربی یک رهبر بزرگ، از دین پیامبر اسلام ظهور خواهد کرد. او از مملکت فراعنه تا قلب اروپا پیش خواهد رفت. ولز در ادامه می‌نویسد: از زمین، هوا و دریا، رهبر بزرگ با لشکر مرگ آفرینش گذر خواهد کرد. از سرزمین پارس بیش از یک میلیون نفر به تسخیر سرزمین عیسویان خواهند آمد. مردی که یکی از نام‌های آخرین پیامبر را برخوردار است.
مستند مردی که فردا را دید: ضدمسیح (العیاذ بالله حضرت مهدی(عج): در ادامه فیلم به سال 1999 می‌رود و ضد مسیح سوم را به تصویر در می‌آورد. ضد مسیح سوم با لباسی عربی و عمامه‌ای بر سر، روی سکویی قرار می‌گیرد که در اطراف این ضدمسیح، افرادی که عمامه و عبا پوشیده‌اند در رفت و آمد بوده و اوضاع را برای پرتاب موشک‌های اتمی‌به سمت نیویورک فراهم می‌کنند. این ضدمسیح در نهایت دستور به بمباران نقاط مختلف دنیا می‌دهد و بمب‌هایی که دارای نشان‌هایی شبیه به داس و چکش و هلال و ستاره است (به ترتیب کمونیسم و اسلام) دنیا را هدف قرار می‌دهند. بر اساس این فیلم، ضدمسیح سوم به صورت دقیق از کشورهای عربی و اسلامی‌بر می‌خیزد.
«ال سید»از جمله پویانمایی‌هایی است که غیر مستقیم به مسئله امام زمان(ع) و سیاه‌نمایی سبک زندگی مسلمانان پرداخته است. در این پویانمایی، داستان زیر به تصویر کشیده شده است: درست هنگامی‌که دنیا در آرامش به سر می‌برد، کنار خانه کعبه مردی به نام «بن یوسف» قیام می‌کند و با تشکیل سپاه مراودین، سعی در به دست آوردن حکومت کل دنیا دارد. این شخصیت با کلاهی عمامه‌گونه به رنگ مشکی و عبای سیاه، تداعی‌کننده شخصیت امام زمان(ع) است؛ به خصوص که همانند امام زمان(ع) که بر حسب روایات، آغاز قیامش از کنار خانه خداست، او هم قیام خود را از کنار خانه کعبه آغاز می‌کند.
او که ابتدا همانند مار چنبرزده‌ای نشان داده می‌شود و در ادامه داستان تبدیل به شخصیت مورد نظر در این اثر می‌گردد، با توجه به نمادهاییادشده و موضوع داستان این اثر سعی دارد قیام امام زمان را برهم زننده آرامش دنیا نمایش دهد و هم چنین با نمایش تصاویری هم چون قطع کردن دست کارگری که از فرط خستگی دیگر قادر به ادامه کار نیست، سعی کرده است که امام زمان(ع) را شخصی ظالم و خون‌ریز معرفی کند، به گونه‌ای که مسلمانان هم از دست ظلم او به مسیحیان پناهنده می‌شوند.
یکی دیگر از جمله این فیلم‌ها، فیلم «مگیدو یا امگاکد» است که در آن دشمنان آمریکا، شیاطینی جلوه داده می‌شوند که در مقابل جبهه خیر صف‌آرایی کرده‌اند و با تلألؤ نوری از بالای بیت‌المقدس، شیطان (منجی اردوگاه مقابل) ناله‌ای سر می‌دهد و این نور همانند شمشیری در قلب تمام سربازان شیطانی ضدآمریکایی فرو می‌رود و همه به شکلی غیرعادی و با لطف و عنایت خاص الاهی کشته می‌شوند و رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان یک قهرمان مورد ستایش نیروهای خیر این فیلم واقع می‌شود.

 

نمایش پی نوشت ها:

1. نام فیلم: Skeleton Man کارگردان: Johnny Martin سال تولید: ۲۰۰۴ تهیه کننده: Johnny Martin; David Omnston سازنده: آمریکا نویسنده: Frederick Bailey شرکت سازنده: MTI Home Video.
2. نام فیلم: The Animatrix سال تولید: 2003 کارگردان: Peter Chung; Andy Jones تهیه کننده: Andy Wachowski; Larry Wachowski نویسنده: Andy Wachowski ; Larry Wachowski کشور سازنده: آمریکا کمپانیWarner Bros.
3. نام فیلم: The Man Who Say Tomorrow سال تولید: ۱۹۸۱ کشور سازنده: آمریکا.
4. نام فیلم: El Cid کارگردان: Anthony Mann سال تولید: ۱۹۶۱ Samuel تهیه کننده:Bronston ; Jaime Prades کشور سازنده: ایتالیا نویسنده: Fredric M. Frank ; Philip Yordan شرکت سازنده: Buena Vista .
5. باید بدانیم که مار، مظهر مرگ و ویرانی است و مار چنبر زده، مظهری از تغییر، مار به واسطه ارتباطش با نیروهای جهان زیرین، دشمن نیروهای روحانی به حساب می‌آید. مطابق عقیدهیهودیان، مار نماینده و نشانه بدی، وسوسه و گناه است و در عقیده مسیحیت، مظهر شیطان و نیروهای شر درون انسان است که باید بر آن غلبه شود. سایت نماد حیوانات (2009 ,pareparvaz51:March 1st)
6. نام فیلم: The Omega Code کارگردان: Robert Marcarelli سال تولید: ۱۹۹۹ تهیه کننده: Robert Marcarelli; Stephan Blinn کشور سازنده: آمریکا نویسنده: Stephan Blinn; Holis Barton شرکت سازنده: Goodtimes

منبع: اسلام هراسی در سینمای هالیوود اثر «سید مهدی گنجیانی» و «محمود علی پور»؛ به سفارش انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی‌حوزه علمیه قم؛ انتشارات بوستان کتاب.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.