تعبیر خواب ، حرف خ

محمد بن سيرين گويد: در خواب وام است. اگر بيند خارى در اندام او فروشد يا كسى در وى زد، دليل كه از كسى وام ستاند و به قدر رنج و زحمت آن خار از آن كس سخن ناخوش شنود. اگر بيند او خارى در اندام كسى زد، دليل كه او وامى به كسى دهد و سخن تلخ بگويد. كرمانى گويد: اگر بيند خار بسيار داشت و اندامش از آن خار گزند نمى‏يافت، دليل كه وام بسيار دارد، ولكن جمله گذارده شود و هيچ رنج به وى نرسد.
شنبه، 27 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعبیر خواب ، حرف خ
حرف خ
تعبیر خواب ، حرف خ

گردآورنده و مترجم : دکتر شهرام ظریف وکامبیز هادی پور


خادم مسجد

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه خادم مسجد هستيد، به اين معناست كه به زودى ازدواج مى‏كنيد و يا اگر متأهل هستيد در كارتان موفق مى‏شويد.

خار

محمد بن سيرين گويد: در خواب وام است. اگر بيند خارى در اندام او فروشد يا كسى در وى زد، دليل كه از كسى وام ستاند و به قدر رنج و زحمت آن خار از آن كس سخن ناخوش شنود. اگر بيند او خارى در اندام كسى زد، دليل كه او وامى به كسى دهد و سخن تلخ بگويد.
كرمانى گويد: اگر بيند خار بسيار داشت و اندامش از آن خار گزند نمى‏يافت، دليل كه وام بسيار دارد، ولكن جمله گذارده شود و هيچ رنج به وى نرسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خار در خواب بر سه وجه است. اول: وام. دوم: دشمنى. سوم: دشوارى كارها و سختى آن.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خارى به تن شما فرورفته است، بيانگر آن است كه شخصى قصد آزار و اذيت شما را دارد. اگر هنگام راه رفتن خارى به پايتان برود، به اين معناست كه شما مرتكب اشتباهى مى‏شويد.

خاراندن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه تن خود را مى‏خارانيد و يا كسى تن خود را مى‏خاراند، به اين معناست كه در امور شغلى پيشرفت مى‏كنيد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه بدن شخص ديگرى را مى‏خارانيد، يعنى در كارهايتان عجله مى‏كنيد. اگر در خواب شخصى بدن شما را بخاراند، به اين معناست كه شخصى قصد آزار شما را دارد.

خارش

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند او را خارش تن پديد آمد، دليل كه طلب خويشان كند و از ايشان غم و اندوه بيند.
كرمانى گويد: خارش تن، دليل است بر بازجستن احوال خويشان.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر بيند از خارش، وى را گزند و رنج رسد، دليل كه او را از خويشان مضرت رسد. اگر از خارش مضرت نيافت از ايشان گزند نرسد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه بدنتان به خارش افتاده، به اين معناست كه اطرافيان رفتار مناسبى با شما ندارند. اگر در خواب شخصى را مشاهده كنيد كه بدنش دچار خارش شده است، به اين معناست كه شما نگران نتيجه‏ى كارهايتان هستيد.

خاك

محمد بن سيرين گويد: خاك به خواب ديدن كم و بسيارى آن درم است. اگر بيند كه در خانه‏ى او خاك بود، به درستى كه بى‏رنج او را به قدر آن مال حاصل شود. اگر بيند بر خاك همى رفت يا خاك همى خورد يا خاك جمع كرد و برمى‏داشت، دليل مال و درم است او را.
كرمانى گويد: اگر بيند خاك از خانه بيرون مى‏كشيد و پراكنده مى‏كرد، دليل كه مال خود را هزينه كند. اگر بيند خاك از دست مى‏افشاند دليل كه به قدر آن او را مال و درم جمع گردد و از آن منفعت يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خاك در خواب بر پنج وجه است. اول: مال. دوم: منفعت. سوم: شغل دنيا. چهارم: فايده از قبل پادشاه. پنجم: فايده از قبل رئيس.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه خاك‏هاى اطراف گياهان زير و رو شده‏اند، به اين معناست كه فرصت‏هاى خوبى براى انجام كارهايتان به دست مى‏آوريد. اگر در خواب كسى روى شما خاك بپاشد، به اين معناست كه دشمنان قصد دارند به شما صدمه بزنند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه لباستان خاكى است، بيانگر شكست در انجام يكى از كارهايتان است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك زمين خاكى پيدا كنيد، يعنى چيزى سلامتى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب ببينيد كه روى زمين خاكى نشسته‏ايد، نشانه‏ى آن است كه بايد در رفتار خود دقت كنيد. دراز كشيدن روى زمين خاكى، نشانگر داشتن لحظات لذت‏بخش است.

خاك‏انداز

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى خاك‏انداز در خواب، نشانه‏ى آن است كه به ديگران در انجام كارهايشان كمك مى‏كنيد.
هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب خاك‏انداز شكسته‏اى ببينيد، به اين معناست كه به هدف خود نخواهيد رسيد.

خاكسپارى

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در مراسم خاكسپارى يكى از بچه‏هاى خود شركت مى‏كنيد، به اين معناست كه يكى از نزديكانتان دچار افسردگى مى‏شود. اگر در خواب در خاكسپارى فردى بيگانه شركت كنيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏گردد.

خاكستر

محمد بن سيرين گويد: خاكستر، مال باطل است از قبل سلطان، كه بر كسى باقى بماند. اگر بيند خاكستر جمع كرد و باطل شد، دليل كه مال از سلطان جمع كند و به وى نماند و بعضى از معبران گويند: علمى حاصل كند كه در وى هيچ خير و نفع نباشد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خاكستر در خواب بر نه وجه است. اول: عامل ناپذيرفته. دوم: مال حرام. سوم: كلام باطل. چهارم: خصومت. پنجم: فسق. ششم: مكر. هفتم: حسادت. هشتم: پشيمانى. نهم: كارى كه اندر آن خيرى نباشد. چنان كه خداى تعالى فرموده. قوله تعالى: «مثل الذين كفروا بربهم اعمالهم كرماد اشتدت به الريح فى يوم عاصف.» (ابراهيم، 18).
بيتون مى‏گويد: ديدن خاكستر در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه روزهاى بدى پيش رو داريد. اگر در خواب مشغول جمع كردن خاكستر باشيد، نشانه‏ى به دست آوردن پول و ثروت است. اگر در خواب خود را مشغول پاشيدن خاكستر ببينيد، به اين معناست كه يكى از نزديكان خود را از دست مى‏دهيد.

خاك كوزه‏گرى

بيتون مى‏گويد: ديدن خاك كوزه‏گرى، بيانگر بدشانسى است.

خال سياه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه بر روى بدن خود خال‏هاى سياهى داريد، تعبيرش اين است كه سلامتى شما در خطر است.

خال‏كوبى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب روى بدن خود خال‏كوبى ببينيد، به اين معناست كه در كارتان دچار شكست مى‏شويد. اگر در خواب روى بدن كسى خال‏كوبى ببينيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏گردد و خال‏كوبى روى بدن ديگران، نشانه‏ى انجام كارهاى جديد است.

خاله

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خاله‏ى خود را خوشحال ببينيد، به اين معناست كه مشكلاتتان به پايان مى‏رسد. اگر دخترى خاله خود را در خواب ببيند، بيانگر آن است كه موضوعى باعث نگرانى شما مى‏شود.

خاموش كردن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه آتشى را خاموش مى‏كنيد، علامت آن است كه مشكل پيش آمده را به راحتى مى‏توانيد حل كنيد.

خامه

بيتون مى‏گويد: ديدن خامه در خواب، بيانگر سود مالى است.

خانواده

بيتون مى‏گويد: ديدن خانواده‏اى شاد و خوشحال در خواب، بيانگر داشتن لحظات لذت‏بخش است. ديدن اختلافات خانوادگى در خواب، دلالت بر غم و اندوه دارد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خانواده‏ى خوبى داريد، به اين معناست كه اقبال خوب در انتظار شما است.

خانه

محمد بن سيرين گويد: خانه مفرد در خواب زن است. اگر بيند خانه را يا ستون‏هاى خانه را از جاى برداشت، دليل كه زنى خواهد، با مروت و كرم و مؤنتش برگيرد و باشد كه زنش آبستن شود. اگر بيند در خانه نو درون شد، دليل كه زنى خواهد و توانگر شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه خانه بر وى افتاد، دليل كه مالى بسيار بدو رسد. اگر بيند كه خانه بزرگ و فراخ گرديد و از آن كه بود بزرگ‏تر شد، دليل كه مال و نعمت دنيا بر وى تنگ شود. اگر بيند در خانه‏ى او آهنين بود، دليل كه توانگر شود. اگر در خانه او سيمين است، دليل كه او را توبه بايد كردن از گناه و معصيت. قوله تعالى: «لمن يكفر بالرحمن لبيوتهم سقفا من فضة». (زخرف، 33) اگر توانگر بود نعمتش زياده شود. اگر بيند پيرامون خانه او هيچ خانه نبود، دليل كه حالش تباه شود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه وارد خانه خود مى‏شويد و همه چيز زيبا به نظر مى‏رسد، نشان از آن دارد كه روزهاى خوبى پيش رو داريد. ديدن خانه‏هاى قديمى در خواب، بيانگر شنيدن اخبار خوشايند است. ديدن يك خانه‏ى ويران در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خانه‏اى آتش گرفته، نشانه‏ى سعادت و خوشبختى است. اگر در خواب ببينيد كه مشغول ساختن خانه‏اى هستيد، نشانه‏ى آن است كه رفتار خوبى با ديگران داريد. ديدن خانه‏اى با طبقات زياد، نشان‏دهنده‏ى موفقيت در انجام كارهاست. اگر خواب ببينيد كه مالك خانه‏اى هستيد، يعنى در يكى از كارهايتان موفق نمى‏شويد. ديدن خانه‏هاى روستايى، بيانگر ثروت و سعادت است. اگر خواب ببينيد كه در خانه‏اى روستايى زندگى مى‏كنيد، نشانه‏ى داشتن روزهاى خوش است. ديدن خانه‏ى فساد در خواب، نشانه‏ى آن است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد تا دستبه كارهاى نادرست نزنيد.

خانه‏دار

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب خود را مشغول خانه‏دارى ببينيد، به اين معناست كه انجام كارهاى سخت شما را بيش از اندازه خسته كرده است.

خايه‏ى آدم

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند هر دو خايه‏ى او بزرگ شد، دليل كه قوت و مالش زياده شود. اگر بيند دو بيضه‏ى او بريده است، دليل كه دشمن بر او ظفر يابد. اگر دو خايه‏ى خويش را كوچك بيند، تعبيرش به عكس است. اگر بيند خايه‏ى چپ او بيرون كشيد و بيفكند، دليل است كه فرزندش هلاك شود. اگر بيند خايه خود به طوع و رغبت به كسى بخشيد، دليل است كه او را فرزندى حرام‏زاده بود، كه نسبت او از كسى ديگر بود. اگر بيند كه بيضه او متورم شده بود، دليل است كه مال بسيار يابد، لكن بيم دشمنان بود. اگر بيند كه خايه‏اش دراز گشته بود، به طورى كه بر زمين مى‏كشيد، دليل است كه مال جمع كند. اگر بيند كه خايه خود را به كسى بخشيد و آن كس نيز خايه‏ى خود را به او بخشيد، دليل است كه با زن يكديگر فساد كنند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خايه مردم به خواب، بر هفت وجه است. اول: فرزند. دوم: اهل بيت. سوم: مال. چهارم: عزت. پنجم: بزرگى. ششم: طلب حاجت. هفتم: مراد يافتن، و هم فرزند و خايه مرغابى آبى به خواب ديدن، بر چهار وجه است. اول: مراد يافتن. دوم: زن خواستن. سوم: كنيزك. چهارم: فرزند آوردن.

خبر

بيتون مى‏گويد: شنيدن اخبار خوب، بيانگر داشتن روزهاى خوب است. شنيدن اخبار بد، بيانگر پيشامدهاى نامطلوب است.
برايت مى‏گويد: شنيدن اخبار مهم در خواب، نشانه‏ى آن است كه از رازى مطلع مى‏شويد. اگر در خواب خبر دست اولى به گوش شما برسد، به اين معناست كه از راه دور چيزى به دستتان مى‏رسد.

خبرچين

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب شما را خبرچين بنامند، به اين معناست كه بايد بيشتر تلاش كنيد تا در كارتان موفق شويد، اگر در خواب شخص خبرچينى را ببينيد، بيانگر آن است كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد.

ختنه كردن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كسى او را ختنه كرد، دليل كه سنت به جاى آورد و نقصان كردن ختنه زيادتى مال دنيا بود. اگر كسى به خواب بيند ختنه كرد، دليل كه سنتى به جاى آورد كه آن سنت او را از گناهان بازدارد. اگر بيند كه به هنگام ختنه خون بيرون آمد، دليل كه بر آن سنت تائب است و از گناهان توبه كند. اگر بيند چون ختنه مى‏كرد نظر به ختنه‏گاه مى‏داشت، دليل كه غم و اندوه يابد و بيم است كه در خذلان افتد.
كرمانى گويد: اگر مردى ختنه كرده به خواب بيند او را ختنه كردند، دليل كه از گناهان بازشود و پاك گردد. اگر بيند كه ختنه كرده نباشد، دليل كه راه مسلمانى بازپس انداخته است و مال او بسيار شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ختنه كردن در خواب بر پنج وجه است. اول: سنت به جاى آوردن. دوم: فرزند. سوم: نيكويى. چهارم: آرامش. پنجم: جدايى از زن.

خدا

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه مشغول عبادت و ستايش خدا هستيد، به اين معناست كه شما انسان مؤمنى هستيد و در كارهايتان موفق مى‏شويد.

خداحافظى

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با شخصى مشغول خداحافظى هستيد، به اين معناست كه رابطه‏ى خوب و صميمى با آن شخص داريد. اگر در خواب دوستانتان از شما خداحافظى كنند نشانه‏ى آن است كه چيزى به دست شما مى‏رسد. اگر در خواب خداحافظى دو نفر را ديديد، نشانه‏ى خيانت و بى‏وفايى است.

خداى عشق

برايت مى‏گويد: ديدن الهه‏ى عشق يا صحبت كردن با او، نشانه‏ى شكست در امور عاشقانه است.

خدمتكار

بيتون مى‏گويد: ديدن خدمتكار در خواب، بيانگر ضرر و زيان است. اگر مردى در خواب خود را عاشق خدمتكارى ببيند، بيانگر آن است كه به خاطر رفتار زشت خود مورد تمسخر ديگران قرار مى‏گيرد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خدمتكار هستيد، نشانه‏ى آن است كه عده‏اى قصد سوءاستفاده از شما را دارند. اگر خواب ببينيد كه يك خدمتكار داريد، نشانه‏ى آن است كه بايد دقت بيشترى در كارهايتان داشته باشيد.

خر

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: خر ديدن در خواب بخت و بزرگوارى مرد است و نيكى و بدى خر به بخت بيننده خواب بازگردد. اگر بيند خرى ملك او شد، يا در جايگاه او آمد و او را بگرفت و ببست، دليل كه در خيرات بر وى گشاده شود و از غم و انديشه رستگار شود. اگر خران بسيار بيند، دليل كه خير و نعمت و مال وى زياده شود و بهترين خر كه در خواب بيند، دليل است كه فرمانبر و مطيع باشد.
محمد بن سيرين گويد: اگر بر خر سياه نشسته بود، دليل است كه مهترى و بزرگى يابد. اگر بيند بر خر سفيد نشسته بود، دليل كه عز و جاه دنيا يابد. اگر بيند بر خر سبز رنگ نشسته بود، دليل كه زاهد و باورع شود و خيرات دو جهانى يابد. اگر بيند بر خرى سرخ نشسته است، دليل كه راحت و عيش اين جهانى يابد. اگر بيند كه بر خر زرد نشسته بود، دليل كه بيمار شود. اگر بيند خر وى ماده و آبستن است، دليل است بر اميدوارى و زيادت خير و خرمى.
جابر گويد: اگر بيند بر خرى نشسته بود و آن خر در زير او بانگ مى‏داشت، دليل كه عيالش بدخو و متشنع بود. اگر بيند كه خر برقرار بيفتاد، دليل كه بميرد. اگر خرى بيند و نداند كه خر كيست، دليل كه نداند كه مال او از كجاست.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خر در خواب بر ده وجه است. اول: بخت. دوم: دولت. سوم: فرمانروايى. چهارم: مال. پنجم: زن. ششم: شادى. هفتم: عزت. هشتم:اقبال. نهم: بزرگوارى. دهم: مرتبت. و خر بدره در خواب ديدن، ولايت و تدبير است و راست كننده‏ى كارها و تيماردارنده‏ى معيشت.
برايت مى‏گويد: ديدن خر در خواب، نشانه‏ى آن است كه براى رسيدن به اهداف خود بايد تلاش فراوانى انجام دهيد. خر سوارى در خواب، نشانه‏ى آن است كه به اهداف خود مى‏رسيد.
بيتون مى‏گويد: شنيدن صداى عرعر خر در خواب، بيانگر آن است كه فردى به خود اجازه مى‏دهد تا به شما توهين كند. اگر در خواب ببينيد كه خرى به شما لگد مى‏زند، به اين معناست كه دست به كارهاى ناپسندى مى‏زنيد.

خراب كردن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خانه‏اى را خراب مى‏كنيد، بيانگر آن است كه فرصتى مناسب به دست مى‏آوريد تا كارهايتان را انجام مى‏دهيد.

خرابه

برايت مى‏گويد: ديدن مكان‏هاى خرابه در خواب، نشانه‏ى بروز اتفاقات نامطلوب است.
بيتون مى‏گويد: اگر خرابه‏هاى باستانى را در خواب ببينيد، به اين معنى است كه در كارهايتان پيشرفت چندانى نمى‏كنيد.

خربزه

محمد بن سيرين گويد: خربزه زرد در خواب بيمارى است و خربزه سبز، كه شيرين نباشد، بهتر از زرد است و خربزه بزرگ ديدن بهتر از كوچك است و خوردنش در خواب زيانى ندارد.
كرمانى گويد: خربزه شيرين در خواب ديدن در وقت خويش و خوردن آن، دليل بر زوال غم و اندوه بود. اگر بى‏وقت بود، بدان قدر گرفتار شود كه آن را علاج نداند.
جابر مغربى گويد: چون خربزه سبز خام است، خاصه به طعم شسرين بود، بهتر بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خربزه در خواب بر پنج وجه است. اول: بيمارى. دوم: زن. سوم: غم. چهارم: منفعت. پنجم: عيش خوش. خاصه كه شيرين است.
برايت مى‏گويد: ديدن خربزه در خواب، بيانگر داشتن روابط عاشقانه‏ى خوب است. اگر خواب ببينيد كه مشغول خوردن خربزه هستيد، به اين معناست كه در كارتان پيشرفت خوبى مى‏كنيد.

خرچنگ

محمد بن سيرين گويد: خرچنگ در خواب، مردى بدخوى دون همت و كينه‏دار بود. اگر بيند كه خرچنگى بگرفت، دليل كه با كسى بدخوى دون همت مصاحبت دارد و از وى اندك مايه منفعت حاصل كند. اگر بيند خرچنگ را بكشت يا از خود دور انداخت، دليل كه از صحبت مردى بدخوى دون همت جدا شود. اگر بيند كه گوش خرچنگ مى‏خورد، دليل كه او را به قدر آن از جايى مال حاصل شود به سبب شغل دون.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند خرچنگى داشت، دليل كه دوستى يابد خوش‏طبع و سازگار كه از آن نيكويى يابد. اگر بيند كه گوشت خرچنگ مى‏خورد، دليل كه به قدر آن از كسى مال حاصل كند.
بيتون مى‏گويد: ديدن خرچنگ در خواب، بيانگر سود مالى است. اگر خواب ببينيد كه سالادى با گوشت خرچنگ درست كرده‏ايد، به اين معناست كه زندگى خوبى خواهيد داشت. ديدن خرچنگ در آب‏هاى شيرين، علامت آن است كه بايد مراقب باشيد تا در دام افراد حيله‏گر نيفتيد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خرچنگ گرفته‏ايد، به اين معناست كه مسؤوليت سنگينى به عهده‏ى شما مى‏گذارند. خوردن خرچنگ در خواب، بيانگر آن است كه شما رفتار خوبى با ديگران داريد.

خردل

محمد بن سيرين گويد: خوردن خردل در خواب، دليل بر غم و انديشه كند و نيز خوردن آن، دليل بر نقصان مال كند يا رنج و بيمارى.
جابر گويد: خوردن خردل به خواب، دليل بر غم و اندوه است و بعضى از معبران گويند: دليل كند كه بر رنج و مصيبت.

خرده شيشه

برايت مى‏گويد: ديدن خرده شيشه در خواب، بيانگر آن است كه اگر غرور خود را كنار نگذاريد با مشكلات فراوانى برخورد مى‏كنيد.

خرس

محمد بن سيرين مى‏گويد: خرس به خواب ديدن، دشمن فرومايه دزد احمق است. اگر بيند بر خرس نشسته بود، دليل كه از پادشاه خوارى يابد. اگر بيند خرس را بكشت، دليل كه بر دشمن ظفر يابد. اگر بيند گوشت او همى خورد يا پوستش را با خود داشت، دليل كه ترس و بيم به وى رسد.
كرمانى گويد: خرس به خواب، مردى بدبخت و ديوانه است. اگر خرس ماده بيند، زنى بدبخت و ديوانه بود. اگر بيند خرس ماده را بگرفت، دليل كه زنى بدين صفت به نكاح بخواهد. اگر بيند كه خرس به خانه‏ى او آمده، دليل كه زنى بخواهد اگر ماده بود. اگر نر بود مردى بدين صفت به خانه‏ى او درآيد. اگر بيند خرس را بكشت يا بر وى نشست، دليل كه بر دشمن ظفر يابد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خرسى ببينيد، بيانگر آن است كه در كارتان دچار شكست مى‏شويد، كشتن در خرس در خواب، بيانگر رهايى از مشكلات است. اگر در خواب پوست يك خرس قطبى را ببينيد، يعنى در كارى كه در پيش گرفته‏ايد موفق مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب خرسى را ببينيد كه در حال رقصيدن است، بيانگر آن است كه اقبال خوب در انتظار شما است. ديدن خرس مرده، بيانگر پيشرفت در امور كارى است. اگر در خواب يك خرس قطبى ببينيد، به اين معناست كه در امور عاشقانه‏ى خود شكست مى‏خوريد.

خرطوم فيل

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب يك خرطوم فيل مشاهده كنيد، به اين معناست كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد.

خرگوش

محمد بن سيرين گويد: خرگوش به خواب ديدن بد است. اگر بيند خرگوش بگرفت يا كسى بدو عطا داد، دليل كه زنى بد خواهد يا كنيزكى بد بخرد. اگر بيند پوست خرگوش پوشيده بود يا از گوشت او مى‏خورد، دليل كه چيزى اندك از زن به وى رسد. اگر بيند كه بچه خرگوش داشت، دليل كه او را حالى پيش آيد كه در او هيچ نباشد، جز رنج و بعضى از معبران گويند: رنج و اندوه او از فرزندان است.
جابر گويد: خرگوش به خواب زنى پارسا و خاموش بود. اگر كسى بيند در خانه‏ى او خرگوش است، دليل كه زنى بدين صفت بخواهد و پوست و استخوان او به خواب مال و منافع اندك است. اگر بيند كه خرگوش بكشت، دليل كه به سبب عيال او را مصيبتى رسد. اگر بيند گردن خرگوش را به سوى قفا درپيچيد، دليل كه با زن خويش از راه ديگر مجامعت كند.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خرگوش ببينيد، بيانگر تغيير و تحولات در زندگى است. ديدن خرگوش سفيد در خواب، بيانگر پيشرفت در كارهاست. اگر خواب ببينيد كه خرگوش‏ها به اين طرف و آن طرف مى‏دوند، نشانه‏ى آن است كه روزهاى خوشى در انتظار شما است. اگر در خواب يك خرگوش مرده ببينيد، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. اگر در خواب به طرف خرگوشى تيراندازى كنيد، به اين معناست كه موضوعى باعث عصبانيت شما مى‏گردد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خرگوشى را گرفته‏ايد، نشانه‏ى آن است كه با افراد جديدى همنشين مى‏شويد. ديدن خرگوش سياه در خواب، نشانه‏ى شنيدن اخبار ناگوار است. خوردن گوشت خرگوش نشانه‏ى سود مالى است.

خرما

محمد بن سيرين گويد: خرما در خواب، مال و خواسته است. اگر بيند خرما همى خورد، دليل كه اگر از اهل علم است علمش زياده شود، اگر بازرگان است، مالش زياد گردد. اگر بيند خرما بخورد و دانه‏اش بينداخت، اگر از اهل علم بود، دليل كه احكام شريعت را به جاى آورد، اگر بازرگان بود از خيانت دور بود.
كرمانى گويد: اگر بيند خرماى تازه داشت، دليل كه به قدر خرما نعمت و مال به سختى حاصل كند و بعضى از معبران گويند: خرما به خواب ديدن منفعت و شادى بود كه از مهترى به وى رسد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند خرما به دست فراگرفت، دليل كه زنى توانگر بخواهد و به قول ديگر مال يابد. اگر بيند از خرما انگور سياه فراگرفت، دليل كه سخن لطيف از مردى منافق شنود و بعضى گويند: از مردى جاهل سخن مفيد شنود. اگر صاحب خواب غميگن شود، شادمان شود و از غم فرج يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خرما، مال حلال بود، از جهت رئيسى كريم و ديدن بسر در خواب، )يعنى غوره‏ى خرما(، دليل دين پاك و مال حلال است و ديدن خرماى تازه، دليل روشنايى چشم و فرزند نيكو بود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خرما بر روى درخت نخل مشاهده كنيد، بيانگر دلبستگى به جنس مخالف است. خوردن خرما دلالت بر آن دارد كه موضوعى موجب پريشانى شما مى‏گردد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از درخت خرما، خرما مى‏چينيد، بيانگر موفقيت در امور عاشقانه است. اگر خواب ببينيد كه به كسى خرما مى‏دهيد، نشانه‏ى آن است كه به شخصى به خصوص ابراز علاقه مى‏كنيد.

خرمن

محمد بن سيرين گويد: خرمن غله به خواب، مردى است كه به رنج و تعب مال جمع كند و آن مال را به گزاف هزينه كند با زن خويش. اگر بيند خرمن غله بخريد يا كسى به وى داد، دليل كه زن خواهد و بعضى گويند: او را با مردى صحبت افتد كه او را مال به رنج و تعب به دست آيد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى خرمن در خواب، بيانگر به دست آوردن خوشبختى است. اگر در خواب خرمن اندكى ببينيد، به اين معناست كه سود چندانى از كارهايتان نمى‏بريد.

خروس

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب بيند كه خروس داشت و دانست كه ملك اوست، دليل كه مردى عجمى را كه بنده‏ى او بود شكست دهد. اگر بيند خروس را بكشت، دليل كه بر بنده ظفر يابد. اگر بيند با خروسى جنگ مى‏كرد، دليل كه با مردى عجمى او را صحبت افتد. اگر بيند از آن خروس وى را گزندى آمد، دليل كه آن مرد وى را گزندى رساند.
جابر مغربى گويد: اگر بيند خروسى داشت، دليل كه او را پسرى آيد يا با مردى او را صحبت افتد، چنان كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمايد: »الديك صديقى و هو يدعوا الى الصلوة« يعنى: خروسى دوست من است، كه مردم را به نماز مى‏خواند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر كسى بيند خروسى يافت، دليل كه بر مهترزاده‏اى از اصل خود دست يابد و بر وى غلبه كند. اگر بيند خروس بيافت و بكشت، دليل كه بر مهترى يا مؤذنى دست يابد و او را شكست دهد.
بيتون مى‏گويد: شنيدن صداى خروس در خواب، بيانگر شنيدن اخبار مهم است. اگر در خواب ببينيد كه خروس‏ها با هم مى‏جنگند، دلالت بر درگيرى و مشاجره دارد. اگر در خواب يك خروس جنگى ببينيد، به اين معناست كه از زندگى خود راضى هستيد. اگر يك خروس جنگى بيمار ببينيد، نشانه‏ى ضرر مالى است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب خروسى را ببينيد كه روى تخم خوابيده، نشان‏دهنده‏ى ضرر و زيان است. اگر خروسى را با مرغى ببينيد، نشانه‏ى علاقه‏مندى به جنس مخالف است. ديدن خروس اخته در خواب، نشان از آن دارد كه از انجام كارهاى زياد، خسته شده‏ايد.

خريد و فروش

محمد بن سيرين گويد: خريد و فروش كردن در خواب بد است. اگر بيند كسى او را بفروخت، دليل كه كارش شوريده شود.
كرمانى گويد: خريد و فروش، دليل بود كه به قدر و قيمت كار چيزى يابد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب چيزى بخريد، به اين معناست كه در كارتان موفق مى‏شويد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه براى خودتان چيزى مى‏خريد، نشانه‏ى آن است كه به هدف خود مى‏رسيد. اگر در خواب وسايلى براى خانه، خريدارى كنيد، نشان از آن دارد كه بايد در رفتار خود با ديگران دقت بيشترى داشته باشيد. خريدن لوازم آرايش در خواب، بيانگر شركت در يك مهمانى دوستانه است. اگر خواب ببينيد كه چيزى براى شخصى مى‏خريد، بيانگر آن است كه انسان متواضعى هستيد.

خز (جامه)

محمد بن سيرين گويد: ديدن خز به خواب از جامه و دستار و قبا و كلا آن چه بدين نمايد، جمله‏ى مردان را پسنديده بود ولو اين جامه‏ها مضرت و منفعت نباشد. چون بر وى صورت نباشد، دليل بر غم و سختى كند ولكن رنگ سبز به جامه‏ها ديدن، بد نبود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: جامه‏هاى خز به خواب ديدن، كسى را كه سزاى خز بود، بر پنج وجه است. اول: مال. دوم: خير و بركت. سوم: عز و جاه. چهارم: مرتبت بر اندازه قيمت جامه. پنجم: ولايت و بزرگى.
كرمانى گويد: پوشيدن جامه‏ى خز در خواب، دليل بر مال حرام كند. اگر بيند جامه‏ى خز پوشيده، دليل است كه بر قدر بزرگى و كوچكى مال حرام يابد و بيم بود كه دين او بد است و زنان را نيكو است، و مرد خزفروش در خواب، كسى بود كه دنيا را بدين اختيار كند.
بيتون مى‏گويد: خريد و فروش خز در خواب، بيانگر سود مالى است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه لباسى از خز پوشيده‏ايد، بيانگر به دست آوردن پول و ثروت است. اگر دخترى چنين خوابى ببيند، به اين معناست كه ازدواجى مبارك خواهد داشت.

خزنده

بيتون مى‏گويد: ديدن خزندگان در خواب، نشانه‏ى گرفتارى و مشكلات است. كشتن خزندگان در خواب، بيانگر به پايان رسيدن سختى‏ها است. اگر در خواب خزنده‏اى به شما حمله كند، نشانه‏ى آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه خزنده‏اى را گرفته‏ايد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث نگرانى شما مى‏شود. اگر خزنده‏ى مرده‏اى را ببينيد كه ناگهان زنده مى‏شود، نشان از آن دارد كه درگيرى‏ها و دعواها دوباره شروع مى‏شود.

خزيدن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خود را مشغول خزيدن بر روى زمين ببينيد در حالى كه تمام بدن شما زخمى شده است، بيانگر آن است كه شغل خوبى نداريد. خزيدن بر روى سنگ‏ها، بيانگر آن است كه از موقعيت‏هاى پيش آمده به خوبى استفاده نمى‏كنيد.

خستگى

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند تن او را كسى بخست و از آن خون بيرون نيامد، دليل كه خسته‏كننده او را سخن راست گويد و جوابش بازنتواند داد. اگر بيند خون از تن او يا از جراحت او بيرون آمد، دليل كه خسته‏كننده او را سخن دروغ و محال بگويد و در وى طعنه زند. اگر كسى بر تن خود خستگى بسيار بيند، دليل كه او را مال نقصان افتد، يا از گناه توبه كند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خستگى به خواب بر سه وجه است. اول: مال. دوم: منفعت. سوم: سخن ناخوش است.
بيتون مى‏گويد: احساس خستگى در خواب، بيانگر بيمارى است.

خسوف

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى خسوف در خواب، دلالت بر آن دارد كه سلامتى شما در خطر است.

خسيس

بيتون مى‏گويد: ديدن افراد خسيس در خواب، بيانگر آن است كه آدم متكبرى هستيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه آدم خسيسى هستيد، به اين معناست كه با رفتار بد خود باعث مى‏شويد تا ديگران از شما دورى كنند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دوستانتان خسيس هستند، به اين معناست كه موضوعى موجب ناراحتى شما مى‏شود. اگر دخترى در خواب ببيند كه با فرد خسيسى آشنا شده است، بيانگر آن است كه به ثروت مى‏رسد.

خشت

محمد بن سيرين گويد: خشت در خواب مال بود، مجموع چنان كه در تأويل، هر خشتى را هزار درم نهاده بود. اگر بيند خشت زد و خشت وى خشك شد، دليل كه به قدر آن او را مال حاصل شود. اگر بيند كه خشت در دست فراگرفت، يا كسى بدو داد، دليل كه هزار درم بيابد يا كسى بدو دهد. اگر بيند او را خشت بسيار جمع شده بود دليل كه او را مال و نعمت بسيار جمع گردد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه خشت از ديوار مى‏تراشيد، دليل كه مال خداوند ديوار برود. اگر بيند خشت را پاره‏پاره كرد و پراكنده نمود، دليل كه مال خود را بر غير هزينه كند.
جابر گويد: خشت پخته به خواب ديدن بد بود، زيرا كه آتش به وى رسيده است، از اين سبب، دليل بر غم و اندوه كند و بناها ديدن كه از خشت پخته و گچ بود بد بود.

خشخاش

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى خشخاش در خواب، بيانگر انجام كارهاى بيهوده است.حس كردن بوى خشخاش در خواب، بيانگر آن است كه فريب افراد حيله‏گر را خواهيد خورد.

خشكسالى

بيتون مى‏گويد: ديدن خشكسالى در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است.

خشك كردن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه چيزى را خشك مى‏كنيد، يعنى پولى به دستتان مى‏رسد.

خشم گرفتن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه كسى خشم گرفت از بهر خداى تعالى، دليل بر خير و نيكويى او كند. اگر بيند از بهر دنيا خشم گرفت، دليل كه كار دين را حقير و خوار گرداند و به دنيا مغرور شود.
كرمانى گويد: اگر بيند پدر و مادر بر وى خشم گرفتند، دليل كه از جايگاهى بلند بيفتد. قول تعالى: «و من يحلل عليه غضبى فقد هوى». (طه، 81)
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خود را خشمگين و عصبانى ببينيد، بيانگر آن است كه اتفاقات ناگوارى پيش رو داريد. ديدن افراد خشمگين در خواب، نشان‏دهنده‏ى اوضاع نابسامان شغلى است. اگر دخترى خواب ببيند كه نامزدش خشمگين است، به اين معناست كه مرتكب اشتباهى مى‏شود.

خشونت

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه با شخصى با خشونت رفتار مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه دست به كارهاى نادرست مى‏زنيد. اگر در خواب رفتار خشونت‏آميزى با شما داشته باشند، دلالت بر آن دارد كه دشمنانتان را شكست مى‏دهيد.

خصم (دشمن)

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دشمنان را شكست دهيد، يعنى در كارها موفق مى‏شويد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دشمنان بر شما غالب مى‏شوند، بيانگر داشتن روزهاى بد است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دشمنان باعث بدنامى شما شده‏اند، نشانه‏ى آن است كه در كارهايتان دچار شكست مى‏شويد.

خصومت

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند با كسى خصومت كرد و بر وى غالب شد، تأويلش به خلاف اين است.
كرمانى گويد: اگر بيند با والى آن ديار خصومت كرد و بر وى غالب شد، دليل كه از والى آن ديار بدو خير و منفعتى رسد. اگر به خلاف اين بيند، دليل كه از وى بدو رنج و زيان رسد. اگر بيند پادشاه به خصومت رفت، دليل كه حاجتش روا شود.
جابر گويد: اگر بيند با مردم بى‏سبب خصومت مى‏كرد، دليل كه مردم از زبان وى زنجور و اندوهگين شوند.

خطبه خواندن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند بر سر منبر خطبه مى‏خواند و اهل خطابت است، دليل كه عز و بزرگى يابد. اگر اهل خطابت نباشد، دليل كه چون به سفر رود، درنگ بسيار كند و بيم خطر بود، اگر توانگر بود، بيم كه درويش شود، اگر جاهل است، بيم كه در ميان مردم خوار شود و در زبان مردم افتد به بدى. اگر بيند خطبه‏ى دينى مى‏خواند، دليل كه مسلمان شود يا بميرد.
كرمانى گويد: اگر بيند با پادشاهى خطبه مى‏خواند اگر آن پادشاه مصلح بود، دليل كه عدل و داد كند، اگر مفسد بود، دليل كه تائب شود. اگر بيند كه زنى بر منبر همى خواند و مردمان را پند همى داد، دليل كه شوهر زن رسوا شود.
جابر مغربى گويد: اگر كسى بيند در ميان خطبه تزويج همى خواند، دليل كه از او خير و صلاح پديد آيد و با همه احسان كند و كارها به مصلحت كند.

خطر

اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در خطر هستيد، به اين معناست كه زندگى خوبى خواهيد داشت.
بيتون مى‏گويد: اگر دخترى در خواب ببيند كه در موقعيت خطرناكى گير افتاده و راه نجاتى ندارد، به اين معناست كه روزهاى بدى را مى‏گذراند.

خط كش

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى خط كش در خواب، بيانگر آن است كه براى رسيدن به اهداف خود تلاش‏هاى فروانى انجام مى‏دهيد.

خطيب

بيتون مى‏گويد: گوش دادن به سخنان خطيب در خواب، بيانگر همنشينى با افراد ناباب است. اگر دخترى چنين خوابى ببيند، بيانگر آن است كه به ظاهر افراد توجه دارد.

خفاش

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خفاشى ببينيد، به معناى بدبختى و از دست دادن نزديكان است.

خفتن

محمد بن سيرين گويد: خفتن در خواب مرده را و كسى كه ترسيده بود، دليل بر راحتى و رستگارى است. اگر بيند كسى بر تختى خفته است، يا بر بسترى،دليل كه بزرگى يابد، اما از راه دين و پرهيزكارى بى‏خبر است، زيرا كه خفتن در راه دين غفلت بود. اگر بيند در جايگاهى پست بر بسترى خفته است، دليل بر حقارت و خوارى او بود.
كرمانى گويد: خواب ترسنده را ايمنى بود و مرده را آمرزش و بيمار را شفا و زندانى را فرج از زندان.
جابر مغربى گويد: اگر كسى بيند كه در ميان مردگان خفته بود و كسى او را بيدار نمود، دليل كه در ميان مردمان به كارى مشهور شود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه روى تختى زيبا خوابيده‏ايد، به اين معناست كه روزهاى خوبى پيش رو داريد. خوابيدن در مكان‏هاى ناآشنا و عجيب در خواب، بيانگر آن است كه روزهاى بدى در انتظار شما است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب فردى را ببينيد كه خوابيده است، نشان از آن دارد كه بايد از فرصت‏هاى به دست آمده به درستى استفاده كنيد. ديدن يك فرد زيبا در حال خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارهاست. ديدن افراد پير و زشت در حال خواب، بيانگر سود مالى است. اگر خواب ببينيد كه در محيطى آزاد خوابيده‏ايد، بيانگر بروز اتفاقات مهم است.

خفه كردن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كسى او را خفه كرد، دليل كه غمگين و مستمند شود و بعضى گويند: خفه كردن نيكى عيش است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب احساس خفگى كنيد، بيانگر آن است كه مرتكب اشتباهى شده‏ايد كه باعث ناراحتى شما مى‏گردد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه شخصى قصد خفه كردن شما را دارد، بيانگر آن است كه در كارهايتان به موفقيت مى‏رسيد، اگر شخصى را در حال خفه شدن ببينيد، به اين معناست كه بايد مراقب توطئه دشمنان باشيد.

خلال دندان

بيتون مى‏گويد: ديدن خلال دندان در خواب، به اين معناست كه اگر در رفتار خود تغييرى ايجاد نكنيد به موفقيت چندانى دست پيدا نمى‏كنيد. استفاده كردن از خلال دندان در خواب، بيانگر آن است كه قصد داريد به زندگى يكى از نزديكانتان آسيب وارد كنيد.

خلعت

محمد بن سيرين گويد: خلعت به خواب ديدن، چون پاكيزه و نيكو بود،دليل بر عزت يافتن و مرتبت رياست و مملكت و زن و كنيزك بود و حكم و تأويلش به قدر و قيمت خلعت دهنده بود.
كرمانى گويد: اگر بيند پادشاهى خلعت بدو داد، دليل كه از سلطان به قدر آن مال و نعمت يابد. اگر بيند عالمى او را خلعت داد، دليل است كه از آن عالم او را علم حاصل شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر كسى بيند خلعت او جامه‏ى كرباس بود و نيكو و سفيد يا سبز بود، دليل كه عز و جاه دنيا و عقبى يابد. اگر بيند خلعت او از ديبا يا جامه‏ى ابريشمين بود، دليل كه عزت و نعمت دنيايى بيابد.

خلوت

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه شخصى خلوت شما را به هم مى‏زند، بيانگر آن است كه رفتار اطرافيان باعث ناراحتى شما مى‏شود.

خليفه

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند خليفه گشاده‏روى بود و با وى به تلطف سخن مى‏گفت، دليل كه خيرات دينى و دنيايى به وى رسد. اگر بيند خليفه وى را كارى فرمود از كارهاى خاص، دليل كه عز و بزرگى يابد و صاحب قدر و جاه شود. اگر بيند خليفه او را امير نمود از ولايتى يا از ولايت مسلمانان، دليل كه بزرگى يابد و صاحب قدر و جاه شود. اگر بيند در سراى خليفه شد، دليل كه از حاجبان و مقربان خليفه شود. اگر بيند خليفه چيزى از متاع دنيا به او بخشيد، دليل كه منزلت يابد و در ميان بزرگان نامدار شود.
كرمانى گويد: اگر بيند خليفه با او خصومت مى‏نمود از بهر كارى كه تعلق به شرع مى‏داشت، دليل كه حاجتش روا شود و بين مردم سرافراز باشد. اگر بيند در بستر و جايگاه خليفه خوابيده، دليل كه خليفه او را زنى دهد يا كنيزكى و يا مالى كه با زن خويش آن را هزينه كند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر كسى خليفه‏ى مرده را زنده بيند كه شادمان بود و با او سخن مى‏گفت، دليل كه مرادها از او حاصل شود و عز و دولت يابد. اگر خليفه را اندوهگين بيند، به خلاف اين بود كه ياد كرده شد.
برايت مى‏گويد: ديدن خليفه‏ى ارامنه در خواب، بيانگر آن است كه به زودى ازدواج خواهيد كرد. اگر در خواب چندين خليفه‏ى ارامنه را با هم ببينيد، به اين معناست كه روزهاى خوبى در انتظار شما است.

خم (خمره)

محمد بن سيرين گويد: خم ديدن زنى بود كه از قبل او فايده به خانه رسد به قدر نيكى و بزرگى آن.
كرمانى گويد: خم سنگين ديدن گنج بود و خم آب ديدن زن توانگر بود. اگر بيند در سراى او خم پر آب بود كه از آن آب مى‏خورد، دليل كه مال بسيار بيابد و در راه نيك هزينه كند. اگر خم سركه بيند، مردى پرهيزكار بود و خم سركه و روغن، دليل زيادى مال است. خم انگبين مال حرام است، خم آبكامه، دليل بر مردى بيمار است. خم نفت، دليل بر مردى فرومايه و چركين خم ديدن، دليل بر سلطان بزرگ و رياست و اصحاب شاه.

خم شدن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در مقابل شخصى تعظيم مى‏كنيد، به اين معناست كه شخصى به خود اجازه مى‏دهد تا به شما توهين كند.

خميازه

بيتون مى‏گويد: خميازه كشيدن در خواب، بيانگر آن است كه انجام كارهاى زياد مانع از استراحت شما مى‏شود. اگر در خواب خميازه كشيدن ديگران را مشاهده كنيد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه دوستانتان دچار گرفتارى مى‏شوند.

خمير كردن

محمد بن سيرين گويد: سرشتن آرد گندم، دليل مالى با سود بسيار از تجارت بود، به شرط آن كه خميرش برآمده بود. اگر خميرش برنخاسته بود، دليل زيادى فساد و فسق است. سرشتن آرد كاورس، دليل منفعت اندك است.
كرمانى گويد: اگر بيند خمير فراگرفت يا بخريد، يا كسى به او داد، اگر جوين باشد، دليل كند به قدر آن مالى حلال او را در تجارت حاصل شود. اگر خمير كاورس بود، نفع اندك بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خمير به خواب بر سه وجه بود. اول: زيادتى در دين. دوم: منفعت اندك. سوم: روزى حلال.
برايت مى‏گويد: درست كردن خمير در خواب، بيانگر ديدار دوستان قديمى است.

خنجر

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند خنجر در دست داشت، دليل كه او را با كسى جنگ و عداوت افتد. اگر بيند خنجر او بشكست يا ضايع شد، دليل كه جنگ و عداوت از ميان ايشان برخيزد و به صلح انجامد. اگر بيند كه خنجر در دست داشت بى‏سلاح ديگر، دليل كه او را از كسى قوتى بود در آن كار كه خواهد. اگر بيند كه با خنجر سلاح بسيار داشت، دليل كه بر دشمن ظفر يابد و كارش به نظام شود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خنجر ببينيد، به اين معناست كه شما دشمن داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه شخصى با خنجر شما را زخمى مى‏كند، به اين معناست كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد. اگر در خواب خنجرى را از دست فردى بيرون بكشيد، به اين معناست كه دشمنانتان را شكست مى‏دهيد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با خنجر شخصى را زخمى مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه توطئه‏ى دشمنان را برملا مى‏كنيد. اگر در خواب خنجرى خونى ببينيد، نشانه‏ى آن است كه دشمنان قصد نابود كردن شما را دارند اگر در خواب ببينيد كه خنجرى را به زمين فرومى‏كنيد، بيانگر آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.

خنده

محمد بن سيرين گويد: خنده در خواب غم و اندوه است. اگر بيند كه به قهقه مى‏خنديد، دليل كه اندوهش زياد شود. قوله تعالى: «فليضحكوا قليلا و اليبكوا كثيرا». اگر بيند كه آهسته مى‏خنديد، اندوهش كمتر است.
كرمانى گويد: خنديدن آهسته در خواب، يافتن مراد بسيار است. قوله تعالى: «فتبسم ضاحكا من قولها». (نمل، 19)
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: خنده‏ى آهسته در خواب، دليل فرزندى نجيب بود. قوله تعالى: «فضحكت فبشرناها باسحق». (هود، 72) و خنده‏ى قهقهه، دليل بر غم و اندوه و مصيبت بود و شگفت آمدن از كار ايزدى.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب صداى خنده‏ى كودكان را بشنويد، نشانه‏ى داشتن سلامتى كامل است. خنديدن زياد به خاطر چيزهايى عجيب در خواب، بيانگر يأس و نااميدى است. اگر در خواب ببينيد كه براى مسخره كردن ديگران مى‏خنديد، نشانه‏ى آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه به خاطر دست‏پاچگى ديگران مى‏خنديد، به اين معناست كه قصد داريد به ديگران آسيب وارد كنيد.
اچ ميلر مى‏گويد: شنيدن صداى خنده‏ى ديگران در خواب، بيانگر آن است كه مورد تمسخر ديگران قرار مى‏گيريد.

خوان (سفره)

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه خوانى داشت و بر وى نان‏ها بود و از آن مى‏خورد، دليل كه به قدر آن غنيمت يابد.
كرمانى گويد: برداشتن خوان از پيش چون طعام نخورده بود، پيدا كردن بيمارى باشد و بيكارى.
جابر مغربى گويد: خوان آراسته در خواب نيكو و قوت دين باشد و چون طعام ناخورده خوان بردارند، دليل غم و اندوه باشد و بسيار خوردن طعام بر خوان، دليل بر درازى عمر كند. اگر بيند كه بر خوان از سه گونه طعام بود، دليل روزى او بود كه به او و فرزندان او رسد. قوله تعالى: «انزل علينا مآئدة من السمآء» (مائده، 114). و بعضى گويند. عز و شادى بود و كارهاى او به نظام شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد:ديدن خوان آراسته در خواب بر پنج وجه است. اول: غنيمت حاضر. دوم: مردى شريف. سوم: قوت دين. چهارم:نظام كار. پنجم: عز و خرمى.

خواندن

بيتون مى‏گويد: خواندن كتاب در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. خواندن مطالبى كه قادر به درك آن نيستيد، بيانگر يأس و نااميدى است. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه مشغول كتاب خواندن است، بيانگر آن است كه اطرافيان شما افراد مهربان و بانشاطى هستند. خواهر
برايت مى‏گويد: اگر كسى خواب خواهر خود را ببيند، بيانگر آن است كه روابط خوبى با ديگران داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه با خواهر خود خداحافظى مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه براى انجام كارى نياز به كمك ديگران داريد. اگر خواب ببينيد كه خواهرتان مرده، بيانگر آن است كه در موقعيت بدى قرار گرفته‏ايد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خواهر ناتنى خود را ببينيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود. اگر زنى در خواب خواهرزاده‏ى خود را ببيند، بيانگر وقوع اتفاقات غير منتظره است.

خواهش

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه به كسى خواهش مى‏كنيد، به اين معناست كه موضوعى باعث نگرانى و ناراحتى شما مى‏شود.

خودستايى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه مشغول خودستايى از خود هستيد، به اين معناست كه مرتكب اشتباهى مى‏شويد. اگر در خواب كسى را مشغول خودستايى از خود ببينيد، نشانه‏ى آن است كه قصد داريد براى دوستان خود دردسر ايجاد كنيد.

خودكشى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه اقدام به خودكشى مى‏كنيد، به اين معناست كه به دچار نااميدى و بدبختى مى‏شويد. اگر در خواب شخصى را در حين خودكشى ببينيد، به اين معناست كه دوستانتان در كارها ناموفق هستند. اگر دخترى در خواب مشاهده كند كه نامزدش خودكشى كرده، دلالت بر خيانت و بى‏وفايى نامزدش دارد.

خودمانى

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با فرد مهمى به صورت خودمانى گفت‏وگو مى‏كنيد،نشانه‏ى آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.

خوردن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه تنها غذا مى‏خوريد، بيانگر غم و اندوه است اما اگر با ديگران مشغول غذا خوردن باشيد، بيانگر موفقيت و پيشرفت در كارها است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه هنگام خوردن غذا بشقاب را از پيش رويتان برمى‏دارند، به اين معناست كه عده‏اى قصد آزار شما را دارند.

خورشيد

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى طلوع خورشيد، بيانگر آن است كه روزهاى خوبى در انتظار شما است. مشاهده‏ى غروب خورشيد در خواب، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب اطرافتان باشيد. اگر در خواب به هنگام ظهر خورشيد را در آسمان مشاهده كنيد، به معناى رسيدن به خوشبختى و سعادت است. اگر خورشيد را در حين كسوف ببينيد، دلالت بر آن دارد كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه خورشيد در آسمان نورافشانى مى‏كند، بيانگر موفقيت در انجام كارهاست. اگر در خواب، نور خورشيد را در اتاق مشاهده كنيد، نشانه‏ى آن است كه روز خوبى پيش رو داريد. اگر در خواب، عكس خورشيد را در آب ببينيد، به اين معناست كه به موفقيتى زودگذر خواهيد رسيد. ديدن خورشيد پشت ابرها، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى شود.

خوره

هانس كورت مى‏گويد: مبتلا شدن به بيمارى خوره، بيانگر رسيدن به مقامات بالاى اجتماعى است.

خوش‏اقبالى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه خوش‏اقبالى به شما رو كرده است، بيانگر آن است كه به اهداف خود مى‏رسيد و روزهاى خوبى پيش رو داريد.

خوشه

محمد بن سيرين گويد: خوشه در خواب چون سبز و تازه است، دليل فرزند و زيادتى مال و نعمت است و چون خوشه‏ى خشك بيند، فرزندى است كه عمرش دراز بود. اما، دليل تنگى و قحط است در آن و خوشه‏ى خرما و خوشه‏ى انگور تازه بهتر است، خاصه كه به وقت خويش بيند.
كرمانى گويد: اگر بيند كه خوشه سبز همى خورد، دليل كه در آن سال فراخى و عيش و خوشى است. اگر بيند كه خوشه‏ها زرد و خشك است، دليل كه در آن سال تنگى و قحط و نياز است. قوله تعالى: «سبع سنابل فى كل سنبلة مائة حبة والله يضاعف لمن يشاء». (بقره، 261)
برايت مى‏گويد: ديدن خوشه‏ى گندم در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه زندگى خوبى داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد گندم يا جو در اثر وزش باد موج مى‏زنند، نشانه‏ى آن است كه در تمام كارهايتان به پيروزى و موفقيت مى‏رسيد.

خوك

محمد بن سيرين گويد: خوك در خواب مردى است به قوت و توانگر، لكن دون همت و بى‏خبر است و خوك خانگى مرد است فراخ‏دل، لكن پليد و بدفعل باشد و بى‏دين و بى‏ديانت است. اگر بيند كه خوكان را در جايگاهى نگاه داشت و رها نمى‏كرد كه پراكنده شوند، دليل است مال بسيار از حرام جمع كند.
كرمانى گويد: مخالطت كردن با خوك دنيا را نيكو است و دين را بد است و ديدن بچه خوك در خواب غم است و خوردن شير وى در خواب مصيبت و اندوه است، از جهت مال به قدر آن چه خورده بود. اگر بيند كه گوشت خوك مى‏خورد، دليل كه مال حرام خورد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه با خوك صحرايى جنگ مى‏كرد، دليل است كه با مهترى پست و ستمگر او را خصومت افتد. اگر بيند موى خوك يا پوست يا استخوان او داشت، دليل كه بر قدر آن مال حلال يابد.
برايت مى‏گويد: ديدن خوك نر در خواب، نشان‏دهنده‏ى موفقيت در انجام كارهاست.
بيتون مى‏گويد: ديدن خوك ماده در خواب، بيانگر آن است كه در كارهايتان پيشرفت مى‏كنيد. مشاهده‏ى خوك چاق در خواب، بيانگر تغييرات خوشايند در زندگى است. مشاهده‏ى خوك لاغر، بيانگر درگيرى و نزاع است. غذا دادن به خوك‏ها، بيانگر داشتن روز خوب است. اگر در خواب صداى خوك‏ها را بشنويد، به اين معناست كه موضوعى باعث نگرانى و نااميدى شما مى‏شود. خريد و فروش خوك‏ها در خواب، بيانگر آن است كه مسؤوليت سنگينى بر عهده‏ى شما مى‏گذارند.

خون آمدن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه بى‏جراحت خون از تن او آمد، دليل كه اگر رشوه ستاننده بود، رشوه ستاند. اگر نه او را زيان رسد. اگر بيند كه بر تن وى جراحت‏ها بود و از آن جراحت‏ها خون همى رفت، دليل است او را زيان و غم و اندوه رسد. اگر بيند كسى او را به شمشير بزد و خون روان شد،دليل كه بر وى زبان خلق دراز گردد و او را در آن ثواب است. اگر بيند از جايگاهى كه زخم است خون بيرون آمد و جامه و تن او آلوده شد، مالى است كه به حرام حاصل كند.
كرمانى گويد: اگر بيند كه خون همى خورد، دليل است مال حرام خورد يا خون ناحق كند. اگر اندامى از اندام‏هاى او ببرد، چنان كه آن اندام از وى جدا شود، دليل است زننده‏ى زخم سفر كند. اگر بيند كه در تن او سوراخى بود كه از آن سوراخ خون روان شد و جامه‏ى او را آلوده كرد، دليل كه او را به قدر آن مالى حرام رسد. اگر بيند كه خون از زخم و جراحت نيامد و آن جراحت تازه بود، دليل كه در مال او نقصان آيد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه در جايى در خون افتاد، دليل است به خون ناحق مبتلا شود. اگر بيند كه در شهرى يا كوچه‏اى خون همى رفت، دليل كند بر خون ريختن بسيار در آن موضع. اگر بيند كه ناودان‏هاى خون همى رفت، دليل است هم در آن موضع خون بسيار ريخته گردد.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند كه خون بسيار از بينى او بيرون آمد و ضعيف نشد، دليل كند بر يافتن مال حرام، خاصه كه جامه‏ى او به خون‏آلوده گردد. اگر بيند كه خون اندك فرود آمد و قوت ضعيف شد و جامه آلوده نشد، دليل است كه درويش گردد و مالش را نقصان افتد. اگر بيند كه قوت بر تن او آمد، دليل بر يافتن مال حرام كند.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه لباستان خونى شده، بيانگر آن است كه دشمنان قصد صدمه زدن به شما را دارند. اگر در خواب ببينيد كه از زخمى خون مى‏آيد، بيانگر بيمارى و شكست در انجام كارهاست. اگر در خواب دستتان را خونى ببينيد، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. ديدن خونريزى در خواب، بيانگر آن است كه روزهاى بدى در انتظار شماست.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه بدنتان دچار خونريزى شده، به اين معناست كه يك فرصت خوب براى انجام كارها به دست مى‏آوريد. بالا آوردن خون در خواب، نشانه‏ى آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. خون گرفتن در خواب، نشانه‏ى درگيرى و نزاع است.

خونبها

بيتون مى‏گويد: دادن خونبها در خواب، بيانگر آن است كه به دام افراد حيله‏گرى مى‏افتيد. چنين خوابى براى بعضى‏ها نشانه‏ى بدبختى و شكست است.

خيابان

بيتون مى‏گويد: قدم زدن از خيابان، دلالت بر آن دارد كه براى رسيدن به اهداف خود سخت در تلاش هستيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه هنگام عبور از خيابان، چيزى باعث ترس شما مى‏شود، بيانگر آن است كه براى موفقيت در كارها دست به هر كارى مى‏زنيد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك خيابان باريك و شلوغ ببينيد، يعنى عده‏اى پشت سر شما بدگويى مى‏كنند. ديدن خيابان شلوغ در خواب، نشانه‏ى آن است كه اخبار مهمى به گوش شما مى‏رسد. اگر خواب ببينيد كه در خيابان خلوتى سرگردان هستيد، نشانه‏ى آن است كه پيشامد ناگوارى در انتظار شماست.

خيار

محمد بن سيرين گويد: خيار به وقت خويش در خواب، ديدن، دليل كند كه سخن نيكو شنود، يا زنى است كه به او رغبت كند. اگر بيند كه از آن خيار بخورد، دليل كه مرادش حاصل شود و حكم خيار با درنگ هم از اين قياس است.
كرمانى گويد: اگر بيند كه خيار مى‏خورد، دليل كه كارى كند كه از آن پشيمان شود. خيار خوردن اگر به وقت باشد، دليل غم و اندوه است. خوردن خيار با درنگ بيمارى بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن خيار بر سه وجه است. اول: پشيمانى در كار. دوم: شادى. سوم: منفعت دوستان و خويشان، خاصه سبز و به وقت بود.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى خيار در خواب، بيانگر آن است كه اقبال خوب در انتظار شماست. اگر شخص بيمارى در خواب مشاهده كند كه مشغول خوردن خيار است، به اين معناست كه از بيمارى نجات مى‏يابد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه مشغول كاشتن خيار هستيد، به اين معناست كه مسئوليت سنگينى بر عهده‏ى شما قرار مى‏دهند. خوردن خيار شور در خواب، بيانگر يك تجربه‏ى تلخ است.

خياط

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى خياط در خواب، بيانگر آن است كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏گردد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه با خياطى مشغول دعوا هستيد، بيانگر آن است كه از موضوعى نااميد مى‏گرديد. اگر در خواب خياطى را ببينيد كه با متر اندازه‏هاى شما را مى‏گيرد، نشانگر آن است كه رفتار خوبى با ديگران نداريد. ديدن خياط زنانه در خواب، بيانگر پيشامدهاى خوشايند است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با خياطى مشغول به كار هستيد، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب كارهايتان باشيد. اگر خواب ببينيد كه مشغول لباس دوختن هستيد، علامت آن است كه يك موقعيت خوب براى انجام كارها پيدا مى‏كنيد. اگر در خواب خياطى را ببينيد كه مشغول دوختن لباس‏هاى پوستى است، به اين معناست كه كارهاى دشوارى به عهده‏ى شما مى‏گذارند.

خيس شدن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه لباس‏هايتان خيس شده است بيانگر ضرر و زيان است و بايد مراقب افراد حيله‏گر باشيد. اگر دخترى در خواب مشاهده كند كه سراپا خيس شده است، بيانگر آن است كه دست به كارهاى رسوايى‏آور مى‏زند.

خيمه

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه خيمه از بهر خويشتن زد يا كسى از بهر او زد و آن جا نشست. اگر سپاهى بود، مال يابد به قدر بزرگى و كوچكى آن. اگر بازرگان بود، سفر كند و از آن سفر مال و نعمت يابد. اگر خيمه‏ى سياه و بزرگ بيند، دليل غم و اندوه است. اگر خيمه كهن و پاره بيند، دليل است كه او به مضرت و زيان برسد.
كرمانى گويد: اگر بيند از خيمه بيرون رفت، دليل كه از شرف و بزرگى بيفتد، اگر بيند پادشاه به خيمه‏اش نشسته بود، كارش نكو گردد و بر دشمن ظفر يافته، كارش به نظام شود و خيمه در روز به خواب ديدن، كسى بود كه كار شاهان به هم پيوندد و مهيا دارد.
منبع:دایرة المعارف تعبیر خواب / نشر سما




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.