آمریکا و بمب‌های هسته‌ای

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تعداد سلاح‌های هسته‌ای زرادخانه ‌این کشور را پنج هزار و ۱۱۳ عدد اعلام کرد. افشای ‌این تعداد از سلاح‌های اتمی‌آمریکا در کنفرانس بازبینی «ان‌پی‌تی» صورت گرفت.‌
يکشنبه، 21 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا و بمب‌های هسته‌ای
آمریکا بزرگ‌ترین دارنده بمب‌های هسته‌ای و هیدروژنی در جهان است
 
چکیده
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تعداد سلاح‌های هسته‌ای زرادخانه ‌این کشور را پنج هزار و ۱۱۳ عدد اعلام کرد. افشای ‌این تعداد از سلاح‌های اتمی‌آمریکا در کنفرانس بازبینی «ان‌پی‌تی» صورت گرفت.‌ این تعداد سلاح هسته‌ای آمریکا، به گفته پنتاگون، شامل کلاهک‌های فعال و غیر فعال اتمی‌ می‌شود. بمب‌های هسته‌ای آمریکا دارای اقسام گوناگونی می‌باشد که در سال‌های متمادی تکامل یافته‌اند، و هر چند سال، بمب جدیدی رونمایی می‌شود که‌این امر، نقض‌کننده آشکار موازین بین‌المللی ناظر بر صلح و امنیت بین‌المللی است.

تعداد کلمات 1949/ تخمین زمان مطالعه 10 دقیقه
 آمریکا و بمب‌های هسته‌ای

مقدمه

پنتاگون همچنین گفت که آمریکا از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ هشت هزار و ۷۴۸ کلاهک هسته‌ای خود را نیز خنثی و جمع‌آوری کرده است.‌این افشاگری کم‌سابقه در مورد تعداد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن سعی دارد خود را مصمم به حرکت در جهت خلع سلاح هسته‌ای نشان دهد و اعضای پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پیتی) را به هم‌کاری تشویق کند.‌ اینک، با برخی از بمب‌های اتمی‌شناخته شده‌ایالات متحده آمریکا آشنا شوید:
 

«Little Boy»

حتما درباره «پسرکوچک» اطلاعاتی دارید؛ بمبی که ‌ایالات متحده بر روی هیروشیما ‌انداخت تا ظاهر جنگ‌جهانی دوم را خاتمه دهد. اولین بمب اتمی‌ تاریخ که بر روی یک جامعه انسانی بزرگ رها شد و اسم رمز آن نیز «Little Boy» بود. ‌این بمب در عین حال، دومین انفجار هسته‌ای مصنوعی در تاریخ بشر نیز هست. انفجار آن در چند ثانیه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر قربانی گرفت. قدرت انفجار‌ این بمب ۱۶ کیلوتن بود که در ادامه مطلب، خواهید فهمید ‌این بمب در مقایسه با بمب‌های هسته‌ای بعدی، چقدر ضعیف به شمار می‌رود.
 

«Fat Man»

«مرد چاق» نام رمز دیگر بمب اتمی ‌بود که آمریکا بر سر شهروندان ژاپن ‌انداخت. یکی از ویران‌گرترین بمب‌هایی که در طول تاریخ استفاده شده است. با انفجارش در ارتفاع پایین شهر ناگازاکی، بیش از ۵۰ هزار نفر در آنی، از صحنه هستی محو شدند و ۳۰ هزار نفر دیگر نیز زخمی ‌و مجروح گردیدند. البته گفته می‌شود که آمار کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار بیشتر بوده، ولی آمریکایی‌ها هرگز‌این را نپذیرفتند. قدرت انفجار ‌این بمب ۲۱ کیلوتن، یعنی معادل انفجار هم‌زمان ۷۵ میلیون میله دینامیت بود.
 

«Ivy Mike»

انفجارهای هسته‌ای را بیشتر با قارچ‌های عظیمی ‌ناشی از آن‌ها می‌شناسیم.‌ این بمب نیز دارای قارچ انفجاری شکل‌گرفته پس از آزمایش هسته‌ای Ivy Mike است. فرآیند انفجار بمب‌های هسته‌ای به دو صورت است: شکافت هسته‌ای و گداخت هسته‌ای.
‌این بمب از نوع دوم بود و قدرت انفجار آن بین 5/10 تا 12 مگاتن تخمین زده شده است.‌ این آزمایش در منطقه‌ای به نام «Enewetak» در میان جزایر واقع در اقیانوس آرام صورت گرفت. یک انفجار جوی که باز هم آمریکا آن را انجام داد.

 

«Hurricane»

انفجار آن در سال ۱۹۵۲ با استفاده از پلوتونیوم در جزایر «Montebello» در غرب استرالیا صورت گرفت. ‌این بمب، از نظر تکنولوژی شبیه مرد چاق بود.
 

«Mark-21»

این بمب در سال ۱۹۵۵ توسط آمریکا ساخته شده و یکی از قوی‌ترین بمب‌های گرانشی به شمار می‌رود که در سال ۱۹۵۴ در قالب «عملیات قلعه» منفجر شد. 5/4 مترطول و ۶۸۰۰ کیلوگرم وزن داشت و قدرت انفجار آن معادل ۴ مگاتن بود. البته‌این، فقط یکی از بمب‌های بسیار خطرناکی بود که در آن دوره ساخته شدند.
 

«Mark-36»

در‌این‌جا، قوی‌ترین و سنگین‌ترین بمب هسته‌ای در زمان خودش را می‌شناسیم که طراحی آن بر اساس واکنش‌های زنجیره‌ای و سیستم ثانوی گداخت هسته‌ای صورت گرفته بود. قدرت انفجار ‌این بمب، معادل ۱۰ مگاتن و وزن آن حدود ۸ هزار کیلوگرم بود. سازندگان آمریکایی‌این نسل از بمب‌های اتمی، تمام تجربه‌های سری 21-Mark را در طراحی آن به کار گرفتند تا تبدیل به یکی از مخوف‌ترین‌ها شود.
 

«Castle Bravo»

آن‌چه ‌این بمب را از سایرین متمایز می‌کند ‌این است که اولین بمب هیدروژنی تاریخ است که آزمایش شد. سال انفجار، ۱۹۵۴ و محل آن، جزایر مارشال بود. قدرت انفجار ‌این بمب، معادل ۱۵ مگاتن بود که تا زمان خودش سابقه نداشت و البته که سازنده آن، ‌ایالات متحده بود. 5/4 متر طول و ۱۰۷۰۰ کیلوگرم وزن داشت وانفجارش منجر به پدید آمدن آلودگی‌های رادیواکتیوی شدیدی شد.
 

«B-53»

این‌جا یکی از قوی‌ترین بمب‌های بشکه‌ای دنیا را داریم که در زمان جنگ‌سرد طراحی شده و حدود ۳۴۰ عدد از آن هم به تولید رسیده بود که تا سال ۱۹۹۷ هم‌چنان در خدمت ارتش بودند. ‌این طراحی بعدها با تغییراتی، بدل شد به یکی از قوی‌ترین بمب‌های هسته‌ای زمانه، اما قدرت‌این نمونه، با وزن ۴۰۱۰ کیلوگرم و طول 3/8 متر، حدود ۹ مگاتن بود.
 

«B-41»

این بمب هسته‌ای در اوایل دهه ۱۹۶۰ تست شد و بسیار قدرتمندتر از اسلاف خودش بود. یک بمب ۲۵ مگاتنی که برای دوران جنگ‌سرد آماده شده بود و با وزنی در حدود ۴۸۵۰ کیلوگرم، 3/8 متر طول داشت. ۵۰۰ عدد از‌این بمب به تولید رسید که تا سال ۱۹۷۶ در خدمت ارتش آمریکا بودند.
آمار ارائه‌شده بالا، تنها بخش کوچکی از اطلاعات فاش شده بمب‌های هسته‌ای آمریکاست و باید توجه داشت که ‌ایالات متحده آمریکا هر ساله و بلکه هر روزه در حال ارتقای سلاح‌ها و بمب‌های هسته‌ای خود است که متأسفانه اطلاعات زیادی در‌این باره در اختیار جامعه جهانی نیست.

 

 بیشتر بخوانید: چگونه بمب اتمی در جهان، همگانی شد؟


آثار جنایت بار آزمایش‌های اتمی ‌آمریکا در سراسر جهان

در ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۴۵ پس از پنج سال تلاش شبانه‌روزی در قالب طرح‌های سری «لوس آلاموس»، نخستین بمب اتمی ‌با نام «Gadget» در حضور یکصد نفر از دانشمندان در صحرای «آلاموگودور» در صحرای نیومکزیکو واقع در جنوب غربی ‌ایالات متحده آزمایش شد تا برتری قدرت آمریکا در عرصه بین‌الملل تثبیت شود.
این آزمایش باعث‌ایجاد جرقه نورانی خیره‌کننده و صدای مهیب ناشی از شوک انفجار شد و ابر قارچی ناشی از انفجار تا ارتفاع ۱۳۰۰ متری به هوا برخاست. برج فولادی که بمب را نگاه داشته بود، تکه تکه شد و آنچه در سایت ‌ترینیتی باقی ماند، چاله‌ای به پهنای ۸۰۰ متر و عمق چندین متر بود. ‌این انفجار از چندین کیلومتر دورتر دیده شد، اما دولت آمریکا درباره‌این آزمایش اتمی‌تا هنگامی‌که بمب اتمی ‌را در جنگ‌جهانی دوم به کار برد، منتشر نکرد.
روزها طول کشید تا خرده‌ریزهای رادیواکتیو که به هوا برخاسته بود در حوزه ابگیرتولاروسا (Tularosa Basin) در نیومکزیکوفرو بنشیند. پژوهش‌گران مؤسسه ملی سرطان آمریکا، می‌خواهند بدانند چه تعداد موارد قبلی و فعلی سرطان در ‌ایالت نیومکزیکوی ‌این کشور به نخستین آزمایش بمب اتمی جهان در بیابانی دورافتاده در ‌این ‌ایالت در ۷۰ سال پیش مربوط است.
آسوشیتدپرس اعلام کرد ‌این پژوهش‌گران به نیومکزیکو رفته و درحال انجام مصاحبه‌های مشروح با چندین نفر از ساکنان هستند که اطلاعات بیشتری درباره سبک‌ زندگی و رژیم غذایی مردمی ‌هستند که در حدود زمانی انفجار بمب اتمی ‌در نزدیکی «سایت‌ترینیتی» زندگی می‌کردند.‌ این پژوهش‌گران، به خصوص به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره جمعیت‌های بومیان آمریکایی و اسپانیایی‌تبار در ‌این‌ ایالت و هر موردی از قرار گرفتن در معرض پرتوتابی ناشی از انفجار و آلودگی آب و غذا با مواد رادیواکتیو هستند.بر اساس اطلاعاتی که حتی از سوی مجامع آمریکایی مطرح شده است، ‌این کشور بعد از پذیرش تعهدات بین‌المللی معاهده ان‌پی‌تی تاکنون که خود ‌این کشور طراح اصلی آن بوده است، بیش از ۱۰۰ آزمایش هسته‌ای در ابعاد مختلف در زیرزمین، دریاها و اقیانوس‌ها و همچنین در سطح زمین را به منظور تولید سلاح‌های جدید انجام داده است. ‌این تعداد، علاوه بر هزار آزمایش و تستی است که در آزمایشگاه‌های پیشرفته هسته‌ای‌ این کشور در ساندیا، لوس آلاموس و نظایر آن با استفاده از فناوری شبیه‌سازی رایانه‌ای به عمل آمده است.
دکتر «استییون سایمن»، پژوهشگر ارشد ‌این طرح، می‌گوید اطلاعات درباره رژیم غذایی و سبک ‌زندگی به گروه او کمک خواهد کرد تا به طور دقیق‌تری دوزهای پرتوتابی ناشی از ‌این انفجار را حدس بزنند. او می‌گوید:
با استفاده از تخمین‌ها درباره دوز پرتوتابی، ما می‌توانیم تخمینی از موارد افزوده شده سرطان مربوط به‌این انفجار، نسبت به شمار موارد سرطان در صورتی که ‌این انفجار رخ نمی‌داد، را به دست آوریم.
یک بررسی قبلی به وسیله مراکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان داده است که میزان‌ قرارگیری در پرتوتابی رادیواکتیو در نزدیکی سایت‌ ترینیتی هزاران بار بیشتر از میزان مجاز آن درحال حاضر است. اما‌ این پژوهش درمعرض قرارگیری درونی افراد به مواد رادیواکتیو را در نظر نگرفته بود.
به گفته «تینا کورد ووا»، بازرگان مقیم شهر آلبوکرک که در تولاروسا به دنیا آمده و بزرگ شده است و رئیس یک سازمان حامی‌ قربانیان‌ این انفجار به نام «اتحادیة پرتودیدگان آبگیرتولاروسا» است. ‌هم‌اکنون، این پژوهش‌گران برای نخستین بار نگاهی دقیق‌تر به‌این قضیه می‌اندازند. او سال‌هاست که برای جلب توجه عمومی ‌به میزان بالاتر سرطان در میان ساکنان مناطق اطراف سایت‌ترینیتی تلاش کرده است. او که خودش از سرطان جان به در برده است، می‌گوید:
این موضوع واقعاً در طول همه ۶۹ سال گذشته از مردم نیومکزیکو پنهان نگه داشته شده است. افرادی که آگاهی چندانی از‌ این موضوع ندارند و درحال حاضر در مناطق اطراف، در شهرک‌های کوچکی که سایت ‌ترینیتی را احاطه می‌کنند، زندگی می‌کنند. آن‌ها هر روز با پی‌آمدهای ‌این انفجار زندگی می‌کنند. آن‌ها افرادی هستند که در تمام ‌این مدت اعضای خانواده و دوستانشان را که در نتیجه ‌این آزمایش به سرطان دچار شدند، به خاک می‌سپرده‌اند.
این بررسی، هم‌چنین داده‌های از قبل منتشرشده درباره انتشار رادیواکتیو از محل انفجار را در نظر می‌گیرد. ‌این پژوهش‌گران قبلاً کار مشابهی را در‌ایالت نوادا، جزایر مارشال و قزاقستان که همگی محل انفجارهای آزمایش‌های اتمی ‌آمریکا بوده‌اند، انجام داده‌اند.
بر اساس بیانیه اداره امنیت ملی هسته‌ای آمریکا، آخرین آزمایش هسته‌ای ‌این کشور در ماه فوریه ۲۰۱۴ تأیید شده است. همچنین در دسامبر ۲۰۱۲ نیز آمریکا یک نمونه از نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای خود را در صحرای نوادا آزمایش کرد.
پس از آن، دو سال صرف برنامه‌ریزی و تولید سلاح هسته‌ای جدید شد و آزمایش جدید ۲۰۱۴ بمب بی‌۶۱ توسط آزمایشگاه‌های ملی لوس آلاموس و ساندیا، یکی از خروجی‌ها و محصولات ‌این برنامه بوده است.‌ این کشور با استناد به تهدیدهای جدید جهانی علیه امنیت آمریکا، تلاش نموده تا ‌این اقدام را توجیه نماید؛ اقدامی‌که ناقض آشکار موازین بین‌المللی ناظر بر صلح و امنیت بین‌المللی است.
بر اساس اطلاعاتی که حتی از سوی مجامع آمریکایی مطرح شده است، ‌این کشور بعد از پذیرش تعهدات بین‌المللی معاهده ان‌پی‌تی تاکنون که خود ‌این کشور طراح اصلی آن بوده است، بیش از ۱۰۰ آزمایش هسته‌ای در ابعاد مختلف در زیرزمین، دریاها و اقیانوس‌ها و همچنین در سطح زمین را به منظور تولید سلاح‌های جدید انجام داده است. ‌این تعداد، علاوه بر هزار آزمایش و تستی است که در آزمایشگاه‌های پیشرفته هسته‌ای‌ این کشور در ساندیا، لوس آلاموس و نظایر آن با استفاده از فناوری شبیه‌سازی رایانه‌ای به عمل آمده است.
این سلاح‌های اتمی‌مخرب، دارای قدرت انفجاری بسیار زیادی هستند و همچنین دارای تشعشعات رادیواکتیو هستند که می‌تواند بسیار سرطان‌زا باشد. در انتها، با تعدادی از مکان‌های اعلام‌شده و در واقع فاش‌شده انجام آزمایشات اتمی‌آمریکا در جهان آشنا می‌شویم:

 

1. جزایر مارشال

جزایر مارشال کشوری در اقیانوس آرام است که به نوعی تحت قیومیت دولت آمریکا اداره می‌شود.‌ این کشور تعدادی از جزایر خود را پس از جنگ جهانی دوم، به آمریکا برای انجام آزمایشات اتمی ‌تحویل داد. منطقه مورد نظر «Bikini Atoll» نام داشت و در تاریخ 1 جولای ۱۹۴۶ میلادی، اولین آزمایش اتمی ‌در‌این منطقه انجام گرفت. در ‌این آزمایش، چیزی در حدود ۲۵۰ کشتی جنگی در‌این منطقه قرار گرفت تا میزان قدرت تخریب بمب اتمی ‌در یک نبرد دریایی مورد آزمایش قرار بگیرد. در طول سال‌ها، چندین آزمایش اتمی ‌و هیدروژنی در ‌این منطقه صورت گرفت تا آن را به یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌ها برای آزمایش اتمی ‌در جهان تبدیل کند.
 

۲- کریتیماتی

این جزیره در میان اقیانوس آرام یکی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان به شمار می‌آید. در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ انگلیسی‌ها در‌این جزیره دو آزمایش بمب هیدروژنی را انجام داده و سپس آن را ‌ترک کردند. در سال ۱۹۶۲ میلادی آمریکایی‌ها از ‌این سایت شروع به استفاده کرده و تا سال ۱۹۶۹ میلادی در حدود ۲۲ انفجار اتمی‌ را در‌این مکان صورت دادند.
 

۳- صحرای نوادا

«صحرای نوادا» ، به یکی از خطرناک‌ترین نقاط جهان در جنوب غرب آمریکا، یعنی جایی که در آن نزدیک به ۹۲۸ آزمایش اتمی‌انجام شده است، تبدیل شده است. در‌ این مکان، بیش از هر نقطه دیگری از جهان، آزمایشات اتمی ‌صورت گرفته است. برای مدت‌ها، بسیاری از توریست‌ها به ‌این مکان سفر می‌کردند تا بتوانند شاهد انجام آزمایشات اتمی ‌باشند.‌ این آزمایشات باعث شده است تا میزان افراد مبتلا به سرطان و هم‌چنین میزان تولد کودکان ناقص‌الخلقه در‌این منطقه زیاد شود. هم‌چنین باید گفت که‌این نقطه پس از چرنوبیل در اوکراین، دومین مکان آلوده به تشعشعات رادیواکتیو در جهان است.
 

منبع: اسرار شیطان ناگفته‌هایی از ایالت متحده آمریکا، صالح قاسمی، تهران، نشر سلمان پاک، چاپ دوم، زمستان 1395ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.